Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av edakcots, lørdag 22. november 2014, klokken 17:14

« forrige - neste »

edakcots

Hei!
I forbindelse med noen diskusjoner her i andre tråder, hvor det rakkes ned på ZOE som elbil, har det kommet frem en liten utfordring. Hvem er egentlig vinneren? Hvilken bil kan kjøre 500km i løpet av dagen uten å måtte lete frem hotell? Er det virkelig mulig å komme seg til Sørlandet og tilbake uten stress?
Strekningen Oslo Kristiansand er en av Norges mest trafikkerte veier, allikevel er det nærmest kjemisk fritt for lademuligheter, så lar dette seg faktisk gjøre?
Hvilken bil er det beste valget for folk flest i dag?
Vi må jo sammenligne med kongen på veien, Tesla. Den klarer selvfølgelig oppgaven uten problemer, men hvor langt etter er alle "andre"? Hvem er nr 2 og følgelig det beste økonomiske valget?

Det vil selvfølgelig være variabler. Nå kommer jo kulda, så golf og gamle Leaf sliter sikkert på denne turen, selvfølgelig også trillingene, men det gjør det jo litt mer realistisk? Vi har jo lang vinter med lave temperaturer her hvert år...

Høres dette ut som noe dere vil være med på, så ta kontakt med meg.
Foreslår lørdag eller søndag 22-23 november som race day!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

elektrolux

Skulle gjerne tatt utfordringen med Zoe men upraktisk med Oslo-Arendal-Oslo. I beste fall motsatt vei, og dessverre ikke Julebords weekend.

Ser at med Zoe blir utfordringen å finne 3 fase TN nett, eller få bilen til å lade med minst 32A IT.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

Spennede konkurranse, men kan ikke være med. Venter på varmepumpe...

Imidlertid ikke helt enig med følgende utsagn:
Hvem er nr 2 og følgelig det beste økonomiske valget

Da det beste økonomiske valget er avhengig av flere (individuelt vektede) faktorer enn raskest på E18-strekningen. Men spennende test.
e-Golf | X75D

Småfly

Dette blir gøy å se utfallet av etter så mye diskusjon frem og tilbake. Tør ikke tippe utfallet, er jo litt dystert ut med offentlige type2 ladere på denne strekningen så langt. Hvis ikke zoe går en god del lenger enn leaf på en lading? Og at chademo-laderne er oppe å går kan jo være spennende, får håpe de gjør det så det blir en realistisk duell.
Biler som bruker combo er vel bare å glemme på den strekningen enda, ihvertfall ut ifra hurtigladekartet blir det jo bare saktelading...

edakcots

Ja, tror dette må bli en duell mellom biler som faktisk kan lade. Kjørte E-golf igjen istand, du skal være ihuga VW fan for å bestille noe sånt...
Uansett så kan ikke den være med på testen da det ikke finnes lademuligheter i Norge nesten noen steder. Da utgår forsåvidt i3 fra BMW også.

Leaf bør klare turen hvis alle ladestasjoner er oppe å går, men det skal selvfølgelig sjekkes først. Vil ikke ha en urettferdig konkurranse, men har jo kjørt både Leaf og ZOE på strekningen mange ganger så jeg vet jo utfallet ;)

Det som hadde vært litt gøy er å lage en Trondheim-Molde-Stavanger- Oslo konkurranse, med alle tilgjengelige elbiler og stadfestet hvem som var "kongen" på haugen etter Tesla'n.

Kanskje utlyse en slik konkurranse på hoved siden av forumet?

Det ville i såfall vært smart å ha med en journalist som kunne dekke saken skikkelig og kåre en vinner...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Lars C. Krogenæs

Morsomt tiltak.

Har lyst til å være med. Helst prøve å få tak i en Soul, hvis ikke blir det en i-Miev fra første batch til kunder i Norge.

Her blir det jo den som kommer først til hurtigladestasjonen den som vinner... Ligger man rett bak og kommer til en opptatt hurtiglader havner man automatisk langt bak i køen.

Vi kan uansett lage en sak på elbil.no om dette, og jeg flytter denne tråden opp til viktige meldinger straks endelig tidspunkt er avklart.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Flips

Jeg antar at i denne konkurransen får man bare lov til å bruke ladepunkt som kan brukes uten å kjøpe masse forskjellige adaptere etc (f. eks røde industrikontakter) og som er åpne for alle, slik at det ikke blir en fordel å tilfeldigvis kjenne noen som har tilgang til en 400V 32A kontakt på strekningen? Det er tross alt for å vise hva som er best for den gjennomsnittlige forbrukeren, og de fleste gidder nok ikke å bruke tusenvis av kroner på diverse ladeutstyr ved siden av vanlig Schuko-kabel og Type 2-kabel.

edakcots

Medfølgende utstyr i min ZOE blir: 1 stk type 2 ladekabel og cola light ;)
Alle andre må gjerne ta med litt niste, i tilfelle et litt lengre stop...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

elektrolux

Sitat fra: edakcots på fredag 07. november 2014, klokken 16:04
Det som hadde vært litt gøy er å lage en Trondheim-Molde-Stavanger- Oslo konkurranse, med alle tilgjengelige elbiler og stadfestet hvem som var "kongen" på haugen etter Tesla'n.

Lignende ide' har jeg selv hatt lenge bare i denne varianten:

- Samme runde, men alle starter/stopper i Hjembyen sin. Dermed blir det enklere logistikk for alle.

- Vi bør vente til våren, si lørdag 18 april-søndag 19 april. 

- Annonsere konkurransen også utenlands og få med entusiaster derfra. ( Vet om noen kreative tyskere som vil stille med selvbygde Tesla killere.)

- Vurdere 24 timers race ( Enkelt å monitorere ) eller 12-15 timers med kjøreforbud etter f.eks 20:00-7:00

Til opplysning har Tesla allerede klart Trondhjem-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Oslo på 24 timer og med uerfarne elbilister bak rattet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Jeg blir med i min i-Miev.  Det er vel ikke lov og kontakte "NAF" underveis. ;) Sorry.    God helg
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

valvolainen

Sitat fra: edakcots på fredag 07. november 2014, klokken 16:04
Ja, tror dette må bli en duell mellom biler som faktisk kan lade. Kjørte E-golf igjen istand, du skal være ihuga VW fan for å bestille noe sånt...

Nå er dette i Zoe avdelingen, men dette utspillet skjønte jeg overhodet ikke.
Har kjørt begge bilene endel, og hva som ikke er tilfredsstillende med golfen klarer jeg ikke å se?
Golfen er jo i en klasse over zoe i både størrelse og kjøreglede, og kanskje to knepp over i opplevd kvalitet. Eller er det noe jeg har misset?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TM

Er enig med deg at Golf er en utrolig fin bil, men grunnen til at Golf desverre var uaktuell for meg var at den bare støtter 3,7 kW AC lading. Norge er et langstrakt land, og hurtigladerne er så dyre at de bare settes opp der det er størst trafikk. Ustabile har de også vist seg å være, så det gjør det til en risikosport å dra på langtur med Golf. Du leste kanskje han som dro på harrytur til sverige med sin nye golf. Det tror jeg ikke frister til gjentakelse :-) ref. elbil.no.
Kommer du til en 22 kW AC lader med en Golf, så får du ca 25 km ekstra rekkevidde ved å lade en time. Gjør du det samme med enn Zoe, så har du fullt batteri og kan kjøre ca 150 km.

emil

Sitat fra: valvolainen på fredag 07. november 2014, klokken 20:07
Sitat fra: edakcots på fredag 07. november 2014, klokken 16:04
Ja, tror dette må bli en duell mellom biler som faktisk kan lade. Kjørte E-golf igjen istand, du skal være ihuga VW fan for å bestille noe sånt...

Nå er dette i Zoe avdelingen, men dette utspillet skjønte jeg overhodet ikke.
Har kjørt begge bilene endel, og hva som ikke er tilfredsstillende med golfen klarer jeg ikke å se?
Golfen er jo i en klasse over zoe i både størrelse og kjøreglede, og kanskje to knepp over i opplevd kvalitet. Eller er det noe jeg har misset?

Alle biler som ikke kan lade på 11-43kW AC er mindreverdige i bruktbilpusheren edakcots øyne. Selv i et område med bare stabile CHAdeMO ladere, ingen 22kW AC punkter og bare IT-nett er Zoe vistnok en mye mer anvendig bil enn Leaf.

Har ellers drøyet litt med å svare på denne tråden da jeg har prøvd å flytte om på saker, men har et par familie-ting som vil ta opp mye tid fremover så det ser dårlig ut i helgene fremover. Har veldig lyst til å være med og ta turen, har jo selv mast om utfordringen. Kan eventuellt vurdere å ta turen en annen dag og får da eventuellt sette opp gps-logging og dashcam og filme hele turen så får man sammenligne totaltiden brukt.

Ellers har edacots ikke sagt noe om reglene for turen noe jeg har hatt noen forslag for på andre tråder:

- Avgang fra parkeringsplassen ved Frognerparken. God størrelse, sentralt og mye brukt elbilladeplass.
- Kun lov å lade fra offentlige ladepunkter på ladestasjoner.no (ellers kan noen bli fristet til å ordne seg følgebil med aggregat for å få sin 22kW AC)
- Alle runder samme punkt i Arendal sentrum. Kanskje med en innlagt selfie foran rådhuset i Arendal.
- Alle godkjente ladekabler er greit, inkludert Renaults lille fine gule boks.

Ellers:

- Går man tom for strøm og trenger tauing er man ute.


Utsetter man utfordingen til våren vil edacots får mange flere 22kW AC punkter å lade fra og vil da ha en mulighet til å klare tur/retur på en dag uten alt for store omveier. I tillegg vil et par strategisk plasserte Combo-ladere gjøre at f.eks eGolf, eUp og i3 kan være med på leken.


Hvis bruktbilpusheren edakcots ikke godtar mitt frafall/ forslag til utsettelse skal jeg selvfølgelig kvitte meg Leafen, skrote den gamle fossilblien og kjøpe meg en Zoe. Må da også kjøpe en ny fossilbil så jeg har noe jeg kan kjøre rundt i til daglig.

valvolainen

Sitat fra: tmaehlum på fredag 07. november 2014, klokken 20:35
Er enig med deg at Golf er en utrolig fin bil, men grunnen til at Golf desverre var uaktuell for meg var at den bare støtter 3,7 kW AC lading. Norge er et langstrakt land, og hurtigladerne er så dyre at de bare settes opp der det er størst trafikk. Ustabile har de også vist seg å være, så det gjør det til en risikosport å dra på langtur med Golf. Du leste kanskje han som dro på harrytur til sverige med sin nye golf. Det tror jeg ikke frister til gjentakelse :-) ref. elbil.no.
Kommer du til en 22 kW AC lader med en Golf, så får du ca 25 km ekstra rekkevidde ved å lade en time. Gjør du det samme med enn Zoe, så har du fullt batteri og kan kjøre ca 150 km.

Ok, så det er på bakgrunn av at golf kun har 3,6kw ac lader i tillegg til DC combo?
Da så... Jeg tolket det som om det var selve prøvekjøringen som gjorde golfen så elendig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

edakcots

#14
Hei!
Neida, ikke selve prøvekjøringen, for golf er golf. Bilen oppfører seg som forventet, mye utstyr, god kjørekomfort osv...
Men mine ankepunkter er kun fordi jeg sammenligner med de andre elbilene:
Ingen varmepumpe
Alt for høyt priset i forhold til egne bensin/diesel varianter (KIA er bedre der)
Ladeinfrastruktur som må regnes som ikke eksisterende og derfor er bilen i praksis å sammenligne med Ford Focus.
Kjørelengde helt i bunnen av tabellen nå i +3 grader.

At ikke et stort konsern som VW forstår at infrastruktur er viktig er for meg en gåte.
Det samme må sies om Nissan også, de har hatt 3 år på seg til å ødelegge for alle andre løsninger med å teppebombe landet med chademo stasjoner. Da hadde de ligget på godt over 1.000 biler per mnd i salg.

Renault tror jeg overhodet ikke har tenkt at dette er/var en mulighet å gjøre noe med før det kom noen eksterne inn og hjalp de litt.

Til renault's store fordel, så hadde jo de AC lading-type to kontakt i nesa på bilen, så da ble den jobben straks MYE rimeligere. Det gjenstår å se hele nettet oppe å gå, men det er ingen tvil om at det er fremtidens ladeløsning.
Tesla kjører jo nesten samme løsning og har du 11kw innstallert med din ZOE hjemme, så vil din Tesla eller andre venner enkelt kunne lade der også, raskt og enkelt.

Jeg fikk tilbud om å ta med golfen hjem i helgen, men hvis jeg bruker bil som jeg gjør, så er det ingen mulighet med Golf dessverre.

MB-B derimot, den vil selvfølgelig bruke 2,5 ganger tiden på å lade sammenlignet med ZOE, men det kunne gått greit en helg...

Jeg ELSKER Nissan Leaf, ingen må tro noe annet. Jeg synes Tekna gir mye bil for pengene, men igjen, jeg er så lei av å komme til defekte ladepunkter over hele østlandet :(
Ishavsveien er et skrekkeksempel, men det er mange fler punkter enn hos de som til stadighet er ute av drift.

ZOE vinner kanskje ikke 0-100 kampen, ei heller på mange andre punkter. Men i lys av bil for pengene, er den i egen klasse med tanke på alt man får med seg.
I tillegg er jo bilen i toppen ang rekkevidde, særlig på motorvei, så derfor er jeg motvillig blitt glad i en fransk bil...

Jeg mener Ford, VW, KIA og til dels også Nissan burde ha løst et par ting anderledes.
Feks BMW, i mine øyne en kul bil, men hvorfor i hule valgte de combo lader??? I Japan leveres BMW i3 med chademo fordi det er det som er utbygd der borte...
Jeg kunne forstått BMW hvis de hadde en plan for 120 combo ladere satt opp innen utgangen av inneværende år i Norge, men uten dette, kun 4 seter, helt tullete pris og lang leveringstid, så er det akkurat som med VW, du må elske merket for å bruke penger på den bilen...

Slik har nok Tesla vunnet kampen nærmest før den har startet, selvom norsk media famler i blinde og skriver om synkende tall.
Bilen selger mer en noen gang før. Bare i Norge har nå over 3.000 mennesker forhåndsbetalt 31.000 kroner for å reservere en model X. En bil ingen har prøvd, sett eller aner prisen på...

Media fremstiller også model S som tapte penger, men halvparten av de få som ligger på finn.no har kjøpt en ny model S-D, inklusive meg selv og selger den "gamle for å få råa til den nye vidundervogna:)

Sett utenfra er det bare 1 bil som er aktuell som bil nr 1 for mange familier, men jeg mener også at ZOE har livets rett da den kan faktisk lade overalt og i tillegg fryktelig fort, faktisk fortere enn min kjære Tesla. Og prisen? Løp å kjøp...

Så ikke for å tråkke på golf elskere her inne:
golf er en fin bil for nærkjøring, helt klart, men i mine øyne kan man da like gjerne få seg en Focus til halvparten av prisen og ta med en splitter ny trilling på kjøpet i tillegg, for å ha i reserve hvis den første må lade litt lenge...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA