Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Speedometer

Startet av ellen, fredag 02. oktober 2015, klokken 10:48

« forrige - neste »

ellen

Kjøpte den i mai 2014 og har nå gått 23000 km, da den var ny viste den opp mot 160 km rekkevidde etter lading.
Dette har gradvis gått nedover, idag viser den 144 km rekkevidde etter fullading.
Tallene jeg refererer til er fra hjemmelading fra 16 amp. kurs og fulladet hver morgen.
Kan ikke si at jeg har merket noe på den reelle rekkevidden, bilen har aldri blitt kjørt helt tom.
Grunn til bekymring eller normal batterislitasje?
E-up    2014
E-golf  2014

d386yv

Dette er kun en funksjon av været. Kaldere utetemp når du starter bilen gjør at bilen estimerer kortere rekkevidde. Mye vann på veiene etc. gir større rullemotstand og kortere estimert rekkevidde.

Dette skjer med bensin/dieselbiler også, men der brukes så lite av drivstoffet til rekkevidde i utgangspunktet at du ikke merker så mye til det i det daglige.


ellen

Denne reduksjon jeg beskriver er ikke påvirket av årstid mtp tempratur men helt generell.
Hadde 150 km rekkevidde i vinter ved 10 minus kontra 144 km i sommer ved 20 pluss, dette er da direkte avlest ved oppstart på morgenen med fulladet batteri. At jeg får mindre rekkevidde på vinteren er jo en selvfølge.
E-up    2014
E-golf  2014

Elmo

Jeg tror heller det er GOM verdiene på 160km ifjor sommer og 150km i vinter som var feil enn at du ser 144km nå i sommer. Tror faktisk aldri jeg har sett GOM på over 150km i noen eUp.
Men jeg har sett at kjørt strekning + restrekkevidde er over 150km etter at jeg har kjørt noen mil i sommer.

Har bilen din vært på service eller oppgradering ?? Jeg har hatt følelsen av at GOM oppfører seg litt anderledes på jobbens eUp etter verkstedbesøk/oppgradering.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

odahle

Min bil er akkurat lik (levert jan14, kjørt 21.000). Viser 140-144km ved oppstart, men har ikke merket noen nedgang på rekkevidden. Vil tro Elmo sier noe riktig der, oppgraderingene kan ha gjort bilen's GOM mer "riktig".
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

ellen

Takker for svar! Ja det er nok som Elmo skriver, den ble oppgradert ifm en service tidligere i år.
Da klagde jeg også på at tempen alltid startet på 22 gr. og med AC innkoblet, nå starter den på 18 gr. og uten AC.
;)
E-up    2014
E-golf  2014

Elmo

Jeg tok meg den frihet å kopiere denne interessante informasjonen inn i tråd som omhandler Innstilling av temperatur når bilen startes
Sitat fra: ellen på torsdag 03. september 2015, klokken 11:46
Da klagde jeg også på at tempen alltid startet på 22 gr. og med AC innkoblet, nå starter den på 18 gr. og uten AC.
;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ellen

Helt greit å kopiere den Elmo. E-golfen vår (Elmer) får samme oppgradering på neste service  ;)
E-up    2014
E-golf  2014

cmniels

Er det oppdatering 39D8 dere refererer til her? Så har jeg gjort denne i dag, og skal også teste litt om det løser problemet jeg har hatt med "tidsatt forvarming" uten at ladekabel er tilknyttet.

Håkon Arnesen

Hei hei!
Vi er tre stykker i Tønsberg som har hver vår e-up. Vi hadde tidligere en estimert rekkevidde på164km på god sommert temp.
Etter en oppgradering på uppene høste 2014. Ble rekkevidden redusert betraktelig, og vi får max 153km estimert rekkevidde. Så fort uppen begynner å rulle detter km betraktelig.
Vi har klaget flere ganger inn til Møller. Og de ser på saken.
Vi vil veldig gjerne ha en tilbakemelding fra andre som opplever det samme.

Elmo

Det er da vel bare guess-o-meter algoritmen som er blitt mere korrekt, og ingenting å bekymre seg over ?!!
Bedre å forholde seg til % meteret isteden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

odahle

Klage til Møller? Er ingenting unormalt i dette, det baserer seg på temperatur og tidligere bruk. Nå om vinteren ligger jeg på alt fra 119 ved oppstart til over 130. Ingenting å bekymre seg over, jeg har ikke merket noen endring i rekkevidde (Snart 2 år, kjørt 24.000).
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Elmo

Enig odahle, men det stemmer faktisk at estimert rekkevidde ble lavere etter en av SW-oppdateringene. 
Men det er jo ingen vits å klage på at de forbedrer algoritmen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA