Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av edakcots, lørdag 22. november 2014, klokken 17:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

CHAdeMOs utvikling den senere tid i Oslo/østlandsområdet (stabilitet, pris etc) kombinert med det jeg nå vet om utbygging av både 22kW og 43kW AC, får meg til å foretrekke Zoe foran Leaf om valget stod mellom de to.

Zoe kan jo lades fra trege IT uttak på farten om man må, men for meg og mitt bruksmønster ville Zoe vært et bedre valg for bil nr 2. Zoe har innebygget lader av en helt annen type enn Leaf. Fokus på ulemper blir helt feil, for dette er en bil hvor fordelene etter mitt syn totalt overskygger ulempene. Spesielt i tiden som kommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

#31
Sitat fra: Flips på lørdag 08. november 2014, klokken 22:09
Sitat fra: emil på lørdag 08. november 2014, klokken 21:53
Det har da i etterkant vist seg at dette produktet ikke eksisterer og det er den store gule bøtta de selger.
Dette har jeg ikke fått med meg. Hvor har du dette fra?

Først for å ta et sitat fra diskusjonen når den gule bøtta ble presentert postet av vår kjære Renault ansatte:

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. august 2014, klokken 21:58
Boksen Broom har fått låne er kun en tidlig prototype.
Første versjon er med Schuko kontakt. September versjonen blir med type 2.


For å ta et tilfeldig sitat fra en av de andre diskusjonstrådene:

Sitat fra: Bergen på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:49
Da har jeg mottatt min "hyttetransformator". Den ser identisk ut med den som er avbildet i #106 i denne tråden. Den benytter altså ikke bilens orginale ladekabel, men står i mellom bilen og den også medfølgende ladekladden for TN lading i Schuco kontakt.

Bildet det henvises til er dette:

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 21:39
Den dagen Renault kan levere en IT-trafo som er mindre og lettere enn dagens (halvparten tror jeg er greit) og gjerne ~16A er problemet løst. Da kan selv Emil kjøpe Zoe! :D

Nei, dessverre. Om alt du har tilgang på på jobben er Type 2 stolper på 3,7kW eller 7,4kW med IT-nett er du like langt. Det som å så fall trengs er en trafo med Type 2 kontakt på trafoen og kabel som kobles i bilen. Deretter bruker man Type 2 kabel mellom stolpe og trafo, evt. vanlig ladekabel mellom schuko og trafo. Da er problemet løst, men krever sammenkobling av to ladeprodukter for å lade på IT-nett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edakcots

Dette ble da svært så komplisert fortalt?
Du kan lade ZOE på følgende måter:
1. Type2 kabel til absolutt alle ladepunkt 11kw eller høyere. Det er denne effekten eller høyere som blir utbygd fra de forskjellige leverandørene fremover.
2. "Hytteladeren". Type2 kabel fra bilen rett i boksen.
3. 43KW ladeplasser. (Hurtiglader). Blir mange av disse også.

Man kan lade med vanlig ladekladd som andre elbiler også, men da kreves et TN nett, så derfor er det tatt frem denne gule boksen for at folk skal kunne lade overalt, inklusive IT nett.

Men alt dette tror jeg tilhører en annen tråd?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Er det noen tekniske mennesker her inne som har greie på den beste løsningen ang monitorering av disse testene våre?
Bør være GPS som kan avgi data online, slik at vi kan følge bilen live på nett.
Da kan man i teorien lage racet innenfor en hvis tidsramme, feks innenfor en uke, slik at flere kan delta og registrere sitt løp online på en opprettet side?
Finnes jo folk som prøver "såmangelandieuropasommulig" på 24 timer. De hadde jo en tracking device slik at folk kunne følge med.
Noen som vet?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

torjen6

Sitat fra: edakcots på lørdag 08. november 2014, klokken 15:02
Enig i det Thomas, men det er en skrulle her inne som irriterer vettet av enkelte med sine innlegg om ZOE. Han skriver at hans Leaf er bedre på både ditt og datt og er generelt negativ til alle nyheter som slippes om ZOE.

Så har dette utviklet seg til et lite minirace fra Oslo til hans hjemby og tilbake. Selvfølgelig blir han parkert og må krype til korset og bytte til ZOE han også, men det er ihvertfall det som er bakgrunnen til dette...



Siden har jeg utviklet dette til å være en "ta med din elbil og bli med" tur.
Det siste nå er at Moderator synes at dette er et godt tiltak og ønsker å flytte denne tråden til hovedsiden ;)

Selvfølgelig har du rett i at dette ikke blir verken den korrekte/ultimate test eller som noen referanse til andres elbil valg, men det gir definitivt en pekepinn.

Vi ønsker jo å se hva disse bilene kan gjøre i praksis? Hvordan er disse bilene i virkeligheten? Veldig mange har null peiling på elbil, og vurderer sine første elbil kjøp, basert på hva som skrives her inne. Derfor ønsker flere å få et objektivt syn på alle forskjellige modeller tilgjengelig fra forskjellige tester osv...
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Råde

Sitat fra: nime01 på onsdag 12. november 2014, klokken 16:12
Førstemann til laderne!

http://www.ladestasjoner.no/nyheter/179-lasse-ladested-storst-ved-e18
Noen som vet om dette medfører riktighet:
SitatBetaling for ladingen vil beregnes pr minutt beroende på hvilken effekt elbilisten velger. Betalingen gjøres enten via SMS eller enkelt ved bruk av Fortums ladebrikke.
Altså pr minuttbetalig pr sms? Hvis så er så er det vel ok. Har tidligere ment at sms-betaling et bakstreversk vs bankkort, men pr minutt kan jeg akseptere.
e-Golf | X75D

edakcots

#37
Noe tregt i gang, men det får gå :)
Trodde denne var klar om et par uker...
Uansett, good news for elbilister, uansett hva slags bil man har.
Det kommer ganske mange fler utover, men veeeldig mange fler type2!
Det er vel greit for Tesla/ZOE folket skulle jeg tro 8)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA