Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

leafeierskien

#75
Sitat fra: sabia på onsdag 10. september 2014, klokken 16:22
Ladeplassene er til for at folk skal lade. Dersom du er i sentrum I jobbsammenheng så betal på vanlig parkering og få refundert gjennom jobben som alle andre. Ikke snylt og gi mer ammunisjon til elbil haterne der ute, som vil ha slutt på elbilgodene.

1) Jeg får selvfølgelig ikke refundert utgifter til parkering. Jeg står ikke parkert for å irritere noen.

2) Du sier jeg snylter. Da dropper jeg enkelt ladingen hjemme, så kjører jeg på jobb og lader der. Så får jeg gratis strøm også. Men vent. På forumet er det jo mange med svar... hvordan er de uskrevne reglene i forhold til å lade hvis man ikke må lade fullt? Feks så er bilen ferdigladet kl 12. Ladekabelen kan jo tas ut, men bilen står jo der. Skal vi vedta noen regler der og? Man har maks 30 minutter fra ladingen er fullført før bilen skal være flyttet? Skal vi legge igjen anonyme telefonsvarerbeskjeder hos dem som ikke er der innen 30 min?


Edit: foreslår at vi lager noen maler her på forumet på hvordan disse beskjedene kan formuleres!

leafeierskien

Sitat fra: JLafton på onsdag 10. september 2014, klokken 16:27
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:05
Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?
Ja, det hadde jeg gjort. Enten finne en komunal parkering, å parkere der. Ellers hadde jeg betalt. Er så irriterende å komme til en ladeplass når man faktisk trenger å lade, å den er okupert av elbiler som ikke lader.

Beklager, Lafton. Jeg er en av tullingene som kjøpte Nissan Leaf før Nissan satte ned prisene noe voldsomt og jeg har ikke tenkt til å betale 70 kr dagen for å stå i Bygarasjen hvis jeg er i Skien. Da  dropper jeg heller lading hjemme, det er mye rimeligere...

svingen

#77
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:36
Sitat fra: JLafton på onsdag 10. september 2014, klokken 16:27
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:05
Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?
Ja, det hadde jeg gjort. Enten finne en komunal parkering, å parkere der. Ellers hadde jeg betalt. Er så irriterende å komme til en ladeplass når man faktisk trenger å lade, å den er okupert av elbiler som ikke lader.

Beklager, Lafton. Jeg er en av tullingene som kjøpte Nissan Leaf før Nissan satte ned prisene noe voldsomt og jeg har ikke tenkt til å betale 70 kr dagen for å stå i Bygarasjen hvis jeg er i Skien. Da  dropper jeg heller lading hjemme, det er mye rimeligere...

Har du noen gang vært avhengig av å lade får å komme ditt du skal?
Høres ut som du er en som har 2 biler eller ikke kjører langt,jeg kjører mye elbil og er avhengig av å lade ofte,har alltid med 25 meter skjøteledning slik att jeg ofte  får lada enda "luringer" står der uten å lade :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Kan driste meg til å si at det er greit å stå på ladeplass uten å lade en sjelden gang hvis det ikke er noen alternative parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, men som permanent løsning kun for å spare penger på parkering synes jeg ikke er greit.

Men forhåpentligvis endres skilting på alle elbilplasser til å kreve lading samt at det settes opp flere ladestolper rundtomkring.

leafeierskien

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Kan driste meg til å si at det er greit å stå på ladeplass uten å lade en sjelden gang hvis det ikke er noen alternative parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, men som permanent løsning kun for å spare penger på parkering synes jeg ikke er greit.

Men forhåpentligvis endres skilting på alle elbilplasser til å kreve lading samt at det settes opp flere ladestolper rundtomkring.

Da hadde du heller betalt 1000-2000 kr ekstra i mnd?

svingen

Får håpe det blir betaling på ladeplasser da kanskje dem som står gratis i dag kjører eller og finner en gratis parkering og vi som trenger å få lade får lada
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

leafeierskien

Sitat fra: svingen på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:36
Sitat fra: JLafton på onsdag 10. september 2014, klokken 16:27
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:05
Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?
Ja, det hadde jeg gjort. Enten finne en komunal parkering, å parkere der. Ellers hadde jeg betalt. Er så irriterende å komme til en ladeplass når man faktisk trenger å lade, å den er okupert av elbiler som ikke lader.

Beklager, Lafton. Jeg er en av tullingene som kjøpte Nissan Leaf før Nissan satte ned prisene noe voldsomt og jeg har ikke tenkt til å betale 70 kr dagen for å stå i Bygarasjen hvis jeg er i Skien. Da  dropper jeg heller lading hjemme, det er mye rimeligere...

Har du noen gang vært avhengig av å lade får å komme ditt du skal?
Høres ut som du er en som har 2 biler eller ikke kjører langt,jeg kjører mye elbil og er avhengig av å lade ofte,har alltid med 25 meter skjøteledning slik att jeg ofte  får lada enda "luringer" står der uten å lade :-)

Litt usikker på om spørsmålet ditt var av retorisk art, eller ikke, men svarer:
- Ja, jeg har selvfølgelig vært avhengig av lading. Jeg har en Leaf som nærmer seg 40 000 km. Det er dog veldig få som står parkert på hurtigladere rundt omkring i landet, og andre stedet er naturlig å lade på gjennomfart. I Skien sentrum er det 7-10 ladeplasser og det er lite pågang på dem. Hadde de vært stappfulle og folk hadde vært tidlig ute så kan det nok hende jeg hadde vippa over på å ikke parkere der (som sagt så står jeg ikke der for å være kjip, det er med en litt dårlig følelse).

Men til og med jeg hadde feks aldri parkert på hurtigladeren i Skien. Et sted går grensen, til og med for elbil-egoisten som bare snylter (i motsetning til andre elbil-eiere som betaler lading selv og som selv ringer til staten for å betale mva).  8)


JLafton

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:36
Sitat fra: JLafton på onsdag 10. september 2014, klokken 16:27
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:05
Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?
Ja, det hadde jeg gjort. Enten finne en komunal parkering, å parkere der. Ellers hadde jeg betalt. Er så irriterende å komme til en ladeplass når man faktisk trenger å lade, å den er okupert av elbiler som ikke lader.

Beklager, Lafton. Jeg er en av tullingene som kjøpte Nissan Leaf før Nissan satte ned prisene noe voldsomt og jeg har ikke tenkt til å betale 70 kr dagen for å stå i Bygarasjen hvis jeg er i Skien. Da  dropper jeg heller lading hjemme, det er mye rimeligere...
Det er vertfal en bedre løsning, for da ser man at du faktisk lader å ikke bare står der.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

emil

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:41
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Kan driste meg til å si at det er greit å stå på ladeplass uten å lade en sjelden gang hvis det ikke er noen alternative parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, men som permanent løsning kun for å spare penger på parkering synes jeg ikke er greit.

Men forhåpentligvis endres skilting på alle elbilplasser til å kreve lading samt at det settes opp flere ladestolper rundtomkring.

Da hadde du heller betalt 1000-2000 kr ekstra i mnd?

Faktisk ja. Da jeg kjøpte Leafen i fjor sommer gikk jeg fra gratis parkering på jobb uten lading til betalt parkering med lading til 1500kr/mnd.


leafeierskien

Sitat fra: svingen på onsdag 10. september 2014, klokken 16:44
Får håpe det blir betaling på ladeplasser da kanskje dem som står gratis i dag kjører eller og finner en gratis parkering og vi som trenger å få lade får lada

Delvis enig, faktisk.

Men det viktigste nå er å etablere flere hurtigladeplasser. Så kan man heller vurdere hvor lenge det er hensiktsmessig å opprettholde gratis parkering for elbiler overhodet. Mye har skjedd fra jeg kjøpte Nissan Leaf og det knapt nok var noen andre Leafer i byene jeg fartes i, til nå hvor det er flust med dem...

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Kan driste meg til å si at det er greit å stå på ladeplass uten å lade en sjelden gang hvis det ikke er noen alternative parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, men som permanent løsning kun for å spare penger på parkering synes jeg ikke er greit.

Jepp, spesielt når parkering innendørs koster kun 70,- pr. dag. Det hadde jeg ofte vært villig til å betale uansett, for å få stå innendørs istedenfor på gateparkering ute.

I Oslo koster det derimot fort 300,- for en dag og da er det ikke så moro å betale for parkering lengre.

Forøvrig vil jeg si det kommer an på tilbudet av ladeplasser i området også. Er det f.eks bare 2 ladeplasser i hele Skien så bør man ligge unna om man ikke trenger å lade. Men om det f.eks er 10 ladeplasser i bygarasjen også ser jeg ikke problemet, for da kan de som trenger å lade betale de 70 kronene istedenfor. Slik er det f.eks på Aker Brygge, masse ladeplasser tilgjengelig innendørs mot betaling. At akkurat de som trenger å lade skal slippe å betale for parkering ser jeg ingen logikk i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafeierskien

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:48
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:41
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Kan driste meg til å si at det er greit å stå på ladeplass uten å lade en sjelden gang hvis det ikke er noen alternative parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, men som permanent løsning kun for å spare penger på parkering synes jeg ikke er greit.

Men forhåpentligvis endres skilting på alle elbilplasser til å kreve lading samt at det settes opp flere ladestolper rundtomkring.

Da hadde du heller betalt 1000-2000 kr ekstra i mnd?

Faktisk ja. Da jeg kjøpte Leafen i fjor sommer gikk jeg fra gratis parkering på jobb uten lading til betalt parkering med lading til 1500kr/mnd.

Da jeg leste de to første ordene fikk jeg lyst å slenge på en "Da har du for god råd" med glimt øyet. Men så får jeg vel egentlig inntrykket av det du i realiteten betaler for er lading og ikke parkering? Med forbehold om at jeg feiltolker deg...

emil

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:50
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:48
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:41
Da hadde du heller betalt 1000-2000 kr ekstra i mnd?

Faktisk ja. Da jeg kjøpte Leafen i fjor sommer gikk jeg fra gratis parkering på jobb uten lading til betalt parkering med lading til 1500kr/mnd.

Da jeg leste de to første ordene fikk jeg lyst å slenge på en "Da har du for god råd" med glimt øyet. Men så får jeg vel egentlig inntrykket av det du i realiteten betaler for er lading og ikke parkering? Med forbehold om at jeg feiltolker deg...

1400kr for parkering, 100kr for strøm.

leafeierskien

#88
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. september 2014, klokken 16:49
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Kan driste meg til å si at det er greit å stå på ladeplass uten å lade en sjelden gang hvis det ikke er noen alternative parkeringsplasser i umiddelbar nærhet, men som permanent løsning kun for å spare penger på parkering synes jeg ikke er greit.

Jepp, spesielt når parkering innendørs koster kun 70,- pr. dag. Det hadde jeg ofte vært villig til å betale uansett, for å få stå innendørs istedenfor på gateparkering ute.

I Oslo koster det derimot fort 300,- for en dag og da er det ikke så moro å betale for parkering lengre.

Forøvrig vil jeg si det kommer an på tilbudet av ladeplasser i området også. Er det f.eks bare 2 ladeplasser i hele Skien så bør man ligge unna om man ikke trenger å lade. Men om det f.eks er 10 ladeplasser i bygarasjen også ser jeg ikke problemet, for da kan de som trenger å lade betale de 70 kronene istedenfor. Slik er det f.eks på Aker Brygge, masse ladeplasser tilgjengelig innendørs mot betaling. At akkurat de som trenger å lade skal slippe å betale for parkering ser jeg ingen logikk i.

Jeg liker at du spør i stedet for å anta, Jkirkebo.

Jeg er nok i realiteten ikke så stor drittsekk som det høres ut som her, men jeg er litt sarkastisk, for jeg føler at mange av "dere" antar veldig mye og er veldig rask til å dømme, til tross for manglende støtte i regelverk og fakta.

Men i Skien er det ganske mange av disse ordinære ladestasjonene i sentrum. Både i Porsgrunn og Skien (litt verre i Sandefjord og Larvik - spesielt Larvik). Som jeg skrev for "et par innlegg siden" så hadde jeg nok revurdert det jeg gjør om kampen om plassene hadde vært mye tøffere...

Ellers har du flere gode poenger på slutten...

Edit: vil gjerne legge til at for mange er 70 kr dagen ekstra, eller 1400 kr i mnd ganske mye penger :)

leafeierskien

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:52
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:50
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 16:48
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:41
Da hadde du heller betalt 1000-2000 kr ekstra i mnd?

Faktisk ja. Da jeg kjøpte Leafen i fjor sommer gikk jeg fra gratis parkering på jobb uten lading til betalt parkering med lading til 1500kr/mnd.

Da jeg leste de to første ordene fikk jeg lyst å slenge på en "Da har du for god råd" med glimt øyet. Men så får jeg vel egentlig inntrykket av det du i realiteten betaler for er lading og ikke parkering? Med forbehold om at jeg feiltolker deg...

1400kr for parkering, 100kr for strøm.

Ok, så du kunne få strøm der du hadde gratisparkering?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA