Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladestasjoner for i3

Startet av NegativeElectrode, søndag 26. oktober 2014, klokken 20:25

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Elbiler, særlig de med kort rekkevidde, burde man ikke krysse fjell med på vinterstid kanskje. En ladestasjon på hver side av fjellet burde det nok være uansett.

http://www.tungt.no/transportmagasinet/article930527.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Ebe

Skulle bare mangle, spør du meg. Helt enig i argumentasjonen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

#2
Å krysse fjellet med en vanlig elbil kan være en utfordring om sommeren. Om vinteren er det derfor nesten ikke mulig. Ikke hvis man må påregne seg kolonnekjøring også. Der er det en stor fordel å ha stort batteri... Tesla har løst den utfordringen greit. For eksempel fra vest til øst er det Supercarger i Aurland før man starter på stigningen over fjellet. Samme er det på Gol fra øst til vest. Det er riktig nok en hurtiglader for vanlig elbil i Eidfjord og en på Geilo, men det er knapt man rekker fram på sommeren. Derfor er det egentlig galskap spør du meg å krysse store fjelloverganger med en vanlig elbil om vinteren. Da må man såfall ha full "tank"'og ha sjekket værmeldingen og veimeldinger godt på forhånd. Det er farlig å bli stående midt på fjellet uten strøm på bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Og da var det dags for dagens favoritt-reprise ;)
https://www.nrk.no/nyheter/vil-nekte-elbilar-plass-i-kolonner-1.13142780
Sitat
20. september 2016 kl. 17:22 Vil nekte elbilar plass i kolonner · Elbilar bør bli nekta å køyre over fjellet ved kolonnekøyring, meiner byggeleiar John H. Nilssen hos Statens vegvesen i Telemark. Nilssen fryktar at farlege situasjonar kan oppstå dersom ein elbil vert ståande utan straum.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

#4
Sitat fra: Amoss på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:02
Og da var det dags for dagens favoritt-reprise ;)
https://www.nrk.no/nyheter/vil-nekte-elbilar-plass-i-kolonner-1.13142780
Sitat
20. september 2016 kl. 17:22 Vil nekte elbilar plass i kolonner · Elbilar bør bli nekta å køyre over fjellet ved kolonnekøyring, meiner byggeleiar John H. Nilssen hos Statens vegvesen i Telemark. Nilssen fryktar at farlege situasjonar kan oppstå dersom ein elbil vert ståande utan straum.
Lurer på om han også vil sjekke at fossilbilistene har husket å fylle tanken først? Jeg vil tro at de fleste elbiler fint klarer de 5 milene over haukelifjell hvis de har fulladet batteri, og samtidig ha strøm nok til å holde varmen i 3-4 timers tid. Og kjører du Tesla kan du vel  campe et par dager i kulda uten å måtte fryse.

Ellers har jeg selv alltid planlagt slik at jeg skulle unngå kollonnekjøring, selv den gangen jeg kjørte dieselbil med 100l tank. Det er ikke vanskelig å sjekke yr + vegmeldinger på nettet først og velge tryggeste vei.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

JorgenM

Inn og stem på det som akkurat nå er hovedsaken på Nettavisen: "- Iskald nyhet til
alle med elbil
:)

http://www.side3.no/motor/br-elbiler-nektes-a-kjre-over-fjellet-pa-vinteren/3423264607.html

"-Alle med elbil" faktisk... For min del vil det aldri være aktuelt å kjøre noen av disse overgangene på vinters tid, noe det ikke var med fossilbil heller :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: eivhelle på onsdag 21. september 2016, klokken 08:44
Lurer på om han også vil sjekke at fossilbilistene har husket å fylle tanken først?
Skal man møte slike fossile innstillinger må man selv være ytterst saklig. Vegvesenet har nok ingen problem med å hjelpe folk med tom tank. En jerrykanne med 10 liter bensin og en med 10 liter diesel på brøytebilen fixer den biffen.
Argumentene må nok heller være at det tar sannsynligvis ca 2 kwt pr time å holde en el-bil varm. Selv de med små batterier har nok mange timer til disp da. 30 kwt bilen vil da som regel ha minst 10 timer tilgjengelig.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Amoss

Det jeg ikke forstår er hvorfor de tydeligvis overhode ikke vurderer å sette opp ett par ladestolper der bilene blir stående i kø og vente på kolonnen. Da vil jo hele problemstillingen bli løst - dersom det overhode er ett problem.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

DagfinnN

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. september 2016, klokken 12:13
Sette opp ladestolper midt på vidda?
Nå har jeg stort sett vært så heldig å slippe å havne i kolonnekjøring over fjellet, men sitter med det inntrykket at bommene man venter ved er *før* man kommer helt opp på vidda?

Kanskje ikke de ideelle stedene å ha ladestolper når det *ikke* er kolonnekjøring, men tydeligvis - ihht til artikkelen - svært ideelt/nødvendig de gangene det er det. Blir litt sånn man hadde det i "gamle dager" med "siste bensinstasjon før fjellet!" :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hgs

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. september 2016, klokken 13:24
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. september 2016, klokken 12:13
Sette opp ladestolper midt på vidda?
Nå har jeg stort sett vært så heldig å slippe å havne i kolonnekjøring over fjellet, men sitter med det inntrykket at bommene man venter ved er *før* man kommer helt opp på vidda?

Kanskje ikke de ideelle stedene å ha ladestolper når det *ikke* er kolonnekjøring, men tydeligvis - ihht til artikkelen - svært ideelt/nødvendig de gangene det er det. Blir litt sånn man hadde det i "gamle dager" med "siste bensinstasjon før fjellet!" :)

Definitivt! Her står man ofte og venter i lang tid uansett. På Hardangervidda kan det ta opptil 3 timer før man slipper over. Bare noen Type2 - kontakter hadde gjort masse for å holde bilen varm og bufre opp litt mens man ventet.
Videre er det meningsløst å snakke om kolonnekjøring i -20 til -40. Når det er så kaldt er det stort sett rolige vindforhold og fint vær, og sjelden noe behov for kolonne. En annen ting er at terskelen for å stenge fjellovergangene er (eller iallfall føles det slik) mye lavere nå enn tidligere, slik at ved virkelig uvær blir alt stengt uansett. Jeg har hoppa av kolonna flere ganger på Hardangervidda for å kite (med tillatelse fra brøytemannskapet), og ofte skal ikke mer 10 m/s til før det blir kolonne, selv om det er flott vær ellers. Ofte føles kolonnene temmelig bortkasta, men vegvesenet tar tydeligvis ingen sjanser med dette.

Om vegvesenet ønsker å innføre kontroll med alle som skal med i en kolonne er OK for min del, men den må i såfall være generell og omfatte alle som er mangelfullt utstyrt. Utsagnet fra representanten virker utrolig kunnskapsløst.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

goggo

Han fyren som uttalte seg har nok blitt kalt inn på teppet og fått refs idag tror jeg :)

Her er vegvesenets offisielle syn på saken (datert i dag)
http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/fortsatt-elbiler-i-kolonner

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

AppleKnocker

Sitat fra: JorgenM på onsdag 21. september 2016, klokken 09:18
Inn og stem på det som akkurat nå er hovedsaken på Nettavisen: "- Iskald nyhet til
alle med elbil
:)

http://www.side3.no/motor/br-elbiler-nektes-a-kjre-over-fjellet-pa-vinteren/3423264607.html

"-Alle med elbil" faktisk... For min del vil det aldri være aktuelt å kjøre noen av disse overgangene på vinters tid, noe det ikke var med fossilbil heller :)

P.t mener 80% mener elbiler ikke har noe på fjellovergangene å gjøre. Nesten 10 000 som mener dette.
Noe forteller meg at elbiler har en stund igjen før de tar over verden.

Hvis man ikke titter ut av forumboblen av og til, kan man få inntrykk av elbil er løsningen på alt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mippen

#13
Sitat fra: Mippen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:39
Å krysse fjellet med en vanlig elbil kan være en utfordring om sommeren. Om vinteren er det derfor nesten ikke mulig. Ikke hvis man må påregne seg kolonnekjøring også. Der er det en stor fordel å ha stort batteri... Tesla har løst den utfordringen greit. For eksempel fra vest til øst er det Supercarger i Aurland før man starter på stigningen over fjellet. Samme er det på Gol fra øst til vest. Det er riktig nok en hurtiglader for vanlig elbil i Eidfjord og en på Geilo, men det er knapt man rekker fram på sommeren. Derfor er det egentlig galskap spør du meg å krysse store fjelloverganger med en vanlig elbil om vinteren. Da må man såfall ha full "tank"'og ha sjekket værmeldingen og veimeldinger godt på forhånd. Det er farlig å bli stående midt på fjellet uten strøm på bilen.

Det har skjedd mye siden jeg kommenterte denne saken første gang. Nå er det faktisk nok ladestasjoner flere plasser til å kunne krysse over. Når jeg kommenterte her var det knapt nok ladestasjoner til å rekke over fjellet om sommeren. Før måtte du gjerne kjøre i mange mil før du begynte på stigningen etter å ha ladet, og da hadde du lite strøm når det kritiske startet. I dag har det kommet ladestasjoner flere steder rett før du begynner på stigningen over fjellet. Da kan selv en elbil med lite batteri komme seg over hvis man lader før fjellovergangen. Man må uansett stoppe motoren og varmen hvis bilen blir stående lenge i kolonne. Man må i stedet ha med seg varme klær og noe vått og tørt. Det samme gjelder for alle biler. Hadde likevel ikke følt meg helt trygg på å krysse fjellet med en liten elbil med lite batteri i kolonne, men har du full "tank" før fjellet vil det gå bra. Kolonnekjøring foregår i lav hastighet, og det er jo også en fordel for elbilen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA