Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flyer for feilparkerte biler...

Startet av ravn, lørdag 14. februar 2009, klokken 19:56

« forrige - neste »

rth

I går kom jeg etter 10 mils kjøring fram til ett kjøpesenter. Med mange ladeplasser. Og mange ledige vanlige plasser. 3 timer gratis parkering over alt.

Alle El-bil plassene var opptatt av El-biler. 3 av 4 uten lading. Jeg er ny med El-bil så har ikke vært borti denne problemstillingen før. Hvorfor i alle dager står man på en El-bil plass når en ikke trenger lading, og det er fritt fram ellers på parkeringen. Det var tydelig at hadde man El-bil så parkerer men på El-bil plass.

Jeg fikk plass etter en 15 minutters kjøring i P-huset.

Ser at problemstillingen er tatt opp i tråden. Som vel kanskje har sitt utgangspunkt i fossile som parkerer på El-plasser. Men for oss så var helt klart problemet El-biler som ikke hadde behov for El-plass.

Er El-bileiere litt "høye" på rettigheter, og mangler sunt bondevett???

pwb

Sitat fra: rth på søndag 30. november 2014, klokken 10:37

Er El-bileiere litt "høye" på rettigheter, og mangler sunt bondevett???

Nei, men husk at mange ikke er vant med å kjøre bil. Er nok en stor gruppe med kollektivfolk som har førerkort men aldri hatt bil, disse har nå fått sin første bil og vet rett og slett ikke bedre. De tror sikker at man MÅ parkere på elbil plasser uansett.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: pwb på søndag 30. november 2014, klokken 11:39
Nei, men husk at mange ikke er vant med å kjøre bil. Er nok en stor gruppe med kollektivfolk som har førerkort men aldri hatt bil, disse har nå fått sin første bil og vet rett og slett ikke bedre. De tror sikker at man MÅ parkere på elbil plasser uansett.

Regner med at du snakker for deg selv og dine problemer. Tror det er veldig få andre elbileiere som ikke har kjørt bil regelmessig tidligere.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

At det kan virke som om mange elbilister tror de må stå på elbilplasser er det da ingen tvil om? Vet ikke om dette er et tema i kjøreopplæringa nå, men det var i alle fall ikke det da jeg tok førerkort. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tor med Leifen

Elbil som parkerer uten å lade er et problem her også. Litt rart, for jeg har alltid trodd at vi Bergensere er så smarte. De to siste ukene har jeg ikke ladet "offentlig" en eneste gang, så etter lett vurdering har jeg tatt kontakt med noen av dem som parkerer uten å lade. Det vil si, jeg har sendt melding eller ringt til eier av bilen. Selvfølgelig med en veldig hyggelig tone, der jeg spør om vi kan bytte plass, slik at jeg kan lade. Har ikke fått svar på melding, men snakket med en hyggelig kar som hadde lånt bilen bort til datteren, og ga klar tilbakemelding om at han skulle "snakke med henne" om saken :D

Hvis du bor i Bergen og leser dette, her er noen tips:
-   I sentrum kan du parkere gratis på alle parkeringsplasser merket med blått P-skilt (blå bakgrunn, hvit P). Du trenger ikke stå på en "ladeplass". Husk å angi tid for parkerings-start i frontruten.

-   I Boligsone åtte, Sandviken, kan du parkere gratis hvor du vil, så lenge du vil, uten sonekort. Ikke parker i laderekken bak Thon Hotel Bergen Brygge (Orion) hvis du ikke skal lade. Du kan stå hvor du vil tre hundre meter lengre oppe i fjellsiden. Husk å angi tid for parkerings-start i frontruten, dersom du parkerer på parkometerplass.

-   Lagunen har gratis parkering i to timer, for alle, uavhengig av hvor du parkerer. Lading på 230V, 16A  er gratis, 32A må du betale for. Det er en gjenganger at plassene er okkupert uten at bilen lader, og jeg har stor forståelse for at de som kan lade med 32A, og er villig til å betale for den tjenesten mens de handler, blir irritert når en annen bil som ikke kan lade med 32A, parkerer der.

-   IKEA har gratis parkering og et godt antall 230V, 16A kontakter for lading. Jeg forstår at det er praktisk å parkere her med ladeplass plassert rett foran inngangsdøren, men seriøst: dere som liner opp Leafer med nummerskilt under 20000-tallet, vet at det er idioti å oppta disse plassene uten å lade. (Ja, det er også en gjenganger)

God julehandel!

erikf

Sitat fra: Tor med Leifen på mandag 08. desember 2014, klokken 08:33...(Obs: dersom du av en eller annen grunn velger å parkere på parkometer: husk å betale)
Man skal vel ikke betale på kommunale parkometerplasser med elbil?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Tor med Leifen

Sitat fra: erikf på mandag 08. desember 2014, klokken 18:15
Sitat fra: Tor med Leifen på mandag 08. desember 2014, klokken 08:33...(Obs: dersom du av en eller annen grunn velger å parkere på parkometer: husk å betale)
Man skal vel ikke betale på kommunale parkometerplasser med elbil?

Det har du helt rett i! Redigert.

fleming_133@hotmail.com

Hei,
ny medlem og lykkelig eier av en Nissan Leaf. Hva gjør man når man gjentatte ganger står biler på ladestasjoner? Er det ett sted man kan ringe å få de tauet vekk? Har egentlig mest lyst til å parkere ved siden eller bak fossilbilen og lade.
En annen ting; aldri opplevd så mye risikable situasjoner etter at jeg ble en eier av en El-bil. Folk liker IKKE å bli forbikjørt av en dame. Har aldri opplevd lignende. :o

Eve
Eve

Rio

Sitat fra: fleming_133@hotmail.com på tirsdag 03. mars 2015, klokken 22:47
Hei,
ny medlem og lykkelig eier av en Nissan Leaf. Hva gjør man når man gjentatte ganger står biler på ladestasjoner? Er det ett sted man kan ringe å få de tauet vekk? Har egentlig mest lyst til å parkere ved siden eller bak fossilbilen og lade.
En annen ting; aldri opplevd så mye risikable situasjoner etter at jeg ble en eier av en El-bil. Folk liker IKKE å bli forbikjørt av en dame. Har aldri opplevd lignende. :o

Eve

Hvis du mener bensin- eller dieselbiler står på ladeplasser, så ringer man Bymiljøetaten (i Oslo) eller lignende for der du bor.

Hvis du mener at det står hybridbiler og lader, så har de ofte lov til det (varierer etter by).

Hvis du mener det står elbiler der, men som ikke lader, så har de også lov til det, selv om det er mislikt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

fleming_133@hotmail.com

Tusen takk for rask tilbakemelding. Ringer bymiljø etaten neste gang.  Bensin biler står det som regel.
Eve

TorC

I Oslo er Bymiljøetaten veldig raske til å komme. De liker ikke å taue bort, men gjør det hvis du sier at du lade. Nummeret er 23482100.

Jeg tror ikke det er spesielt lurt å lage mest mulig bråk for fossilbilene. Jeg tviler på at de parkerer der av vond vilje. Da er 500 kroner i bot en mer enn sur nok lærepenge... Borttauing er betydelig dyrere og kjipere. Folk blir ikke en bedre holdning til elbil av slikt...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Silkefot

Husk også at det er relativt lett å komme i kontakt med eieren:

• Tast inn REGNR (mellomrom) og registreringssnummeret på kjøretøyet du ønsker å "informere" i en SMS, og send meldingen til telefonnummer 2282 (lag gjerne en ferdig mal). Etter kort tid mottar du opplysninger for det aktuelle kjøretøyet. Se http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger/SMS+tjeneste
  • Slå opp eieren på Gule Sider
  • Send en SMS til nummeret med et forsiktig spørsmål om det kanskje er mulig å få tilgang til lading en gang i nær fremtid

Husk å være diplomatisk, folk tenderer å ta det ille opp når de ikke lengre er anonyme... Fungerer forøvrig også veldig bra til andre beskjeder i trafikken, som f.eks. da kona gav beskjed til bobilen forran at høyre bakhjul hadde lite luft  ::) Husk bare at om beskjeden er negativ bør du ha et kontantkort...
[/list]
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

elbil-1

min variant av flyer - skrives ut på gult papir, så ligner det på en p-bot.

Rio

Sitat fra: elbil-1 på mandag 23. november 2015, klokken 10:34
min variant av flyer - skrives ut på gult papir, så ligner det på en p-bot.

Man sparer jo ikke noen bot, for det er jo ikke ulovlig å gateparkere på elbilplasser uten å lade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA