Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setevarme

Startet av Torpedo Ted, onsdag 12. november 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Er det bare meg som er særdeles skuffet over Teslas Software/GUI?

Da bilen ble presentert så dette ut til å være tidenes teknologi-bil, med den gedigne touch-skjermen og mulighet for justering av alle utenkelige ting via denne. Og viktigst av alt: SW-oppdateringer som skulle fikse bugs og gi nye funksjoner! Lovnader om 3. parts apper fikk vi også.

Nå etter snart 2 år(?) på markedet kan vil vel konkludere med at dette fremstår som en fiasko.

Oppdateringene har vært særdeles få, med nesten ingen nye funksjoner, og enda mer overaskende - de fikser ikke en gang de mest elementære manglene.

Hvis vi ser bort i fra Controls-seksjonen av SW er antagelig Teslas interface det minst avanserte blant alle bilprodusenter.

Noen eksempler:


  • MP3-spiller: Nekter å tro de har brukt mer enn én arbeidsdag på å utvikle denne. Har aldri vært borti en MP3-spiller som ikke støtter shuffle, playlist og visning av embedded cover art. Ikke klarer den å vise artist/navn/album fra tag heller om du velger sang manuelt fra path (mappe). Det er for øvrig all verdens plass i UI-et til spilleren, men den kutter likevel lange sang/album navn for å la minst mulig å skjermen bli brukt(!?)
  • Trips: I likhet med de fleste veteranbiler klarer den å håndtere hele 2 (TO) trips om gangen. Og siden den ikke har noen statistikk fra begynnelsen lar jeg være å nullstille den ene, slik at jeg i praksis kun har én tripteller. Å navngi, lagre, legge til flere etc. ble tydeligvis for avansert. Min 15 år gamle Hyundai klarer for øvrig å ta tiden på en trip også.
  • Standard-valg på energigrafen er "Instant". Samtlige brukere ønsker Average, og må stille dette hver gang.
  • Visning av info i display: Ved lading kan du kun se enten Km/t eller kW - ikke begge. Hvor er logikken? Navnet på dagen i datoen forkortes selv om det er kjempeplass i display.
  • Navigasjonen lagrer ikke kartene den laster ned. Laster på nytt hver gang
  • Rdio-appen har fortsatt store problemer med å starte sanger. Pleier å starte å spille et halvt sekund før den stopper og bufrer igjen. Burde "holde kjeft" til den har bufret nok.
  • Flere eksempler kommer..

Dette var bare eksempler på helt elementære ting, som jeg, som SW utvikler, mener ville vært mulig å ordnet i løpet av én arbeidsdag (+ minimalt med testing) for ca 2 utviklere . Likevel blir ingenting gjort.

Mitt inntrykk er at Tesla rett og slett gir blaffen i UI-et. Hele greien fremstår som et hastverksarbeid. Når de velger å heller jobbe med avanserte og tidkrevende funksjoner som "Location based Air Suspension" og automatiske trafikkbaserte rute-endringer i stedet for å fikse de elementære manglene mener jeg de er langt ute og kjører.

Noen sammenligner Tesla med Apple, men én ting er i alle fall helt sikkert - Apple ville aldri sluppet løs så lite finpuset SW.

Trodde at de med v6 skulle vise at de tok dette alvorlig, men der tok vi feil. Har nå gitt opp hele greien og har funnet meg i at SW antagelig kommer til å forbli slik inntil jeg kjøper min neste bil.

AttackOfTheMac

Virker som de har vært opptatt med å få på plass Autopilot. Både med software som leder opp til dette i v6 og de nye funksjonene som er demonstrert.
Men ja, de burde virkelig fikset en del av de grunnleggende tingene.

Torpedo Ted

Sitat fra: Thorbjorn på mandag 27. oktober 2014, klokken 12:58
Virker som de har vært opptatt med å få på plass Autopilot.

Ja, det er dette som er hovedgrunnen til at jeg ikke tror på noen forbedring fremover. Autopilot er ekstremt krevende å utvikle, og er aldri noe de blir "ferdig" med.

Men det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor et så stort selskap som Tesla ikke kan ta seg råd til å ansette et par utviklere til som kan jobbe med UI-softwaren på heltid.


fredag

Tesla lager visstnok ikke programvaren selv. Utviklingen er outsourcet til et annet firma, siden det ikke er strategisk viktig for Tesla.

Du kan legge til et par punkter som:
- Lite responsivt GUI. GUI henger stadig når CPU tenker
- Bitmap-baserte kart, og ikke vektor-baserte
- Hardware støtter ikke grafikk-overlays over video, som hadde vært nyttig på ryggekamera
- Dashcam burde vært bygget inn
- Dårlig js-ytelse på browser
- Ikke 4G
- Ikke Spotify
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tSla

+1

Kan også nevne ulydene vi (antakeligvis alle?) har fra èn eller flere av høyttalerne i "Sound Studio-pakken". Jeg har omtalt det i en annen tråd http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14771.0.html. Ukjent om det jobbes med fra Tesla sentralt, eller om det i det hele tatt lar seg fikse eksternt. Jeg fikk først beskjed om at det "skal være sånn", og senere at det vil komme en firmware update som eliminerer problemet. Jeg har mistanker om at det aldri kommer til å bli gjort noe med for eksisterende biler... (Det er IKKE snakk om skrangling og risting fra deksler, dører eller diverse løse deler.)

Jeg er i hvert fall glad jeg bare betalte kr 6050,- for lydpakken når jeg finalized, og ikke kr 15.800,- som det koster i dag! Hadde dog vært interessant å høre på en helt fersk bil om det fremdeles er slike deilige ulyder.  ::)
Tesla Model S P85+

F_P

Hvordan fremstår denne ulyden? Jeg har ikke merket meg noe i min bil som er en knapp mnd gammel.

Selv som fersk eier så er jeg enig med dere hva gjelder permanent «fix» av det mange vil karakterisere som småproblemer. Det virker ikke som om det er høyeste pri å ordne opp i slike ting. Mer gøy med alt som er nytt  :P
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tSla

Nå ønsker jeg ikke å kapre denne tråden, så evt. svar kan kanskje komme i den tråden jeg linket til? Men det fremstår som en "blafre/fise/sprengt"-lyd på visse frekvenser i bassområdet fra høyttalerne spesielt i dashbord. Om du lytter til lydopptakene jeg la ut hørest det meget godt og ødelegger totalt lytteopplevelsen på mange sanger.  :-[
Tesla Model S P85+

snurrehue

Sitat fra: fredag på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:26
Tesla lager visstnok ikke programvaren selv. Utviklingen er outsourcet til et annet firma, siden det ikke er strategisk viktig for Tesla.

Men det er jo ingen unnskyldning. Om de ikke har inhouse SW-utvikling, så har de like fullt ansvaret for å sette opp kravspec, velge grensesnitt etc. Det er Tesla selv som velger hvordan deres biler skal fremstå. Ikke en leverandør til Tesla.

En ting jeg kunne ønsket meg er å kunne velge å ha et "standard" dashbord med de nødvendige (eller helst egendefinerte) knapper og valg alltid tilgjengelig. For eksempel en seksjon øverst med betjening av lyd/radio/musikk, med enkle og lett tilgjengelige knapper uten å måtte dra fokus unødig lenge bort fra veien. Så en seksjon for klimaanlegget. Dernest noen hurtigknapper for fjæring og pano-tak.

Selv etter noen måneder synes jeg skjermen stjeler unødig mye fokus fra veien. Jeg må se for å treffe der og der, for å komme meg inn i meny sånn og sånn, for å bytte skjermvisning sånn og sånn. Scollehjulene på rattet for lille-displayet har jeg mer eller mindre gitt opp. De stjeler mye oppmerksomhet når jeg hele tida må følge med for å treffe riktig. Lei av at den til stadighet hopper dobbelsteg enda jeg forsøker å være presis.

HKS

Sitat fra: fredag på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:26
- Hardware støtter ikke grafikk-overlays over video, som hadde vært nyttig på ryggekamera
Har et DevKit med Tegra 3 (samme SoC som Tesla bruker i Model S) her på jobben, og kan bekrefte at det er helt feil. Det er ingenting i hardware som hindrer dette.
Tesla Model S 90D

NegativeElectrode

Sitat fra: snurrehue på mandag 27. oktober 2014, klokken 14:05
Sitat fra: fredag på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:26
Tesla lager visstnok ikke programvaren selv. Utviklingen er outsourcet til et annet firma, siden det ikke er strategisk viktig for Tesla.

Men det er jo ingen unnskyldning. Om de ikke har inhouse SW-utvikling, så har de like fullt ansvaret for å sette opp kravspec, velge grensesnitt etc. Det er Tesla selv som velger hvordan deres biler skal fremstå. Ikke en leverandør til Tesla.

En ting jeg kunne ønsket meg er å kunne velge å ha et "standard" dashbord med de nødvendige (eller helst egendefinerte) knapper og valg alltid tilgjengelig. For eksempel en seksjon øverst med betjening av lyd/radio/musikk, med enkle og lett tilgjengelige knapper uten å måtte dra fokus unødig lenge bort fra veien. Så en seksjon for klimaanlegget. Dernest noen hurtigknapper for fjæring og pano-tak.

Selv etter noen måneder synes jeg skjermen stjeler unødig mye fokus fra veien. Jeg må se for å treffe der og der, for å komme meg inn i meny sånn og sånn, for å bytte skjermvisning sånn og sånn. Scollehjulene på rattet for lille-displayet har jeg mer eller mindre gitt opp. De stjeler mye oppmerksomhet når jeg hele tida må følge med for å treffe riktig. Lei av at den til stadighet hopper dobbelsteg enda jeg forsøker å være presis.

Én fysisk knapp utenfor skjermen som førte til en "hjem" skjerm hadde vært bra, aka den ene knappen man finner på Apples i-produkter. Mulig denne hjem-skjermen burde kunne personaliseres til førerprofil, altså litt Android-ish.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

pej

Venter spent på 7.0. Hører den kommer i 2025 sammen med både hengerfeste og mulighet for Skistativ uten California tak...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tuxedo

Som svar på det opprinnelige spørsmålet; ja, jeg tror noen gir blaffen, og andre er inkompetente.  Herregud så mye mer de kunne gjort ut av den digre skjermen når det gjelder funksjonalitet og brukervennlighet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jakoys

Skulle likt å se noen som lager en MP3-spiller på 2 arbeidsdager uten at det bare er en modifisert ripoff. Når den i tillegg skal fungere over IP på tvers av 2 maskiner med parallellkjørende GUI styrt av ikke-IT-industristandard kontrollhjul og samtidig må balansere på knivsegger for ikke å bryte patenter for hver kodelinje så tror jeg ikke dette er så enkelt som man vil ha det til.... i tillegg til at man må forholde seg til brukere som aldri vil bli enige. Eksempelvis vil ikke jeg ha mer enn 2 trips fordi et utall muligheter under hver funksjon bare medfører et rotete og rørete grensenitt. (og ja - jeg er programmerer og må gjøre slike kompromiss hele tiden mellom alltid mer eller mindre misfornøyde brukere som alltid vil ha design som passer akkurat dem)

Husk at grensesnittet også skal passere hos myndigheter som godkjenner kjøretøyet sikkerhetsmessig. I tillegg til vurdering av patentbrudd så skal brukerdesign og diverse-diverse sikkert være i overensstemmelse med en haug med skrevne og uskrevne forskrifter.

Så slapp av og ikke vær en Dunning Krüger.... noe man absolutt fremstår som når man bruker ord som 'inkompetent' overfor en innovator som Tesla.

Tuxedo

Sitat fra: jakoys på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:05
Så slapp av og ikke vær en Dunning Krüger.... noe man absolutt fremstår som når man bruker ord som 'inkompetent' overfor en innovator som Tesla.
Det er jo helt åpenbart at de ikke er innovatører når det gjelder brukergrensenitt på 17 tommer skjermer.  Det som funker har de kopiert fra Apple, resten er hjelpeløst.

At bilen forøvrig er innovativ, kan knapt diskuteres.  Det er bare ikke de samme folkene som jobber med de to bitene.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA