Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rustne skive bremser...

Startet av PSA106_2001, torsdag 12. mars 2009, klokken 11:56

« forrige - neste »

PSA106_2001

Det har aldri vært problem med ladeledningen og normalt lader den c.a. 10% over 100%.

Jeg tok en stor reset, og sjekket sikringer, og byttet ut en som har gått. Det var lite kjølevannet og jeg fylte opp mer, det er observert bevegelse i kjølevannet når bilen er på. Prøvde vedlikeholdslading igjen og fikk samme stopp.

Kjølepumpen ble byttet c.a. 1 år siden av Enviro, kjørt c.a. 12000km siden det. Jeg merker ellers ikke noe rart når bilen kjøres, og batteriene bør være i veldig fin stand siden ladningslampen tennes vanligvis helt til 0%.   ???


Boogie

Sitat fra: PSA106_2001 på onsdag 25. februar 2009, klokken 15:18
Det var lite kjølevannet og jeg fylte opp mer, det er observert bevegelse i kjølevannet når bilen er på. Prøvde vedlikeholdslading igjen og fikk samme stopp. Kjølepumpen ble byttet c.a. 1 år siden av Enviro, kjørt c.a. 12000km siden det. Jeg merker ellers ikke noe rart når bilen kjøres, og batteriene bør være i veldig fin stand siden ladningslampen tennes vanligvis helt til 0%.   ???

Høres ut som mye er bra her, men allikevel får du ikke kjørt ferdig vannservice.
Det kan være parameterne som tidligere nevnt, men du har ikke feilmelding på det...

Men selv om batteriene virker ok, så sjekk spenningen på kassene for å se om det er noen forskjell i snittspenning.
Det at du har litt lite vann i kjølesystemet er jo også en indikasjon som ofte viser eksploderte blokker, men det kan like gjerne være et lite hull i kjølesløyfen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PSA106_2001

Det blir verkstedet denne gangen, greit å overlate det videre til andre. Den vanlige vedlikeholdslading gikk heller ikke der, dermed måtte det gjøres en 72timers lading har jeg hørt. Jeg er spent på hva det blir når jeg skal hente bilen neste uke.

PSA106_2001

Nå har jeg endelig fått bilen tilbake fra verkstedet. Verkstedet leste ut feilen som isoleringsfeil på kontroll enheten i nærheten av motoren. De slettet feilen og vedlikeholdslading gikk fint. Jeg fikk beskjed at feilen kan komme tilbake, som betyr at jeg muligens ikke lenge kan utføre vannfylling selv.  :( Det er vel ikke noen elbil enthusiaister i Oslo og Akershus som har original diagnose utstyr til Peugeot?

Gode råd ønskes å unngå "isoleringsfeil" på kontroll enheten! Takk på forhånd!

Saxo

Jeg har en saxo 2003 modell. Utførte vedlikeholdsladning og opplevde det samme som du. Temperaturen i garasjen var 4 grader da jeg startet opp. Vedlikeholdslading avbrutt ved 100 % + lading. Temperatur på sirkulasjonsmediet var 13 grader. Startet så ballanseringslading og opplevde at programmet ble stoppet ved 184-185 volt. Slo av Ev-lite og tok ut ladekabel. Resatte med å ta ut shunt ved påfyllingstusser. Startet Ev-lite og satte igang ballanseringslading. Måtte gjøre dette 4-5 ganger intill temperatur på sirkulasjonsmedium nådde 17 grader. I tilegg satte jeg i gang 300o Watt med varme i garasjen. Etter passering av 17 grader i sirkulasjonsmedium så jeg at programmet stoppet noen ganger ved 185 volt men det startet igjen av seg selv. Håper å oppnå 24 grader før vannservis starter en gang i natt.. Slik jeg ser det er det omgivelsestemperaturen sammen med høy spenning som lager kluss. Kanskje en sikkerhetsfunksjon mot for høy spenning som trer i kraft ?

Noen som har synspunkter på dette ?

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Ken

Nå Nicads er kalde ser det ut som at det er vanlig at spenningen stiger raskt. Når spenning i blokkene er nesten lik maks ladespenning gir laderen lite effekt i ampere.
Nå har du varmet opp batteripakken og hvis du aktivere servicelading igjen bør ladeforløp gå mer normalt. Hvis du overlade  nok vil totalspenning begynne å synke igjen. 5 volt er ok og alle blokker skulle ha blitt tilstrekkelig overladet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Saxo

Nå er jeg ferdig med vannfylling. Spenningen falt etter hvert fra 184 volt til 179 volt og temperaturen kom opp i 25 grader med ballanseringslading. Fylte i alt 10.4 liter (Har kjørt 4000 km siden sist). Spenningen var 142 Volt 1 time etter avsluttet lading. Slik jeg ser det ble det en vellykket avsluttning på seansen :-) Da er det vel på tide å legge seg..
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA