Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av edakcots, onsdag 27. august 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

edakcots

Hvis man tar i betraktning at Tesla er 3 ganger så dyr som ZOE, LEAF går kortere, i3 og VW tar evigheter å lade samt at alle er vesentlig dyrere enn ZOE.
I tillegg kan Renault skilte med full lademulighet overalt etter å ha introdusert den nye ladekladden, samt får et landsdekkende gratis nettverk av 22KW.
Da lurer jeg på hvor mange ZOE det blir solgt til neste år? Har dere noen innvendinger til hvorfor man skal kjøpe noe annet?
Bilen lader kjappere km/min en selveste tesla´n?
Den går lengre per lading enn alle andre i samme klasse, verken Leaf, Golf eller I3 klarer det samme per lading. (testet selv)
Selvfølgelig hvis penger ikke spiller noen rolle, så er det bare å stille seg i kø hos Tesla. Men man får ufattelig mye bil for pengene med ZOE. Den har tilogmed en haug med utstyr inklusive i prisen som ingen av de andre macher til den prisen?
Nå er det kun rykter om ladekladd og ladenettverk og ikke offisielt, men det er fra svært pålitelige kilder, så jeg tror elbil-morge straks får en ny vinner:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

sigurdi

#1
Dersom en regner totalt antall Tesla (Model S og X) og produksjonen av sistnevnte kommer i gang etter planen kommer de til å få gode tall i 2015 også. :-)

Det er mange å velge blandt på pendlerbilene, men tror e-Golf kommer å selge godt, bare de gidder produsere.
Kjøp i dag og levering i mars er for lenge å vente når det finnes mange alternativer.

Outsider kan være Kia, der det kommer endel biler alerede i høst.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

elektrolux

Enig i at Zoe knuser konkurransen på papiret, men det gjorde også Betamax over VHS i sin tid.

Tror nok giganter som VW, BMW og ikke minst   PSA parrerer med oppgraderinger skulle Renault ta for mye av markedet.

F. eks er det meget enkelt å oppgradere Golf med en heftigere lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Tror ryktet til Zoe er ødelagt for denne gang. Selv om de kommer med ekstra kladd på ladekladden vil man slite med enfase Type2 stolper, og det er det det kommer til å bli mye av i fremtiden. Med så mye kritikk de fikk i starten så skal det mye til å få rettet  opp det.

Golf kommer til å selge i store mengder fordi nordmenn av en eller annen grunn elsker Golfen. Leaf er et velprøvd konsept som dekker behovet til veldig mange og kommer til å fortsatt selge masse. Når BMW har fått dekket leveransen av i3 til entusiastene tipper jeg salget av den kommer til å gå litt ned.

Den som vinner fremtidens elbilmarked her i landet er den produsenten som leverer en elektrisk stasjonsvogn som tar 1000kg på hengerfestet og har en realistisk rekkevidde på 25-30 mil på en lading.

Radiobil1

#4
Hvis Renault skal selge volumer må de nok øke reklamebudsjettet for TV reklame, og komme med god informasjon. Tror ladeproblematikken nok er iferd med å løse seg, med alle de nye laderne som spretter opp.
Men i Norge sliter de fortsatt med omdømmet, og skal man vinne nye brukere må de informeres mer om ZOE enn det VW trenger å gjøre med Up og Golf.

Spørs også om de burde beholdt muligheten for å leie batterier for stat og kommune og andre bedrifter, som en slik ordning ville innebære stor sikkerhet mht batterilevetid og gjenkjøpsverdi.

Skal du tjene penger må du bruke penger, særlig for å endre merke-omdømmet. Nå selger de brukbart med Clio og Captur, men ZOE har i det norske avgiftssystemet en mulighet ingen andre Renaulter har.
Men da holder det ikke med ett bilde på værmeldingen på TV2, da må det konkret informasjon om bilens fordeler.

De var nok også 6 mnd for sene med lansering, og derfor ble det solgt uforholdmessig mange Leafer mens de hadde monopol.

Tror fortsatt de kan ta markedsandeler, men da må de Renault gutta jobbe hardere og bruke mer reklamekroner enn de gjør i dag.

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kaiat

Jeg tviler sterkt på at Zoe blir noen storselger i Norge. Ladeproblematikken er nå en ting, men det generelle ryktet til Renault i Norge gjør nok sitt til nordmenn går andre steder og handler bil. Se bare på hvor dårlig Renault har solgt de siste årene på fossilmarkedet. Selv har jeg fossil-Renault og er forsåvidt godt fornøyd, men opplever jo at folk har sine fordommer om merket. Bare prøv å komme med en Renault i innbytte hos en bilforhandler... ::)


TeslaK

Laderen i Zoe er veldig kul og bilen har et fint design. For meg er ikke hurtiglading av en bil med så kort rekkevidde spesielt viktig. Det blir en bil nr. 2 uansett..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

edakcots

Ryktet til Renault er frynsete, det er det ingen tvil om.
Men nå er det "100" år siden R5 osv, så den nye generasjonen er ikke kjent med dette. Nissan var ikke akkurat noe smykke før Qashkai heller, så det ER mulig. Men det avhenger om Renault klarer å markedsføre riktig deres nye produkt. Det er nemlig veldig viktig at de ikke tror at "alle" er kjent med merkevaren Renault. Det er det nærmest ingen "yngre" som er...
får de til dette så er veien lagt klar for maaange salg!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Radiobil1

Rart ikke de tar inn noen entusiastbiler, fra Renault Sport. Det kan være Clio RS, evt Gordini eller tilsv i Twingo eller Megane.
Når folk skal kjøpe bil, så spør de rundt til de på arbeidsplassen og vennekretsen som er interessert og kan noe om bil, og det er ofte de som liker litt fart og futt, og som ville kjøpt biler med litt motor i.

De fleste andre merker tar inn sine råtasser, rart ikke Renault gjør dette, om så bare til en butikk, som kan disse bilene!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kaiat

Ja, det er ikke mye merkevarebygging der i gården. Det virker som om de kun selger de modellene som er mest mulig A4.

Ellers skulle de hatt hurtiglademulighet på Kangoo også, den skal visstnok heller ikke komme med Cameleon-laderen heller etter det jeg forstår.

Ole Petter

Sitat fra: emil på onsdag 13. august 2014, klokken 08:23
Tror ryktet til Zoe er ødelagt for denne gang. Selv om de kommer med ekstra kladd på ladekladden vil man slite med enfase Type2 stolper, og det er det det kommer til å bli mye av i fremtiden. Med så mye kritikk de fikk i starten så skal det mye til å få rettet  opp det.

Type 2 enfase har jeg til gode å se. Hvor er de? Sikker på det ikke er en annen myte angående Zoe og lading?

Alle jeg har sett er 3 fas, 32 ampere. Hjemme har jeg 3 fas 16 ampere.

Noen schukokabel eller kladder skal jeg aldri bruke til den bilen.

K S

Sitat fra: edakcots på torsdag 14. august 2014, klokken 20:37
Nissan var ikke akkurat noe smykke før Qashkai heller, så det ER mulig.

Smykkeproduksjonen til Nissan har vel vært fraværende. Men konsernet laget da noen smykker, men de het Datsun, ulempen var at de ikke var laget av edelt metall og rustet.... men det har vel de fleste glemt....

edakcots

Ser nok på statistikken over salget av elbil for september allerede at ZOE tar et megasteg i riktig retning!

5 seter, lengst kjørelengde utenom Tesla, lader kjappere enn noen annen elbil, best i kollisjonstest, varmepumpe og er den eneste som har full 30 dagers returrett!

Løp og kjøp:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Småfly

#13
Kikket så vidt på den, men falt ikke i smak her. Utvendig var den grei nok. Innvendig virket den veldig enkel med noen snodige løsninger. Gammeldags håndbrekk og gearspak, plass som kunne vært utnyttet bedre. Ikke skinn, varmeseter eller ratt. Og Renault nøkkelkort, hva er greia med det??
Skulle vært mulig å velge bort hjemmelader. For min del blir det stort sett ladet på jobb og andre steder, veldig sjelden hjemme. Både ladekladd og "ladebøtte" må man vel betale ekstra for?
Men den innebygde laderen skal de ha skryt for, synd den ikke er helt fornøyd med strømnettet vårt. Får håpe flere produsenter kommer med slike ladere som er litt mindre kresne :-)

Sitat fra: edakcots på onsdag 27. august 2014, klokken 22:49
5 seter, lengst kjørelengde utenom Tesla, lader kjappere enn noen annen elbil, best i kollisjonstest, varmepumpe og er den eneste som har full 30 dagers returrett!

Løp og kjøp:)
Selger du Zoe, siden den blir fremstilt som den mer eller mindre perfekte elbil?
I følge denne går i3 lengst, så Zoe like bak og Leaf rett bak der igjen. Og jaggu er ikke e-up'en så langt unna den heller.

http://touch.tb.no/toppsaker/1.1238753/20140825/1.8557882

Rav4_EV

SitatI følge denne går i3 lengst, så Zoe like bak og Leaf rett bak der igjen. Og jaggu er ikke e-up'en så langt unna den heller.

Følger du med i videoen blir der opplyst at i3 var den eneste bilen på sommerdekk.
Alle som har lagt om til vinterdekk på elbil erfarer markant redusert rekkevidde.

Hva greia er med Renault nøkkelkort?
Tja, hva er greia med Leafs nøkkeltansponder?
Rund eller flat. Det er spørsmålet.
Renault har flere funksjoner på fjernkontrollen. I tillegg til å låse bilen opp/igjen kan du sette på klimaanlegg eller åpne ladeporten.

Sjekket du infotainment skjermen? Flere muligheter enn Leaf. Mulighet for tilleggs app'er. Navigasjon er basert på TomTom. Kø og ulykker kommer automatisk opp.

Japan Leafen har elektrisk håndbrekk på midtkonsollet. Det synes jeg er kult.
Euroleafen med pedalbrekk synes jeg er gammeldags.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA