Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Coop Økern har ikke ladeplass lengre

Startet av III, torsdag 12. februar 2009, klokken 11:23

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Gurkelur på tirsdag 24. februar 2009, klokken 14:25
Eller brenselcelle, når den tida kjem?

Sitat fra: hens på tirsdag 24. februar 2009, klokken 17:27
Kjære Gurkelur, i en stridssituasjon kan en ikke satse på noe som kanskje kommer en gang i fremtiden, om 20 år eller så. En må satse på noe som finnes tilgjengelig og som virker.
Batterier virker. De finnes.
En stridssituasjon krever noe som virker, rekkevidde er sjelden av interesse. Stikkontakter og kraftledninger  finnes overalt og er mer tilgjengelig enn olje og bensin i en stridssituasjon.

Forsvaret burde absolutt være de første til å vurdere omlegging av transporten.
Fordelen med lydløs transport opptil 20 mil må være viktigere enn å kjøre 50 mil  med støy.


Brenselceller finnes, virker og benyttes av forsvart f.eks se denne:

http://www.industry.siemens.com/broschueren/pdf/Marine/Sinavy/en/SINAVY_FuelCells_e_Fr_SMM2809.pdf




Men hvor mye de må betale i faktura gebyr er ukjent. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Og hva skjer hvis man erklarer krig mot Siemens da?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Jeg tror nok det er andre økonomiske detaljer enn fakturagebyret som avgjør her. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Tror forsvaret trenger gammel dieselteknikk som ikke er følsom for EMS bomber. (Elektromagnetisk stråling som svir elektronikk)

Ellers står alt stille etter en slik sak.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cobos

Uten at jeg er noen direkte ekspert så er det vel slik at EMS bomber gjerne er drevet av en kjerneeksplosjon eller andre konvensjonelle eksplosiver. Så hvis du har "hardened" elektronikk så er den rimelig sikret mot EMS unntatt hvis du står ved siden av eksplosjonen, og da er det gjerne andre problemer som er viktigere :)

En av de store fordelene for militære med elbiler mistenker jeg er mulighet for lading langt inne på fiendens territorium. En liten vindmølle, eller et solcellepanel kan gi deg ekstra rekkevidde langt inne i skogen/ute på sanddynene. Bensin derimot kan man jo ikke lage enkelt. Dieselmotorer er enklere sånn, hvis de takler ymse kvaliteter av biodiesel.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Gurkelur

Plug-in-elbil er vel ikkje så usannsynlig no? Så lenge bilen kjører utan agregatet på, vil den heller ikkje avgi varme som kan oppdagast av varmekameraer. Enda ein fordel for elbil :)
Trondheim, EVT 168

Laban

Sitat fra: Gurkelur på onsdag 25. februar 2009, klokken 14:40
Plug-in-elbil er vel ikkje så usannsynlig no? Så lenge bilen kjører utan agregatet på, vil den heller ikkje avgi varme som kan oppdagast av varmekameraer. Enda ein fordel for elbil :)

Ikke for å være prikete, men alle elbiler er vel plugg-in, hvordan skal de ellers lades? Regner med du mener hybrid-plug-in ;).

Det høres jo ut som en glimrende ide med plug-in-hybrid. Da har man det beste fra begge leirer.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. februar 2009, klokken 00:03
Tror forsvaret trenger gammel dieselteknikk som ikke er følsom for EMS bomber. (Elektromagnetisk stråling som svir elektronikk)

Ellers står alt stille etter en slik sak.
Ja, med dekompresjonsventil og startsveiv er diesel, parafin, frityrolje, spillolje eller lignende det eneste som trengs.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Tullogtøys! 
Den neste trusselen er elektronisk, og må utkjempes fra skrivebordet.
Det trenger ikke engang å ha hjul!
Alle de nye forferdelige våpen som nå er tilgjengelige gjør at ingen normal person tør å starte en væpnet krig.
Så står vi igjen med de som ikke kan erklæres normale!
Tenk om Hitler hadde hatt atomvåpen. Det var faktisk nære på!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tommy

Ikke for å bryte inn i en død link, men er det ikke slik at all forskning får en liten puff i baken under krigføringer. Det er vel slik da at man er utspekulert og alle jobber i høygir for å kunne overaske fienden med alslags hemmelige ulumskheter.

Se på krigen mot Irak, da ble hele verden imponert over USA og deres raketter......

Så ble det jo forbud mot fyrverkeri med styrepinne i Norge i år. Dette kom vel i kjølvannet av all rakettskytingen på Gasastripen....
Det er mye bra som utvikler seg ut fra krigføring skulle min konklusjon være.... ;)
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA