Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvorfor stopper salget ?

Startet av kjølholdt, tirsdag 04. november 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: D.O på torsdag 27. november 2014, klokken 23:42
Med fare for å ikke ha fått med meg hel tråden... Men er det ikke bare at de siste 20km nå er i reservetanken? Tidligere var jo typical km visning inkludert reservetanken og km visningen gikk derfor fortere ned enn det som typical linja lå på(200wh/km)

Dette er nok det riktige, det gjør jo og at forbruk og resterende km stemmer overrens.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Hvis reservetanken nå er doblet vil det forklare dette. Men jeg tviler siden de fleste beholder indikert rekkevidde. Dessuten vil det være meningsløst å øke reserven uten å informere om det, da har man for alle praktiske formål redusert rekkevidden. Det finnes ingen som regner med milevis rekkevidde under 0 uten å være sikker på at det går på forhånd.

Det skal for øvrig fungere slik at om man har f. eks 400tkm på telleren ved full lading er det rekkevidden ved et bestemt forbruk før bilen stopper. Telleren teller ned litt raskere, dvs baserer seg på et litt lavere forbruk, slik at når man når 0 har den bygget seg opp ca. 5kwh i reserve. Om bilene som har fått fjernet 20tkm fra makslading har fått "forhåndsberegnet" reserven slik at bilen i fulladet tilstand viser rekkevidde til 0 og ikke til stopp skulle man jo gitt samme forbruk kunne "kjøre inn" flere kilometer enn før, i forhold til det som minket på telleren. Det går ikke. Dermed er de 20tkm enten flyttet under nullpunktet, eller gjort utilgjengelige.

bb

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 28. november 2014, klokken 08:37
Sitat fra: bb på fredag 28. november 2014, klokken 08:15

Hvis man vil sjekke om batteripakken er omprogrammert til å ikke lade til 100 % mer, men bare viser det som 100 % så kan man sjekke spenningen nær "100 %". Denne videoen med fw 5.9 som lader til 401 km viser 404 V. Hvis noen andre som lader til 100 % og får merkbart lavere spenning så kan vi rope ulv.

Sikker på at man kan dra noen særlige konklusjoner ut av ladespenningen til en SC altså?
Ja, har batteriet plutselig begynt å lade til lavere SOC og rapportert det som 100 % ville spenningen vært lavere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Skulle fått testet en makslading på sc. Men så var det dette med tid og tålmodighet da...

TeslaK

Jeg tror det som skjer er at bilen til enhver tid prøver å estimere batterikapasiteten. Hvis dette estimatet er litt for lavt så blir typical range litt lavere. I spenningsområdet 20-80% soc klarer man ikke beregne soc nøyaktig basert på spenning og må basere seg på strømmålinger og da blir det en akkumulert feil over tid. Men, hvis man lader til 100% og kjører helt ned til 0 så bør målt Total Energy være riktig siden soc estimat bør være temmelig nøyaktig ved 0 km (ca. 10% soc). Men det kan jo hende trip-måleren ikke tar med alt? Tesla burde kunne svare på det, noen som har spurt?
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Sitat fra: TeslaK på fredag 28. november 2014, klokken 09:35
feil over tid.
Merk at alle som har rapportert om dette så langt sier at det skjedde i forbindelse med softwareoppdatering, og de fleste ser nøyaktig 20tkm mindre. Dermed bør ikke dette handle om avdrift i måling eller manglende balansering av cellene. Enkelte av oss har jo også regelmessig ladet til 100%.

TeslaK

Sant det, blir interessant å høre hva Tesla sier om mitt batteri da. Har den inne på Skøyen. Antar de vil si at alt er normalt..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Sjøhyene

Sitat fra: bb på fredag 28. november 2014, klokken 09:26
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 28. november 2014, klokken 08:37

Sikker på at man kan dra noen særlige konklusjoner ut av ladespenningen til en SC altså?
Ja, har batteriet plutselig begynt å lade til lavere SOC og rapportert det som 100 % ville spenningen vært lavere.

Det jeg mener er: Er superladeren lagds sånn at den måler på batterispenningen og deretter justerer ladespenningen etter det?
Den justerer jo strømmen, men spenningen og?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Den justerer jo ladestrømmen ved å påtrykke spenning. Jo større forskjell mellom batterispenning og påtrykt spenning jo større ladestrøm. Poenget her var vel å lese av i bilen hvilken spenning som rapporteres ved fullført makslading.

Sjøhyene

#100
Sitat fra: Muffinman på fredag 28. november 2014, klokken 10:17
Den justerer jo ladestrømmen ved å påtrykke spenning. Jo større forskjell mellom batterispenning og påtrykt spenning jo større ladestrøm. Poenget her var vel å lese av i bilen hvilken spenning som rapporteres ved fullført makslading.

Er vel neppe så enkelt vel.
Spenningen du leser i dashen er jo ladespenningen og ikke batterispenningen. Syns det er litt rart hvis den er konstruert sånn at ved 100% SOC så samfaller ladespenning perfekt med batterispenning (tenker da på den spenningen man måler over batteriet etter at lader er koblet fra).

Noen eksperter på batteriteknologi her? ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

trygvelo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:02
Typical tilsvarer rundt 185-190Wh/km
Rated tilsvarer rundt 155-160Wh/km.

I vår bil ligger typical på 200Wh/km og hvis jeg ligger på nøyaktig 200Wh/km forbruk teller resterende tkm ned så godt som nøyaktig like fort som antall km kjørt. Vi hadde i august plutselig 353 tkm ved 90% SOC, tidligere rett over 340. Så plutselig i september en gang var tkm ved 90% nede i drøye 330tkm og har holdt seg der siden. 100% lading er det snart 1 år siden jeg har gjort, men tipper det vil gi rett i overkant av 370 tkm basert på 186-188 ved 50% SOC.

Vi også opplevde et plutselig fall på 20tkm en gang i høst slik som flere andre har rapportert.

Muffinman

#102
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 28. november 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Muffinman på fredag 28. november 2014, klokken 10:17
Den justerer jo ladestrømmen ved å påtrykke spenning. Jo større forskjell mellom batterispenning og påtrykt spenning jo større ladestrøm. Poenget her var vel å lese av i bilen hvilken spenning som rapporteres ved fullført makslading.

Er vel neppe så enkelt vel.
Spenningen du leser i dashen er jo ladespenningen og ikke batterispenningen. Syns det er litt rart hvis den er konstruert sånn at ved 100% SOC så samfaller ladespenning perfekt med batterispenning (tenker da på den spenningen man måler over batteriet etter at lader er koblet fra).

Noen eksperter på batteriteknologi her? ;)
Forskjellen mellom påtrykt spenning og batterispenning vil bli bli mindre og mindre etterhvert som batteriet lades. Hvis spenningen kan avleses etter avsluttet lading er det jo batterispenningen man ser (men usikker på om spenningen faktisk vises da). Har observert at ladestrømmen har stått på 0A i noen sekunder for så å gå opp til 4-5A like før batteriet var fulladet. Bør vel i det minste kunne få en god indikasjon ved 0A?

EDIT: Ser av bb sin video at spenningsindikasjonen fjernes når batteriet er fulladet. Dermed er nok ikke dette så veldig pålitelig, men det kan være greit å se om det er forskjeller like før avslutning.

trygvelo

Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Når jeg så på Tesla første gang, og så at en kunne kjøre 480km, tenkte jeg at det er jo bra, men i realiteten kan man ikke kjøre lenger enn 380km? Det er jo en stor forskjell da?

Realistisk/komfortabelt er 300km om vinteren og 350+ om sommeren. Men det er veldig avhengig av terreng + hastighet. Vi har kjørt på fjellet med takboks + full oppakking og 700-1000 høydemeter opp. Har klart akkurat 300 km hver gang. Vi har også klart å gå tom for strøm på fjellet etter 280km kjørt etter å ha stått i kø i -10 grader og tett snø i 4 timer og da kjørte vi de siste 120km nesten uten varme i bilen for å spare strøm. Den gangen var jeg ikke klar over hvor mye høydeforskjellen på slutten av turen ville påvirke resterende rekkevidde. Samme problem blir det å ligge på motorvei i europa i 130++km/t. En annen ting er å ligge på landeveien sommerstid i 80 og da burde det ikke være noe problem å klare 400km.

1km er ikke 1km :)

Hyperstress


Sitat fra: trygvelo på fredag 28. november 2014, klokken 11:37
Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Når jeg så på Tesla første gang, og så at en kunne kjøre 480km, tenkte jeg at det er jo bra, men i realiteten kan man ikke kjøre lenger enn 380km? Det er jo en stor forskjell da?

Realistisk/komfortabelt er 300km om vinteren og 350+ om sommeren. Men det er veldig avhengig av terreng + hastighet. Vi har kjørt på fjellet med takboks + full oppakking og 700-1000 høydemeter opp. Har klart akkurat 300 km hver gang. Vi har også klart å gå tom for strøm på fjellet etter 280km kjørt etter å ha stått i kø i -10 grader og tett snø i 4 timer og da kjørte vi de siste 120km nesten uten varme i bilen for å spare strøm. Den gangen var jeg ikke klar over hvor mye høydeforskjellen på slutten av turen ville påvirke resterende rekkevidde. Samme problem blir det å ligge på motorvei i europa i 130++km/t. En annen ting er å ligge på landeveien sommerstid i 80 og da burde det ikke være noe problem å klare 400km.

1km er ikke 1km :)

Gikk du bokstavelig talt tom for strøm? Da er du den første jeg vet om. Husker du hvor mange km under null du kjørte?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA