Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.4kW (32A) ladestasjon i byggesett til kr. 3950,-

Startet av AndesiteSilver_i3, lørdag 16. august 2014, klokken 06:26

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 07. august 2014, klokken 17:48
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her:
"Du kan tvangskjøre viskerene manuellt i vanlig intervall. "

Jeg har jo ikke noe mulighet for intervall.
Jeg har ett knepp opp (lav hastighet) og to knepp opp (høy hastighet) samt trykk-inn som gir regnsensor.

Du må dra og holde hendelen hèèl opp forbi trinn 2 og dra deretter ned til trinn 1 ... da tvangskjører du viskerene i manuellt. deretter setter du intervall ved hjelp av tiden du setter hendelen i ett kort sekund fra trinn 1 til 2 og ned igjen. Repetèr. Da vil intervallet være denne tiden.

AndesiteSilver_i3

Hmm, det var jeg ikke klar over..
Det må jeg teste ut. Takk for tipset  :-)
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

rth

Som fersk i3 eier, så har vi i grunnen bare hatt en irritasjon. Vindusviskerene, og hvordan vann blir med inn på ruta igjen. Spesielt kritisk i høy hastighet og kraftig regn. Da kommer vannet inn slik at den er dirrekte i synsfeltet. Dette gjelder spesielt i nedre del av vinduet/visker.

Kikka litt på viskerbladene, og ser det er en slags spoiler som leder luftstrøm inn på rute. I bakkant av spoileren blir det jo en vegg. Aerodynamisk vil jo dette genere ett sug, som drar med seg vannet inn.

Denne spoleren er en løs enhet som er klipset på. Lett å demontere. Lett å montere. Faktisk så kan den også monteres den gale veien om en modder bittelitt. Jeg har nå demontert den nederste delen av spoileren. Og ved en liten prøvekjøring i regn, så ser det ut til at problemet kan være løst. Har ikke fått prøvd i kraftig regn enda, men observerte at på øvre del blir vann med litt inn, mens i nedre del gjorde det ikke.

Viskeren ser jo litt jalla ut, men heller det enn vann inn på ruta.  Regner med at det også i dag dukker opp ettermiddagsskurer, så da burde jeg kunne få det endelig bekreftet.  :)

Toror

Har kjørt I3en min 1700km nå og er storfornøyd. Kjempebil.
Eneste irritasjonen jeg har, som andre også skriver om her, er regnsensoren.

Jeg opplever at sensoren registrerer vann på ruta veldig ulik, og en får en veldig sporadisk visking.
I noen tilfeller skal det bare noen få dråper til, andre ganger er hele ruta full av vann.
(Har alltid på høyeste følsomhet)

Noen som har funnet ut av dette problemet?


2014 BMW i3
2016 Tesla Model S P90DL (Levering Mars)

LMOR

Den er minst like god som den jeg har på diesel bilen (5 serie)
Men begge har de svakhetene som beskrives.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Ingen løsning på problemet, men jeg anbefaler deg å bruke glassforsegling av en litt bedre kvalitet enn det du får på bensinstasjonen (Turtlewax Clearvue og RainX). Da slipper du at vannet blir liggende på ruta. Dra inn på bilnerden.no og kjøp en flaske med Gtechniq G5 og evt glasspolish/glassrens. Sørg for at ruta er HELT ren, og gni på G5 med en sminkepad (bomullspad) som du har et par dråper på som du bruker på den ene halvdelen, og et par dråper til på den andre halvdelen. Gni/masere glasset inn i dette i et par lag, og sørg for at det siste laget er lagt i rette linjer, ovenfra og ned.
Fukt en microfiberklut bittelitt og tørk av etter 5-10 minutter. Bruk en tørr klut etterpå for å sikre deg at det ikke er noen rester.
Nå skal ruten være 100% glatt, og du skal se at vann preller av ruten når det regner. Spesielt i hastigheter over 50kmt. Hele operasjonen tar normalt under 30minutter.
Dette kan brukes på aller rutene, men IKKE på innside.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Toror

Takk for anbefaling Klykken  :)
Tenker det blir en tur på bilnerden.no for å handle forskjellige remedier etterhvert.

Kommer nok til å kontakte Bavaria også. Man ser jo potensialet når sensoren gjør jobben sin.
Jeg tenker det må være noen form for kalibrering eller lignende, muligens software som kan oppdateres.
I verste fall så er det vel et hardware-problem.

2014 BMW i3
2016 Tesla Model S P90DL (Levering Mars)

Olemann


Har nettopp testet dette på dieseldyret (nesten ny bil) med Gtechniq G5 og G4. Men; det er blitt en slags hinne som synes ved lav sol.  Hva kan jeg ha gjort galt og må jeg rense på nytt, bare vaske på nytt eller bare legge på forsegling på nytt?

Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 11:01
Ingen løsning på problemet, men jeg anbefaler deg å bruke glassforsegling av en litt bedre kvalitet enn det du får på bensinstasjonen (Turtlewax Clearvue og RainX). Da slipper du at vannet blir liggende på ruta. Dra inn på bilnerden.no og kjøp en flaske med Gtechniq G5 og evt glasspolish/glassrens. Sørg for at ruta er HELT ren, og gni på G5 med en sminkepad (bomullspad) som du har et par dråper på som du bruker på den ene halvdelen, og et par dråper til på den andre halvdelen. Gni/masere glasset inn i dette i et par lag, og sørg for at det siste laget er lagt i rette linjer, ovenfra og ned.
Fukt en microfiberklut bittelitt og tørk av etter 5-10 minutter. Bruk en tørr klut etterpå for å sikre deg at det ikke er noen rester.
Nå skal ruten være 100% glatt, og du skal se at vann preller av ruten når det regner. Spesielt i hastigheter over 50kmt. Hele operasjonen tar normalt under 30minutter.
Dette kan brukes på aller rutene, men IKKE på innside.

rth

Jeg synes også regnsensoren har veldig variabel funksjon. Min første bil med regnsensor var en 5-serie fra 2000. Der fungerte regnsensoren veldig bra. Jeg lå stort sett i nedre følsomhetsområde. På min 1-serie 2010 er jeg stort sett på maks følsomhet. Og på i3 må jeg rett som det er hjelpe til. Var veldig plagsomt på første sluddbygene vi hadde. 

Så i stedet for bedre og bedre funskjon, så virker det som om de ikke helt har kontroll på oppførselen. Dette er jo bare en rein programmeringssak på info fra en føler. Så rart det skulle gå den veien med utviklinga.


Klykken

#25
Sitat fra: Olemann på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:25

Har nettopp testet dette på dieseldyret (nesten ny bil) med Gtechniq G5 og G4. Men; det er blitt en slags hinne som synes ved lav sol.  Hva kan jeg ha gjort galt og må jeg rense på nytt, bare vaske på nytt eller bare legge på forsegling på nytt?

G4 er en rens/polish til ruten og skal brukes først. Den inneholder bl.a. litt slipemidler. Vær nøye og fjern alle produktrester av dette før du legger G5. Gjerne med en flytende glassrens hvis du har det for hånden. Ikke alltid jeg bruker det, uten at det har gjort noe verre.

En svak hinne vil det imidlertid alltid bli i spesielle lysvinkler etter G5 (og de fleste andre forseglingene), da det fysisk ligger på glasset i et svært tynt lag. Men det skal ikke være veldig synlig hvis alt er gjort "etter boken"! Det er derfor man legger det i rette linjer for at det skal bli minst mulig synlig bl.a..

Er ikke alle rester og overskuddsprodukt fjernet, og at produktet er lagt i sirkelbevegelser, har jeg opplevd å få en ganske synlig hinne. Er det morgendugg vil du fort kunne se hvor du har vært unøyaktig, bl.a.. Dugget legger seg i samme formasjon som produktet er lagt, spesielt hvis det er rester igjen.

Men du er sikker på at det ikke er innsiden som er skitten?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

AndesiteSilver_i3

Greit nok at man kan bruke forskjellige slags greier på vinduene (Jeg også bruker det på begge mine biler) men det gjør ikke regnsensoren noe bedre.
Skjønner poenget med at man har mindre bruk for viskerne når vannet preller av av seg selv men det er ikke det som er poenget mitt ang regnsensoren.
Nå etter at jeg også har fått oppdatert SW (i går) så kan jeg jo fortelle at hos meg ble det i allefall minimal forskjell på regnsensoren før og etter ny SW. Desverre.
Overaskende nok var regnsensoren like "tam" på demobilen jeg hadde den dagen (BMW 116 d - 2014). Må alltid bort på viskerhendelen innimellom for å starte viskeren selv når den står på max "sensor-styrt".
Men da tyder det vel på at BMW er tilfreds med følsomheten på regnsensorene sånn som de er i dag da?
Sånn som det er nå så skulle jeg lik så gjerne ha hatt viskere med vanlig stillbar intervall...
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:37
Sånn som det er nå så skulle jeg lik så gjerne ha hatt viskere med vanlig stillbar intervall...
Du har jo det på bilen...

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AndesiteSilver_i3

Er det den metoden i3_X5_730 beskriver?
Har bare ikke fått den til å funke ennå. Må vel prøve igjen da..
Før i tiden var det bare ett knepp opp så var intervall aktivert men det kan vel ikke bare gjøres så enkelt i dag  :)
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Regnsensor må stå av. En gang opp er normal hastighet, to ganger opp er rask.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA