Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvorfor stopper salget ?

Startet av kjølholdt, tirsdag 04. november 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

Leif1

Min går uforklarlig opp og ned med vel ei mil. Hadde 396 da jeg dro fra Trondheim før påske. 34 mil kjøring uten lading. Da vi skulle tilbake igjen ladet den opp til 385 og stoppet. Hva som står på skjermen neste gang vil vel være alt fra 380 til 402 som jeg så for et par måneder siden.
Konvertitt fra S til X

HelectriC

Ser det er veldig mange som skriver "tkm", mulig det er noe jeg ikke fått med meg, men hva betyr det? Går utfra det ikke betyr tusenkilometer ihvert fall;-) hadde likt en elbil med 380 tkm rekkevidde :-D
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

GOS

Du kan la Teslaenbdin vise % gjenstående på batteriet eller antall kilometer.
Velger du kilometer kan du velge enten Rated Kilometer eller Typical Kilometer. Ingen av disse er avhengig av kjøremønsteret ditt. Typical er sån noenlunde ditt batteris kapasitet dividert med 0.205 kwh/km, mens for Rated brukes 0.164 kWh/km. Forholdet mellom disse er 0.8
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: GOS på mandag 06. april 2015, klokken 17:16
Ingen av disse er avhengig av kjøremønsteret ditt. Typical er sån noenlunde ditt batteris kapasitet dividert med 0.205 kwh/km, ...

Nja og tja. Skal så klart ikke komme med noen bastante påstander, men mener å ha sett litt varierende tall blitt rapportert her, så er ikke helt overbevist om at dette er en konstant. Men klart, forskjellene kan jo være mellom SW versjoner og/eller modeller for alt jeg vet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

Sitat fra: Amoss på mandag 06. april 2015, klokken 18:31
Sitat fra: GOS på mandag 06. april 2015, klokken 17:16
Ingen av disse er avhengig av kjøremønsteret ditt. Typical er sån noenlunde ditt batteris kapasitet dividert med 0.205 kwh/km, ...

Nja og tja. Skal så klart ikke komme med noen bastante påstander, men mener å ha sett litt varierende tall blitt rapportert her, så er ikke helt overbevist om at dette er en konstant. Men klart, forskjellene kan jo være mellom SW versjoner og/eller modeller for alt jeg vet...

Enig i at det er ikke enkelt å bli klok på dette med batterikapasitet, i form av tkm eller kWh. Har holdt på å prøve å finne "formelen" i snart ett år uten å lykkes.

Tallet tripptelleren teller ned med varierer litt (men neppe på grunn av kjørestil, men antagelig softwatens evene til å estimere status på batteriet). Energi-appen er konstant for Typical streken (205-206) og bruker du Visible Tesla så er forholdet mellom Ideal og Rated alltid 0.8. (Og Ideal har hos meg aldri vist noe annet enn Typical)

Min teori er at 205 er tallet i utganspunktet for å bruke alt frem til brick protection, men så teller den annerledes ned for å bygge opp en reservetank på de berømte ca 5 kWh.

Kanskje vi en gang i fremtiden får noen svar av Tesla....
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sn0le

Kanskje TOCN kunne fått noen i Tesla til å forklare dette til oss fjellaper. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

F_P

Nå ladet jeg nok ikke helt smekkfullt på Alvdal i går, men det kan ikke ha vært langt unna. tkm startet å sprette opp og ned med 1tkm i flere minutter når bilen viste 377tkm. Nå skulle jeg videre og hadde med barna så jeg syntes ikke jeg kunne stå i 20-30-40min til for å få «balansert» cellene. Måtte imidlertid kjøre over 3km før nedtellingen kom i gang igjen. Aldri kjørt ned til 0%, og kun tregladet en gang tidligere til 370tkm. Bilen er forøvrig fra sept 14, og har snart 14' km på telleren.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Øyvind.h

Kona dro på tur i påsken. Bilen hadde da 370tkm ladet til 100% hjemme før avreise.
Pausen i Karlstad varte mye lengre enn ladebehovet, og batteriet ble omtrent fullt før hun kjørte videre. Da var den oppe i 375tkm.Usikker på om den var helt ferdig å lade, men som nevnt tidligere kan maks rekkevidde stige ved gjentatte 100% ladinger.
I praksis ville jeg altså ikke lagt for mye i dette tallet. Ingen krise om bilen lever mesteparten av livet sitt rundt 50% SOC, så kan man heller gjøre en rekke 100% ladinge om man ønsker så høyt maks rekkevidde-tall som mulig :)

Bilen er forresten fra august 2013. Produsert mai 2013. Gått snart 30.000km. Da jeg hentet den på Alna i 2013 viste den 399tkm om jeg ikke husker feil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toppi

Jeg kjørte i påsken en tur uten stans på 51% bruk av batteriet.
Forbruket var da på nøyaktig 37 kWh.

Skal vel da i teorien nesten komme til 74 kWh idet batteriet viser 0%.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA