Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setevarme

Startet av Torpedo Ted, onsdag 12. november 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

JohanH

Enig her. Det er for mange små åpenbare og tilsynelatende enkle ting som burde vært på plass nå. "Low hanging fruits" for å si det slik.

Muffinman

For min del spiller det ingen rolle om det kommer nye kjekke funksjoner. Men det irriterer meg at nye softwareversjoner tilfører nye feil. Versjonen før 6.0 tilførte at scheduled charging starter på 16A uansett forhåndsinnstilling på enkelte ladesteder, samt at skjermen fryser jevnlig. Trodde at det skjedde når bilen var utenfor mobildekning, men i kveld skjedde det med full signalstyrke. Jeg hadde takket ja til å nedgradere to-tre versjoner, for da virket nemlig det meste.

Oppsumert; med mindre man klarer å få kjernefunksjonaliteten hammerstabil kan de bare la være med nye funksjoner.

Torpedo Ted

Sitat fra: jakoys på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:05
Skulle likt å se noen som lager en MP3-spiller på 2 arbeidsdager uten at det bare er en modifisert ripoff. Når den i tillegg skal fungere over IP på tvers av 2 maskiner med parallellkjørende GUI styrt av ikke-IT-industristandard kontrollhjul og samtidig må balansere på knivsegger for ikke å bryte patenter for hver kodelinje så tror jeg ikke dette er så enkelt som man vil ha det til.... i tillegg til at man må forholde seg til brukere som aldri vil bli enige.
Det var en grunn til at jeg i den sammenheng bare skrev MP3-spiller - mente ikke hele mediaspilleren. Når de har klart å lage mediaspilleren er jo det grunnleggende på plass. UI-frameworket er jo uansett på plass, så å få laget skikkelig støtte for avspilling av lydfiler burde absolutt være mulig å få til på en arbeidsdag. Er jo for øvrig ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt når de tydeligvis ikke klarer å lage noe fra scratch selv.

Ellers så tviler jeg på at det er så mye retningslinjer fra myndigheter eller andre med tanke på sikkerhet/grensesnittet. Jeg synes ikke grensesnittet bærer særlig preg av å være lagt opp slik at det skal være så enkelt som overhode mulig å betjene.


Jeg er for øvrig enig i at det må være lov å bruke ord som inkompetent i denne sammenheng. Antagelig er ikke utviklerne inkompetent, men heller sjefen som åpenbart ikke har tatt de grep som trengs.

Når det gjelder stabilitet og respons så har jeg faktisk ikke så mye å utsette på. Har aldri hatt problemer med treghet, og er svært sjelden jeg opplever ustabiliteter/behov for omstart (3G fadesen er over for min del).

sn0le

Mediaspilleren har et stort forbedringspotensiale om du spør meg.
Og så er jeg $#%!? lei av å måtte trykke på average for energisparing hver gang jeg skal ut og kjøre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Frodebo

Veldig enig med trådstarter - dette har undret meg også. I det daglige fungerer ting OK, men hele poenget som også EM har understreket var jo at det ville skje en utvikling/oppgradering/forbedring i bilens levetid. 6.0 skulle i tillegg "løfte" det hele. Dette kan ikke handle om annet enn prioriteringer fra Tesla, og i så måte er dette kanskje det punktet som har skuffet meg aller mest. Bilen forøvrig har jo vært en så stor høydare at jeg ikke har brukt så mye energi på problemstillinga så langt, men Tesla bør nok sette mer ressurser på softwareutvikling enn det de tilsynelatende har gjort så langt.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

christian1986

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:50
Sitat fra: jakoys på mandag 27. oktober 2014, klokken 21:05
Så slapp av og ikke vær en Dunning Krüger.... noe man absolutt fremstår som når man bruker ord som 'inkompetent' overfor en innovator som Tesla.
Det er jo helt åpenbart at de ikke er innovatører når det gjelder brukergrensenitt på 17 tommer skjermer.  Det som funker har de kopiert fra Apple, resten er hjelpeløst.

At bilen forøvrig er innovativ, kan knapt diskuteres.  Det er bare ikke de samme folkene som jobber med de to bitene.
Altså, jeg syntes også de kan forbedre seg en del her. Syntes dog du skal spørre deg om hvilke andre biler som har et bedre system per dags dato? Jeg har i alle fall ikke kommet over noe som er i nærheten av lett å bruke.

Og siden du først nevner Apple. Klipp og lim kom vel først i ios 3(eller var det 4?), så at shuffle ikke er på plass er på en måte litt i samme gate.

Foretrekker lett at den nå husker på hvilke områder jeg har hevet bilen. Shuffle lever jeg fint uten en stund til  ;)

OddB

Enig i at brukergrensesnittet  har store mangler.  Toppen av kaka er DAB radioen som er tilnærmet  ubrukelig.
Ble også kjempeskuffet over 6.0. Istedet  for å rydde opp i de manglene  de hadde, kom de med kalender  og trafikkbasert nav  med tvilsom nytteverdi.  Hvor er way-points? ? Hvor er valg av parametre for nav. F.eks via SC ?
Pga  ny plattform for autopilotfunksjoner er jeg bekymret for om vi med "gammel " bil har sett  den siste SW-oppdateringen av reell betydning...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

F_P

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 07:29
Enig i at brukergrensesnittet  har store mangler.  Toppen av kaka er DAB radioen som er tilnærmet  ubrukelig.
Ble også kjempeskuffet over 6.0. Istedet  for å rydde opp i de manglene  de hadde, kom de med kalender  og trafikkbasert nav  med tvilsom nytteverdi.  Hvor er way-points? ? Hvor er valg av parametre for nav. F.eks via SC ?
Pga  ny plattform for autopilotfunksjoner er jeg bekymret for om vi med "gammel " bil har sett  den siste SW-oppdateringen av reell betydning...

Håper virkelig ikke du har rett i dine siste antakelser. Eksempelet er brukt før, men jeg gjentar gjerne. Vi snakker ikke om telefoner til 2-6000,- her der slik tankegang er forholdsvis vanlig. Vi har med en bil til 500.000-900.000,- å gjøre. Da kan man ikke, mener jeg, i første omgang selge inn bilen med nettopp lovnader om fremtidige fantastiske oppdateringer for deretter å gå fra den lovnaden kun kort tid etterpå. Synes i så fall det er spesielt ille siden man rammer de som hjalp firmaet i gang med salgsvolumet.

Krysser fingrene for at vi tar feil, men blir så klart meget skuffet om det viser seg at de som fikk utlevert bilen i løpet av de første 12-13-14 månedene blir overlatt til seg selv med skjegget godt limt fast nede i postkassen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

NegativeElectrode

Programvaren i en Tesla inneholder ganske mye funksjonalitet, og å dømme den på noen svakheter og mangler i GUI blir feil. Nå er det desverre noen stabilitetsproblemer (ja jeg lurer også på hvorfor det drar ut å få dette fikset) , og det er da vel mye viktigere at de prioriterer dette foran shuffle og annet snacks?

Jeg tar det heller som et positivt tegn at folk irriterer seg over manglende shuffle enn mer grunnleggende ting ;)

Nå har jeg kun prøvekjørt og bruker ikke dette til daglig, men for meg så synes jeg styring av bilens viktige funksjoner fungerer veldig bra.

En kvalifisert gjetning fra en programmerer er at de jobber med å få på plass en avtale med noen som kan utvikling av digital musikkspiller til å lage en skikkelig applikasjon og ikke vil legge for mye arbeid i den som ligger der. Når man vet litt om hvor komplisert det er å få avtaler med de som forvalter og lager digitalt innhold, så er det greitt å smøre seg med tålmodighet. Innholdsbransjen er ekstremt konservative med å åpne for for nye distribusjonskanaler. Jeg gjetter på at det ligger juridiske/opphavsrettslige og forretningsmessige forhold bak manglende progresjon her.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Olatho

Når det gjelder musikk kan de jo gjøre en veldig enkel ting. Skru på html5 audio (ikke video, det er det juridiske problemstillinger knyttet til), og så vil i alle fall Google Play funke, og muligens både Wimp og Spotify også (litt usikker på om de to har rene html5-spillere, eller om de krever flash).

turfsurf

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 07:29
Toppen av kaka er DAB radioen som er tilnærmet  ubrukelig.

Hvorfor det? Etter at jeg var inne og fikk byttet chip + satt inn antenneforsterker så virker DAB rimelig bra. Ikke sømløst som VAG bilene jeg hadde før med dual tuner, men holder seg til samme kanal, og ok lyd uten knitring. Brukergrensesnittet er litt dustete dog, men kanalvalg gjør jeg stort sett via preset uansett..
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på mandag 27. oktober 2014, klokken 22:43Versjonen før 6.0 tilførte at scheduled charging starter på 16A uansett forhåndsinnstilling på enkelte ladesteder

Dette. Argh. :o
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OddB

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 09:21
Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 07:29
Toppen av kaka er DAB radioen som er tilnærmet  ubrukelig.

Hvorfor det? Etter at jeg var inne og fikk byttet chip + satt inn antenneforsterker så virker DAB rimelig bra. Ikke sømløst som VAG bilene jeg hadde før med dual tuner, men holder seg til samme kanal, og ok lyd uten knitring. Brukergrensesnittet er litt dustete dog, men kanalvalg gjør jeg stort sett via preset uansett..
Det er brukergrensesnittet  jeg sikter til. De forholder seg til mux'ene som kanalene ligger i. Det er like lurt tenkt som å sortere  nettsider etter IP-adresse.  Å misbruke den gigantiske  skjermen  på den måten  de har gjort er jo helt fantastisk.  Er det vitkelig ikke plass til mer enn 6 presets  på 17" ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

turfsurf

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 09:39
Det er brukergrensesnittet  jeg sikter til. De forholder seg til mux'ene som kanalene ligger i. Det er like lurt tenkt som å sortere  nettsider etter IP-adresse.  Å misbruke den gigantiske  skjermen  på den måten  de har gjort er jo helt fantastisk.  Er det vitkelig ikke plass til mer enn 6 presets  på 17" ??

Er stort sett enig i utsagnet ditt om brukergrensesnittet, men vi hører stort sett på DAB radio hele tiden allikevel, så at det gjør den ubrukelig er jeg ikke enig i.... Når den knitret og byttet kanal hele tiden, da var den ubrukelig!
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OddB

Når du må bruke "et kvarter"  med manuelt søk for å finne alle de 50 kanalene som finnes i Osloområdet  er det i mine øyne  ubrukelig. De burde ta tegninga  når  folk begynner  å poste linker til frekvenslister på Wikipedia for hjelpe andre til å finne ut hvor de skal finne Telemarksendinga..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA