Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:06

Jeg har tilgang på 63A kabler nå. Dog bare 3-fase så de blir ganske tykke og klumpete. Uansett må det laskes i ladestasjonen for å få denne effekten på 1-fase, lasking i plugg er umulig på slike kabler pga. at de fyller ut hele hylsen i pinnen i Type 2 støpselet.

Jeg har ikke regnet på pris, men vil anta ca. dobbel pris i forhold til 32A varianten. Dessuten noen ukers leveringstid da både kabel og 63A EPC må spesialbestilles. Men det lar seg ordne ihvertfall :)

Jeg fant en 125A 400V 3-faskontakt og tilhørende skjøteledning på jobb her om dagen. Det var litt av et beist begge deler, er også 63A veldig klumpete? 125A-kabelen var nesten ikke håndterbar..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på lørdag 20. desember 2014, klokken 12:13
Da er den montert, men jeg forstår ikke hvorfor bilkontakten ikke har en utløserfunksjon. Er den dimensjonen umulig for tredjepartsutstyr?

Umulig er det ikke, men det må designes en egen Type 2 kontakt med elektronikk inni. Foreløpig har ingen tatt den jobbe, og når noen gjør det vil de neppe selge løse kabler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: E_S på lørdag 20. desember 2014, klokken 14:32
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:06

Jeg har tilgang på 63A kabler nå. Dog bare 3-fase så de blir ganske tykke og klumpete. Uansett må det laskes i ladestasjonen for å få denne effekten på 1-fase, lasking i plugg er umulig på slike kabler pga. at de fyller ut hele hylsen i pinnen i Type 2 støpselet.

Jeg har ikke regnet på pris, men vil anta ca. dobbel pris i forhold til 32A varianten. Dessuten noen ukers leveringstid da både kabel og 63A EPC må spesialbestilles. Men det lar seg ordne ihvertfall :)

Jeg fant en 125A 400V 3-faskontakt og tilhørende skjøteledning på jobb her om dagen. Det var litt av et beist begge deler, er også 63A veldig klumpete? 125A-kabelen var nesten ikke håndterbar..

Den er ganske tung og tykk, men den går å håndtere. Om du vil vite hvordan den er så sjekk ut kabelen på 43kW AC uttaket på en flerstandard hurtiglader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Johnny på lørdag 20. desember 2014, klokken 12:13
Da er den montert, men jeg forstår ikke hvorfor bilkontakten ikke har en utløserfunksjon. Er den dimensjonen umulig for tredjepartsutstyr?

Umulig er det ikke, men det må designes en egen Type 2 kontakt med elektronikk inni. Foreløpig har ingen tatt den jobbe, og når noen gjør det vil de neppe selge løse kabler...

OK, regnet heller ikke med at du hadde ignorert problemstillingen. Jeg skrudde opp kontakten, og det er tydelig at den metalldingsen på toppen er tiltenkt et eller annet i fremtiden. Alt den gjør nå, er å lage en liten lyd. :)
TMS og eGolf.

Gliderman

Hei
Har nå montert opp og tatt i bruk ladestasjonen. Funket som ei kule.
Jeg får snart en Ampera i gården og kan jeg bruke denne ladestasjonen til Ampera også selv om den lader med maks 16A?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. desember 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Johnny på lørdag 20. desember 2014, klokken 12:13
Da er den montert, men jeg forstår ikke hvorfor bilkontakten ikke har en utløserfunksjon. Er den dimensjonen umulig for tredjepartsutstyr?

Umulig er det ikke, men det må designes en egen Type 2 kontakt med elektronikk inni. Foreløpig har ingen tatt den jobbe, og når noen gjør det vil de neppe selge løse kabler...

Nå viser det seg at et dobbeltrykk på taket på den lille svarte bilen løser ut kabelen. Kansje gammelt nytt for de fleste, men ikke for meg. Gjør brukervennligheten fullt ut akseptabel!
TMS og eGolf.

janegils

Eit par spørsmål  (skal lade ein eGolf):

Vil det være mulig å koble boksen til eit 3-fase 16A uttak?
Fysiske mål på boksen?

Jaws

Hei!

Jeg kan ihvertfall gi deg målene på boksen:

B: 200 mm H: 155 mm D: 95 mm

Dette er ikke iberegnet de to pakkniplene som stikker ut under.

Fikk forøvrig ekstremt rask og god service fra Hr. Kirkebø, bestilte ladestasjon + rødt kabelsett til Tesla og fikk alt svært raskt.

Mvh Jaws
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

mj

Hei. Har i dag  400V 16A på rød kontakt i garasjen. Vil gjerne slippe å ta kabel inn og ut hver gang jeg skal lade og ønsker derfor en boks med fast kabel. Har anledning til å sette inn 25A og trekke 17kW i stedet for 16A. Noen som har tips om en rimelig og grei løsning ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

jkirkebo

#69
Sitat fra: mj på søndag 08. februar 2015, klokken 21:13
Hei. Har i dag  400V 16A på rød kontakt i garasjen. Vil gjerne slippe å ta kabel inn og ut hver gang jeg skal lade og ønsker derfor en boks med fast kabel. Har anledning til å sette inn 25A og trekke 17kW i stedet for 16A. Noen som har tips om en rimelig og grei løsning ?

Tja, siden du poster i tråden min så kan jeg jo nevne at jeg har en 3-fase utgave av dette ladestasjnoskittet som kan levere inntil 22kW. Begrensning til 25A er ikke noe problem. Pris 4350,- + porto.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TeslaTerje

Her er min ladestasjon som eg kjøpte her, klar til å settes opp ute ved min parkeringsplass.
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

geirgp

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:44
Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.

Bare nysgjerrig, har ikke tilgang til mer enn 32A hjemme, men hvordan får man fora 80A (230V?) inn i bilen? Trodde dobbeltlader hadde begrensning på 32A/22kW?
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

emil

Sitat fra: geirgp på torsdag 09. april 2015, klokken 22:06
Bare nysgjerrig, har ikke tilgang til mer enn 32A hjemme, men hvordan får man fora 80A (230V?) inn i bilen? Trodde dobbeltlader hadde begrensning på 32A/22kW?

Hver "lader" i Tesla er bygget opp av tre like del-ladere, en for hver fase. Så imotsetning til f.eks Zoe som har en ordentlig trefaselader har Tesla tre stk enfaseladere på enkeltlader modell og seks stk enfaseladere på dobbeltlader utgaven. Ved parallellkobling av disse er man fort oppe i 80A på 230V.

solarmax

Er det noen som har fått en elektriker til å koble og sette opp en slik? Og hvor mye det kostet?
I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

solarmax

Jeg vurdere å kjøpe dette settet - men har noen spørsmål om hvordan en finner ut om mine 2x 16A sikringer (sikringboksen i Garasjen) kan oppgraderes til 240V/32A.

Strømmen til garasjen kommer fra en ledning ned i bakken - så jeg er ikke helt sikker på hvor strømmen kommer fra, men garasjen har egen måler (se bildet - der boksen under er sikringsskapet). Om strømmen kommer fra rekkehuset vårt eller fra en strøm/sikringsskap i gata vet jeg ikke.


Men spørsmålet er om det kan være nok strøm opp av bakken til bare å bytte ut sikringene i skapet med 32A sikringer, og så bytte ledningen fra sikringsnoks/måler og ut til strømuttaket i garsjen med tykkere ledning (6kvadrat) + sette opp en blå kontakt. Ev. kjøpe denne ladeboksen og koble meg inn på denne.

Og hva tror dere det koster å bytte sikringene + strekke 10m ledning (av en elektriker)?
I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA