Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

TM

Het høres bra ut, men dette er vel en rute i nokså flatt terreng. Noen som har kjørt Oslo - Geilo eller tilsvarende distanse hvor det er mer stigning ?

Vegard_br

Flåm-Geilo brukte rundt 90% med 4 i bilen i påska, kaldeste ca - 9c. 55% brukt på returen.
Flåm-Gol brukte i helga 95% av batteriet, 79% på returen. Ca 0c på det kaldeste.

TM

Sitat fra: Vegard_br på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:30
Flåm-Geilo brukte rundt 90% med 4 i bilen i påska, kaldeste ca - 9c. 55% brukt på returen.
Flåm-Gol brukte i helga 95% av batteriet, 79% på returen. Ca 0c på det kaldeste.
Flåm-Geilo er 115 km og 1000 m stigning. Ikke dårlig med temperatur ned til -9c  :)

vgrbeider

#138
Min første post får bli om rekkevidde  :)

Jeg har nå hatt min Soul EV siden September 2014 og har nå rundet 15000km. Har kjørt i alle temperaturer og gjennom hele vinteren. Bor og kjører i Bergen.

Ved vanlig kjøring:
Ved 100% fulladet batteri viser displayet tilgjengelig rekkevidde i km.
- Ved normaltemperatur (5-20 c) viser displayet fra 135 opp til 145 km rekkevidde.
- Fra 5c og nedover til -10 (kaldeste her hos meg i år) så viser displayet nedover fra 135km til 100km (tror det laveste var 99 km den ene dagen)

Den faktiske rekkevidden er veldig nøyaktig 50% mer, uansett temperatur. Med andre ord har jeg teoretisk de 210km på en vanlig dag og 150 km på kalde vinterdager. Dette med helt vanlig kjøring, uten noen fanatisk el-bil kjøring.
Jeg kjører som om det var en bensin/dieselbil, jeg er gjerne oppe i 90 i 80 sonen og tenker ikke så mye på regenerering ved oppbremsing. Står også noe i kø  >:(
Prøvde mye i begynnelsen å være en fanatisk elbilist som skulle regenerere overalt og aksellerere ved hjelp av vinden  ;D men fant fort ut at veldig forsiktig kjøring sparte meg 1-2 km rekkevidde på 30 kjørte km, så da gadd jeg ikke sinke trafikken noe mer  ;D

Jeg kjører nøyaktig 30 km hver vei til jobb - hver dag. Veien er full mix av oppover/nedover/lokalvei og motorvei. (Bruker 20 km av tigjengelige km hver vei).
Så på de 60 km hver dag forsvinner det 40 km, altså kjører jeg 50% lengre enn hva som forsvinner.

For de som vil kjøre Bergen-Oslo:
Kjørte nylig noen ganger over fjellet til Oslo og har disse erfaringene:
- Bergen - Voss: Ingen problem, og ladet gratis (inntil videre) til 83% på Voss Amfi (Hurtiglading stopper på 83% og så må lading startes igjen for å kunne "topplade til ca 94%. Så der det koster penger å lade blir det svindyrt å lade de siste 10%! Ingen grunn å topplade da man uansett skal lade i Eidfjord igjen)
- Voss - Eidfjord: Stopp i Eidfjord "sentrum" for å lade til 83% (hadde da 105km tilgjengelig når jeg forlot Eidfjord).
- Eidfjord - Geilo: På dette strekket, over Hardangervidden gikk det vanvittig mye strøm. Hadde hjertet i halsen ved start på kolonnekjøing (Leiro - etter Måbødalen) og hadde der bare 65 km tilgjengelig og -13c på toppen!. Men når nedstigningen begynte kjørte bilen på regenerering i flere 10 talls kilometer og nådde Geilo med 18km igjen.
- Ladet litt på Geilo for å komme til gratislading på Gol (50 km fra Geilo) og ladet der opp til fullt.
- Gol - Sokna: Kjørte greit til Sokna der det er gode lademuligheter ved Kiwi (og enda bedre over veien vis a vis).
- Sokna - Oslo: no problem!

På returen: de samme ladingene frem til Geilo. Der ladet jeg bare opp til 83% og klarer LETT å kjøre hele veien til Voss pga den laaaaaaaaaaaaange nedstigningen fra vidden til Eidfjord - og gratisladet der før strake veien til Bergen. Tips: Har du 60 km tilgjengelig i det du suser inn i Eidfjord sentrum, så suser du bare videre uten å lade. Da har du buffer på vel 10-15 km til Voss.


Fornøyd? Ja gjett om!
Har ikke vært på en bensinstasjon siden September 2014 og har ingen anelse om hva en liter diesel koster i dag, haha!!

krisrst

Sitat fra: vgrbeider på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:01
Min første post får bli om rekkevidde  :)

Din første post var meget bra og utfyllende..!

OlavEmil

Einig med krisrst her :) .

Då har Kiaen vår gått ca. 450 km sidan vi fekk han på torsdag, og så langt ser vgrbeider sin teori om 50% lengre rekkjevidde enn målaren seier ut til å stemme bra. Har enno ikkje sett målaren over 115km på 100% (nullstilte historikken då vi fekk bilen).

Første jobbturen til kona gjekk strålande, ho nådde ferja på Leirvåg med 40% att på batteriet. Med nøyaktig 100km skulle det tilseie ein total rekkjevidde på 170km.

Heimatt køyrde ho rundt over Romarheim, inkludert nokre timar stopp på halvvegen. Hadde då 17% att då ho kom til ladestasjonen på Danmarksplass, etter 141km. Ny utrekning, og igjen total rekkjevidde 170km.

Har då køyrd som vanleg, utan noko elbilerfaring, med varmepumpe i drift. Nøgd ja :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

OlavEmil

Stolar folk blindt på restrekkjevidden vi får opp i dashbordet når dei reknar total rekkjevidde? Så langt ser det ut for oss som at restrekkjevidda konsekvent er altfor låg. Blir det ikkje rettare å rekne ut frå gjenverande batteriprosent?

Kona køyrde på jobb i Sogn att i morges. Hadde denne gongen 50% att på ferjekaia, altså etter 100km. Det skulle då bli totalrekkjevidde på 200km.

Forbruket på denne turen var derimot 14,9kW/100km (om ho har sett på rett målar). Med 12,8kW/100km burde ein jo då kome godt over 200km.

Så er det vel slik at Kia har 27kWh tilgjengeleg batterikapasitet? I så fall skulle ein kunne kome 211km med forbruk på 12,8, men berre 181km med forbruk på 14,9.

Vanskeleg, dette :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

turfsurf

Sitat fra: OlavEmil på mandag 04. mai 2015, klokken 16:22
Stolar folk blindt på restrekkjevidden vi får opp i dashbordet når dei reknar total rekkjevidde? Så langt ser det ut for oss som at restrekkjevidda konsekvent er altfor låg. Blir det ikkje rettare å rekne ut frå gjenverande batteriprosent?

Kona køyrde på jobb i Sogn att i morges. Hadde denne gongen 50% att på ferjekaia, altså etter 100km. Det skulle då bli totalrekkjevidde på 200km.

Forbruket på denne turen var derimot 14,9kW/100km (om ho har sett på rett målar). Med 12,8kW/100km burde ein jo då kome godt over 200km.

Så er det vel slik at Kia har 27kWh tilgjengeleg batterikapasitet? I så fall skulle ein kunne kome 211km med forbruk på 12,8, men berre 181km med forbruk på 14,9.

Vanskeleg, dette :) .


Verken eller er vel lurt. Hvis første 50% er på tørt føre med flatmark, og du så skal rett opp på fjellet i øs pøs regnvær, så bør du regne litt annerledes... Sjekk værmelding og topologi, og vær litt konservativ til du har lært bilen å kjenne er vel det beste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OlavEmil

Ja, ville sjølvsagt ikkje køyrd 100km til etter ferja, berre fordi det står 50% att. Men som utrekningsgrunnlag for teoretisk rekkjevidde på bilen må det vel vere den måten som gjeld? Hadde ho, heilt teoretisk, blitt teleportert heim att, til same temperatur, same trafikk og elles same forhold, og køyrd på same måte, skulle ho vel, framleis heilt teoretisk, ha kome fram til kaia ein gong til, då med 0% att? Og dermed altså hatt ei rekkjevidde på 200km frå fullt til tomt batteri. Om noko burde det vel vore ein prosent og to å gå på, då ein skulle tru at evt sikkerheitsmarginer er lagt til nedre skala av målaren, ikkje øvre.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gnilre

Jeg har vært på langtur i helgen og kjørt 490km med bilen og hurtigladet 4 steder og brukt et ladepunkt for 22kW som ga 32A til Soulen en times tid. Jeg har regnet ut rekkevidden ved å lese av resterende batterikapasitet før og etter hver lading samt km-telleren. Da kom jeg til disse rekkeviddene:

*Drammen (Åssiden) med kald bil – Nesbyen (167moh) 144km. Rekkevidde 153 km.

*Nesbyen – Gol (210 moh) 22km. Rekkevidde 157 km.

*Gol – Kiwi Hemsedal (ca 600 moh) for 32A lading 27 km. Rekkevidde 135 km.

*Hemsedal – toppen av Hemsedalfjellet (1134 moh)  43 km. Rekkevidde 134 km.

*Toppen av Hemsedalfjellet med kald bil – Gol 70 km. Rekkevidde 194 km.

*Gol – Sokna (ca 130moh) 92 km. Rekkevidde 161 km.

*Sokna – Drammen (ca 70 moh) 92 km. Rekkevidde 184 km.

Jeg synes ikke rekkeviddetallene jeg fikk var noe å skryte av tatt i betraktning at jeg holder 18-19 grader i kupeen fordi jeg synes det er best temperatur, og stort sett holder fartsgrensen. Det vil si 84-85 på speedometeret i 80-soner som altså reelt er 80 km/t. 3 forbikjøringer av de som holder 70-75 i 80 soner og på Gol-Sokna var 2 av dem. Radio og musikk er på og jeg ladet iPhone fra bilen underveis uten at jeg tror det spilte noen rolle, er vel altfor lite batteri i en telefon. Tørt føre, men ikke spesielt varmt: 0-12 grader. Jeg bruker veldig mye cruisekontrol, kanskje 80 % av tiden, men prøver å slakke gradvis av i oppover bakker dersom jeg ikke er til hinder for andre bilister og gradvis fortere i unnabakker. Hender jeg bare triller også. Generelt er vel ikke regenerering noe som forlenger rekkevidden dersom alternativet er å trille.

Når så mange her oppnår mye bedre rekkevidde enn det jeg gjør, lurer jeg på hva jeg gjør feil. Hvis det er så enkelt som å redusere farten fra 80 til 60-70 km/t forstår jeg jo det, men så tålmodig er jeg ikke i trafikken.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gnilre

Sitat fra: Vegard_br på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:30
Flåm-Geilo brukte rundt 90% med 4 i bilen i påska, kaldeste ca - 9c. 55% brukt på returen.
Flåm-Gol brukte i helga 95% av batteriet, 79% på returen. Ca 0c på det kaldeste.
Jeg er litt interessert i denne strekningen, men jeg skjønner ikke helt hvor du har kjørt. Jeg planlegger å kjøre fra Ål hvor jeg forhåpentlig får hurtigladet til 83% og så Hol-Aurland hvor jeg kan få overnattet og ladet til 100% igjen. Da går det vel greit å komme seg opp Låvisberget igjen håper jeg.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Ove H.

Har kjørt bilen snart 13 000 nå. Har merket at sommeren er i innmarsj.
I vinter med piggdekk lå reell rekkevidde på 100 - 130 km. Nå etter dekkbytte og høyere temperaturer er den oppe i 150 - 180 km...alt etter angsten.
Kia soul

E_S

Jeg tror kjørefart har veldig mye å si. Nå har jeg ingen Soul, men jeg ser at den rekkevidden mange får med tilsvarende bil som meg er utopi for min del. Jeg kjører 10 mil om dagen på motorvei med 100/110-grense og følger trafikken i venstre fil. Det halverer effektivt rekkevidden i forhold til de som lurker i 70 km/h med samme topografi. Kan såvidt klare å presse ut 10 mil på sommerføre uten å få svett panne..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

KiaSoulEV

Har fått testet hvor fort man får tømt batteriet på Soulen.
Kjørte fra Halden på lørdag kveld, 100 % batteri
Kjørte til Vestby, ca 88 km. Restrekkevidden når jeg kom hjem var 10 %.
Kjørte 7,5 mil på E6 med CC innstillt på 140 km/t, brukte kort tid ihvertfall.... ;)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

ludo

Kjørte Sarpsborg til Gardemoen/Eidsvoll. Fulgte fartgrensen, men ikke over 100km/h.

Brukte CC.

Hadde da 15% batteri igjen når jeg var framme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA