Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Frode Størseth, onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg har læst at fra 25% batteri og nedefter kommer der en masse irriterende advarsler over om lavt batteri via radioen. Er det rigtigt ? Er det noget der kan slåes fra ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

OlavEmil

Batterivarsel er vel innstilt frå fabrikk til å hyle ein gong i minuttet frå 20% og nedover. Kan heldigvis både redusere % og auke intervall, eller slå det heilt av (som vi har gjort, og dei aller fleste andre som køyrer litt, vil eg tru).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jensjacob

#152
Super, mange tak for det.
Så er det da tåbeligt at et bilmagasin (nej... nok nærmere computermagasin... ?) kommer den feature på som en af de (kun) tre ulemper ved Kia'en når den kan administreres af brugeren.

http://www.digitaltrends.com/car-reviews/2015-kia-soul-ev-review/
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

OlavEmil

Haha. Ja, det blir amatørmessig :D . Kva magasin er dette?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Le

#154
Jeg har bilen i ca. 1 mnd nå og er veldig happy med valget. Min første elbil og jeg klarer lett 150km med min "newbie" kjørestil. Min personlig rekord ligge på ca. 187(157 kjørt i måleren viste 30km igjen). Kjører stor sett i Oslo, med flere turer til Asker ukentlig.


Hansi

Veldig bra nime01 :)
Er dette første kjøretur med elbil over 200km i ett strekk (sett bort fra Tesla)?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jim_smyth

#156
Etter en kjøretur på 199,7km viser gjennomsnittsforbruket 13,5kwh/100km. Vi ladet med ladekabelen hos familie i ca 3 timer (ca 42-62%) og hurtigladet underveis fra 33% til 72% (39% lading) pga en nervøs samboer. Vi hadde igjen vesentlig mer en 39% når vi kom frem... (tror det var nærmere 56% om det er mulig?!)

Hvis man ser litt gjennom fingrene på prosenttallene så skulle turen pr definisjon trolig gått greit uten noen lading som helst mtp gjennomsnittsforbruket. Ganske fornøyd igjen!!!

Kjøreturen gikk fra Drammen til Manstad (før Fredrikstad) via Oslofjordtunnelen. Tur/retur. Jeg kjørte pent, i fartgrensa (men med max 100km/t på motorveien). Med en snittfart på 60km/t så høres det kanskje ut som lusekjøring, men det var altså fartsgrensa der vi kjørte som styrte dette. Været var bra. Brukte stereo og (moderat) kjøling av kupé og rumpe.

Ser nå at selv om bensinbilen er viktigst å ha, så er det elbilen som er favoritten og som fungerer som bil nr 1.

goev

Jeg ligger som oftest godt under 13,5kwh/100km i forbruk, og har ved noen optimale anledninger vært under 11 også. Dette er på strekninger med stort sett 70-soner, men også noe 80-soner.
Det vil si at jeg teoretisk sett kan kjøre minst 200km på en lading på de veiene jeg kjører mest.

Kanskje på tide med en faktisk test? Tenker Mandal - Stavanger burde gå på fullt oppladet bil :-)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Gnilre

Kjørte 167km i dag med 17% rest på batteriet. Gir 201km reell rekkevidde. Drøyt halvparten 80 sone, og resten 40-70. Kjørte i hovedsak på fartsgrensen. Kjørte frem og tilbake samme vei. Trengte hverken varme eller kjøling tidlig på dagen, men returen var utfordrende med +28 ute og luftkjøling av. Brukte seteventilering i stedet; tror ikke det er en del av bilens luftkjølingsanlegg; noen som vet ?

Er endelig fornøyd med bilens rekkevidde  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Ove H.

Jeg får ikke dette regnestykket til å gå opp, men mulig jeg misforstår: 100 + 12 prosent tilleggslading - 12 prosent igjen=100 %?
Kia soul

jim_smyth

Kjørte en tur fra Drammen til Viker i Ringerike (langs Sperillen). Går litt opp og ned i opptil 80km/t. Snittforbruk var på 13,2kwh/100km. Ikke så galt. Måtte hurtiglade litt på veien bare for å være sikker, og godt var det.
Klima, navigasjon og radio ble brukt som normalt og det ble brukt en smule kjøling av stumpen.
Kjørestilen var relativt økonomisk, men i fartsgrensen eller noen ganger raskere (vi er fortsatt langt unna 100km/t som er en killer på rekkevidden).

Fortsatt knall bil :)

Gnilre

Vi tok en rundtur Aurlandsvangen - Stegastein - Nalfarhøgdi (1306 moh) - Erdal - Lærdal - retur i verdens lengste biltunnel til Aurland - Vassbygdi i finværet og varmen fredag 14.august. Måtte ha litt kjøling i bilen, men ingen varme. Totalt ca 88 km. Vi startet med 75% på batteriet, hadde 41% ved Nalfarhøgdi på 1306 moh og 37% da nedoverbakkene startet for alvor. Nede ved sjøen i Erdal var det 51% på batteriet. Jeg husker ikke eksakt, men tror det var noen og 20 % på batteriet ved retur til Vassbygdi.

Kia Soul EV takler ihvertfall alle fjelloverganger i Norge sommerstid. Det eneste jeg tenkte på var om noe i motoren kan gå varmt. Den ligger jo jevnt på en ytelse godt over 20 kW når man kjører oppover, kanskje så høyt som 40 kW i snitt. Noen som har peiling på det ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

OlavEmil

Gløymde å lade her ei natt, samtidig som eg skulle køyre ein del påfølgjande dag. Endte då på 199km, med 5% att på batteriet. Dette fordelt over 2 dagar, 4 eller 5 individuelle turar, alt frå småkøyring til lengre strekk. Noko bruk av AC, og tanke for økonomikøyring berre dei siste 5 mila.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gliderman

Hei.
Er litt nysgjerrig på Soul og lurer litt på rekkevidde.
Med Leafen kjører jeg uten problemer 120 km nå på sommeren med ac på og mellom 95 og 100 på motorvei. 130 km går også greit om jeg ligger jevnt på 95 km/t.
Vinterstid med varme på 18 gr gir 110 km på samme reiserute.
Hva kan jeg forvente med en Soul på motorvei i 95 til 100km/t?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

K S

#164
Sitat fra: Gliderman på søndag 16. august 2015, klokken 22:59
Hei.
Er litt nysgjerrig på Soul og lurer litt på rekkevidde.
Med Leafen kjører jeg uten problemer 120 km nå på sommeren med ac på og mellom 95 og 100 på motorvei. 130 km går også greit om jeg ligger jevnt på 95 km/t.
Vinterstid med varme på 18 gr gir 110 km på samme reiserute.
Hva kan jeg forvente med en Soul på motorvei i 95 til 100km/t?

Mvh
Svein Erik

Kjører vinterdag en tur til lysløype med ski på taket.
Snittfart kanskje 60 km/t, krevende topografi. Starter 40 moh går opp og ned 45 km 6-700 m og nede på 30 moh før det stiger opp til 500 moh de siste 10 km.
Kjører her med klima på 22 grader og forvarmet bil, parkerer, går på ski eller er med datteren på trening 2-3 timer, kjører hjem igjen med kald bil i starten. Når vi er hjemme igjen er restrekkevidde 30-40 km med to i bilen, med fire og hard kjøring på retur har den vært nede i 17 km.
Synes dette er bra.
Da er det litt seiling, bla en strekning på ca 3 km sammenhengende, slipper opp på 50 km/t går opp til 90 + før den er nede i 60 km/t i 60 sone.
Kjørte i går samme første 45 km og videre 45 km til, ikke spesielt pen kjøring, brukte da 65 % med fire i bilen. Men dette er krevende topografi hele veien.
Redigert: det var tildels mye regn på denne turen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA