Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye lader dere bilen til?

Startet av strommen, torsdag 11. september 2014, klokken 08:47

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Bruktbiler har normalt høyere bruksverdi enn salgsverdi.
I utgangspunktet er det derfor lønnsomt å beholde bilen du har, helt til skrotingsdagen.

Liker du ikke denne ideen, er den likevel en trøst dersom brukbilprisen blir for lav som delfinansiering av ny bil.

Største risikoen for lav S bruktpris er antakelig muligheten av at TM ikke klarer å rydde unna bilens forelskelse i Murphy``s Law. Og arver X og Gen III forelskelsen, er det over og ut med TM så sant konkurrentene får ut fingeren og produserer tilsvarende elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

RMO

Norges svært høye avgifter ved kjøp av fossilbil er årsaken til det store elbilsalget. Det er også opphav til uriktige beregninger av verditap for el-biler.
La oss ta Porsche Panamera 4S (0-100 på 4,8s, plass til 4 voksne og nistepakke) som eksempel: Ny koster denne i Norge 1.603.000 kr. Av dette er engangsavgiften 609.000 kr og mva. 199.000 kr. Dvs. at selve bilen koster ikke mer enn 795.000 kr.
En TMS P85+ (0-100 på 4,2s, plass til 5 voksne og plass til alt du trenger pluss litt til) koster 752.000 kr.

I beregninger av verditap gjør mange, også elbilforeningen, den feilen at de behandler avgiftene som om de ikke påvirker bruktbilprisen, noe de faktisk gjør.

Den mest vesentlige avgiften er engangsavgiften. Denne må også betales ved import av brukte biler. Men ved bruktimport får man såkalt "bruksfradrag" i engangsavgiften. Fradraget øker naturligvis med tiden, og det første året er fradraget 19%, for hvert år deretter økes fradraget med 7%-poeng, slik at en 3 år gammel Porsche Panamera 4S får et bruksfradrag på 33%, tilsvarende 201.000 kr.

Skal du selge din 3 år gamle Porsche Panamera, må du altså godta et avslag på 201.000 kr, selv om du skulle ha latt bilen stå ubrukt i 3 år.

For din TMS gjelder naturligvis ikke dette: Bruktverdien kan bare gå én vei, nemlig oppover, den dagen også el-bilen blir avgiftsbelagt.

Nå skjer ikke dette på mange år ennå (der er mer sannsynlig at fritaket forlenges enn forkortes), så det som påvirker bruktverdien er to faktorer:
1. Bilens bruksverdi.
2. Prisen på en tilsvarende ny TMS.

1. Bilens bruksverdi.
TMS er en helt anderledes bil av to grunner (den ene er åpenbart el-motoren): Den andre er at den blir kontinuerlig forbedret gjennom ny programvare, og ved at eksisterende eiere hele tiden får de samme fysiske oppgraderinger og garantier som er på nye biler. F.eks. ble en bakkestart funksjon implementert via en SW oppdatering (noe undertegnede satt stor pris på). Så hadde jeg nylig min TMS på 1-års service, og fikk da montert nye innfellbare speil (til en symbolsk pris), samt titanium beskyttelse under, uten kostnad.
Nylig fikk alle TMS 85 eiere økt garantien til å gjelde et ubegrenset antall km.

Min ett år gamel TMS 85 er med andre ord like oppgradert som en tilsvarende TMS 85 som kommer fra samlebåndet i dag.

2. Prisen på en tilsvarende ny TMS.
Da jeg kjøpte min Nissan LEAF i januar 2012, kostet den 275.000 kr. I dag kan man kjøpe en LEAF med "100 forbedringer" og lenger rekkevidde til 200.000 kr. Selv om min 2012 LEAF hadde stått ubrukt siden jeg kjøpte den, kunne jeg ikke ved mine fulle fem forvente å få mer enn om lag 175.000 kr for den. Ett verditap på 100.000 kr på to år!
I kontrast til dette koster en TMS med eksakt samme spec som den jeg betalte 615.000 kr for i 2013, nå 654.000 kr. En verdistigning på 34.000 kr (fratrukket 5.000 for innfellbare speil) på ett år.

Men "the proof of the pudding is in the eating": Hva koster en brukt TMS på finn.no i dag? Laveste pris er 667.000 for en TMS 85 2013 modell. Jeg kunne med andre ord forvente en liten gevinst hvis jeg solgte min TMS i dag. Dette er bekreftelsen på at min analyse ovenfor er mer rett enn gal.

Konklusjon: Et verdifall på 50% på 3 år for en TMS er helt usannsynlig. Det er langt mer sannsynlig at du om 3 år kan selge din TMS for om lag det samme som du ga for den.
Model S siden 10. september 2013

Klykken

Hvis du forlanger samme pris for din Tesla som det du gav for den, ville jeg heller kjøpt en ny med fresht batteri, ubrukte seter, ingen slitasje på lakk osv. :)
Det er særdeles optimistisk å tro at en tre år gammel brukt tesla vil holde samme pris som det du betalte for den ny. Prisen holder seg nå fordi det enda er leveringstid på disse. Men 50% tap er igjen svært pessimistisk, så et sted mellom der kan man forvente, i alle fall om man skal regne på det for privat økonomi.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

arthur

Sitat fra: RMO på fredag 29. august 2014, klokken 12:12
Konklusjon: Et verdifall på 50% på 3 år for en TMS er helt usannsynlig. Det er langt mer sannsynlig at du om 3 år kan selge din TMS for om lag det samme som du ga for den.

Hvilken restverdi setter så leasingselskapene på bilen? Vil du la meg lease din bil mot 70% restverdi så har vi en deal her og nå!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: RMO på fredag 29. august 2014, klokken 12:12
Konklusjon: Et verdifall på 50% på 3 år for en TMS er helt usannsynlig. Det er langt mer sannsynlig at du om 3 år kan selge din TMS for om lag det samme som du ga for den.
0 avskriving på 3 år forutsetter en kraftig økning i nybilprisen.
Det være seg fra fabrikk eller pga avgiftsendringer.

0 avskriving er i et slikt marked greitt for de som selger S og
- enten slutter som bileier
- eller skifter til fossilbil

Skal du derimot bytte til ny S eller X,
blir mellomlegget snarere høyere enn lavere med øket nypris og følgelig øket bruktpris
enn med uendret nypris og følgelig lavere bruktpris.

Blir S vesentlig dyrere, blir  Gen III det samme.
Du kan derfor ende opp med å betale samme prisen for en ny III som du får for den brukte S.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

RMO

@Klykken: Hvis en ny - identisk TMS - koster f.eks. 34.000 mer enn din 1 år gamle TMS; ville du fremdeles kjøpt en ny?
Det jeg skriver er at det er sannsynlig - ikke at det er sikkert - at du kan selge din TMS om 3 år til om lag det samme du ga for den. Dette fordi vi i dag observerer at TMS 2013 modeller som selges på finn.no koster MER - ikke mindre - enn det de gjorde for 1 år siden.

Jeg er enig i at leveringstid spiller en rolle; det er alltid noen som er villig til å betale for å unngå ventetid, noe som gir et lite prispåslag for brukte TMS. Dette vil imidlertid alltid være leveringstid på TMS, siden Teslas forretningsmodell er basert på at kunden bestiller og spesifiserer sin bil via web. Det er oppgitt som et mål at leveringstiden skal ned til 3 måneder, men pr i dag er det fremdeles 4-5 måneder.

Det er ingen tvil om at Mitsubishi og Nissan valgte en annen strategi enn Tesla da de introduserte sine el-biler i Norge, nemlig å "skumme fløten" ved å anta - helt korrekt - at kjøpere i kategorien "early adopters" var villig til å betale mer enn øvrige kundegrupper. Dette går ut over bruktverdien på disse modellene.


Model S siden 10. september 2013

RMO

@arthur:
For den som leaser en TMS, vil det være det månedlige beløpet som betales til leasingselskapet som har betydning, ikke hvilken restverdi som eier (leasingselskapet) garanterer ovenfor långiver (banken).

Men indirekte vil det leasingbeløpet som kunden betaler naturligvis bli påvirket av restverdigarantien: Dersom leasingselskapet ikke forventer å få igjen mer enn f.eks. 70% etter 3 år, må dette verditapet dekkes inn i det månedlige beløpet.

Men det er et interessant poeng: siden vi nå ser at den restverdi som leasingselskapet garanterer temmelig sikkert er lavere enn det leasingselskapet kan selge bilen for på det åpne markedet, bør leasingbeløpet gå ned.
Model S siden 10. september 2013

arthur

Det månedlige beløpet man betaler reflekteres selvfølgelig av restverdien eier av bilen forventer er oppnåelig etter utløpet av leieperioden samt renter i perioden, hva ellers? I hvertfall var det slik Toyota kom frem til måneds beløpet jeg betalte på leasingbilen jeg leverte tilbake til dem for et snaut år siden.
Toyota hadde satt restverdien til 65%, og det kostet dem dyrt!



Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

pej

Avskrivningen på Tesla (85) bør være til 0,- på 8 år. Men om du selger bilen før dette, er det helt umulig å si hva man taper. Behold den i 8 år med mindre den går i oppløsning, så har du en bil som koster deg ca 6-7000,- pr mnd i avskrivning (før kapitalkostnad). Om du skulle få 50-100´for bilen om 8 år er dette bonus. Kul ungdomsbil da. 400HK med en rekkevidde på rundt 25mil. Hadde kjøpt den jeg når jeg var 18.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

emil

Sitat fra: RMO på fredag 29. august 2014, klokken 12:12
Skal du selge din 3 år gamle Porsche Panamera, må du altså godta et avslag på 201.000 kr, selv om du skulle ha latt bilen stå ubrukt i 3 år.

For din TMS gjelder naturligvis ikke dette: Bruktverdien kan bare gå én vei, nemlig oppover, den dagen også el-bilen blir avgiftsbelagt.

....

Konklusjon: Et verdifall på 50% på 3 år for en TMS er helt usannsynlig. Det er langt mer sannsynlig at du om 3 år kan selge din TMS for om lag det samme som du ga for den.

Det du glemmer å ta med i forhold til verdifall og eventuell engangsavgift/moms er at jeg tror alle elbilfordelene som gratis bom/ferge/kollektivfelt vil forsvinne lenge før elbilen får avgifter på lik linje med fossilbiler. Da forsvinner også store deler av kundegruppen som sparer mye tid og/eller penger på å kjøre elektrisk og det vil plutselig være et stort overskudd av TMS til salgs her i landet og prisene kan stupe.

Kommer det alternativer med tilsvarende rekkevidde som TMS og samme/bedre kvalitet og/eller lavere pris fra andre bilprodusenter må Tesla justere sine priser. Hvis trillingene ikke hadde blitt utfordret av Leaf, VW, BMW osv hadde nok disse fortsatt koster opp mot 300k nye og ikke under 150k som de gjør i dag.

sigurdi


Sitat fra: emil på søndag 31. august 2014, klokken 09:29
Det du glemmer å ta med i forhold til verdifall og eventuell engangsavgift/moms er at jeg tror alle elbilfordelene som gratis bom/ferge/kollektivfelt vil forsvinne lenge før elbilen får avgifter på lik linje med fossilbiler. Da forsvinner også store deler av kundegruppen som sparer mye tid og/eller penger på å kjøre elektrisk og det vil plutselig være et stort overskudd av TMS til salgs her i landet og prisene kan stupe.

Kommer det alternativer med tilsvarende rekkevidde som TMS og samme/bedre kvalitet og/eller lavere pris fra andre bilprodusenter må Tesla justere sine priser. Hvis trillingene ikke hadde blitt utfordret av Leaf, VW, BMW osv hadde nok disse fortsatt koster opp mot 300k nye og ikke under 150k som de gjør i dag.

Når det gjelder Tesla, vil intensiver som bom, ferge osv ha mye mindre betydning for bruktbil pris, en de mindre mer rene pendlerbilene.
Model S blir kjøpt som hovedbil og for de som kjører mye.
(Mer en at en Leaf dekker behovet)

Her er det drifstoff kostnadene som betyr mest, og differansen mellom bensin og strøm kan bare bli større i årene som kommer.

En elbil er ekstremt mye mer effektiv i kø kjøring, og penger spart på å komme seg til fra jobb større, en det du får ved å kjøre fra A til B i normal fart.
(Bruker strøm til varme/kjøling av kupe og energien som skal til for å flytte deg og bil fra A til B, bensinbil så er det varme og støy tap fra motor konstant, så lenge den går.)

Når konkurrentene kommer på banen har Tesla mulighet å sette ned prisen om de ønsker (bra marginer pr i dag og blir større for hvert år som går) og det er behov, men Model 3 skal være den bilen som legger seg i det lavere pris området.

Om eller når Audi/BMW kommer med en direkte konkurent til Model S så kan dette gå ut over bruktbil prisene, men mest sansynlig tar dette mange år, siden det først vil gå på nybilprisene, så må de brukes litt før de selges som brukt.

Brukt pleier å være et noe lavere segment en nytt og prisene reflekterer dette, men er det ingen konkurenter i samme segment og etterspørselen er bra holdes prisene oppe.

Så er bare tida som vil vise hva en 2013 model Model S går for om 2-3 år.
Men blir null konkurranse fra brukt import fra USA eller Europa, siden USA biler ikke kan brukes på Europa SC og det er nesten ikke biler i Europa som kan importeres (lite solgt) og de blir nok dyrere en i Norge.
Kan faktisk gå biler fra Norge til utlandet og holde prisen her hjemme oppe. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Tok et søk på Finn for å se hvilke 2011-mod diesel-biler som er annonsert til mellom 280-320000kr. Rangert etter publisert:

Ford Galaxy
Mitsubishi Outlander
Volvo V60
Mercedes-Benz C-Klasse
Hyundai ix35
Ford S-MAX
Subaru Forester
Audi A6
Volkswagen Tiguan
Audi A4
Peugeot 508
Toyota RAV4
Honda CR-V
Subaru Forester

Alle disse vil ha ganske høy drivstoffkostnad, så en elbil burde ha litt høyere verdi bare pga av dette synes jeg. Konkurrenter til TMS og TMX har muligens kommet om 3 år. Jeg vil tippe de ikke blir særlig mye billigere, heller gjerne dyrere (Ryktes ikke Audi sin å bli litt dyrere). Tesla vil da ha et supert utbygd ladesystem (som er gratis for eierne av Tesla) og det er ikke veldig sikkert at de andre merkene har kommet like langt på den fronten.

Trolig vil det bli mindre verkstedutgifter på elbiler så kommende eier trenger ikke legge av like mye til denne utgiften. (Vi hadde en Citroen C8 2005mod fra 2009-2012. Gjennomsnittlig årlig verkstedutgift var 40000kr, så etter det bestemte vi oss for å kjøpe biler med garanti)

Jeg har selv regnet på kostnader på vår kommende TMX og satt verdifall etter 5 år til 46% og 10 år 77%. Regner med det er noen avgifter på nye som kan gjøre at det er litt verdi på de brukte. Vil tippe TMS faller litt mer her i Norge med tanke på hvor mye SUV og 4x4 vi har.

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

tomrh

Sitat fra: KrW på torsdag 04. september 2014, klokken 10:54
Alle disse vil ha ganske høy drivstoffkostnad, så en elbil burde ha litt høyere verdi bare pga av dette synes jeg.
Det er faktisk noe å tenke på. Etterhvert som majoriteten får øynene opp for alle besparelsene og generell usikkerhet rundt elbilteknologi og begrensede lademuligheter forsvinner, vil elbilprisene kunne drives oppover av massiv etterspørsel. Noe som selvfølgelig også påvirker bruktprisene positivt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA