Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Ulyd ved akselerering og deakselerering.

Startet av iCar, mandag 01. september 2014, klokken 15:23

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:58
Helt riktig at Tesla har sakt og kommer til å gi gratis SC ut levetiden til langdistanse kjøring, men de er ikke det samme som gratis hjemmelader. :-)

Gratis strøm når selgeren ringer er svært sjelden gratis strøm.
Billig fastpris på strøm er som oftes ikke det når en leser litt med listen skrift. :-)
Tesla gir faktisk gratis strøm til langkjøring, så vis litt forlkeskikk og la det være nettopp dette, gratis strøm til langkjøring slik at alle kan benytte denne goden.

Hovedproblemet er vell at det oppstår KØ, ikke strømprisen, om man lader 1-2 ganger i uka når det ikke er noen der har jeg ingen spesiell dårlig samvittighet for det.
Jeg har absolutt ingen interesse av og forlenge ladetiden til en som kommer langveisfra, hadde det i det hele tatt vært noe problem hadde jeg flyttet meg med engang.
Men her på den lokale SC er det ikke en eneste kjeft (har hendt det har kommet en) i mellom 08-10 ei heller mellom 00-02, så om jeg står der da så hindrer jeg for ingen..

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:23
På jobben har vi juicedispenser i kantina. Det er tydelig kommunisert at denne er ment for bruk i lunsjen, gratis.

Jeg har tilgang til den døgnet rundt. Er det da misbruk om jeg forsyner meg til frokost og ettermiddagsmat? Er det jeg som avgjør om det er rett eller galt?

Har du forhåndsbetalt for gratis juice? Du bruker jo ikke engang SC..

Problemet her er vell KØ KØ KØ, ikke strømpris...  :P

jkirkebo

Sitat fra: tonl på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:38
Eksempel: Jeg bor i Oslo og nærmeste SC Lier. Jeg skal kjøre fra Larvik tilbake til Oslo etter en helge tur. Har 50-60% igjen på batteriet. Kommer meg fin hjem til Oslo. Liker før Drammen ombestemmer jeg meg for å kjøre til Lillehammer, kanskje for å hente noe(n) eller kjører noen hjem til Lillehammer.

Da må jeg lader på Lier SC. Hvordan skal Tesla da vite om jeg skal hjem i Oslo eller videre? Skal jeg da stå på Lier SC og lader med lav effekt og okkuperer ladeplassen unødig fordi i systemet står det jeg bor i Oslo som er ca 4-5 mil unna? Skal jeg legge inn i navi at jeg skal videre til Lillehammer slik at jeg kan lade med full effekt på Lier SC? Jeg kan da slette målet i navi etter at jeg har ladet ferdig.

Tanken om å hindre misbruk av "lokal" SC er god. Men jeg kan ikke se hvordan de skal få til dette i praksis.

Mitt forslag om betaling for lokal lading, samt kansellering av denne om bilen i løpet av f.eks 3 timer beveger seg utenfor en radius på f.eks 10 mil fra hjemstedet ville fungert i dette tilfellet.

Tenk ellers på dette: Om du da faktisk bare skulle til Biri med folkene og deretter tilbake til Lier (om du bodde der) ville manglende SC på Kløfta grunnet frykt for mye lokal bruk skapt problemer for deg mhp. rekkevidden. Du måtte da tatt en drøy omvei via Lillehammer eller Elverum, evt. betalt for 22kW lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:47
Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:58
Helt riktig at Tesla har sakt og kommer til å gi gratis SC ut levetiden til langdistanse kjøring, men de er ikke det samme som gratis hjemmelader. :-)

Gratis strøm når selgeren ringer er svært sjelden gratis strøm.
Billig fastpris på strøm er som oftes ikke det når en leser litt med listen skrift. :-)
Tesla gir faktisk gratis strøm til langkjøring, så vis litt forlkeskikk og la det være nettopp dette, gratis strøm til langkjøring slik at alle kan benytte denne goden.

Hovedproblemet er vell at det oppstår KØ, ikke strømprisen, om man lader 1-2 ganger i uka når det ikke er noen der har jeg ingen spesiell dårlig samvittighet for det.
Jeg har absolutt ingen interesse av og forlenge ladetiden til en som kommer langveisfra, hadde det i det hele tatt vært noe problem hadde jeg flyttet meg med engang.
Men her på den lokale SC er det ikke en eneste kjeft (har hendt det har kommet en) i mellom 08-10 ei heller mellom 00-02, så om jeg står der da så hindrer jeg for ingen..

Hadde alle gjort som deg hadde jo ikke dette vært noen sak. Problemet er at alle ikke gjør som deg. Det er et økende problem at SC'er fylles opp med gjerrigknarker som kun står der for å lade gratis. Det fungerer tydeligvis dårlig å lage regler som er avhengig av moralen til de regelen er ment å gjelde for.
Er forøvrig enig i at det nok blir vanskelig juridisk å gi dette tilbakevirkende kraft. Derimot er fortsatt antall Teslaer såpass lavt at det fortsatt er mulig å ha suksess med å innføre dette for nye biler fra nå av. Når denne praksisen får satt seg vil jeg tro at evt egoistiske early adopters slutter med praksisen - rett og slett fordi det vil bli ansett som uakseptabelt. Omtrent som å parkere 30 min  foran en bensinpumpe bare fordi det strengt tatt ikke er forbudt.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind.h

#139
Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:23
På jobben har vi juicedispenser i kantina. Det er tydelig kommunisert at denne er ment for bruk i lunsjen, gratis.

Jeg har tilgang til den døgnet rundt. Er det da misbruk om jeg forsyner meg til frokost og ettermiddagsmat? Er det jeg som avgjør om det er rett eller galt?

Har du forhåndsbetalt for gratis juice? Du bruker jo ikke engang SC..

Problemet her er vell KØ KØ KØ, ikke strømpris...  :P
Jepp, jeg har betalt for tilgang til kantinen gjennom trekk i lønn.

Dette handler om bruk av et tilbud i strid med hva selgeren har sagt det skal brukes til.
Pris er mindre viktig, selv om man naturligvis påfører Tesla kostnader i form av økt slitasje og utgifter til strøm (som jeg har forstått kan være mye høyere enn hva man betaler hjemme).
Få vil bruke 30-60 minutter av egen tid, slitt mer på bilen pga mer kjøring og mer batterislitasje bare for å spare 30-40kr.

Forhåpentligvis skyldes det som oftest motvilje mot å etablere ladestasjon hjemme eller skaffe seg tilgang til lading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: hgs på torsdag 11. juni 2015, klokken 15:22
Hadde alle gjort som deg hadde jo ikke dette vært noen sak. Problemet er at alle ikke gjør som deg. Det er et økende problem at SC'er fylles opp med gjerrigknarker som kun står der for å lade gratis. Det fungerer tydeligvis dårlig å lage regler som er avhengig av moralen til de regelen er ment å gjelde for.
Er forøvrig enig i at det nok blir vanskelig juridisk å gi dette tilbakevirkende kraft. Derimot er fortsatt antall Teslaer såpass lavt at det fortsatt er mulig å ha suksess med å innføre dette for nye biler fra nå av. Når denne praksisen får satt seg vil jeg tro at evt egoistiske early adopters slutter med praksisen - rett og slett fordi det vil bli ansett som uakseptabelt. Omtrent som å parkere 30 min  foran en bensinpumpe bare fordi det strengt tatt ikke er forbudt.

Som sagt tidligere for de som lager KØ er det bare og kutte strømmen helt, de vet til enhver tid hvem som lader hvor. Er alle båsene fulle og det står 3-4 lokale, først en advarsel så helt kutt..

hgs

Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 17:58
Sitat fra: hgs på torsdag 11. juni 2015, klokken 15:22
Hadde alle gjort som deg hadde jo ikke dette vært noen sak. Problemet er at alle ikke gjør som deg. Det er et økende problem at SC'er fylles opp med gjerrigknarker som kun står der for å lade gratis. Det fungerer tydeligvis dårlig å lage regler som er avhengig av moralen til de regelen er ment å gjelde for.
Er forøvrig enig i at det nok blir vanskelig juridisk å gi dette tilbakevirkende kraft. Derimot er fortsatt antall Teslaer såpass lavt at det fortsatt er mulig å ha suksess med å innføre dette for nye biler fra nå av. Når denne praksisen får satt seg vil jeg tro at evt egoistiske early adopters slutter med praksisen - rett og slett fordi det vil bli ansett som uakseptabelt. Omtrent som å parkere 30 min  foran en bensinpumpe bare fordi det strengt tatt ikke er forbudt.

Som sagt tidligere for de som lager KØ er det bare og kutte strømmen helt, de vet til enhver tid hvem som lader hvor. Er alle båsene fulle og det står 3-4 lokale, først en advarsel så helt kutt..

Og de som bare får 20 kW på langtur fordi en lokal som ikke trenger det forsyner seg med 100 da? Ikke spesielt OK det heller. Husk også at de fleste stedene er ikke alle plassene reservert for Tesla, så det kan  fortsatt være ladekø selv om ICEde ladere ikke er i bruk.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind.h

Ikke kø på juicedispenseren til frokost, men det påvirker ikke det faktum at dispenseren er satt opp for lunsjgjester.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#143
Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:23
På jobben har vi juicedispenser i kantina. Det er tydelig kommunisert at denne er ment for bruk i lunsjen, gratis.

Jeg har tilgang til den døgnet rundt. Er det da misbruk om jeg forsyner meg til frokost og ettermiddagsmat? Er det jeg som avgjør om det er rett eller galt?

Har du forhåndsbetalt for gratis juice? Du bruker jo ikke engang SC..

Problemet her er vell KØ KØ KØ, ikke strømpris...  :P
Btw - når har jeg sagt at jeg ikke bruker supercharger? Det hender da flere ganger i året at jeg benytter dem? Når jeg er på langtur selvfølgelig.

Om alle hadde misbrukt SC til daglig bruk, og ladet 50kWh i uka, så hadde det per dags dato kostet Tesla over 20 mill i året. Man får en del SC lokasjoner for 20 mill.
Men økt batterislitasje og lavere bruktverdi utgjør kanskje en større sum enn hver enkelt sparer på strøm.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rasmus.B

#144
Taxi blir nevnt flere ganger som ett potensielt problem, for de kommer til å lade mye fra superchargerne.
Da må jeg bare spørre: Tror dere ikke at Tesla har tenkt på det?
Det er jo nettopp supercharging som gjør en Tesla attraktiv som Taxi.
Hvis de ikke får bruke Superchargerne kunne de liksågodt kjøpt en Leaf.
På Schiphol, Amsterdam ble det innført 167 Tesla Model S, med påfølgende stort press på Superchargerne i nærheten. Hvor mange tror dere hadde blitt solgt uten tilgang til Superchargers?
Tesla vil elektrifisere transport sektoren, og det får de ikke til uten å ta med næringsvirksomheten. Jeg er overbevist om at Tesla vil fortsette å bygge ut Superchargere i relativt stort tempo.
Det MÅ de gjøre hvis de har tenkt å følge opp suksessen i Norge.
I mellomtiden får de som gidder, leke Supercharger politi og synes synd på de som ikke har bedre å gjøre på fritiden en å Supercharge bilen sin.
For ordens skyld så kjører jeg hverken Taxi eller bor nærme noen superchargere.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

cirys1

Sitat fra: hgs på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:37
Og de som bare får 20 kW på langtur fordi en lokal som ikke trenger det forsyner seg med 100 da? Ikke spesielt OK det heller. Husk også at de fleste stedene er ikke alle plassene reservert for Tesla, så det kan  fortsatt være ladekø selv om ICEde ladere ikke er i bruk.

All lading utført av lokale som er til hinder/ulempe for andre bør det slås kraftig ned på, er det derimot ikke til hinder/ulempe for noen så ser jeg ikke hvorfor det skal komme restriksjoner.

Kristian O

Var det ikkje snakk om at Tesla ville sende en advarsel til dei som bedriver "utstrakt misbruk" av sin lokale SC? Altså kan dei som stikker innom en gang iblant pga heilt spesielle situasjoner ta det heilt med ro.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rasmus.B

#147
Sitat fra: cirys1 på torsdag 11. juni 2015, klokken 19:24
Sitat fra: hgs på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:37
Og de som bare får 20 kW på langtur fordi en lokal som ikke trenger det forsyner seg med 100 da? Ikke spesielt OK det heller. Husk også at de fleste stedene er ikke alle plassene reservert for Tesla, så det kan  fortsatt være ladekø selv om ICEde ladere ikke er i bruk.

All lading utført av lokale som er til hinder/ulempe for andre bør det slås kraftig ned på, er det derimot ikke til hinder/ulempe for noen så ser jeg ikke hvorfor det skal komme restriksjoner.
Hvordan tenker du man skal slå kraftig ned på en som du eller flere mener er til hinder/ulempe?
Skal man true med juling eller andre represalier her? Dette blir for dumt. Hvis en har kjøpt en Tesla og bor i en blokk eller ett sameie der man ikke får ladet, men vet at like i nærheten er det en superlader som løser alle ladeproblemer i hverdagen, så må vel han få bruke den vel? Og det uten å risikere å bli slått hardt ned på.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lynet

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:40
Om alle hadde misbrukt SC til daglig bruk, og ladet 50kWh i uka, så hadde det per dags dato kostet Tesla over 20 mill i året. Man får en del SC lokasjoner for 20 mill.
Men økt batterislitasje og lavere bruktverdi utgjør kanskje en større sum enn hver enkelt sparer på strøm.

Vi er nå ca 8200 som har kjøpt Tesla S, så hvis man regner med at 8000 har lagt i 16500 i SC-potten blir det 132 mill. Og hvis Tesla har betalt 22mill for de 22 ladestasjonene de har bygd i Norge er det fortsatt 110mil igjen for å betale for den elektriske energien.

Men det som bekymrer meg er hva de egentlig betaler i effektledd, har sett regnestykker som viser 5 kr/kWh for hurtigladere med 100kW effekt! Og da står effektleddet for 80% av prisen. Og de fleste SC har 3 hurtigladere på 120kW= maks effekt på 360kW!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rasmus.B

Sitat fra: Lynet på torsdag 11. juni 2015, klokken 19:38
[

Vi er nå ca 8200 som har kjøpt Tesla S, så hvis man regner med at 8000 har lagt i 16500 i SC-potten blir det 132 mill. Og hvis Tesla har betalt 22mill for de 22 ladestasjonene de har bygd i Norge er det fortsatt 110mil igjen for å betale for den elektriske energien.
[/quote]Enig, og siste Tesla er neppe solgt, så det kommer mer penger inn i "ladekassen"
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA