Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rustne skive bremser...

Startet av PSA106_2001, torsdag 12. mars 2009, klokken 11:56

« forrige - neste »

PSA106_2001

Jeg har selv gjort velikeholdslading og vannfylling et par ganger tidligere uten komplikasjonen. I går kveld satte jeg i gang vedlikeholdslading etter oppskriften i manualen. I dag da jeg åpner garasjen, hørte jeg ingen ladingslyd, og ikke noen ladingssignal eller vannfyllingssignal på dashbordet. Jeg plugget inn evlite, og det viser at batteri-temp er 2 grader og 100% fulladet, og det sto stjeren (*) bak menyen "maintenance charge".

Jeg dro ut ladingskabelen og trykket OK på "mainteance charge" på nytt, og satt inn i ladingskabelen. Det startet lading på nytt, men c.a. 2 timer etter da jeg kommer tilbake til garasjen, var alt stille som tidligere.

Om jeg husker det riktig, batteritemperatur må være på viss grad for at vannfylling kan gå. Hvorfor vil ikke batterien overlade seg?

Bilen har kjørt 3300km siden sist vannfylling og det sto 410AH på overlading. Det ellers lyser av og til signallampen for "elektronisk feil" på dashbordet.

Håper at noen kan gi gode råd og på forhånds takk!

Ken

Det kan ikke være "Groundhog Day" det var 2. feb.

Jeg har liknende problemer akkurat nå med servicelading til min Think. Se under Avansert batteri og Lading. Du kanskje sliter med samme problem, nemmelig overspenning i batteripakken. Det ser ut som vedlikeholdslading er på men lite skje i virkeligheten. Hvis spenningen fra laderen er nesten lik batterispenning så er det ikke rart at lite strøm kan føres inn.

Jeg vet ikke hvorfor det er slikt. Jeg vurderer å kjøre ned batteripakke noe og begynne på nytt. Kan du måle pakkspenning?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Gaute

Hei!
Jeg opplevde det samme med min saxo nå ved siste vannfylling.  Jeg prøvde flere ganger på maintence charge, men den ladet kun vanlig.  Ikke steg temperaturen heller utover det som skjer på vanlig lading.  Det enda med at jeg etter å ha konferert litt med "Pluto" kjørte bilen ned til ladelampa tentes og kjørte deretter initiallading. Den fungerte iallefall, og vann ble fyllt.  Etter det jeg har forstått, så ligger programvaren i bilen, og ikke i ev-lite.  Jeg tenker at enten har programmet hengt seg for å kjøre maintence charge, eller så er det bilen som sier fra at nå må jeg ha initial lading.  Jeg vet ikke, blir spennende å se hva som skjer neste gang jeg skal fylle vann.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Ken

#3
Etter mine problemer med Thinken min har jeg bestemte meg å aktivere Maintenance Charge ved 90% lading og ikke 100%. Bilen vil lade opptil overladingsfasen og så gå over til overlading som telles oppe. Jeg må løpe og fylle med vann nå.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PSA106_2001

Tusen takk for svaret fra Gaute og Ken. Jeg kjørte batterien ned litt og prøvde "maintenance charge" igjen uten å ha noen virkninger. Har aldri målt spenning på batteripakkene før og bør kanskje lære det en gang  :).

Jeg tror problemmet mitt ligner mest på Gaute sitt, d.v.s. bilen av en gunn nekte å ta "maintenance charge". Jeg bør kanskje også prøve initiallading.

Har aldri gjort initiallading før, er det noe jeg bør være oppmerksom på enn det å kjøre batteriene ned til ladningslampen lyser før jeg starter initiallading? Skal jeg følge samme prosedyren som på "maintenance charge" ellers? Hvor lenge tid pleier det å ta fra batterien er fulladet til vannfyllingslampen kommer på dashbordet? Det blir mange spørsmåler og ha en fin søndagskveld :)


elektrolux

Rent praktisk utenom tomkjøring i forkant, fungerer Initiallading likt servicelading. Bilen (PSA) vil lade med 10A i 12 timer, og 1/2 time etter det starter første 2 min / 10A vedlikeholds sekvens. Samtidig lyser vannlyset, og indikerer at du nå kan fylle vann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PSA106_2001

Takk for svaret, elektrolux. Ikke lett å finne en dag med + grader for å fylle vann i denne tiden. Det blir igjen søndag tror jeg, og håper at det er en riktig dag. Jeg skal komme tilbake med resultatet.

Boogie

Jeg har sett at dersom du har "for mye" kapasitet på batteriet, så vil du ikke få kjørt Maintnance ladning.
Det ser greit ut, men når du kommer til 100% avsluttes programmet. Hva som får det til å avslutte vet jeg ikke.

Jeg kjører bilen ned til ca 30-40% før vannservice. Da fungerer det greit.

Har også sett at EVlite kan påføre bilene feil i parameter fila ved enkelte situasjoner.
Da vil service ladingen ikke bli gjennomført. Du vil da ha elektronisk feilmelding på bilen.
Og ved bruk av originalt diagnoseinstrument kan feilen leses som parameter feil.

Ved å laste inn parameterfila på nytt (krever originalt diag utstyr) fungerte vannservice igjen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Gaute

Hei!  Det er ikke nødvendig med varmt vær for å foreta en vannfylling, det går greit på noen minus også.  Når service ladingen foregår får du grei temperatur på blokkene, men du må la vannet du skal fylle på, stå inne i husvarme noen dager, slik at det holder romtemperatur ( 20 - 24 grader).  Du starter vannfylling kort tid etter at lampa for vann er blitt tent.  Jeg husker ikke i skrivende stund hvor mange timer det går fra du starter på nesten tomt batteri ved initiallading, men det er det andre her på forumet som vet. ;)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

PSA106_2001

#9
Sitat fra: Gaute på mandag 23. februar 2009, klokken 17:33
Du starter vannfylling kort tid etter at lampa for vann er blitt tent. 

Er det slik at jeg må fylle vann så fort vannfyllingslampa er tent? Med "maintenance charge" har jeg mange timer på meg å starte fylling etter lampa er tent.

Sitat fra: Boogie på mandag 23. februar 2009, klokken 11:18
Jeg har sett at dersom du har "for mye" kapasitet på batteriet, så vil du ikke få kjørt Maintnance ladning.
Det ser greit ut, men når du kommer til 100% avsluttes programmet. Hva som får det til å avslutte vet jeg ikke.

Jeg kjører bilen ned til ca 30-40% før vannservice. Da fungerer det greit.

Ved å laste inn parameterfila på nytt (krever originalt diag utstyr) fungerte vannservice igjen.

Jeg kjørte bilen ned til 7% før vannservice sist gang og det fungerte ikke. Jeg har ikke originalt diag utstyr. Er det kun Stavanger, Kristiansand og Tønsberg vi kan få hjelp på dette?

Skal ellers prøve i morgen med vann i romtemperatur.  :)

Gaute

Hei! Uten at jeg vet hvor i landet du hører hjemme, men det kan tenkes at noen av de lokale citroen/ peugeot verkstedene kan ha det diagnose apparatet som må til. det kan jo hende at det går an å treffe en oppegående mekaniker/ verksmester.  Hvis min bil ikke fungerer på maintaince nestegang, tenker jeg at jeg tar det opp med verkstedet som jeg har brukt oppigjennom.

Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

PSA106_2001

Initiallading ga heller ikke vannfyllingslys på min. I går kveld, kjørte jeg bilen ned til lampen lyser, det var under 0. Da jeg kom til garasjen c.a. 11 timer etter initiallading startet, sto alt stille og ladingen ble avbrytet. Det virker som bilen ble overladet, før initiallading var det 420AH, nå er det 500AH.

Kan det være andre alternativer enn å bestille vannservice på verkstedet? Det nærmeste for meg er Pegeout Lillestrøm.

Think

#12
Prøve stor reset. Trekk ute stor sikring i nærheten av vannfyllings niplene, også koble fra 12 volt batteri vent et minute eller tre. Koble inn 12 volt igjen og sett inn sikring. Kanskje det hjelpe:-) NB: Viktig med rekkefølge.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Boogie

Sitat fra: PSA106_2001 på onsdag 25. februar 2009, klokken 08:33
Initiallading ga heller ikke vannfyllingslys på min. I går kveld, kjørte jeg bilen ned til lampen lyser, det var under 0. Da jeg kom til garasjen c.a. 11 timer etter initiallading startet, sto alt stille og ladingen ble avbrytet. Det virker som bilen ble overladet, før initiallading var det 420AH, nå er det 500AH.

Kan det være andre alternativer enn å bestille vannservice på verkstedet? Det nærmeste for meg er Pegeout Lillestrøm.

Jeg har originalt diag instrument, og kan derfor sjekke ut det meste samt legge inn parameterfila på nytt (dersom det er nødvendig), men holder til i Tønsberg...

Tenkte først at lyspæra kunne være gåen, men så så jeg at ladingen hadde stoppet. Da er det noe som ikke stemmer.
Hvordan er det med kjølepumpen din? Om den ikke fungerer godt nok, får du ikke kjøling på elektronikkassen. Da stopper ladingen på grunn av thermisk overvåking. Ser at bilen er relativt ny, så da skal du ha thermisk overvåking av kassen. Eldre biler har ikke dette, og kan da ødelegge elektronikkassa dersom kjølingen ikke fungerer.

Sjekk i reservoaret på venstre side av bilen om det er en relativt kraftig bevegelse i kjølevannet.
Selv om pumpen går rundt, så  kan impelleren være utslitt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Kanskje litt enkelt, men har du sjekket lade-ledningen ?

Jeg hadde dårlig ledning.
Det merkelig var at den alltid funket idet jeg startet lading, men noen ganger stoppet bare ladingen i løpet av natten og to ganger gikk sikringen på kursen. Jeg har hatt kupevarmer til fossilbilen på "timer" på samme kurs så jeg mistenkte ikke ledningen først.

Til slutt klippet jeg ledningen og drog i hver av lederene. Den ene var røket 4-5cm fra utløpet av bil-kontakten, og da jeg tok av isolasjonen så var det svidd litt hull på den andre lederen og jord.
Jeg åpnet giga-kontakten og monterte igjen. 
Heldigvis tok jeg bilder inni før jeg demonterte helt, for selvom jeg var nesten sikker på at jeg husket rett så ville jeg ha montert i feil rekke hvis jeg ikke hadde hatt bildene. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA