Bilbransjen ber om høyere agifter på PHEV

Startet av Mippen, onsdag 21. september 2016, klokken 14:46

« forrige - neste »

Mippen

Bilimportørenes landsforening vil ha høyere avgifter på PHEV. Les mer om det her.
Fremtiden er elektrisk.

stefse

PHEV er i og for seg greit, men når man ikke lader den faller det hele i fisk, med tulletall for utslipp og forbruk.
En black-box som registrerer gangtimer på fossilmotoren, avlest OTA eller på EU kontroll er det nærmeste jeg kan komme rettferdighet i denne saken.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

Sitat fra: stefse på onsdag 21. september 2016, klokken 21:02
PHEV er i og for seg greit, men når man ikke lader den faller det hele i fisk, med tulletall for utslipp og forbruk.
En black-box som registrerer gangtimer på fossilmotoren, avlest OTA eller på EU kontroll er det nærmeste jeg kan komme rettferdighet i denne saken.

....eller øke avgiftsbeløp på fossile drivstoff med et passende beløp? Det blir 100% rettferdig dersom en først skal bruke pisk for å få ned faktisk forbruk....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mippen

Er det bare meg, men hvorfor vil bilimportørene ha høyere avgifter? Vil de ikke selge biler?
Fremtiden er elektrisk.

bno


Orbit

Sitat fra: Mippen på onsdag 21. september 2016, klokken 23:04
Er det bare meg, men hvorfor vil bilimportørene ha høyere avgifter? Vil de ikke selge biler?

Dersom vi skal tro godt om bilbransjen:

  • De ser at dagens hybrid-avgifter ikke nødvendigvis fremmer de mest miljøvennlige bilene
  • Kjøresyklusene som danner avgiftsgrunnlaget går i disfavør av hybrider optimert for hovedsaklig eldrift (eks i3 REX). Hybrider med (akkurat) nok batteri til å komme seg gjennom den 11 km lange NEDC testløypa hovedsaklig på el-drift belønnes.

Dersom jeg tar på kritikerhatten:

  • Hybrider er ennå en liten del av det globale markedet. Dagens priser gjør at mange norske kjøpere har hybrid som førsteprioritet, og merke/modell kommer lenger ned på listen. For de fleste forhandlere er det svært få modeller av det totale utvalget som kan leveres som hybrid. Dette gjør at de får lavere salg, da det er begrenset hvor mange hybrider de kan få fra fabrikk
  • Det er mindre avanse per bil på hybrider (??). Flere leverandører legger på obligatoriske tilleggspakker med utstyr for hybridene, mest sannsynlig for å få litt mer økonomi i salget. [På den andre siden vil vel en hybrid gi mer omsetning i ettermarkedsleddet, da det er en ekstra elmotorpakke i bilen som skal ha vedlikehold]
  • Forhandlerne sitter med mange bruktbiler, samt leasingbiler de fremtidig er tvunget å ta i retur til en gitt pris. Slik hybridene avgiftsbelegges i dag, vil en ny hybrid ofte konkurrere ut en tre år gammel fossilbil [spesielt om hybriden ikke pålegges ekstrautstyr, ref ovenfor]. Dagens hybridprising vil erodere bruktbilprisene, spesielt på dyre modeller
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sandpusher

Jeg var opprinnelig veldig mot hybrid, men dette var med teknologhatten på. Jeg har etterhvert innsett at det kan være en grei "gateway drug" for å overbevise massene. Med ~50 km el-rekkevidde vil jeg tro at mange etterhvert får øynene opp for hvor mye mer økonomisk det er å starte dagen med fullt batteri og etterhvert innser at hel-elektrisk er veien å gå slik at majoriteten av de som kjøper PHEV nå vil bli helelektrisk ved neste korsvei. Derfor tar jeg på meg pragmatikerhatten og ønsker den nye avgiftsmodellen velkommen. Jeg vil imidlertid alltid fraråde (de som spør meg om min mening) å kjøpe en slik bil, risikoen for 1. Stor servicekost, og 2: Kraftig verdifall, er simpelthen ikke verdt det, IMHO.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

elektrolux

Sitat fra: Orbit på torsdag 22. september 2016, klokken 09:20
På den andre siden vil vel en hybrid gi mer omsetning i ettermarkedsleddet, da det er en ekstra elmotorpakke i bilen som skal ha vedlikehold

Ingen automatikk i dette. Bare sammenlign servicekostnad på Toyota Prius med f.eks Nissan Leaf.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Hva om man sammenligner en Auris Hybrid med en Auris Bensin, som er en riktig sammenligning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA