Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

KiaSoulEV

Jeg har kjøpt denne og er veldig fornøyd! Enkel og grei å ta med på tur.

http://charge-amps.com/spark/
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

birkeland


KiaSoulEV

Hva betalte du for den Spark greia?

Jeg betalte 4800 svenske, hentet den i Strømstad.
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

JTveter

Sitat fra: birkeland på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:26
Sitat fra: KiaSoulEV på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:17
Jeg har kjøpt denne og er veldig fornøyd! Enkel og grei å ta med på tur.

http://charge-amps.com/spark/

Hva betalte du for den Spark greia?

Selv har jeg tenkt å kjøpe denne 16A/8A til 3.300,- http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

og denne 6A-32A til 5.300,- http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html

Hva med denne? http://www.evselect.eu/evselect-32a-v3-memory-p-52.html
Slipper ekstra kladd og virker kompakt og fin. Litt dyrere riktignok....

Dere som har kjøpt ekstra kabel, har dere handlet i norsk butikk eller fått sendt fra utlandet?
KIA Soul Titanium Grey
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey


model3citizen

#81
Dagens pendletur:

Til jobb: 98% -> 44% (16,6kW/100km) (E6, 88km, 100-105km/t)

Fra jobb: 100% -> 45% (16,6kWt/100km) (E6, 88km, 100-105km/t)

Kun varme i rattet på meg i dag ;) Men jeg kunne i alle fall ta returen med 100% ladet batteri.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Gnilre

Har regnet ut at jeg hadde 141 km rekkevidde på bilen i dag med Oslo-Drammen t/r. 2 voksne og 2 små barn, vinterdekk, vått uten regn og ca +2.
Holdt fartsgrensene som i det vesentlige er 80-100 og +20 i bilen. Batteriet gikk fra 87 til 19% på 96km. Stoppet og bilen ble kald halvveis, så det er vel kanskje litt lenger rekkevidde i realiteten.

Ser forøvrig ut som om mange her inne er mye flinkere enn meg til å strekke rekkevidden.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Oyssjo

Kjørte Larvik-Kongsberg i dag. 105km i -10 grader. Varmeapparat på 21 grader auto hele veien. Bagasje og 1 passasjer. Restrekkevidde på 10 km. Da jeg startet med forvarmet bil og 100% anslo bilen 115km rekkevidde. Mao veldig forutsigbart. Godt fornøyd.  :)

Gnilre

Kjørte Drammen - Fredrikstad i går uten lading underveis. -12 ved start og -9 ved ankomst. Jeg regnet dette for å være helt uproblematisk for raskeste rute var bare 125 km. Men ved start var batteriet bare 96% pga forvarming av kupeen, så jeg tenkte +19 i kupeen fikk holde. Og etter Oslofjordtunnelen slo et snev av rekkeviddeangst inn, så jeg tenkte at jeg fikk prøve å unngå motorvei. Kjørte en alternativ litt kortere rute, men ble likevel motorvei Vestby - Råde og da bare ca 90km/t, og slo varmen gradvis ned til +15. Kom frem med 11% batteriet og hadde altså brukt 85% på ca 117 km. Blir 137 km rekkevidde i kulda, men jeg trodde egentlig den ville klare mer. Neste gang ville jeg heller stått 10 minutter for å hurtiglade underveis, motorveifart og +22 i kupeen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jim_smyth

#85
Hei!
I påvente av vår Soul har jeg lest meg litt opp på bilen og kom over rekkeviddetestene dere har kjørt. Det jeg leser er stort sett gledelig nytt for vår Soul kommer til å kjøre Drammen - Stokke (Vestfold), en strekning på 70km hver vei. Kjøring en vei skal ikke være noe problem, og det er lademulighet er i begge ender. For å ha sikret seg maksimalt hadde det vært fint med nok batterikapasitet for å komme seg begge veger på én ladning de gangene de skulle ringe fra barnehagen og man må dra og hente sykt barn umiddelbart, noe som vil være utfordrende om man har kjørt fort på motorveien og det samtidig er kaldt ute. Med mellomlading på 1-3 timer så antar jeg at man kommer seg tilbake til Drammen. Vi har en bensinbil for antatte nødstilfeller og vi er jo to personer så den andre får komme seg hjem ved behov.

Uansett, nok om oss... oppsummering av rekkeviddetester pr 30. desember 2014 er vist i vedleggene.
Det er en bildefil og en excelfil om noen ønsker å jobbe videre på denne.

I excelfilen er det litt mer informasjon, men
Optimal=Det er gjort en innsats for å få god rekkevidde
Normal = Generelt normal kjøring/kjøreforhold
Dårlig = Mer utfordrende kjøring/forhold

-Daniel

Gnilre

Kjørte Fredrikstad - hurtiglader på Vestby med -10 til -14 grader ute. Driver only på varmen som stod på +22. Holdt fartsgrensen som delvis er 110 og hadde da ca 115 på fartsmåleren i bilen. Gikk fra 100 til 25 % på batteriet og hadde 25 km restrekkevidde etter å ha kjørt 69 km. Det gir 94 km rekkevidde. Evt 92 km rekkevidde om man tar 69 km / 0,75. Ganske dårlig synes jeg. På den annen side har jeg lært at strømforbruket i 110 med den firkantede bilen er formidabelt. Holder man 90 går det mye bedre.

Ellers har jeg hurtigladet på Åmot, Drøbak, Vestby og Sandesund. Ledig alle steder da jeg kom og enkelt med en SMS.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. desember 2014, klokken 16:33
Kjørte Fredrikstad - hurtiglader på Vestby med -10 til -14 grader ute. Driver only på varmen som stod på +22. Holdt fartsgrensen som delvis er 110 og hadde da ca 115 på fartsmåleren i bilen. Gikk fra 100 til 25 % på batteriet og hadde 25 km restrekkevidde etter å ha kjørt 69 km. Det gir 94 km rekkevidde. Evt 92 km rekkevidde om man tar 69 km / 0,75. Ganske dårlig synes jeg. På den annen side har jeg lært at strømforbruket i 110 med den firkantede bilen er formidabelt. Holder man 90 går det mye bedre.

Kjører du samme ruten i samme fart og i samme temperatur med gamle-Leafen uten varmepumpe så kommer du fram med praktisk talt tomt batteri. Har gjort det en del ganger. Så i forhold til den synes jeg ikke 25% rest er veldig galt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ove H.

Kjørte tur retur Fevik - Kristiansand (Kvadraturen). 110 km i -5 snitt temp, 90 km/t ,motorvei, lett snødrev, varmeapparat innstilt på 19 grader.
Forbrukte 91 %. Gir en rekkevidde på ca 120 km en normalvinterdag uten for mye friksjon i fra veibanen, og "økonomi kjøring".
Litt bedre enn forventet før jeg mottok bilen i september. Da hadde jeg for øvrig 150 - 160 tilgjengelig uten å teste dette noe ytterlige. 
Kia soul

goev

I dag fikk jeg kjenne bittelitt på rekkeviddeangsten :)

Min svigerbror kjørte kjærringa mi til flyplassen tidlig i morgest. Det er 59km hver vei. Da han parkerte utenfor og overlot bilen til meg, var det 12% igjen på batteriet og GOM-en viste 11km. Jobben min var 12,5km unna, så det tenkte jeg at var innenfor.

Han hadde kjørt med varme på (vi har en classic) og den var innstilt på 21,5 grader, så det var godt og varmt i bilen. Ute var det +4. Forbruksmonitoren viste at han hadde brukt 19,4kWh/100km.

Jeg nullstilte måleren, slo av all varme og satt av sted. Tok rolige akselerasjoner og holdt jevn fart. Det er 60- og 70-grense til jobben min. Da det var ca. 2km igjen ga bilen meg beskjed om å lade umiddelbart, men jeg hadde en lang og fin bakke ned og en liten km fra enden av bakken og til jobb, så det burde gå fint. Og det gjorde det, selvsagt :-)

Mitt forbruk var 13,5kWh/100km, så det skulle tilsi en rekkevidde på 200km med min kjøring. Det er noen høydemetre å klatre, men det er like mange ned, så det går cirka opp i opp.

Totalt var turen på drøye 13mil, i følge google, og ca. 12 av de ble kjørt med varmeapparatet på.

Kia holder det de lover! Tommelen opp for denne morsomme lille bilen  ;D
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA