Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Luftfjering som resetter seg?

Startet av BE, torsdag 28. august 2014, klokken 09:45

« forrige - neste »

TorT

Fordi 99,- bringer deg rundt 100km de få gangene du trenger det.
På samme måte som 25,- er greit å betale for en flaske vann en gang i blandt.

Når jeg stilte spørmålet, var det retorisk, og litt ironisk ment.

Jeg mener vi trenger fornuftige priser, og 10 kr og mer i reell for kW er hårreisende uansett hva man sier.

Og at jeg skal begynne å lete opp sitater fra folk som sier tilsvarende at det kan koste mye bare det er ledig når de kommer gidder jeg ikke. Det har jeg lest flere ganger her inne. Noen litt tydeligere enn andre.
Det blir jo litt å henge ut folk jeg ikke kjenner i det hele tatt.

Og angående den minuttprisingen som mange er tilhenger av. Er dere klar over hvor lang tid det kan ta å lade en Leaf i kulda, spesielt hvis batteriene er kalde i tillegg

The Li-ion battery temperature gauge can be
used to estimate the approximate time needed to
charge the Li-ion battery to 80%.
Li-ion battery temperature
gauge
Estimated charge
time
A 3 or fewer segments
illuminated
More than approximately
90 minutes
B 4-5 segments illuminated
Approximately 30-90
minutes
C 6-7 segments illuminated
Approximately 30
minutes
D 8-9 segments illuminated
Approximately 30-60
minutes
Li-ion battery temperature
gauge
Estimated charge
time
A 3 or fewer segments
illuminated
More than approximately
90 minutes
E 10 or more segments
illuminated
More than approximately
60 minutes
NOTE:
Charging time is typically limited to 60 minutes
when using a quick charger. Press the
start switch on the quick charger after it
stops if additional charge time is necessary
to reach an 80% charge.
See How to quick charge.
Power Limitation Mode
This mode protects the health and operation of
the vehicle's Li-ion battery. This mode operates in
certain extreme conditions (heat, cold, low state
of charge). Power available to vehicle systems,

Så med 3 eller færre temperaturstreker tar det 90 minutter (minst) å få 80%.
Og dette er "hurtiglading"

Da er jo disse 44kr for 15 min en ganske dyr deal.

mvh TorT

LMOR

#61
Poenget mitt var vel at jeg bare trengte 5 min normalt, og da er 15min en grei grense. Jeg trenger ca 20km for å være sikker på at jeg kommer hjem. Da er 44.- billigere enn 99.-.

Selvfølgelig skal prisen være høyere enn hjemme. Men den må være slik at flest mulig kjøper tjenesten også.

Jeg mener også at ingen bør få lov å stå lengre enn 30min. Da må en heller kjøre videre å lade på neste. For min del vil det også være uaktuelt å kjøre elbil, hvis jeg risikere å stå 1-2 timer i kø for å kunne lade 20km for å komme hjem igjen. Da kommer 12A i samme kategori som hurtiglading...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

edyrli

Det trengs en eller annen for for differensiering om man trenger mye eller lite lading. Om det er 15/30 minutt betaling som statoil har, pr minutt eller pr kwh  betyr mindre.
Et eksempel fra min hverdag er:
Jeg lader normalt kun hjemme. Dette holder til mesteparten av jæren og nordjæren og jeg har kun behov for hurtiglading på lengre turer.
En typisk tur er til Haugesund. Dette er akkurat litt for drøyt for en trilling og jeg trenger å lade en skvett på Randaberg begge veier. På vei til haugesund vil jeg kun trenge å lade rundt 3 kwh på randaberg. 99 kr for dette er mye. Begge veier så blir det hurtiglading for 198 kr og jeg ender opp med å ta dieselbilen hver gang. Det blir fortsatt litt dyrere da jeg må betale 158 på ferge + diesel og bompenger. Men jeg slipper ladestopp.
Hadde det vært rimeligere for de som må lade lite så hadde jeg nok kjørt elektrisk.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

LMOR

Mange kjører også slike turer med kjøregodtgjørelse. Da blir fergeprisen dekket, men ikke 99.- for hurtiglading.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Dannyboy

Enig med deg LMOR. Det er faktisk slik at Hurtigladerne konkurrerer med vanlig fossilt drivstoff. Mange av oss har fremdeles en slik gammeldags bil i garasjen. I tillegg konkurrerer de med Teslas løsning og med mitt strømuttak i garasjen.

Og Rio; infrastrukturen for hurtigladere koster penger, som også annen infrastruktur koster. For å lette investeringen til dette får altså utvalgte selskaper penger fra staten til å starte opp. Etterhvert som bilparken øker vil den dårlige butikken man gjør i starten forhåpentligvis snu til den god butikk.
Hvis man velger rett forretningsstrategi.
..det gjør ikke Lyse etter min mening.
E-Golf Intro Night Blue m/vp levert 16.1.15

TorT

Så enig med Dannyboy her.

Hva koster det ikke å sette opp en bensinstasjon, med store tanker, røropplegg, 10-12, kansje 16 pumper.
En stor bygning, gjerne med vaskehaller, og et lite supermarked og hurtigmat. Evt kafedrift også.
I tillegg lønn til ansatte som drifter dette.

De kan sette opp ladere hvis de vil, for et lite tillegg i totalkostnad, og få inntjening på mat og drikke i tillegg til det de tar for strømmen. De behøver ikke ekstra ansatte for dette.

Det bør være krav til lading, minst type 2. Gjerne en blanding av 7kW og 22kW.
Siden det er de kortreiste elbilbilene som trenger det mest. Og det er jo litt kjedelig at de okkuperer 22kW ladere, hvis man kan unngå det.

Mange nye elbiler kan nyttiggjøre seg 7kW, og selv om mange ikke kan bruke mere enn 3,6kW, så må vi se fremover, ikke bakover.

mvh TorT

ZOE

Jeg synes alle som er misfornøyde med Lyses betalingsordning skal gi dem tilbakemelding på dette på facebook. Det har jeg gjort. De leser det som står der. Og dersom mange gir dem tilbakemelding på at dagens løsning gjør at de IKKE bruker deres ladere så vil de kanskje våkne til slutt

K S

Suldal elverk har en annen infallsvinkel: Lurer på om hurtigladestasjonen skal være gratis, da det er så kostbart å drive betalingsløsningen. De har heller ikke funnet en løsning på betaling per kWt.....

kvignes

Dei siste gongene eg har vore innom på Randaberg har det vore gratis å lada der. Eg kontakta Lyse for å høyre kva som var årsaka. Dei sa at det hadde vore trøbbel med mykje nedetid, og at dei hadde valgt å kobla ut betalingsløysinga midlertidig. Nokon som har vore innom dei siste dagane og kan seie om det framleis er gratis? I såfall er det jo litt irriterande for dei av oss som har abonnement...
Leaf sidan mars 2012

LMOR

Nå har BKK åpnet sin store flotte ladestasjon på Danmarksplass. Betalingsløsningen er også der per minutt, som f.eks blir 47,50 for 15min.
Nå begynner Lyse å fremstå som sinker i dette markedet, og hvis de ikke klarer å få sin betalingsløsning til å virke, så bør de se på om de kan bruke den samme appen som BKK...
For oss som reiser både til Stavanger og Bergen, må vi nå å forholde oss til minst 4 betalingsløsninger... (5 når Statoil åpner sin ladestasjon, men antar at mange som meg da ikke en gang vil vurdere å bruke Lyse, så da er vi på 4 igjen)

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Svk

Hadde ikke kommt meg hjem igår om det ikke hadde stått en lyse hurtiglader langs veien :-) så at de har fått opp 6stk er jo kjempe bra
Så ingen andre elbiler de 45 minuttene jeg var der.dette var på randaberg.
Ok med 99kr for min del den ene gangen. Men hadde jo vært greit med en 50 lapp for 15 min lading. Da unngår en vel kanskje ladekø nå som elbilene kommer for fullt.. Ser jo leaf,golf og tesla overalt

odahle

Har sett kødannelser på bla. Åsen de siste dagene. Kanskje de da er gratis for øyeblikket?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

aronesen

Kan stemme. Ble ikke spurt etter brikke de siste gangene jeg har ladet her..  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

kamikaze

Ny mail fra Lyse i dag

SitatLyse har dessverre mottatt gjentatte klager på at enkelte biler bruker ladepunkter på hurtigladerne i lengre perioder. Vi ser oss derfor nødt til å begrense maksimal ladetid.

Med virkning fra 01.04.2016, settes maksimum ladetid til 40 min.

Vi beklager om dette skaper problemer for noen som trenger lenger ladetid, og ber om forståelse for at vi må gjøre det slik, for å hjelpe flest mulig med å få ladet.

Skulle du ha noen spørsmål sitter vi klare til å svare deg på tlf. 51908090.

Vennlig hilsen

Lyse Dialog AS

Har de lov til å endre på vilkårene hos abonnenter i bindingstiden?
Ville trodd de måtte vente til de 6mnd var ute hos hver enkelt kunde.


Stavanger

zyp

Sitat7.4 Lyse AS har rett til å gjøre endringer i abonnementspriser, avgifter og Vilkårene. Endringer Lyse AS antar vil være av en viss betydning og til ugunst for Abonnenten, vil Abonnenten bli varslet om senest to måneder før endringen trer i kraft.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA