Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av html, fredag 14. november 2014, klokken 10:47

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: nortrahof på onsdag 26. april 2017, klokken 15:46
Sitat fra: ReneM på mandag 24. april 2017, klokken 22:04
Det er mulig å sette kjørelys samme med Parkeringslys. Da får man LED kjørelys, de små parkeringslysene h baklykter samtidig.
Personlig syns jeg de gule parkeringslysene lkke passer til LED kjørelys. Men hvis man bytter de ut med LED ser det sikkert fint ut!

Kjørelysene er avstemt i styrke til bruk i dagslys! De er derfor ikke dimmet ned når man kobler de til full spenning. Kjørelysene kan derfor blende motgående trafikk.
Ved å koble sammen både parklys/nærlys og kjørelysene risikerer man ved kontroll å bli stoppet og avskiltet på stedet. - Lite lurt - selv om det ser "coolt" ut!

Her snakker vi ikke om å fysisk koble sammen lys, men å endre setting i bilens komputer via VCDS (diagnoseintrument).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nortrahof

Det er resultatet som teller!
Om bilens computer omprogrammeres via VCDS gir dette samme resultat som om lysene sammenkobles rent fysisk. Du kan gjerne si at lysfunksjonene "sammenkobles i SW" - og det er like forbudt som om man gjør dette fysisk.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ReneM

Vi snakker her om å koble samme parkeringslys med kjørelys. Ikke nærlys med kjørelys som du beskriver.

Kjørelys kobles ut som vanlig ved valg av nærlys.

Jeg ser ikke for meg at bilen blir avskiltet hvis man kjører med kjørelys og parkeringslys, uansett spørsmål om lovlighet med den kombinasjon. Jeg mener at de som kjører med kjørelys UTEN baklys i mørke er en me større problem. Sistnevnte ser jeg flere ganger daglig.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

nortrahof

Vel - da har jeg kanskje misoppfattet - eller?
Parkeringslys er alltid aktivert når nærlyset er tent fordi bilen ikke på ene siden foran skal være helt mørklagt dersom en pære ryker. Ved fysisk eller SW-messig å koble sammen parklys sammen med kjørelysene, vil de alltid være tent når nærlyset er på. - Det er mitt poeng - og dette er forbudt uten at kjørelysene dimmes ned.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA