TMS 21" pirelli vinterdekk fra tesla

Startet av Øggen, fredag 24. oktober 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

darthy001

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. oktober 2014, klokken 20:09
Sitat fra: darthy001 på lørdag 25. oktober 2014, klokken 18:35
Hvilke 21"-dekk har forresten P85+ blitt levert med i Norge som standard?

Michelin Pilot Sport PS2.
Ok, er ikke det de dekkene som har en OK levetid? Sammenliknet med alternativene(var det Continental!?) utifra meninger på TMC-forum i hvert fall..

Sitat fra: bull på lørdag 25. oktober 2014, klokken 20:11
@darthy001 Jeg tenker at jeg kan slite ut hjulene som de er først. Så bytte om permanent :)
Jepp var det jeg "fryktet". Orker ikke tanken på å kjøre rundt på 19" sommerstid når jeg vet at jeg har de lekre 21" liggende ;) og jeg nekter kjøre på kontinentale vinterdekk. Det har jeg gjort tidligere med flere nesten-uhell som resultat av grusomt dårlig grep når føret virkelig ble dårlig. Kjører mye heller på myke R2-dekk da. Så da får det bare koste litt. Er jo allerede en pris på denne bilen nå som er så høy at jeg nesten skjemmes :o

Ellers er ikke 10-15tusen verdens undergang for dekk av Pilot Sport PS2-kvalitet. Med min årlige kjørelengde holder det mest sannsynlig minst 2år mellom hvert skifte. Det skal jeg leve greit med. Unntaket er hvis 0-100 på 3,4sekunder er så morro som jeg vil tro så skal jeg nok leve med ett skifte i året også 8)

bull

Jeg har bestilt S85D, så da varer nok dekkene bittegrann lengre :P Men siden bilen opprinnelig skulle bli levert i April så valgte jeg å kjøpe den med 21" sommerhjul og ingen vinterhjul. Nå som leveringstidspunktet har blitt fremskjøvet til Mars så er det plutselig aktuelt å kjøpe vinterhjul denne sesongen.

Tesla P85D

Micheline Pilot Alpin PA 4, 245.30.21 får man til 3915,- pr dekk.
Pirelli Winter Sottozero 3, 245.35.21 får man til 4376,- pr dekk.

Vet ikke om dette er riktig dekk dim, men det er det vel andre som vet her.
Noen med erfaring fra disse dekktypene?
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Mippen

Enig at 21" felger er penere å se til men det er ganske upraktisk. På vinteren kjører enkelte ofte på isete veier hvor det er kjørt lastebiler med kjetting. Det blir digg med svære felger. Ikke minst er det begrenset hvor gode dekk man får i 21" på vinter. Egentlig på sommer også. Det er ikke en vanlig størrelse. Hvordan turbin felgene tåler saltsuppe er også en annen ting. Ikke så kjekt hvis felgene blir stygge av saltet.
Fremtiden er elektrisk.

Tesla P85D

Det kan jeg gi deg et svar på neste vinter. Er godt vant me å kjøre biler som bråker og rister. Så jeg går for 21" vinter og 22" sommer. Kjører i dag en A6 med 20 sommer og 19 vinter. Komforten å kjøreferdighetene på den er topp. Men fra 19" til 21" vinter så blir det nok helt klart forskjell, men tror nok det skal gå helt fint. Må jo uansett kjøre etter forholdene. På fint vinterføre tror jeg det vil funke bra. Is med vann vil nok bli værre, men da er det bare å kjøre etter forholdene.
Solgt Juli 2021
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015

Mippen

Det er å kjøre etter forhold ja men hvis det blir kritisk er det stor forskjell på de beste vinterdekkene. 21" pirelli vinterdekkene som følger med bilen er elendig på skikkelig vinterføre. Det er performance dekk laget for mest bar vei eller vått. Mange tenker at man ikke trenger så dyre dekk når man har awd, men bilen stopper ikke fortere enn en bil uten awd på glatt føre. Da kommer det an på dekkene og føret.
Fremtiden er elektrisk.

lurium

Burde vært justert forsikringspremie etter hva dekk man kjører. Det er direkte uforsvarlig å velge utseende fremfor sikkerheten man får med 19 og skikkelige vinterdekk.

For ikke å snakke om at det er tåpelig å måtte kjøre som en mann med hatt pga man er skodd med helårsdekk :)

Teslaguten

Sitat fra: Mippen på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:43
Det er å kjøre etter forhold ja men hvis det blir kritisk er det stor forskjell på de beste vinterdekkene. 21" pirelli vinterdekkene som følger med bilen er elendig på skikkelig vinterføre. Det er performance dekk laget for mest bar vei eller vått. Mange tenker at man ikke trenger så dyre dekk når man har awd, men bilen stopper ikke fortere enn en bil uten awd på glatt føre. Da kommer det an på dekkene og føret.

Pirelli Sottozero 3 i dimensjon 245/35 21 som er å få på 21" turbinfelg er IKKJE laga mest for bar vei eller vått. Det er faktisk vinterdekk med seiping, gummiblanding og konstruksjon som er mykje nærmare nordiske piggfrie vinterdekk som Hakka R2 / Michelin xIce enn Sottozero II.

Sottozero II er det som er levert så langt av Tesla, og eg kan vera med på at dei er konstruert for våt veg og ikkje norsk snøføre. Har kjørt ein 22k km på Sottozero II, og er meir enn nøgd med dekka på vinterføre. Dei har begrensningar på snø og is, meir enn Nokian og Michelin, men det lever eg godt med.

Er ikkje i tvil om at Sottozero 3 på 21" turbinfelg vil passa godt til P85D, spesielt på snøføre.
Og til ein pris av kr 35 000,- er det ein god deal også. Spesielt når vi veit kor sær Tesla kan vera mot garantikrav/reklamasjon på alt som ikkje er originalt.

Eg blir lettare oppgitt av folk som bastant skal synsa for/mot dekk utan å ha erfaring sjølve.
Sottozero 3 har eg kjøyrd på Porsche C4 på snø, is, slaps og våt veg i alpane ved fleir høve, og dei fungerer veldig bra på ordentlig vinterføre. Og er totalt utan svampe-kjensla eg fekk etter å prøvd mjuke Nokian på Tesla ;)

Sottozero 3 blir bestilt på 21" turbin for min del.

Model X #1094
P85D RN6614200

Tesla P85D

Sitat fra: Teslaguten på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:12

Pirelli Sottozero 3 i dimensjon 245/35 21 som er å få på 21" turbinfelg er IKKJE laga mest for bar vei eller vått. Det er faktisk vinterdekk med seiping, gummiblanding og konstruksjon som er mykje nærmare nordiske piggfrie vinterdekk som Hakka R2 / Michelin xIce enn Sottozero II.

Sottozero II er det som er levert så langt av Tesla, og eg kan vera med på at dei er konstruert for våt veg og ikkje norsk snøføre. Har kjørt ein 22k km på Sottozero II, og er meir enn nøgd med dekka på vinterføre. Dei har begrensningar på snø og is, meir enn Nokian og Michelin, men det lever eg godt med.

Er ikkje i tvil om at Sottozero 3 på 21" turbinfelg vil passa godt til P85D, spesielt på snøføre.
Og til ein pris av kr 35 000,- er det ein god deal også. Spesielt når vi veit kor sær Tesla kan vera mot garantikrav/reklamasjon på alt som ikkje er originalt.

Eg blir lettare oppgitt av folk som bastant skal synsa for/mot dekk utan å ha erfaring sjølve.
Sottozero 3 har eg kjøyrd på Porsche C4 på snø, is, slaps og våt veg i alpane ved fleir høve, og dei fungerer veldig bra på ordentlig vinterføre. Og er totalt utan svampe-kjensla eg fekk etter å prøvd mjuke Nokian på Tesla ;)

Flott, da blir det 21" vinterdekk på meg også:)
Solgt Juli 2021
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015

Mippen

Du kommer deg uansett fram med vinterdekk men det er stor forskjell på dekkene som sagt. Selv om et dekk kan oppleves bra betyr det ikke at det er best i alle kritiske situasjoner. Alle er velkommen til å kjøpe de dekkene og felgene de vil, men på norske forhold er det best med rene vinterdekk. Det er flere gode vinterdekk tilgjengelig i for eksempel 19" eller 20" dimensjon. Pirelli dekkene er laget for mer sentral europeiske forhold. I Norden veksler det mye mellom snø, is og slaps. Det sier seg selv at et dekk som både skal være stivt og sporty ikke er like god på alle forhold.

Pirelli dekkene er kontinentaldekk laget for å kjøre mest på bar vei eller regn, og som skal tåle snøvær slik det har kommet noen ganger i det siste sør i europa. De Nordiske dekkene er mykere fordi de skal takle bedre å kjøre på skikkelig snø og isføre. De er derfor overlegen de kontinentale dekkene på dette. Hvis du kjører bare på bar vei uten snø og is er det ikke noe problem med kontinentale dekk, men kjører du mye på fjellet og bor til slik at det kan komme skikkelig snø bør man for all del velge skikkelige vinterdekk.

Kontinentaldekk - best på bart og vått føre
Nordiske dekk - best på snø, is og slaps

Faktisk har kontinentaldekk opp til 20% større bremselengde på snø og is enn rene nordiske vinterdekk. På den andre siden er kontinentaldekk bedre i samme øvelsen på våt og tørr vegbane.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Generell test av nordiske vinterdekk vs kontinentaldekk på vinterføre. Legg merke til stopplengde og hvor langt ut bilen kommer i svinger i forhold til de nordiske. Dette er en fwd VW golf - som er en lett bil. Hadde samme type dekk stått på en tesla er det grunn til å tro at forskjellen hadde vært større.

https://www.youtube.com/watch?v=1BB-Y50I8MM
Fremtiden er elektrisk.

Teslaguten

Sitat fra: Mippen på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:34
Generell test av nordiske vinterdekk vs kontinentaldekk på vinterføre. Legg merke til stopplengde og hvor langt ut bilen kommer i svinger i forhold til de nordiske. Dette er en fwd VW golf - som er en lett bil. Hadde samme type dekk stått på en tesla er det grunn til å tro at forskjellen hadde vært større.

Eg er ikkje uenig med at nordiske vinterdekk er betre enn kontinentaldekk på vinterføre med hardpakka snø, is, tørt og kaldt vinterver. Og hadde eg kjøyrd storparten av tida på slikt føre, hadde min Tesla vore skodd med Nokian/Michelin pigg som vinterdekk.

På våt asfalt er mjuke nordiske vinterdekk ein dårleg kombo på ein tung, sportsleg bil som Tesla. Kjøyrer du aller mest på vinterføre, så er framleis Pirelli Sottozero 3 på 21" eit godt valg.
På våt asfalt er dei suverene, mjuke Nokian øydelegg mykje av kjensla av å kjøyra ein go-cart på 2,5t ;)

Norge har stor variasjon i klima, ref:

Klimasoner i Norge

Norge kommer inn under flere av klimasonene i Köppens klimaklassifisering, hovedsakelig innenfor de tempererte og de kontinentale klimasonene. Kyststrøkene fra vestsiden av ytre Oslofjord og helt nord til Troms har maritimt klima (gruppe C). Indre områder av Østlandet, Sørlandet og Trøndelag har kontinentalt klima med varme somre, mens sørlige deler av Finnmark har kontinentalt polarklima (gruppe D). Fjellstrøkene og Svalbard har tilnærmet arktisk klima (gruppe E).

Poenget mitt er at kontinentale vinterdekk som Sottozero 3 passar godt til mange som kjøyrer Tesla i Norge, og er mykje betre enn Sottozero II på snø og is.
Ja, til dei værste dagane med snøkave og is har dei begrensningar, men det kompenserar eg med eit sett Weissenfels Quattro hurtigkjettingar.

Tesla har laga eit tilbod til oss med 21" felgar skodd med Pirelli Sottozero 3.
For dei som ønskjer 21" og ikkje kjøyrer storparten av tida på Svalbard og Finnmark, så har vi endeleg vinterdekk som passar bilen perfekt.

For dei som absolutt skal ha kortast bremselengde, størst grep i sving og garantert framkomst dei 2 dagane vinterstormen lammar landet, så er det kun denne varianten med gummi som går:

Model X #1094
P85D RN6614200

Teslaguten

Sitat fra: Neon på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:26
Sitat fra: Teslaguten på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:12

Flott, da blir det 21" vinterdekk på meg også:)

Rett valg av vintersko til P85D, Neon! ;D
Model X #1094
P85D RN6614200

Mippen

Sitat fra: Teslaguten på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:35
Sitat fra: Mippen på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:34

Eg er ikkje uenig med at nordiske vinterdekk er betre enn kontinentaldekk på vinterføre med hardpakka snø, is, tørt og kaldt vinterver. Og hadde eg kjøyrd storparten av tida på slikt føre, hadde min Tesla vore skodd med Nokian/Michelin pigg som vinterdekk.

På våt asfalt er mjuke nordiske vinterdekk ein dårleg kombo på ein tung, sportsleg bil som Tesla. Kjøyrer du aller mest på vinterføre, så er framleis Pirelli Sottozero 3 på 21" eit godt valg.
På våt asfalt er dei suverene, mjuke Nokian øydelegg mykje av kjensla av å kjøyra ein go-cart på 2,5t ;)

Norge har stor variasjon i klima, ref:

Klimasoner i Norge

Norge kommer inn under flere av klimasonene i Köppens klimaklassifisering, hovedsakelig innenfor de tempererte og de kontinentale klimasonene. Kyststrøkene fra vestsiden av ytre Oslofjord og helt nord til Troms har maritimt klima (gruppe C). Indre områder av Østlandet, Sørlandet og Trøndelag har kontinentalt klima med varme somre, mens sørlige deler av Finnmark har kontinentalt polarklima (gruppe D). Fjellstrøkene og Svalbard har tilnærmet arktisk klima (gruppe E).

Poenget mitt er at kontinentale vinterdekk som Sottozero 3 passar godt til mange som kjøyrer Tesla i Norge, og er mykje betre enn Sottozero II på snø og is.
Ja, til dei værste dagane med snøkave og is har dei begrensningar, men det kompenserar eg med eit sett Weissenfels Quattro hurtigkjettingar.

Tesla har laga eit tilbod til oss med 21" felgar skodd med Pirelli Sottozero 3.
For dei som ønskjer 21" og ikkje kjøyrer storparten av tida på Svalbard og Finnmark, så har vi endeleg vinterdekk som passar bilen perfekt.

For dei som absolutt skal ha kortast bremselengde, størst grep i sving og garantert framkomst dei 2 dagane vinterstormen lammar landet, så er det kun denne varianten med gummi som går:

Ja, da er vi enig. Men det er egentlig litt ironisk at en del folk kjøper bil med dual motor for framkommeligheten sin del også kjøper de kontinentaldekk i stedet. Men, men... ;)

Jeg bor selv på vestlandet rett utenfor Bergen. Vi har ikke mye snø men det er ofte underkjølt regn og sørpeføre. Har selv kjørt med premium kontinentaldekk og byttet til premium vinterdekk da jeg punkterte (trodde kontinentaldekkene var gode nok) og det var som natt og dag.
Fremtiden er elektrisk.

lurium

Med 21 tommere og sottozero så kommer du deg ikke opp vallaheiene her utenfor bergen om vinteren.
Ei heller opp fanafjellet eller NED for den saks skyld.

Hjelper lite at man har 4x4 ... man skal også NED bakken :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA