Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: rsomby på fredag 07. august 2015, klokken 12:11
Kan ikke tenke meg at kjørestil har noe si. Jeg har en S85 mars 2014 modell. Kjørt 36000km og har ikke hatt problemer med DU. Og jeg har en ganske "aktiv" kjørestil, som igjen fører til ekstrautgifter på dekkfronten :-)

Kjørestil har selvfølgelig noe og si, men en aktiv kjørestil trenger ikke ha så mye og si.. :)

Men 15 rivstarter om dagen vill selvfølgelig slite masse på overføringer lagre og andre ting...

Muffinman

Kjørte i 30-40 med vinduene nede et stykke i kveld i finværet, men lukket dem ganske raskt. Sirkelsaglyden høres mye bedre på utsiden av bilen, nærmest plagsom  :(

kseitzberg

Problemer måske også på P85D:
Jeg har ihvertfald nu 2 gange fået fejlen "Car Needs Service - Power Reduced", og har tid til diagnose og måske skift af den forreste motor i min P85D'er fra marts. Det skal siges at jeg har lavet MANGE 0-100 accellerationer for at dokumentere performance, og har kørt rigtigt mange 0-245 accellerationer - alt sammen for at kunne bevise at der er problemer med performancen i P85D.

amund

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. august 2015, klokken 21:49
Kjørte i 30-40 med vinduene nede et stykke i kveld i finværet, men lukket dem ganske raskt. Sirkelsaglyden høres mye bedre på utsiden av bilen, nærmest plagsom  :(

Flaks du ikke er snekker!  :P
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dennis

Må vist ha revisjon M eller nyere av drive unit for at det skal holde i lengden. P85D og alle biler med autopilot hw er slik jeg har forstått levert med den eller nyere.
Delenummeret slutter da med en -M

Historien om for lite fett er bare tull. Er vist selve godset i drive unit som er for dårlig der hvor lagrene står slik at klaringer blir feil og tar da fort kvelden.

Mye av drive unit er laget i Taiwan av Fukuta Elec. & Mach. Co., Ltd.

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 20. august 2015, klokken 08:49
Må vist ha revisjon M eller nyere av drive unit for at det skal holde i lengden. P85D og alle biler med autopilot hw er slik jeg har forstått levert med den eller nyere.

Historien om for lite fett er bare tull. Er vist selve godset i drive unit som er for dårlig der hvor lagrene står slik at klaringer blir feil og tar da fort kvelden.

Det er kanskje godt nytt i den forstand at Tesla kan plassere store deler av kostnad for DU feil hos underleverandør?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. august 2015, klokken 10:08

Det er kanskje godt nytt i den forstand at Tesla kan plassere store deler av kostnad for DU feil hos underleverandør?

Ja hvis det er tilfelle. Mistenker at veldig mange av Tesla sine problemer er pga problemer med for dårlig leveranser fra underleverandører.
Så Musk svarte på twitter for litt siden at de bare leverte noen få deler inni Drive Unit når han fikk spørsmål om hvorfor motor var laget i Taiwan. (Ser ut som det er slettet igjen fra twitter)

Muffinman

Kanskje. Men om underleverandøren har produsert etter spec fra Tesla er det kanskje ikke helt likefrem.

SurSnasen

Det spørs jo på hva Tesla har i kontrakten mot leverandøren. I tillegg kommer det an på hva tegningsunderlaget og spesifikasjonene sier. Jeg regner med at Tesla ikke har kjøpt standard hyllevare, men derimot har designet, enten selv eller i samarbeid med leverandøren, motorene. Tesla regner jeg også med har kjørt et kvalifiseringsløp sammen med leverandøren, hvor de har blitt enig om designet, inngående komponenter, underleverandører etc. Da er sannsynligheten liten for at Tesla kan ta leverandøren på noe, med mindre leverandøren har gjort noe i grov uforstand (brukt andre materialer enn hva som har blitt godkjent).

Øyvind.h

Ok, før noen flere skriver hvorfor det kan hende Tesla ikke når igjennom hos underleverandør vil jeg påpeke at jeg skrev "kanskje" :) Jeg er godt kjent med at det kan være Teslas feil, felles feil eller underleverandørens feil.

Men om det er en feil Tesla er økonomisk ansvarlig for skal man fortsatt ikke se bort ifra at underleverandør presses til å dele kost for å få fortsette å levere motorer (eller andre ting). Det ville ikke vært første gang en leverandør gjør noe de ikke liker for å sikre seg fremtidige inntekter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rklokk

Jippi, håper det stemmer for jeg fikk versjon 00-N  :P
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Veggen

Hmmm, fikk 1002633-01-E i fjor høst, som er helt klunk- og lydløs ennå.
Det betyr antagelig at jeg må belage meg på et skifte til det da.  :'(
På den annen side får jeg da 5 nye år reklamasjonsrett på drivverk.  :)

Teslanewbie

fikk xxxxxxx-01-H .. da får vi se hvor lang tid denne holder..  ikke noe lyd ennå..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: Veggen på torsdag 20. august 2015, klokken 22:02
Hmmm, fikk 1002633-01-E i fjor høst, som er helt klunk- og lydløs ennå.
Det betyr antagelig at jeg må belage meg på et skifte til det da.  :'(
På den annen side får jeg da 8 nye år garanti på drivverk.  :)

Jeg fikk 1002633-01-H i januar, og den har nå begynt å klunke etter 16.000km. Tesla Drammen har bilen min nå for å fikse laderen (tok den inn på dagen, det var bra) og de skulle ta diagnose på DU samtidig. Jeg antar det da blir ny DU på service-timen min i november. Alle gode ting er 3?

Sirkelsaglyden har ikke kommet tilbake, kun klunk ved igangsetting og veksling mellom regen og pådrag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RonnyØ

Hvor står dette nummeret? Min er original og har gått 22.
Husqvarna Automower 320

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA