Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Ulyd ved akselerering og deakselerering.

Startet av iCar, mandag 01. september 2014, klokken 15:23

« forrige - neste »

cirys1

Tror de skal slite juridisk med og deaktivere SC for de som bor sånn og sånn, hva hensikten er med SC er i denne saken helt uvesentlig. Bilen er kjøpt med SC lading der det utifra kontrakt ikke er noen begrensing ut ifra bo-området. I tillegg så er jo mange SC bygd lenge etter at folk har kjøpt bilene, innfører de det på nybilsalget blir det noe helt annet, da signerer man en ny kontrakt med nye vilkår.

tonl

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:48
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:37
Oppe igjen nå.

Eneste forskjellen jeg ser i farta er at Superlader står nå spesifisert som gratis ved langkjøring på usa siden og ikke bare aktivert for superlading under standard funksjoner. Men kan være dette er endret tidligere.


Tyder på at de som bruker sin lokale SC som hjemmelader skal gjøres slutt på som Musk også hintet til igår.

Det er meget lett å gjøre slutt på dette: Send faktura på 1,50 pr. kWh (dobbel pris av strømmen hjemme) for all lading på SC som ligger nærmere hjemmet enn 50km. Det er dyrt nok til at ingen lader på slike SC mer enn de må, og billig nok til at det ikke koster noe særlig om man faktisk må lade noen kWh på en slik for å rekke helt hjem. Bor man f.eks 18km fra Solli, slik som meg, og må lade 20tkm til for å rekke dit blir det ca. 4kWh, eller 6 kroner.

Tja hvordan skal de få til dette? Lier SC er nærmeste til meg (Oslo). Har hendt at jeg kjørte Oslo-Drammen (spontan) og videre til Lillehammer og måtte da lader på Lier. Skal de da "sperrer" meg ute på Lier SC og event sender regning? Dette er jo å anse en lang distansetur.

flux

SC kommuniserer med bilen og Tesla kan nekte bilen å lade gjennom bilens sw. Feks ved å spore hvor ofte bilen lader på samme SC og hvor den kom kjørende fra før den kom til SC.

Jeg tror ikke Tesla kan endre det for biler solgt til nå, men antar at det vil bli spesifisert i kjøpsavtalene for alle nye biler og at de endrer sw på de.

jkirkebo

Sitat fra: tonl på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:45
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:48
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:37
Oppe igjen nå.

Eneste forskjellen jeg ser i farta er at Superlader står nå spesifisert som gratis ved langkjøring på usa siden og ikke bare aktivert for superlading under standard funksjoner. Men kan være dette er endret tidligere.


Tyder på at de som bruker sin lokale SC som hjemmelader skal gjøres slutt på som Musk også hintet til igår.

Det er meget lett å gjøre slutt på dette: Send faktura på 1,50 pr. kWh (dobbel pris av strømmen hjemme) for all lading på SC som ligger nærmere hjemmet enn 50km. Det er dyrt nok til at ingen lader på slike SC mer enn de må, og billig nok til at det ikke koster noe særlig om man faktisk må lade noen kWh på en slik for å rekke helt hjem. Bor man f.eks 18km fra Solli, slik som meg, og må lade 20tkm til for å rekke dit blir det ca. 4kWh, eller 6 kroner.

Tja hvordan skal de få til dette? Lier SC er nærmeste til meg (Oslo). Har hendt at jeg kjørte Oslo-Drammen (spontan) og videre til Lillehammer og måtte da lader på Lier. Skal de da "sperrer" meg ute på Lier SC og event sender regning? Dette er jo å anse en lang distansetur.

Oslo-Drammen-Lillehammer bør da gå fint uten lading?

Uansett lett å fikse ved å spore bilen: Om den i løpet av f.eks 3 timer etter lading på lokal SC beveger seg mer enn 100km fra hjemstedet annuleres betalingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: flux på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:56
SC kommuniserer med bilen og Tesla kan nekte bilen å lade gjennom bilens sw. Feks ved å spore hvor ofte bilen lader på samme SC og hvor den kom kjørende fra før den kom til SC.

Som andre har nevnt kan det å nekte lading være vanskelig å gjennomføre pga tidligere lovnader. Samme gjelder å ta betalt. Men det de kan gjøre er å sette prioriteringer så man får en lavere ladehastighet basert på om man bor nært (uten at jeg går inn for å definere "nært" i denne sammenhengen) en superlader og hyppigheten denne brukes vs. andre superladere. Denne nedprioriteringen kan f.eks. resettes ved å lade en gang på en superlader utenfor nærområdet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hookmaker

Sitat fra: cirys1 på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:22
Tror de skal slite juridisk med og deaktivere SC for de som bor sånn og sånn, hva hensikten er med SC er i denne saken helt uvesentlig. Bilen er kjøpt med SC lading der det utifra kontrakt ikke er noen begrensing ut ifra bo-området. I tillegg så er jo mange SC bygd lenge etter at folk har kjøpt bilene, innfører de det på nybilsalget blir det noe helt annet, da signerer man en ny kontrakt med nye vilkår.

Superlet for tesla att ordne via MW, de har 100% kontrol med alle biler og kan gjøre precis va de vil. Eks. Du kan ikke lade med mer enn 22kw på en SuC som ligger innen 10 km av ditt bosted. Lett att ordne. Da tar det raskt slutt på lading bare for att komme bort fra kona!
Juridisk set har de heller ikke noe problem. Syftet med SuC  har fra begynnelsen vært annoncert av Tesla som værende til distanceforøkelse og langtur og ikke for gratiskjøring for de som bor nermest.

Jejl

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. juni 2015, klokken 17:56
Sitat fra: flux på onsdag 10. juni 2015, klokken 16:56
SC kommuniserer med bilen og Tesla kan nekte bilen å lade gjennom bilens sw. Feks ved å spore hvor ofte bilen lader på samme SC og hvor den kom kjørende fra før den kom til SC.

Som andre har nevnt kan det å nekte lading være vanskelig å gjennomføre pga tidligere lovnader. Samme gjelder å ta betalt. Men det de kan gjøre er å sette prioriteringer så man får en lavere ladehastighet basert på om man bor nært (uten at jeg går inn for å definere "nært" i denne sammenhengen) en superlader og hyppigheten denne brukes vs. andre superladere. Denne nedprioriteringen kan f.eks. resettes ved å lade en gang på en superlader utenfor nærområdet.
Tror ikke det hjelper så mye. De som er så gjerrige at de bruker sc til vanlig lading bryr seg neppe om å vente litt ekstra så lenge det er gratis.
Tror løsningen er at Tesla informerer godt nok til både nye og gamle eiere at sc kun er ment til langkjøring.
Forøvrig tror jeg ikke model 3 (og kanskje også X) kommer med den samme gunstige ladeavtalen som Model S har. Vil tro at det blir en betalingsordning for disse, noe som vil være best for alle med tanke på køer.

AreLib

Synes det er på tide, har sett litt for mange som kombinerer joggetur med gratis strøm. De blir gjerne stående over en time.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

N00b

Titt og ofte har jeg sovet 1t på SC mens bilen har tatt til seg næring, mer enn nødvendig for å komme frem.
Dårlig samvittighet? Niks

cirys1

Sitat fra: Jejl på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:12
Tror ikke det hjelper så mye. De som er så gjerrige at de bruker sc til vanlig lading bryr seg neppe om å vente litt ekstra så lenge det er gratis.

SC``ene står ubrukt 18 timer i døgnet, så lenge man ikke hindrer andre så ser jeg ikke problemet.
Idag som vanlig stod jeg der alene, det kom en bil rett før jeg kjørte..

hookmaker

Nejda, ikke noe problem. Men jeg kom til en SuC i Holland på langfart til England, der satt det 7 lokale og leste Hollansk VG! Ingen flyttet sig, så det blev <60 KWh/time i de første 30 minutter til 3 av dem kjørte av gårde.
No-Go!

havardma

Jeg er en av disse tydeligvis "forhatte" som lader og har planer om å lade en del på lokal SC. Det er selvsagt ikke for å spare penger, men fordi jeg ikke har lademulighet hjemme. Jeg ser ikke problemet med dette så lenge ikke SC-ene er overbelasta og fulle med kø.

Har riktignok bare hatt bilen i 2 uker og erfaringene så langt på Klett er at det var mest biler midt på dagen når jeg trodde det skulle være tomt (midt på dagen var vi 5 stk der, 2 Taxier og 3 andre). En søndag kveld kl 19 som jeg likevel passerte forventet jeg egentlig litt trøkk der, men da stod det bare en bil til der mens jeg ladet. Litt før midnatt en ukedag stod jeg der alene. Så lenge jeg ikke er til hinder for andre bør ikke dette være noe problem.

Forøvrig er vel forslagene om å strupe ladehastighet ikke veldig gjennomtenkt, mtp å få unna den køen som eventuelt står der (da må det i så fall sperres helt for å lade på lokal SC og det blir vel neppe populært). Jeg betaler gjerne for muligheten til å lade på SC. Alternativet mitt nå hadde vært ChaDeMo-adapter og et ladeabonnement hos EVPower, Fortum eller lignende.

Mulig det er helt andre forhold på Solli og Lier, men vi som lader på lokal SC bør jo uansett klare å tilpasse oss og planlegge lading utenfor tidsrom der det er mest press på laderne (om det nå er det noengang).

Øyvind.h

Misjonen med Supercharger var lading på langtur. Jeg blir dessverre mer og mer sikker på at Tesla må tvinge igjennom villårsendringer for å forhindre at nettverkets poeng ødelegges.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:15
Misjonen med Supercharger var lading på langtur. Jeg blir dessverre mer og mer sikker på at Tesla må tvinge igjennom villårsendringer for å forhindre at nettverkets poeng ødelegges.

Det er greit nok det, men da må det bli på nye biler, de som er solgt, er solgt med ubegrenset tilgang til SC nettverket.

Visst de heller vill vinne enda flere andeler i markedet, bør de bare fortsette og "mate" på med SC, når X og model 3 kommer så blir det trangt.

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:26
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:15
Misjonen med Supercharger var lading på langtur. Jeg blir dessverre mer og mer sikker på at Tesla må tvinge igjennom villårsendringer for å forhindre at nettverkets poeng ødelegges.

Det er greit nok det, men da må det bli på nye biler, de som er solgt, er solgt med ubegrenset tilgang til SC nettverket.

Visst de heller vill vinne enda flere andeler i markedet, bør de bare fortsette og "mate" på med SC, når X og model 3 kommer så blir det trangt.
Tesla har alltid vært tydelig på at supercharger er satt opp for langtur. Ubegrenset lading på langtur. Mitt inntrykk er at de helt klart kan strupe de som bruker den som permanent ladepunkt istedenfor å legge opp tilgang til lading hjemme.

Timebetalingen for å stå på SC er latterlig lav, for ikke å nevne økt batterislitasje (minimal) og at man ved salg av bilen naturligvis må informere kjøper om man har brukt SC i et helt annet omgang enn det Tesla har lagt opp til.

Det er teoretisk mulig at man vil vinne en rettssak etter at en strupes på alt annet enn langkjøring. Jeg ville dog ikke dratt Tesla for retten når jeg vet nettverket ikke var ment for den typen bruk.

For øvrig helt enig i at SC bør bygges ut i høyt tempo. Men tempoet vil aldri kunne kompensere for misbruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA