Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av edakcots, onsdag 27. august 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

Småfly

Var ikke meningen å starte en zoe vs leaf diskusjon her, alle elbilene har sine fordeler og ulemper. Spørsmålet i førsteposten var jo hva som skulle hindre zoe i å bli den mest solgte i 2015. Det jeg nevnte er slike ting som gjør at jeg droppet/hadde droppet den, spesielt ladeproblematikken. Og det at i følge edakcots er dette den eneste rette bilen å kjøpe, noe jeg syntes ikke er riktig. Ja, laderen er genial så lenge den godtar strømnettet den er koblet til, men ellers skiller den seg vel ikke så veldig ut fra andre elbiler på markedet. Svakere motor enn de andre, ikke mulighet for skinn, varmeseter og tilsynelatende ikke noe voldsom rekkevidde heller. Per nå virker det vel som kanskje det er golfen som går lengst av "småbilene"?

Ang rekkeviddetesten jeg linket til. Up'en gikk 158km og leaf 163km. Vil vel si at dette er en akseptabel rekkevidde på disse bilene, så at det er et markant merforbruk fordi disse gikk på vinterdekk har jeg vanskelig for og tro. Er vel ikke mange som får en Up til å gå lenger 158km, sommer eller vinterdekk...mulig en marginal fordel til bmw'en siden det var den eneste med sommerdekk??

edakcots

Hei!
Nå ble det ihvertfall en saklig diskusjon:)

Vinterdekk ca 7-8% mer energiforbruk! dette gjelder selvfølgelig også diesel/bensinbiler.

ZOE er den eneste som lader kjappere enn Tesla på type2 som blir standarden i Norge. Golf går IKKE lengst, best å teste selv head to head for å få sikre tall vettu:)

Skinnseter og varme i seter er etterspurt hos importør og det jobbes med saken. Er jo ikke akkurat noe voldsom kostnad det, selvom BMW tar en årslønn for det...

Midtarmlene kommer også i ZOE nå, så det er det ingen grunn å snakke om.

Ellers så kan man få med ladeboks til de få gangene man trenger å "pyselade". Hjemme har man jo en skikkelig hjemmeladestasjon montert fra Renault i prisen:)

Er man til og med litt lur tar man superladeren til 10.000 ekstra så er jo huset ditt Tesla ready også!

Neida, Leaf er ikke noe dårlig valg, har hatt det i snart 2 år, så vet det meste om den, men ZOE går 10-15 km lenger på småkjøring og 20-30 km lengre på motorvei, det er fakta og en nødvendighet for meg...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

afo

Ja, laderen til zoe et best. Men det er vel en grunn til at fossilgolf er en av norges mest solgte biler år etter år. Renault har aldri vært høyt opp med feks. clio ellet megane, som er i ca. samme klasse. Golfen er kanskje litt traus, men er en bra og velutviklet bil. 40 år med erfaringer og forbedringer gir resultater. Når man så putter en elmotor i denne, skal det godt gjøres å feile. Ja, den kunne hatt større batteri og kraftgre lader, men kvalitetsfølelsen den gir, har jeg ikke opplevd i noen annen elbil. (bortsett fra i3, men klarer ikke å like hvordan den ser ut)

Har kjørt en del leaf og litt zoe, og skulle ønske en av de vekket "vil ha følelsen",  så jeg slapp så lang leveringstid. Men etter noen prøvekjøringer av e-golfen, venter jeg gladlig på den. Jeg fikk også lavest forbrul med den på ca. samme kjøretur, foran zoe og så leaf.

Bra ikke alle liker samme bil, da dette hadde blitt fryktelig kjedelig, men jeg tror helt ærlig at det blir golfen som kommer til å selge best. Noe også statistikken så langt viser.

K S

Får en tak i skrapelodd på kampanjen til Renault, kan en få bil til 220-230.000, Golf ender fort på 280-300.000, for meg er ikke det uvesentlig....Renault ser ut som?....tja, men Golfen ser ut som: Golf....ihvertfall ikke spennende, noe jeg synes Soul er.....

erik e

Om Renault blir mest solgt i 2015 skal jeg spise ladekablen min.  ;) God helg      Har Renault og har hatt ca. 20 stk. . God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

edakcots

Du skal få slippe å spise ladekabelen, det er helsefarlig!
Kun ZOE alene på topp neste år, tar av allerede i høst:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Tipper 300 til i år og 200 solgte neste år hvis de ikke blir enda mer desperate og f.eks setter ned prisen med 50k.

pottle

#22
Kan noen av dere med ZOE informere om hvordan det går med "støyen" som genereres når bilen lader. Har dette blitt plagsomt for noen av dere eller naboer? Hvordan løses det fra dag til dag? Blir en vant til det?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

edakcots

Ikke noe problem for meg, må virkelig legge øra ned på panseret for å høre det, men traff en som klagde på sin og hans var mer merkbar...
Men den må stå rett under et soveromsvindu før det blir plagsomt tror jeg.
Er det noen som har merket forskjell om man lader hjemme eller på en hurtigladestasjon?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

tinker

Jeg hører det ikke inne, og jeg har ikke hørt naboer si noe i alle fall. Det er ikke en veldig plagsom lyd, høres ut som en induksjonsplate omtrent.

Den er ikke kontinuerlig heller, jeg har gått forbi bilen mens den lader uten at lyden har vært der.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Flips

Ladet på 22 kW og det var ca. like mye lyd som på 3,7 kW. Ladet også på Schuko en gang, da var lyden helt borte. Vi kan så vidt høre lyden hvis verandadøra står oppe, men det er ikke plagsomt :)

ZoeViggo

Lader i garasje. Man kan høre lyd fra ladingen rett utenfor garasjedøren, men få meter unna hører man den ikke.
Renault Zoe, hvit, juni 2014

edakcots

300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på søndag 31. august 2014, klokken 22:24
300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)

Må være solgte biler, ikke biler som de bare gir bort til folk som kjøper Se og Hør...  8)

dagandrek

Jeg var litt skeptisk til denne høyfrekvente lyden ved lading. Jeg hører veldig godt lyder med høy frekvens og var derfor litt betenkt.
Det er ikke forskjell på lyden ved forskjellig strømstyrke.
Jeg har bilen stående utendørs hvor jeg har to naboer tett opptil. Han ene har jeg gitt beskjed om lyden til, han andre ikke. Ingen av dem har nevnt noe for meg at de har merket det eller sagt at det er plagsomt.

Selv legger jeg ikke merke til det lengre. Er bare en lyd jeg registrerer og tenker at, ja nå lader bilen...

I starten satt jeg bare på lading om natta for å ikke plage naboene utendørs. Men det tenker jeg ikke på lengre.

Dette er noe du blir vant til. Ikke ett problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA