Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Luftfjering som resetter seg?

Startet av BE, torsdag 28. august 2014, klokken 09:45

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: edyrli på mandag 08. desember 2014, klokken 09:17
La tilfeldigvis merke til at Lyse har satt ned prisen på lading noe. Nye priser er:
159,20 pr/mnd for inntil 15 ladinger pr måned.
79,20 pr/lading for enkelt lading.
Fortsatt dyrt for enkeltlading men de har tydelig innsett at de hadde prist seg ut av markedet for alle andre en dem med stort behov for hurtigladning. Det er rimelig for de som kjører mye. 15 ladinger på en måned blir jo 10,6 kr/pr lading.

Jeg mener også Lyse burde satt laderne litt mer spredt utover fylket. Nå står de unødvendig tett.
Bryne -5,9km- Klepp -15km- Sandnes -10,7km- Stavanger -9,4km- Randaberg

Bra! Tross alt en reduksjon på 20 %. Ville uansett hatt minuttpris, men det er et skritt i riktig retning.

K S

Sitat fra: edyrli på mandag 08. desember 2014, klokken 09:17
La tilfeldigvis merke til at Lyse har satt ned prisen på lading noe. Nye priser er:
159,20 pr/mnd for inntil 15 ladinger pr måned.
79,20 pr/lading for enkelt lading.
Fortsatt dyrt for enkeltlading men de har tydelig innsett at de hadde prist seg ut av markedet for alle andre en dem med stort behov for hurtigladning. Det er rimelig for de som kjører mye. 15 ladinger på en måned blir jo 10,6 kr/pr lading.

Jeg mener også Lyse burde satt laderne litt mer spredt utover fylket. Nå står de unødvendig tett.
Bryne -5,9km- Klepp -15km- Sandnes -10,7km- Stavanger -9,4km- Randaberg

Hvor får du disse prisenen????lyse.no er prisen fortsatt 99 og 199.....

edyrli

Ops, min feil. De andre prisene var nok uten moms. Jeg hadde tilfeldigvis komme meg inn på bedrift.
http://www.lyse.no/drivstoff/elbil/
http://www.lyse.no/bedrift/drivstoff/elbil/
La desverre ikke merke til dette før..
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

K S

Sitat fra: edyrli på mandag 08. desember 2014, klokken 10:16
Ops, min feil. De andre prisene var nok uten moms. Jeg hadde tilfeldigvis komme meg inn på bedrift.
http://www.lyse.no/drivstoff/elbil/
http://www.lyse.no/bedrift/drivstoff/elbil/
La desverre ikke merke til dette før..

Selvfølgelig! Er det for godt til å være sant, ja da er det ikke sant! Burde jo tenkt meg det, det er jo tross alt Lyse!!!  >:(

Men vil kan jo ønske oss lavere priser til (H)Jul! :-)

TorT

Bondefangeri. Det er alt som behøves å si om prispolitikken til Lyse.

199kr for inntil 15 ladinger. Hvis en sier det fort uten å tenke seg om, er det jo billig.
Og for noen få som har et kjøremønster der de får utnyttet klippene er det jo greit, men veldig mange brukere trenger bare noen få ladinger i måneden. Når måneden er over, så mister man resten av klippene.

Med 6 mnd bindingstid. Det er jo en annen ting. Folk som bare skal passere Rogaland blir jo flådd.

Hadde en ihvertfall beholdt klippene et år, før en mistet dem, ville det vært en enorm forbedring, spesielt hvis en fikk koblet dette med en roamingløsning.

Så har vi en gruppe som kansje har bruk for en daglig hurtiglading, ihvertfall på arbeidsdager.
De må over på 99kr pr enkeltlading før måneden er omme.
Dermed har Lyse, med en taktikk med 15 ladinger i måneden klart å snyte begge grupper.

Dette minner om hvordan mobilselskapene herjet en gang i tiden.
Jeg ser mange her inne er opptatt at strømselskapene skal tjene penger på oss fra dag 1.
Vi er ikke så mange enda, og tror dere f.eks Statoil tjener penger på en ny bensinstasjon. Det tar årevis med avskrivinger, før man tjener noe.

Og hvis man har dyre priser, som gjør at folk unngår betalingslading, nesten for enhver pris, så vil det aldri bli god butikk.

En trenger VOLUM, før det blir inntjening. Hvis de tror noe annet, burde de strøket på blårusskolen sin.

En kan jo bare se på Ishavsveien. De tar den jo helt ut når de setter priser.

Det ble litt forskjellig som måtte ut, når en først satte seg ned for å skrive litt.  :o

mvh TorT

kos

Hei Tor - dette er triste greier og du har helt rett. Motsatt til disse grådige er tesla sitt sc system som sprer seg i et tempo som er nesten ikke til å tro. Og helt gratis for teslaeiere. Over hele Europa. Og fra neste år til Russland og Tyrkia.

Thomas Parsli

Det er litt drøyt  å omtale SC som gratis, all den tid man faktisk må betale for å få tilgang.
Eller som bekjente i mobilbransjen sier: "Det er ikke gratis å dusje på Elixia".

Jeg synes det største problemet med Lyse er at de havner midt på treet:

* 2400,-/år for de som lader inntil 15 ganger per måned er ganske billig per gang, men håpløst dyrt hvis du må hurtiglade oftere (det er 20 arbeidsdager/mnd tross alt).

* 99,-/hurtiglading er helt ok en gang i blandt (besøke venner), men ikke flere ganger i måneden (nær familie, hytte etc.).

Men jeg antar Lyse (som Ishavsveien) har regnet ordentlig på dette og mener de faktisk må ta såpass betalt.
Jeg legger til grunn at hverken Lyse eller Ishavsveien er dumme/teite/inkompetekte men har et annet syn på kostnader og inntekter enn oss.

Tilbød de 15min/44,- (som Statoil) hadde det vært litt vanskeligere å kritisere de, nå tror jeg de bommer på majoriteten av elbilbrukerene.

Thomas
(for å helle bensin på bålet; Lyse har mottat en god del i støtte fra Transnova)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei Thomas helt riktig. Vi betalte da vi kjøpte bilen. Eller rettere sakt vi fikk den sammen med 85 pakken. 60 pakken måtte betale. Men det er helt riktig at det er tesla eierne som har betalt stasjonene. Samtidig er det ganske grei ordning. Som du ser av tråden. For ordens skyld har jeg også en annen elbil, og hadde jeg fått en samme sort ordning med den,hadde jeg hoppet på.

TorT

Hvorfor er 99kr greit en gang i blandt.

Siden en på en Leaf, gjerne lader før en er skåltom, i tilfelle lader er defekt, og gjerne bare fyller til 80-85% på hurtiglader. Så snakker en ofte om ikke mer enn 10-12 kWt

En tjeneste skal koste det den koster. og ikke special price for you my friend. Og det løser jo ikke problemene for folk som hurtiglader daglig, og går tomme for klipp. Kan fort bli mer enn 500kr ekstra i måneden.

Når det gjelder de 15 klippen kan jeg ta et eksempel fra Rogaland. Hvis jeg fra Stavanger vil kjøre til Flekkefjord, må jeg bruke 2 klipp for å få tilnærmet 100%, som er hva jeg vil trenge, hvis ikke forholdene er helt optimale. Så de siste 2-3 kWt er et klipp de også. Mange steder har lignende strekninger som er en utfordring. Kunne vært avhjulpet hvis man satte opp Type 2, med minst 7kw uttak ved siden av hurtigladerene.

Og Lyse og andre skal gi blaffen i om jeg er utenfor kjerneområdet mitt fordi jeg besøker venner iblandt.

Jeg er klar over at andre er bor steder der de er fullstendig avhengig av flere abonnemang for å få dagene til å gå rundt, og de har det dermed enda verre.

Og så ser jeg enkelte her inne på forumet som synes det skal være så dyrt at det alltid er ledig den ene gangen i måneden de skal hurtiglade. For det har de råd til. Hvor selvsentrert er det mulig å bli.

Kan vi ikke være litt mer solidarisk. Betale, men en fornuftig pris. Vise litt hensyn til hverandre.

mvh TorT


kos

FLOTT TOR - holdningene dine er gode for elbiler. Dyr strøm er garantert færre elbiler. Dette systemet har ingen glede av.

Thomas Parsli

Jeg tror veldig mange hadde vært villige til å betale, men ingen andre enn Tesla har visjoner og guts nok til å tilby det...

Når Carlos Ghosn valgte å investere over 30.000.000.000,- i elbilutvikling (Nissan og Renault) burde han satt av en promille til ladenettverk...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: TorT på mandag 08. desember 2014, klokken 18:40
Hvorfor er 99kr greit en gang i blandt.

Fordi 99,- bringer deg rundt 100km de få gangene du trenger det.
På samme måte som 25,- er greit å betale for en flaske vann en gang i blandt.

Sitat fra: TorT på mandag 08. desember 2014, klokken 18:40
Og det løser jo ikke problemene for folk som hurtiglader daglig, og går tomme for klipp. Kan fort bli mer enn 500kr ekstra i måneden.

Det var jo nettopp deg jeg skrev...

Sitat fra: TorT på mandag 08. desember 2014, klokken 18:40
Og så ser jeg enkelte her inne på forumet som synes det skal være så dyrt at det alltid er ledig den ene gangen i måneden de skal hurtiglade. For det har de råd til. Hvor selvsentrert er det mulig å bli.

Kan du vise meg ett eneste innlegg  som argumenterer i den retningen?
Ett eneste ett?

Jeg tror du missforstår et ønske om at knappehetsgoder som treglading og parkering ikke skal være gratis med et ønske om at hurtigladere skal være "skikkelig dyrt". Det er to helt forskjellige ting.
Helt forskjellige.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

LMOR

Det Lyse ikke forstår, er at det er mange som er villig til å betale 40-50.- for å lade i 15min. Når jeg er i Stavanger, så trenger jeg bare 5min lading for å komme meg hjem igjen. 99.- blir såpass urimelig at vi finner andre løsninger.

Altså taper de penger hver eneste dag. De taper 200.- i måneden bare på meg, for jeg kommer til å lade hos Lyse før prisen endrer seg. Hver tapte krone, er rent nettotap, for laderne står der allerede.

Så hvilken grundig beregning som ligger bak dette, forstår ikke jeg  :-\
Det de burde gjøre, er å prise det så lavt at konkurrentene ikke prioriterer markedet i Stavanger. Når de setter ned prisen etter at konkurransen er reell, så er risikoen at mange av oss foretrekker en kjede som dekker mer enn Stavanger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Dannyboy

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. desember 2014, klokken 19:00
Sitat fra: TorT på mandag 08. desember 2014, klokken 18:40
Hvorfor er 99kr greit en gang i blandt.

Fordi 99,- bringer deg rundt 100km de få gangene du trenger det.
På samme måte som 25,- er greit å betale for en flaske vann en gang i blandt.

Sitat fra: TorT på mandag 08. desember 2014, klokken 18:40

Thomas, her tror jeg må melde pass. For meg er det uaktuelt å bli flådd enten det gjelder vann eller strøm. Heldigvis har jeg valget med å kunne velge vekk landeveisrøverne til Lyse, jeg må  bare planlegge litt, og så lader jeg bare hjemme/andre steder jeg parkerer. Å betale langt over km-prisen av fossilt brennstoff er vel ikke meningen med å kjøre elektrisk? Hvis du ikke har tomt batteri, men likevel trenger en 'topping-up' for å komme fram, risikerer du å kjøre særdeles dyrt på i utgangspunktet billig drivstoff. Og hvorfor skal man betale mange ganger el-prisen jeg har i garasjen?
Lyse gjør seg selv en bjørnetjeneste. Det blir bare stakkarene på gjennomkjøring uten andre valg som kommer til å lade der med slike priser. Og så kanskje deg da Thomas?
Snart kommer Statoil Forus med sin hurtiglader, der blir det heldigvis litt mer edruelige priser.
Det eneste rette på sikt, og det tror jeg vil være økonomisk lurt av leverandørene for å fange flere kunder, vil være å sette en fornuftig pris i forhold til ladet mengde. Sånn som alle andre forbrukere av strøm betaler..
E-Golf Intro Night Blue m/vp levert 16.1.15

Rio

Dannyboy: Jeg forsvarer ikke prisene til Lyse, men det er altså ikke strømmen, men infrastrukturen (hurtigladeren, strømtilkoblingen, serviceapparatet, osv.) du betaler for. Strømkostnaden er nesten irrelevant i forhold.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA