Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S60. Sandnes til Lyngdal og tilbake

Startet av krister461, onsdag 17. september 2014, klokken 22:40

« forrige - neste »

krister461

Jeg har ved begge forsøk på å lade med 16A (230V) på Fortums type 2-stolper (på Sartor senter) fått problemer med at ladingen stoppet raskt. Etter litt om og men fikk jeg følgende info fra Fortum:

"Når det gjelder lading av Tesla på de vanlge stolpene så er det en kjent feil at ladingen stopper etter kort tid hvis Tesla en stilt inn på 16 amp. Hvis den justeres ned til 15 amp går ladingen fint. Grunnen er at Tesla går litt høyt i føste fase av ladingen og da kobler ladingen ut av sikkerhetsmessige årsaker. Vi har tatt dette opp med problemet Tesla, så de kjenner feilen.... Jeg har forståelse for at ikke alle vet dette, men det har vært skrevet om det på flere fora."

Fra Tesla har jeg derimot fått følgende svar:
Det er ikke et kjent problem her hos oss men vi ønsker selvfølgelig at kundene skal være mest mulig fornøyd, da du er vært eneste eksempel på dette trenger vi desverre litt mer informasjon fra deg.

Jeg holder dialogen med sistnevnte, men er gjerne interessert i info fra flere som måtte ha vært borti dette. :)

NilsRo

Har hatt samme problem på Strømmen Storsenter de gangene jeg har prøvd å lade der. Ladefeil etter svært kort tid. I ettertid har jeg lest på forumet at løsningen er skru ned 1A, til 15A. Så det er nok ganske mange som har opplevd dette. Fortum lader dette også, så vidt jeg husker.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

inverter

Har hatt akkurat samme problemet på 16A stolpene der for lenge siden. Måtte starte ladingen flere ganger og den stoppet hver gang. Veldig irriterende så jeg sluttet å bruke Strømmen på grunn av dette...

Det er jo ikke vanskelig å skru ned til 15 amp så lenge en vet det, men er litt forundret over at stolpen er så utrolig nøye på effekten. Vil tro at utstyret (kabler etc) tåler litt mer enn 16 amp uten at det blir for varmt.....

Øyvind.h

Neste gang du kobler til, sett deg i bilen og se på strømtrekket. Du vil oppdage at indikatoren ofte vipper opp i 17A.
Av en eller annen grunn trekker Teslaen mer enn 16A, og tilslutt kutter stolpen strømmen. Har testet dette selv ved et par anledninger. Og oppførselen til stolpen er helt korrekt. Trekker du mer enn merkestrøm med en elbil bør den helt korrekt bryte tilførsel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krister461

Er det noen av dere som har diskutert dette med Tesla?

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:27
Neste gang du kobler til, sett deg i bilen og se på strømtrekket. Du vil oppdage at indikatoren ofte vipper opp i 17A.
Av en eller annen grunn trekker Teslaen mer enn 16A, og tilslutt kutter stolpen strømmen. Har testet dette selv ved et par anledninger. Og oppførselen til stolpen er helt korrekt. Trekker du mer enn merkestrøm med en elbil bør den helt korrekt bryte tilførsel.

Den bør ikke være så følsom. En vanlig sikring, evt. med I2-verdi på 1.2, bør være mer enn tilstrekkelig sikring av ledningsnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. september 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:27
Neste gang du kobler til, sett deg i bilen og se på strømtrekket. Du vil oppdage at indikatoren ofte vipper opp i 17A.
Av en eller annen grunn trekker Teslaen mer enn 16A, og tilslutt kutter stolpen strømmen. Har testet dette selv ved et par anledninger. Og oppførselen til stolpen er helt korrekt. Trekker du mer enn merkestrøm med en elbil bør den helt korrekt bryte tilførsel.

Den bør ikke være så følsom. En vanlig sikring, evt. med I2-verdi på 1.2, bør være mer enn tilstrekkelig sikring av ledningsnettet.

Jeg har ladet med UMC og bilen innstilt på 16A på svært mange ulike ladestolper/ladepunkter men aldri opplevd at ladestolpen har brutt strømtilførselen på denne måten.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på onsdag 03. september 2014, klokken 10:45
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. september 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:27
Neste gang du kobler til, sett deg i bilen og se på strømtrekket. Du vil oppdage at indikatoren ofte vipper opp i 17A.
Av en eller annen grunn trekker Teslaen mer enn 16A, og tilslutt kutter stolpen strømmen. Har testet dette selv ved et par anledninger. Og oppførselen til stolpen er helt korrekt. Trekker du mer enn merkestrøm med en elbil bør den helt korrekt bryte tilførsel.

Den bør ikke være så følsom. En vanlig sikring, evt. med I2-verdi på 1.2, bør være mer enn tilstrekkelig sikring av ledningsnettet.

Jeg har ladet med UMC og bilen innstilt på 16A på svært mange ulike ladestolper/ladepunkter men aldri opplevd at ladestolpen har brutt strømtilførselen på denne måten.
Dette berører kun lading med type2, ikke UMC. Hvordan får du forresten 16A med UMC? Den skal vel være begrenset til 13A?

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. september 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:27
Neste gang du kobler til, sett deg i bilen og se på strømtrekket. Du vil oppdage at indikatoren ofte vipper opp i 17A.
Av en eller annen grunn trekker Teslaen mer enn 16A, og tilslutt kutter stolpen strømmen. Har testet dette selv ved et par anledninger. Og oppførselen til stolpen er helt korrekt. Trekker du mer enn merkestrøm med en elbil bør den helt korrekt bryte tilførsel.

Den bør ikke være så følsom. En vanlig sikring, evt. med I2-verdi på 1.2, bør være mer enn tilstrekkelig sikring av ledningsnettet.
I både teori og praksis går det sikkert fint å trekke 17A fra en 16A kurs. Men om man ikke legger grensen på kursstørrelse, hvor skal man da legge den? Opp mot maks av hva sikringen teoretisk skal tåle? Maks av hva koblinger og kabling er dimensjonert for? Og hvorfor skal bilprodusenter slippe unna med strømtrekk som er høyere enn det stolpen sier at den kan levere?

Etter mitt syn er det i det store bildet bedre at dette slår tilbake på produsent slik at Tesla må justere bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ew

Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 10:54
Hvordan får du forresten 16A med UMC? Den skal vel være begrenset til 13A?

Lasket overgang til rødt adapter gir deg det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. september 2014, klokken 14:17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 10:54
Hvordan får du forresten 16A med UMC? Den skal vel være begrenset til 13A?

Lasket overgang til rødt adapter gir deg det.
Men da kobler du ikke til ladestolpe med innebygget elektronikk? Dvs type 2 tilkobling? Denne feilen oppstår bare der det er kommunikasjon mellom stolpe og bil.
UMC støtter 16A med rødt adapter, men kun 13A på 230V enfas for å begrense effektuttaket på schuko.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Usikker på relevansen til topic, men merker meg at bilen rapporterer høyere strømtrekk enn innstilt enkelte ganger med UMC. For eksempel lader jeg nå med setting 25A på en 25A kurs, mens bilen stort sett hele tiden rapporterer 26A både på dash og i app/VT. Usikker på hva som trigger dette, men det skjer altså jevnlig.

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 10:54
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. september 2014, klokken 10:45

Jeg har ladet med UMC og bilen innstilt på 16A på svært mange ulike ladestolper/ladepunkter men aldri opplevd at ladestolpen har brutt strømtilførselen på denne måten.
Dette berører kun lading med type2, ikke UMC. Hvordan får du forresten 16A med UMC? Den skal vel være begrenset til 13A?


Aha, da misforsto jeg.

16A med UMC på 230V schuko får man ved å bruke schuko/blå 32A-overgangen fra Kirkebø-settet, og blå adapter på UMC-en (justerer naturligvis ned til 16A i bilen).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

inverter

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. september 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:27
Neste gang du kobler til, sett deg i bilen og se på strømtrekket. Du vil oppdage at indikatoren ofte vipper opp i 17A.
Av en eller annen grunn trekker Teslaen mer enn 16A, og tilslutt kutter stolpen strømmen. Har testet dette selv ved et par anledninger. Og oppførselen til stolpen er helt korrekt. Trekker du mer enn merkestrøm med en elbil bør den helt korrekt bryte tilførsel.

Den bør ikke være så følsom. En vanlig sikring, evt. med I2-verdi på 1.2, bør være mer enn tilstrekkelig sikring av ledningsnettet.

Kanskje den burde tillate 1A over merkestrøm i x antall sekunder eller noe uten å bryte strømmen. Har aldri hatt tilsvarende problemer på for eksempel Oslo kommunes type 2 stolper.....

krister461

Jeg testet i dag med 16A, Type 2 og v6.0 uten å få feil.

Kan noen andre også teste med v6 og se om den har løst problemet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA