Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla og innbytte!?

Startet av darthy001, mandag 10. november 2014, klokken 12:24

« forrige - neste »

ellholt

Jeg kan bare si at den beltevogna med gummibelter er JÆVLA glatt på ren is................. ;D  Men ustyrtelig morsom å kjøre ;D ;D
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Mippen

Sitat fra: Thomas M på mandag 27. oktober 2014, klokken 12:27
Med 21 tommere og sottozero så kommer du deg ikke vallaheiene her utenfor bergen om vinteren.
Ei heller opp fanafjellet eller NED for den saks skyld.

Hjelper lite at man har 4x4 ... man skal også NED bakken :)


Helt sant. Det er dumt å være forfengelig og lage kø-kaos fordi man skal kjøre rundt på dårlige dekk. En stor andel av model s som leveres har minst et sett med 21" og det er ikke så tøft når alle kjører rundt med de samme felgene. Skal man kjøre rundt med like felger om vinteren også blir det ikke samme god følelsen når man får på sommerfelgene.

Ikke tvil om at 21" turbinfelgene kler bilen godt men det er upraktisk, spesielt på vinteren med få tilgjengelige dekk i den dimensjonen og ikke minst mangel på dekk som er laget for nordiske forhold.

Om vinteren skal man uansett kjøre roligere enn om sommeren. Å sette ny pers fra 0-100 med vinterdekk er uansett en dårlig idè. Det samme med å "gønne på" gjennom svinger. Kjører man så hardt at man hele tiden er på kanten av hva dekkene tåler så kjører man alt for hardt. Da har man egentlig ikke noe på veien å gjøre.

Vinterdekk er laget for andre forhold enn å kjøre fort, så man skal alltid avpasse farten etter det. Man skal riktig nok ikke kjøre gris om sommeren heller, men da har man dekk som er laget for formålet i det minste.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Teslaguten på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:35
Norge har stor variasjon i klima, ref:

Klimasoner i Norge

Norge kommer inn under flere av klimasonene i Köppens klimaklassifisering, hovedsakelig innenfor de tempererte og de kontinentale klimasonene. Kyststrøkene fra vestsiden av ytre Oslofjord og helt nord til Troms har maritimt klima (gruppe C). Indre områder av Østlandet, Sørlandet og Trøndelag har kontinentalt klima med varme somre, mens sørlige deler av Finnmark har kontinentalt polarklima (gruppe D). Fjellstrøkene og Svalbard har tilnærmet arktisk klima (gruppe E).


Bare husk at det man her omtaler som "Kontinental klima" ikke har noe med hva man snakker om når man diskuterer "Kontinentale vinterdekk". Det siste omhandler dekk egnet for normale vintre fra Danmark og sørover, og har ingen ting med om det er "maritimt klima" eller "kontinentalt klima".

Ja, jeg lever i ett område av landet som er klassifisert som "kontinentalt klima", men har tildels masse snø på vinteren som lett blir til is på veiene. Ja, selv når veiene er 98% bare/våte så er det når man kjører over de 2% gjenstående issvullene i veien at nordiske dekk viser sin verdi.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Teslaguten

Sitat fra: ellholt på mandag 27. oktober 2014, klokken 12:44
Jeg kan bare si at den beltevogna med gummibelter er JÆVLA glatt på ren is................. ;D  Men ustyrtelig morsom å kjøre ;D ;D

Absolutt!! Og på klink is er jo det tilfelle for det aller meste... så lenge det ikkje er hindringar i vegen :o

Unntaket må jo vera bilar med rallypigg, men trur ymse offentlege tjenestemenn blir litt sur om dei finn ein Tesla med slike dekk ;D
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslaguten

Sitat fra: Thomas M på mandag 27. oktober 2014, klokken 12:27
Med 21 tommere og sottozero så kommer du deg ikke opp vallaheiene her utenfor bergen om vinteren.
Ei heller opp fanafjellet eller NED for den saks skyld.

Hjelper lite at man har 4x4 ... man skal også NED bakken :)

Thomas M,
No har eg ikkje kjørt Fanafjellet eller Vallaheiane med 21" og Sottozero 3, det skal innrømmast.
Men eg har gjort det med 19" Sottozero SERIES II som er meir all-season enn vinter i forhold til Sottozero 3. På dagar med snø og slaps, utan problemer, hverken opp eller ned. Det har også vore turar Dale- Hamlagrø-Bulken på skikkeleg krevande vinterføre. Det har gått greitt, utan bruk av kjetting eller hatt.

Om du skal ha maksimalt veggrep på is, så er det kun pigg som duger. For meg er det uaktuelt å kjøyra 15k+ km i piggstøy i Tesla.

Då tilpassar eg heller farten etter tilhøva, og lever godt med det.

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Teslaguten

Sitat fra: Mippen på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:11
Sitat fra: Thomas M på mandag 27. oktober 2014, klokken 12:27
Med 21 tommere og sottozero så kommer du deg ikke vallaheiene her utenfor bergen om vinteren.
Ei heller opp fanafjellet eller NED for den saks skyld.

Hjelper lite at man har 4x4 ... man skal også NED bakken :)


Helt sant. Det er dumt å være forfengelig og lage kø-kaos fordi man skal kjøre rundt på dårlige dekk. En stor andel av model s som leveres har minst et sett med 21" og det er ikke så tøft når alle kjører rundt med de samme felgene. Skal man kjøre rundt med like felger om vinteren også blir det ikke samme god følelsen når man får på sommerfelgene.

Ikke tvil om at 21" turbinfelgene kler bilen godt men det er upraktisk, spesielt på vinteren med få tilgjengelige dekk i den dimensjonen og ikke minst mangel på dekk som er laget for nordiske forhold.

Om vinteren skal man uansett kjøre roligere enn om sommeren. Å sette ny pers fra 0-100 med vinterdekk er uansett en dårlig idè. Det samme med å "gønne på" gjennom svinger. Kjører man så hardt at man hele tiden er på kanten av hva dekkene tåler så kjører man alt for hardt. Da har man egentlig ikke noe på veien å gjøre.

Vinterdekk er laget for andre forhold enn å kjøre fort, så man skal alltid avpasse farten etter det. Man skal riktig nok ikke kjøre gris om sommeren heller, men da har man dekk som er laget for formålet i det minste.

Folk har forskjellige grunnar til å velga det meste her i livet, inkludert vinterdekk og felgar.

Ja, utvalg og pris er to begrensande faktorar når vi snakkar om 21" vinterdekk som passar til Tesla. Uansett meiner eg at pakken som er tilbudt no, er eit godt valg som vinterdekk for mange Tesla kjøparar. Og om nokre år vil nok Nokian og andre tilby mjuke vinterdekk til 21".

Det viktigaste er som alltid å kjenna sine eigne og utstyret sine begrensingar.

Den perfekte kombinasjonen til P85D her til lands, er nok 3 sett med hjul, der Nokian R8 pigg blir brukt når forholda blir ille nok.
Fram til lotto-rekka går inn, passar Sottozero mitt bruk. 8)



#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Tuxedo

Kjøp dekk som er tilpasset de forholdene en kjører mest på, og ikke ekstremforholdene.  Mest kjøring på is og snø, kjøp deretter, og tilsvarende om man kjører mest på våt og bar asfalt.

Det er mye mer sannsynlig at en kommer ut for en kritisk situasjon under de forholdene hvor en kjører mest, enn under ekstremforhold, hvor en uansett vil være særdeles bevisst dekkenes begrensninger og kjøre deretter. 
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Sitat fra: Teslaguten på mandag 27. oktober 2014, klokken 22:19
Sitat fra: Thomas M på mandag 27. oktober 2014, klokken 12:27
Med 21 tommere og sottozero så kommer du deg ikke opp vallaheiene her utenfor bergen om vinteren.
Ei heller opp fanafjellet eller NED for den saks skyld.

Hjelper lite at man har 4x4 ... man skal også NED bakken :)

Thomas M,
No har eg ikkje kjørt Fanafjellet eller Vallaheiane med 21" og Sottozero 3, det skal innrømmast.
Men eg har gjort det med 19" Sottozero SERIES II som er meir all-season enn vinter i forhold til Sottozero 3. På dagar med snø og slaps, utan problemer, hverken opp eller ned. Det har også vore turar Dale- Hamlagrø-Bulken på skikkeleg krevande vinterføre. Det har gått greitt, utan bruk av kjetting eller hatt.

Om du skal ha maksimalt veggrep på is, så er det kun pigg som duger. For meg er det uaktuelt å kjøyra 15k+ km i piggstøy i Tesla.

Då tilpassar eg heller farten etter tilhøva, og lever godt med det.


Klart du kommer deg fram med kontinentale dekk, men det betyr ikke at du kommer deg like godt fram som med nordiske dekk. Har selv sett folk med sommerdekk komme seg fram på vinterføre, så blir ikke overrasket. Det som skiller et nordisk dekk fra et kontinental dekk er at nordiske dekk er laget for norske forhold med stor variasjon av temperatur, lange perioder med is og snø, slaps, saltsørpe osv. Kontinental dekkene er laget først og fremst for å kjøre i temperaturer ned mot frysepunktet (under 7+) og som skal tåle litt snø også. De løser ikke oppgaven like godt som nordiske vinterdekk men er bedre enn sommerdekk. Det er i kritiske situasjoner man merker størst forskjell. Noen meter fra eller til på bremselengen på snø eller is kan stå mellom liv og død i den "riktige" situasjonen.

Altså. Kontinentale dekk er laget for kaldt vær men gjerne ikke så mye på minus siden. De er best på tørr og våt vei. De nordiske dekkene er best på alt det andre. Pirelli dekkene er stivere og hardere og har dypere spor for å drenere bort vann. Det gjør at snø ikke fester seg like godt til dekket som nordiske vinterdekk. Det er med å redusere egenskapene på snø og is, men de øker veigrepet på vått og tørt. Derfor passer kontinentaldekk best der hvor det ikke er så kaldt og man gjerne ikke treffer på snø og is så ofte som i Norge.
Fremtiden er elektrisk.

Gogool

Har hatt p85+ siden den kom og legger nå over til vinterdekk for andre gang. Komfortmessig er det denne bilen som ligner mest på p85d som trådstarter (og jeg) har bestilt. Jeg gleder meg nå til å bytte ut 265x35 med myke og helt stillegående 19" med Nokian. Litt mer passiv kjøring på vinteren er bare bra. Bilen skal kunne stoppe også :-)
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

ELLP

Er det noen som fikk levert bil i februar/mars med 21" Pirelli vinterdekk som har noen erfaringer å dele?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA