Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Nuvolari

Har brukt boksen i 1 år nå uten et eneste problem. Meget bra produkt og service. Lader en tms og en eGolf på samme boks (en om gangen).
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Elmo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 05. juli 2015, klokken 08:09
Lader en tms og en eGolf på samme boks (en om gangen).

Har du da 32A kabel til eGolfen eller fungere denne også med 16A Type2 kabel som følger med VW ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 05. juli 2015, klokken 16:25
Sitat fra: Nuvolari på søndag 05. juli 2015, klokken 08:09
Lader en tms og en eGolf på samme boks (en om gangen).

Har du da 32A kabel til eGolfen eller fungere denne også med 16A Type2 kabel som følger med VW ??

Boksene mine har fast kabel. 16A/32A problematikken gjelder kun bokser med Type 2 uttak der man bruker egen kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. juli 2015, klokken 16:56
Sitat fra: Elmo på søndag 05. juli 2015, klokken 16:25
Har du da 32A kabel til eGolfen eller fungere denne også med 16A Type2 kabel som følger med VW ??

Boksene mine har fast kabel. 16A/32A problematikken gjelder kun bokser med Type 2 uttak der man bruker egen kabel.

:-[  sløvt av meg å spørre, for jeg har jo sett at kabel følger med :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Anders Prytz

Tror ikke jeg har funnet svaret i tidligere poster her så håper dere ikke arresterer meg om det evt. har blitt besvart allerede  :P

Dette er beregnet på 32A enfas? Kan den også kobles til 32A trefas?

Tenker å bruke denne på Type 2 til min E-golf.

Anders
Ålen, Sør-Trøndelag
Elbilist siden Juli 2015
2016-modell Volkswagen eGolf

jkirkebo

Sitat fra: Anders Prytz på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:43
Tror ikke jeg har funnet svaret i tidligere poster her så håper dere ikke arresterer meg om det evt. har blitt besvart allerede  :P

Dette er beregnet på 32A enfas? Kan den også kobles til 32A trefas?

Tenker å bruke denne på Type 2 til min E-golf.

Ja, den kan fint kobles til 32A 3-fase. Da benyttes kun en av fasene. Antar du da har et blått 32A 3-fase stikk på veggen fra før?

Ladestasjonene leveres nå ferdigmontert og CE-merket, jeg har en utgave som har kort (50cm) tilførselskabel med blått 32A støpsel (3-pins eller 4-pins etter ønske). Denne koster 4200,- + porto og du har lov å montere den opp selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anders Prytz

#96
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:50

Ja, den kan fint kobles til 32A 3-fase. Da benyttes kun en av fasene. Antar du da har et blått 32A 3-fase stikk på veggen fra før?

Ladestasjonene leveres nå ferdigmontert og CE-merket, jeg har en utgave som har kort (50cm) tilførselskabel med blått 32A støpsel (3-pins eller 4-pins etter ønske). Denne koster 4200,- + porto og du har lov å montere den opp selv.

Har den ikke pr. nå, men kan fort dukke opp en slik en på veggen. Altså både 32A-Kurs og ladestasjon  ;) Blir vel fort 3fas i og med at jeg har lest rundt om at nettavdelingene rundt om ikke er særlig glad i 32A 1-fas lengre? Stemmer det mon tro?
Ålen, Sør-Trøndelag
Elbilist siden Juli 2015
2016-modell Volkswagen eGolf

jkirkebo

Sitat fra: Anders Prytz på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:54
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:50

Ja, den kan fint kobles til 32A 3-fase. Da benyttes kun en av fasene. Antar du da har et blått 32A 3-fase stikk på veggen fra før?

Ladestasjonene leveres nå ferdigmontert og CE-merket, jeg har en utgave som har kort (50cm) tilførselskabel med blått 32A støpsel (3-pins eller 4-pins etter ønske). Denne koster 4200,- + porto og du har lov å montere den opp selv.

Har den ikke pr. nå, men kan fort dukke opp en slik en på veggen. Altså både 32A-Kurs og ladestasjon  ;) Blir vel fort 3fas i og med at jeg har lest rundt om at nettavdelingene rundt om ikke er særlig glad i 32A 1-fas lengre? Stemmer det mon tro?

Ja, det stemmer. Så det kan lønne seg å be om en 3-fase kontakt om nettselskapet i området er vrange. Men si også til elektrikeren at du innimellom skal bruke den til lading, slik at du får et type B jordfeilvern. Da risikerer du ikke trøbbel ved evt. tilsyn på det elektriske anlegget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Anders Prytz på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:43
Dette er beregnet på 32A enfas? Kan den også kobles til 32A trefas?

Tenker å bruke denne på Type 2 til min E-golf.

Men hva skal du med 32A ??  eGolf leveres kun med 3.6 kW lader (16A).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

E_S

Fordi prisforskjellen både på å få montert kontakt og selve ladestasjonen er helt minimal, så da tar man jo det beste man kan få for å være litt framsynt. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

mr.rs4

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 20:27
Sitat fra: K S på onsdag 29. april 2015, klokken 18:34
Sitat fra: solarmax på onsdag 29. april 2015, klokken 17:01
Fikk et tilbud om å oppgradere den lille sikringsboksen i garasjen (den har egen sikringsboks og strømmåler) 16A til 32A + strekke 17 m nye tykkere ledninger + sette opp en industrikontakt for 8.700 ink MVA.  Kan jo ikke ta mer  en en time å bytte sikringer med automatsikringer.. + litt kjøring
og ny ledning/kontakt. Høres litt mye ut. Men nå vet jeg ikke hvor mye slike sikringer koster - og ledning

Vurdere altså å kjøpe ladeboksen her -med en industrikontakt (hvor mye ekstra tar du for dette?). I tilfelle det skulle bli noe galt med boksen så kan en i alle fall lade med bilens egen ledning.



Enkelte Elektroinstallatører driver med svindel!

Hvorfor? Jo, når en kan gi 80 % rabatt på kabel ut fra veiledende så er det mye som ikke stemmer, hvis installatøren da tar veiledende pris, gjerne pluss påslag og moms, da blir det fort dyrt!

Det var et innslag på FBI, hvor installatøren ga tilbud på 650 kr per time, men blodpriser på utstyr.

Jeg ville, hvis mulig, lagt opp 3 leder pluss jord, slik at en får mulighet til trefaselader i fremtiden.
Jeg hadde 3x16 A i garasjen, la opp 3x32 A i tillegg, samt oppgraderte inntaket til,3x50 A.

Har du fått et spesifisert tilbud? Hvor langt bor du fra installatøren?

4 leder 6 mm2 kabel koster 111 kr per meter, vernet 500-1000 kr, skulle vel bli ca 3-4000, for fireleder, ikke treleder som du har fått tilbud på....skal selvsagt kjøre til deg osv osv....i tillegg til fortjeneste, når de gir fast pris vil de også gardere seg!

Det er mye rar prising ute og går ja.

Jeg tar 250,- ekstra for kort tilførselskabel med CEE-stikk, ferdig montert.

PFXP 4G6 tar jeg 68,- pr. meter for, 3G6 kr. 50,- pr. meter.
Hva trenger jeg 20m med kabel, hvor tykk på lederene være? Når jeg skal ha / transformere 230/32 til 400/16 i andre enden?
Hva pris tar du for kabelen?
Og frakt til meg i Stavanger?

Er det bestillings tid?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jkirkebo

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 14. juli 2015, klokken 22:18
Hva trenger jeg 20m med kabel, hvor tykk på lederene være? Når jeg skal ha / transformere 230/32 til 400/16 i andre enden?
Hva pris tar du for kabelen?
Og frakt til meg i Stavanger?

Er det bestillings tid?

4G6 vil normalt være nok, men sjekk med elektrikeren. 20 meter blir 1600 kroner. Frakt for bare kabel kr. 150,-, for kabel og ladestasjon kr. 255,-
Vil du ha 4G10 koster det 2250,- og frakt for kabel blir også 255,-
Bestillingstid normalt en ukes tid, men litt mer nå i ferietiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erlanddf

Kan feks en slik kwh-måler/teller monteres lett i tillegg eller har du noen andre (evt billigere) å anbefale? :)

http://www.clasohlson.com/no/3-fase-strømmåler-med-LCD-display/36-5337
2014 P85+

jkirkebo

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 28. juli 2015, klokken 19:28
Kan feks en slik kwh-måler/teller monteres lett i tillegg eller har du noen andre (evt billigere) å anbefale? :)

http://www.clasohlson.com/no/3-fase-strømmåler-med-LCD-display/36-5337

Ladeboksen leveres med integrert måler for kr. 900,- ekstra. 1-fase måler med LCD-display, 1 modul bred. Den viser ikke bare kWh, men også effekt, spenning, reaktiv/aktiv effekt, frekvens og en drøss andre parametre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erlanddf

2014 P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA