Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. september 2014, klokken 22:54
Mens jeg sto og ventet kom Bymiljøetaten og begynte å bøtelegge endel elbiler som sto parkert utenfor de oppmerkede plassene der... (langs høyre kant lengst inne)
Da kunne de jaggu tatt seg bryet med å bøtlegge idiotene som opptok plass uten å lade også >:(
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trafikkbestyrer

Det finnes ikke noe skilt som gjør at de kommunale p-vaktene kan ilegge på om bilene lader eller ikke. Dette kan kun gjøres på private plasser. Eks Drammenshallen som er privatrettslig, på hurtigladestasjonen står det skiltet at det skal lades da du står der. Lader du ikke risikerer du kontrollavgift.

Skiltforskriften har ikke åpnet for at kommunen kan regulere med dette. Jeg vil tro at det kan enklere innføres maks p-tid evt mot avgift for å få de som ikke trenger å lade vekk fra ladestasjonene.

Det er en her på forumet som hadde en god ide ang dette: det var å innføre avgift på ladestasjonene å ha gratis for elbil utenfor ladestasjonene.

Hele problemet bunner i at folk kjøper elbiler for å parkere gratis utenfor jobben, de står da i maks p-tid, å stiller urskiva på nytt da maks p-tid har gått. Kommunene har blitt pålagt å ha trafikkavvikling i gatene slik at andre skal også kunne parkere. Da elbiler begynner å få bøter for maks p-tid stikker noen bort på ladestasjonene for der kan du stå hele dagen uten å få bøter.
Daglig ser jeg elbiler på ladestasjonene som ikke lader, i Drammen er det stortsett 1 av 4 som ikke lader pr stasjon..... På enkelte stasjoner står det opptil flere elbiler over flere dager å ikke lader!!!!!!

(har jeg skutt gullfugl,n nå)

Ebe

Kommunene har en mulighet. Opprette et heleid parkeringsaelskap for å håndtere spesielle parkeringsplasser (parkeringshus, ladeplasser osv). Bergen har dette, der kan de sette opp egne skilt etter ønske.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Olatho

Hadde de bytta ut alle tregladerne (16A schuko) med skikkelige ladestolper hadde det ikke vært noen grunn til å tillate lengre parkering på elbilplasser enn på andre plasser.
Selvsagt parkerer folk der når de kan stå inntil 16 timer feks på elbilplass, og maks 2 på den vanlige parkeringsplassen ved siden av.
Ønsker man rullering på plassene, så begrens tida på ladeplass også, men det forutsetter at man har en lader der som det faktisk er noe vits å koble til for så kort tid.

Trafikkbestyrer

Sitat fra: Ebe på søndag 07. september 2014, klokken 07:14
Kommunene har en mulighet. Opprette et heleid parkeringsaelskap for å håndtere spesielle parkeringsplasser (parkeringshus, ladeplasser osv). Bergen har dette, der kan de sette opp egne skilt etter ønske.

Dette har også Drammen, kommunen har 3 p-hus i sitt regi. 2 av di har ladestasjon med Max tid. Men på offentlig p-plass (hvit P med blå bakgrunn) er det ingen mulighet enda for kommunene å regulere.
Vil nok tro mange kommuner venter på den nye parkeringsforskriften kommer.

Mippen

Så lenge det ikke blir delt ut bøter for å parkere på ladeplasser uten å lade vil ikke folk stoppe med dette. Man må finne måter å løse det på. Kortere tid på ladeplassen er en ting, men det stopper ikke folk fra å parkere bare litt kortere, eller bare å stille på urskiven.
Fremtiden er elektrisk.

fredag

I Berlin er ladeplasser ofte skiltet med "stopp forbudt"-skilt, med underskilt der det står at dette ikke gjelder elbiler som lader.

Det synes jeg egentlig er en passende måte å skilte på.

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig å få til i Oslo.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 07. september 2014, klokken 11:15
I Berlin er ladeplasser ofte skiltet med "stopp forbudt"-skilt, med underskilt der det står at dette ikke gjelder elbiler som lader.

Det synes jeg egentlig er en passende måte å skilte på.

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig å få til i Oslo.

Ikke jeg heller. Mulig man da altså må skilte på denne måten ("parkering forbudt" med underskilt "gjelder ikke ladende motorvogn") istedenfor blå P med underskilt "El-bil".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafeierskien

#68
Har nå fått lapp på ruten to dager på rad mens jeg stod parkert i Skien sentrum på ladeplass - uten å lade.

Den (i går) første skrev det med glimt i øyet. Brevet var anonymt men jeg fant eier via skiltnummer og vi hadde en hyggelig prat på tlf. Vedkommende fikk ladet selv om jeg stod parkert på 1 av 2 ladeplasser - ved å strekke ladeledningen.

Vedk. var under oppfatning av at man fint kunne stå parkert på andre kommunale plasser ved siden av. Jeg forklarte at dette til dels var riktig, men at også elbiler måtte hensynta makstiden og at jeg ikke hadde mulighet til å flytte bilen hver dag. Alternativet jeg skisserte (ikke for å være stygg, selvfølgelig) var at jeg ikke ladet hjemme for å rettferdiggjøre det at jeg stod parkert der, men at det da var umulig for vedkommende å lade ved å strekke ladekabelen sin slik hun/han hadde gjort flere ganger. Vedk foreslo at vi gjorde slik vi gjorde det i dag og jeg understreket at jeg hadde forståelse for deres side av saken også.

Ny dag, ny lapp på ruta. Denne gangen ingen andre elbiler ved siden av og mulighet til å ta en hyggelig prat med vedkommende. Kun en beskjed om å stå på de andre plassene (med maks-tid) da andre hadde behov for å lade. "Hilsen elbileier".

Et par ting:

1) Det er lov å stå på ladeplassene - uten å lade. Ikke KREV at andre skal flytte seg.

2) Hvis du først begir deg på å feste lapper på andres biler: ikke vær så feig at du ikke skriver hvem du er. Jeg vil gjerne få en sjanse til å forklare (les: forsvare meg) på en høflig og  ordentlig måte. Vi finner alltid en løsning og jeg ser veldig godt din side av saken også.

3) Første påbud når man skal lære opp andre (som har hatt elbil lenger enn deg): skaff riktig fakta.   Jeg har skrevet om dette tidligere i tråden: Skien og mange andre byer  (Oslo også) har flere kommunale plasser med makstid - som regel 1-2 timer - dette innebærer i praksis at den idiotien (meg) som ikke har mulighet til å flytte bilen når man er rundt i ulike byer på jobb må betale for å stå på langtidsparkeringen i stedet. Det høres kanskje kynisk ut, men det er ikke jeg villig til så lenge det er lov. Jeg kjøpte elbil blant annet for å stå gratis i bysentrumer hvor jeg ofte er.

Vet at dette er nok en brannfakkel fra meg i denne tråden og understreker at jeg selvfølgelig aldri står parkert på en ladeplass når man kan stå gratis på andre plasser, selv om avstand til inngang og den slags er lenger unna.

En løsning jeg vurderer nå er å slutte å lade hjemme for å slippe dette greiene her. Men da okkuperer jeg ikke lenger bare en parkeringsplass, men jeg ødelegger for dem som får strukket ladekabelen sin fra et par plasser bortenfor...

Hilsen egoisten

JLafton

Står man på en ladeplass får man lade. Ikke bare bruke det som en parkering, det er idioti...
2019 Tesla Model 3 LR AWD

leafeierskien

Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?

Ebe

Parkér, sett i laderen og skriv en liten lapp at folk kan lade mot at de setter din kabel inn igjen etter lading.

Det er de som eier plassen sitt ansvar å styre reglene, kanskje de VIL ha elbiler der for at det skal være en ekstra gode dor å få folk til å kjøpe elbil :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

leafeierskien

Sitat fra: Ebe på onsdag 10. september 2014, klokken 16:12
Parkér, sett i laderen og skriv en liten lapp at folk kan lade mot at de setter din kabel inn igjen etter lading.

Det er de som eier plassen sitt ansvar å styre reglene, kanskje de VIL ha elbiler der for at det skal være en ekstra gode dor å få folk til å kjøpe elbil :)

Interessant forslag, Ebe!

Det beste hadde vært om Skien og flere kommuner la et unntak til med gratisparkering i sentrum i forhold til tid...

sabia

Ladeplassene er til for at folk skal lade. Dersom du er i sentrum I jobbsammenheng så betal på vanlig parkering og få refundert gjennom jobben som alle andre. Ikke snylt og gi mer ammunisjon til elbil haterne der ute, som vil ha slutt på elbilgodene.

JLafton

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:05
Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?
Ja, det hadde jeg gjort. Enten finne en komunal parkering, å parkere der. Ellers hadde jeg betalt. Er så irriterende å komme til en ladeplass når man faktisk trenger å lade, å den er okupert av elbiler som ikke lader.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA