Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Coop Økern har ikke ladeplass lengre

Startet av III, torsdag 12. februar 2009, klokken 11:23

« forrige - neste »

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Catalyzator

Kun en El-bil... Fy til forsvaret! 

SITAT: "" SKYLDER PÅ MOMSEN: Major Terje Veaas mener mangel på momsfradrag på elbiler er med på å gjøre dem mindre attraktive for Forsvaret. "" 

Dette er også en smule minimalt intelligent sagt da det jo ikke er moms på el-biler og derav intet fradrag. Fradrag kan de sikkert få hvis dem gjerne vil men da må jo momsen først påplusses prisen... For en dust  ::)

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

ravn

Elbilen er vel ikke fritatt for moms på leasing, og da er det dårlig butikk.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

bosonic

Da er faktisk US Navy betydelig  bedre enn Forsvaret?  ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rio

Sitat fra: ravn på onsdag 28. januar 2009, klokken 21:44
Elbilen er vel ikke fritatt for moms på leasing, og da er det dårlig butikk.

Nei, men da får de formodentlig mva. tilbakebetalt uansett.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Silkefot

Hva med den siste kommentaren:

Visste du?
■ De fleste elbiler kan ikke leveres med tilhengerfeste. Årsaken er at batteripakkene tar så stor plass bak i bilen.


Var ikke klar over at det var grunnen
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

ilmarw

HAHA, det var en kongeforklaring!

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Batteripakken bak på PSA bilene er faktisk så stor at det blir vanskelig å få skikkelig feste for hengerfeste.

På Think derimot burde det være mulig å lage et feste mot rammevangene.

Leste artikkelen det vises til med undring.

Dette er en bil som har blitt satt på daglig lading siden 1999. På den tiden har den kjørt 40000 km. Det blir 3500 klattladinger fra 11 km i snitt.

Videre refereres:

" Service gjennomfører de på verksted i Trondheim. Da blir bilen satt på henger og fraktet inn til byen. Strekningen tur/retur er for lang – i hvert fall hvis de må vente på at den skal lade i seks til åtte timer for å klare returen.
– Etter at vi hadde bilen på service sist, har bilen fått litt mindre rekkevidde. Det kommer av at verkstedet tar en kapasitetstest av batteriet som gjør at det trenger noen ladinger før det er på topp igjen, sier Valaas."


Normalt betyr en slik service at bilen må settes igjen over natta for servicelading, og resultatet er derfor fulladet bil ved henting. Slik jeg tolker dette, venter de mens service tas. Lurer også på hva kapasitetstesten går ut på. Og til slutt tviler jeg sterkt på at noen ladinger vil bedre rekkevidden på batteriet deres. Rekkevidden burde ikke vært svekket som følge av hverken service, eller kapasitetstest. ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Ser ikke helt sammenhengen her
"Kapasitetstest forårsaker redusert kapasitet"  (?)
Hva slags kapasitetstest er det de driver med i Trondheim?
"Kan ikke utstyres med tilhengerfeste"  Se: http://www.evalbum.com/807
En annen sak er det at dersom elbilen trekker en tung henger i lange bakker, er det medvirkende til å overbelaste batteriet og drivverket.
Men det er da ikke det bilen skal brukes til!  Flyplasser er som regel ganske flate.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Kapasitetstest vet jeg ikke hva er, men min erfaring er også at etter en batteriservice går det en til to ladinger før jeg er tilbake på full rekkevidde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. februar 2009, klokken 18:17
Kapasitetstest vet jeg ikke hva er, men min erfaring er også at etter en batteriservice går det en til to ladinger før jeg er tilbake på full rekkevidde.

Ved vannfylling oppnår batteriene høyere temperatur enn ved vanlig lading. Nøyaktig hvor høy temperatur avhenger av det enkelte batteriets ladekarakteristikk.

Noen batterier går raskt varme ved overlading, og andre blir omtrent ikke varme i det hele tatt. ( Måtte f.eks sette en Think på ekstra overlading utover normal vannservice nylig da batteriene etter normal servicelading kun hadde 23 grader C )

Varmen fra denne overladingen medfører relativt rask selvutlading, og kan også medføre termisk runaway, som gjør at batteriet forbruker egen energi for å holde varmen oppe i opptil et døgn etter lading.

Dette kan igjen medføre stor skjevhet i kapasiteten mellom blokkene på en slik pakke, og er grunnen til at jeg tidligere har godt ut og advart mot å kjøre bilen ned under 40-50% etter vannfylling.

Etter et par normale fulladinger vil pakken normalt ha stabilisert seg, og rekkevidden kan testes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gurkelur

Kunne ikkje forsvaret teke nytte av elbiler i krigføring? Eg har vore markør i ein del ildoverfall på konvoier og patruljar, og det første som avslører bilane er motordur på ei mils avstand. Type: "Gjør klar alle, dei kjem no ganske snart". Ein elbil vil ikkje bli oppdaga før den rundar svingen, som er eit stort overraskelsesmoment :) Med vasskraft eller solcelle kan den jo også ladast ute i felt, og vil ikkje avhenge av forsyninger. Berre ein idé.
Trondheim, EVT 168

cra

Ideen i seg selv er god nok den, men jeg tror nok at ren el-drift blir for usikkert i en stridssituasjon. Når batteriet er flatt så er det flatt, og da tar det en stund før det er ladet. Men hybrid-drift kunne kanskje være noe, så kan man uten videre slå over til F34 når batteriet er flatt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gurkelur

Eller brenselcelle, når den tida kjem?
Trondheim, EVT 168

hens

Kjære Gurkelur, i en stridssituasjon kan en ikke satse på noe som kanskje kommer en gang i fremtiden, om 20 år eller så. En må satse på noe som finnes tilgjengelig og som virker.
Batterier virker. De finnes.
En stridssituasjon krever noe som virker, rekkevidde er sjelden av interesse. Stikkontakter og kraftledninger  finnes overalt og er mer tilgjengelig enn olje og bensin i en stridssituasjon.

Forsvaret burde absolutt være de første til å vurdere omlegging av transporten.
Fordelen med lydløs transport opptil 20 mil må være viktigere enn å kjøre 50 mil  med støy.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA