Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

elbil-1

Der det står
"Reservert for ladende elbil" jo...

VanillaBean

Sitat fra: Rio på mandag 23. november 2015, klokken 10:56
Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 10:34
min variant av flyer - skrives ut på gult papir, så ligner det på en p-bot.

Man sparer jo ikke noen bot, for det er jo ikke ulovlig å gateparkere på elbilplasser uten å lade.

Men det burde være det ;-)
iMiev siden september 2013.

Gaardvik Kim

Sitat fra: VanillaBean på fredag 04. desember 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Rio på mandag 23. november 2015, klokken 10:56
Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 10:34
min variant av flyer - skrives ut på gult papir, så ligner det på en p-bot.

Man sparer jo ikke noen bot, for det er jo ikke ulovlig å gateparkere på elbilplasser uten å lade.

Men det burde være det ;-)
Synes dette er litt over stokker og stein, for oss som ikke er evangelister virker mye av det som skrives her
litt "mye vil ha mer". Men det er er forum for EL bilister, så greit nok.
I min omgangskrets, ikke EL bil brukere, er nok EL bilers bruk av bussfelt som forbikjøring felt det som skaper mest irritasjon.

peik

God idé med disse flyerne. Kanskje jeg skulle lage noen for de som ikke tar med seg bikkjemøkk og for el-biler som parkerer i sykkelfelt?  ;D
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

paaland

Når vi snakker om feilparkering. Hvordan er kotymet for å parkere på elbil plass (med elbil), men uten å lade.
På jobb har vi seks plasser med lademuligheter reservert for elbiler. Ofte står det elbiler der som ikke lader (oftest Tesla).

Burde ikke disse plassene være reservert de som faktisk trenger lade?

Bør man flytte bilen når den er ferdig ladet?

Ser det samme på kjøpesenter, flere av elbilene som står på de reserverte plassene er ikke engang koblet til strømmen.

Vurderer å lage en flyer, men for elbil-eiere som opptar ladeplasser uten å lade. Er jeg bare sær nå?
Kia Soul EV (2016)

cra

Enkelte forfekter at det er OK å stå på ladeplass uten å lade så lenge det ikke er skiltet at det ikke er lov. Jeg er imidlertid av den oppfatning at elbiler som opptar ladeplasser uten å lade er verre enn fossilbiler som gjør det samme, da elbilister burde vite bedre.

Alle situasjoner er selvsagt ikke like, men er der alternativer bør man som elbilist (etter min mening) strekke seg langt for å ikke oppta ladeplasser unødig. og om du må så plugg i det minste til kabel, slik at du lader (selv om du ikke trenger det). Da sparer du kanskje noen for ekstra frustrasjon; det er ille nok å komme til opptatt palss, men virkelig irriterende om den som har tatt plassen ikke ser ut til å trenge den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

65lars

Godt poeng!
Her på jobben er det vel 8 ladeplasser for el-biler, men kanskje 15 biler som sloss om plassene.
Det er "Early Bird" - og "first come first serve".  Jeg kjenner mange av dem.  Tror jeg renger å lage en liten flyer - som 1) vil minne dem om dette poenget (hvilket betyr at dersom de er full-ladet, må de parkere ti minutter unna (har en følelse av at dette ikke vil virke!  :) - men 2) be dem, med så mye ansiennitet de har her, om å be om flere ladeplasser.  (Der er plass - til det.)
Det koster jo ikke noe å prøve.
Trilling, bestilt KIA

Enigami

Slike problemer har man ikke om man kjører bil med bensinmotor. Ble en gang jaget unna en gateparkerings-elbilplass da jeg stod og ventet på noen på tomgang og ikke ville sperre trafikken i den smale gaten. Jeg flyttet meg selvfølgelig, men nå vet jeg at jeg har rett til å stå der. Hadde flyttet meg uansett, men damen var direkte frekk og hissig og kjeftet voldsomt.

Greit nok at det sikkert ikke er moro å måtte lade overalt. Sikkert frustrerende. Men blir man hissig av å kjøre elbil?

Elmo

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 07:20
. . .  men nå vet jeg at jeg har rett til å stå der.

DEN forstod jeg ikke.   Det er elbiler som (strengt tatt) har lov til å står på ladeplass selvom de ikke lader. Men med fossilbil har du ikke lov. Heller ikke med plugin-hybrid.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

65lars

Interessant tilbakemelding fra V8Bensin (og jeg savner noen av mine...!  :) )
(Regner med at du ikke liker "el-bil fordelene" - og de fleste av mine venner er helt enige med deg.)

Og er slett ikke hissig, som ny el-bil kjører, ladning hjemme går fint,  men har jo oppdaget noen ting lokalt her, ved kommunale parkeringsplasser, med lademuligheter. Nemlig.
De samme bilene står jo der, dagen lang. Dag etter dag.  På 3-4 forskjellige plasser.
Jobber sikkert i nærheten.  Sikkert hyggelige mennesker.
Pris er kr. 1,00 pr. minutt, og går ut i fra at ladestasjonene avslutter av seg selv, når batteriet er full-ladet.  Eller hva?

Jeg vil kopiere den lille vennlige notisen jeg fikk fra elbilforeningen, og legge den på vinduene deres, både her, der og der.  Se hva som skjer.  ?
;)
Trilling, bestilt KIA

sylwester

Hei

Nå har jeg lest igjennom denne tråden og jeg syns kommunen har bommet hvis det er 2t begrensning på fossilplassene og en mye lengre begrensning på ladeplassene på samme område.

Som ny elbilist så har jeg også irritert meg over elbiler på elbilplasser som ikke er tilkoblet lading. Er det virkelig slik at alle plassene reservert for "ladbar motorvogn" gjelder selv om man ikke lader den mens man står der?

Uansett så tenkte jeg å lage en hyggelig lapp til de gangene jeg er ute og lader at hvis bilen ikke lyser lengre og noen trengte å lade så kunne de ringe/sms meg slik at jeg frigjøre plassen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TorC

Sitat fra: sylwester på mandag 06. juni 2016, klokken 17:46
Uansett så tenkte jeg å lage en hyggelig lapp til de gangene jeg er ute og lader at hvis bilen ikke lyser lengre og noen trengte å lade så kunne de ringe/sms meg slik at jeg frigjøre plassen.

Det er en glimrende måte å gjøre det på!

Jeg tror at 99,9% av gangene man står på ladeplass uten å faktisk lade fordi man er ferdigladet så er det ikke et problem. Men en sjelden gang så er det noen som virkelig trenger lading, og alle plassene er opptatt. Da er det særdeles kjærkomment å finne en lapp i noens vindu med et telefonnummer man kan sende en sms til.

Jeg tror at de som faktisk er desperate vil gjøre en liten innsats, så hvis du klistrer opp en lapp med ditt telefonnummer i et eller annen vindu  så vil det være mer enn nok. Selv har jeg visittkortet mitt liggende i vinduet slik at folk kan ta kontakt.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Trenger jeg sårt lading kjører jeg til en ladeplass og ser om noen plasser er ledige. Er det fullt kjører jeg som regel videre, men det kan jo være noen som tar en ekstra titt.
Vel, hvis typ 4 av 5 står og ikke lader, tar jeg en vurdering om jeg (nesten lovlig parkert) kan sperre inne 2 av de og selv få til å lade..

Har tenkt tanken selv å klistre opp noe sånt som:
"Trenger du lading mer enn meg?
Ta kontakt tlf..."
Men aldri kommet dit enda...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Jeg endte opp med 3 lapper:

• For å kunne ta over. Dvs. ladingen kan sikkert utsettes.
  • For å kunne ta over når min hadde stoppet siden jeg vet jeg trenger det.
  • Kun kontaktinfo. Så slipper de å sende SMS for å finne det ut.

Jeg bytter på de to første basert på hvor lavt batteri jeg har og hvor langt jeg vet jeg skal.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jazzwheel

Kan plugin-hybridbiler stå lovlig på ladeplasser uten å lade? Jeg ser det til stadighet, gjerne lenger enn 16 timer også, uten at det ser ut til å ha noen betydning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA