Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvorfor stopper salget ?

Startet av kjølholdt, tirsdag 04. november 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

jkm

Etter software oppdatering 6.0 er 20km typical overført til reservetanken. De få gangene jeg tidligere ladet til 100% fikk jeg 405km typical, i går sjekket jeg maksgrensen og den er nå 385km typical.

Muffinman

Med andre ord, nærmere 10kwh i reserve nå? Kilde?

Og det mest interessante; noen som tør teste  ;)

jkirkebo

Sitat fra: jkm på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:50
Etter software oppdatering 6.0 er 20km typical overført til reservetanken. De få gangene jeg tidligere ladet til 100% fikk jeg 405km typical, i går sjekket jeg maksgrensen og den er nå 385km typical.

Hmm, jeg har 5.11 og får 383-386km typical ved fullading. Har aldri vært i nærheten av 400.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

#19
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:55
Sitat fra: jkm på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:50
Etter software oppdatering 6.0 er 20km typical overført til reservetanken. De få gangene jeg tidligere ladet til 100% fikk jeg 405km typical, i går sjekket jeg maksgrensen og den er nå 385km typical.

Hmm, jeg har 5.11 og får 383-386km typical ved fullading. Har aldri vært i nærheten av 400.
Jeg mener å huske at denne endringen kom i 5.11, ja.  Typical range spratt opp med 5.9 (eller en versjon rett før), og ble satt tilbake igjen (og vel så det) i 5.11.

Edit:  Det har vært skrevet noe om dette tidligere:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8666.msg235085/topicseen.html#msg235085

Mulig det kom en ytterligere reduksjon i 6.0.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kjølholdt

Man bør da ha ca 40 km tilgjengelig etter null nå da. Dette må jo være styrt av tesla regner ikke med at bilen kommer til å miste 20 km iåret.!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkm

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:55
Sitat fra: jkm på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:50
Etter software oppdatering 6.0 er 20km typical overført til reservetanken. De få gangene jeg tidligere ladet til 100% fikk jeg 405km typical, i går sjekket jeg maksgrensen og den er nå 385km typical.

Hmm, jeg har 5.11 og får 383-386km typical ved fullading. Har aldri vært i nærheten av 400.

Jeg sjekket 100% lading når bilen var ny, 406km typical. Etter 20 000km hadde den falt til 405km typical. Dersom man antar at batterikapasiteten faller jevnt, prosentvis (logaritmisk), vil batterikapasiteten ha blitt redusert med 10% når km-standen når 850 000km [ 20000km x ln(0.9) / ln(405/406) = 854473km ]. Setter man bilens levetid til 500 000km så vil batterikapasiteten da kun ha falt med 6.0%. Da er maks typical km på min bil 406 - 25 (-6%) - 20 (overført til reserve ved 5.11 eller 6.0) = 361 km typical. Jeg skal kunne leve med det, dersom jeg ikke innen den tid har byttet til en Tesla Model S P150D med slepekrok.

Legger vi så inn litt usikkerheter med et dobbelt så stort fall, 2km typical reduksjon, fra 406 til 404km typical etter 20000km, så vil batterikapasiteten antas å falle med 10% etter kjørte 425 000km [ 20000km x ln(0.9) / ln(404/406) = 426709km ]. Ved 500 000km vil denne takten i batterikapasitetsreduksjon gi et en reduksjon av batterikapasiteten med 11.6%.

Jeg er veldig komfortabel med batteriet i min Tesla S85. Kjørestil kan muligens ha noe å si; jeg har kjørt 34 000km siden mars hvorav 75% er langkjøring da jeg nå har sluttet å fly privat. Selv om det tar litt mere tid, så er det jo en helt annen opplevelse å duve avgårde i en Tesla Model S enn alt herket man opplever med å fly. Snittforbruket ligger på 1.93 kWt/mil og jeg ruller så mye jeg kan (vipper girspaken i N) og derav regenererer minimalt, kun når jeg skal bremse. Jeg brukte minimum regenerering (30kW) i begynnelsen, men jeg har funnet ut at standard regerering (60kW) er det optimale.

Muffinman

Hvis det er slik at reserven nå er nærmere 10 KWH vil jeg gjerne vite det. Hvis ikke blir jo de siste 5kwh ganske verdiløse for min del.

kjølholdt

Så lenge man i løpet av de 374 km kjører forbi en SC er det jo greit. De gangene man derimot ikke kjører forbi en SC og trenger 390 km blir det en stor forskjell
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Poenget er at jeg alltid planlegger med god margin. Laveste jeg har kjørt bilen er til rest 33tkm (før "reduksjonen) og det tok jeg sjansen på kun fordi jeg visste at det var 5kwh under null, og at jeg passerte en Grønn Kontakt-lader 40km hjemmefra. Hvis jeg så at det kunne bli knapt kunne jeg jo toppe da - men det ble jo ikke nødvendig.

Hvis det nå er slik at reserven er 10kwh og ikke 5kwh er det jo plutselig forsvarlig å kjøre ned mot 0, så har man reelt 5 mil i reserve. Men med mindre Tesla tar seg bryet med å opplyse om at reserven faktisk ER økt må man jo fremdeles gå ut fra at den er ca 5kwh, eller ca 2,5 mil. I siste tilfelle er 5kwh gjort ubrukelige for min del, og praktisk rekkevidde på bilen er redusert.

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:01
Så lenge man i løpet av de 374 km kjører forbi en SC er det jo greit. De gangene man derimot ikke kjører forbi en SC og trenger 390 km blir det en stor forskjell

Da er det ihvertfall kjekt med dobbeltlader, for sånn utbyggingen ser ut til å bli fremover vil du nesten garantert passere flere av disse i løpet av de 390km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Jeg har Mail adressen til en av teknikerne på Tesla Bergen . Jeg spør han og poster svaret i denne tråden
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Jeg har mailet store deler av staben i Trondheim for ei uke siden. Ikke fått svar så langt.

TeslaK

Fikk 360 tkm ved 100%, men bilen ladet i over en time på 360 tkm uten at tallet økte. Tydelig at den driver og balanserer cellene. Når jeg så kjørte sank ikke tallet før etter ca. 10 km! Har hørt at man må kjøre ned til 0 tkm og så lade helt opp 3 ganger for å få balansert skikkelig. Høres rart ut..noen som vet?
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

hma

#29
Litt OT, men jrf  spørsmål omballansering av celler i Tesla batteripakke.
Det følgende er kun spekulering fra min side, men ut i fra bilder jeg har sett av batteripakkens konstruksjon, kan jeg ikke skjønne at cellene ballanseres enkeltvis ved max spenning(?). Det må i såfall sitte effektmotstander tilkoblet hver av de 7000 cellene.
Derimot kan det være en mulig for at batteribankene ballanseres når spenningen nærmer seg minimum(?). F.eks ved at en bank kobles ut av kretsen.
Om dette tema finnes interessant foreslår jeg den videre diskusjonen foregår i egen tråd.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA