Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Servicepris?

Startet av Olatho, torsdag 07. august 2014, klokken 20:37

« forrige - neste »

Olatho

Vet ikke om det er rett delforum, eller om det burde vært under ett av Tesla-forumene, men er det noen som vet om Tesla enten allerede kjøper - eller har planer om å kjøpe - opprinnelsesgaranti for strømmen til superladerne?


Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janmb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. juli 2014, klokken 15:28
Men de bør ikke bruke penger på opprinnelsesgarantier. Det er en svindel.

Synes ikke svindel er riktig ord. Men meningsløst, det er det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Birger

Sitat fra: janmb på mandag 21. juli 2014, klokken 16:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. juli 2014, klokken 15:28
Men de bør ikke bruke penger på opprinnelsesgarantier. Det er en svindel.

Synes ikke svindel er riktig ord. Men meningsløst, det er det.

Tullprat fra dere begge.

Dette har ingenting om "elektronene" i nettet er rene eller annen villfaren argumentasjon mot opprinnelsesgaranti eller grønne sertifikater. Det har med en villighet til å betale mer for grønn energi. Det gir igjen motivasjon for å bygge ut mer grønn energi.

Rett og slett vanlige markedsmekanismer.

Tesla bør virkelig sørge for grønne sertifikater på energien.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Olatho

Opprinnelsesgarantier er langt fra perfekt, men det er foreløpig det beste vi har.  Dette gjelder jo all slags kvotehandel der det a) er frivillig å kjøpe kvoter, og b) ikke er mulig å fysisk skille produktet kjøpt med og uten kvoter fra hverandre.  F.eks. å kjøpe CO2-kvoter ved flyreiser osv.
I stor grad handler det for enkeltpersoner om å kjøpe seg god samvittighet. 

Men når antallet SCer og biler som lader på dem øker så raskt som nå, så er det ingen tvil om at Tesla sine superladere faktisk kommer til å utgjøre en relativt stor strømkunde totalt sett etter hvert, og da vil jo faktisk kjøp av opprinnelsegaranti ha en praktisk betydning - i tillegg selvsagt til at det legger "kullbil"-argumentet dødt.

Elmo

Sitat fra: Olatho på mandag 21. juli 2014, klokken 15:17
er det noen som vet om Tesla enten allerede kjøper - eller har planer om å kjøpe - opprinnelsesgaranti for strømmen til superladerne?
Sitat fra: Birger på mandag 21. juli 2014, klokken 18:39
Tesla bør virkelig sørge for grønne sertifikater på energien.

Jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle behøve det.
Er ikke intensjonen til Elon at egne solceller skal produsere all den strømmen som brukes av superladerene (globalt regnestykke !)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Espen Hugaas Andersen

Jo, det skal settes opp solcellepaneler der det lønner seg. Dette gjelder kanskje så langt nord som i Tyskland, men trolig ikke i Norge. Dette syns jeg er en mye bedre bruk av pengene, da man faktisk ender opp med mer fornybar energi.

Pengene fra opprinnelsesgarantiene går stort sett til eierne av allerede nedbetalte vannkraftverk. Disse eierne hadde kanskje hatt lyst til å bygge mer vannkraft, men i og med at det ikke er mer vannkraft å bygge ut er pengene helt bortkastet.

Jeg sjekket forresten litt nærmere og det virker som om Tesla ikke kjøper opprinnelsesgarantier selv i Tyskland. Da hadde de nok nevnt det. Men i Tyskland har de en avtale om at de Tesla-eierne som kan vise at de lader med fornybar energi får en rabatt på strømregningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 10:53
Jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle behøve det.
Er ikke intensjonen til Elon at egne solceller skal produsere all den strømmen som brukes av superladerene (globalt regnestykke !)

Korrekt. Dessuten har han sagt at der det ikke er mulig/praktisk med solceller (det var "norge" som var temaet - da spesielt med ladere på eller nord for polarsirkelen, men uttalelsen var mer generell) så ville de sørge for å kjøpe lokal fornybar energi fra vannkraft/jordvarme etc.

Så om de har kjøpt "grønne sertifikater" eller ei vet jeg ikke noe om, men de har nok i det miste sikret seg avtaler om levering av lokal vannkraft her i Norge. Og om man ser globalt så skulle solcellene på andre superladere oppveie for de evnt. kullbefengte elektronene som sniker seg inn på en superlader ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Birger

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Olatho på mandag 21. juli 2014, klokken 15:17
er det noen som vet om Tesla enten allerede kjøper - eller har planer om å kjøpe - opprinnelsesgaranti for strømmen til superladerne?
Sitat fra: Birger på mandag 21. juli 2014, klokken 18:39
Tesla bør virkelig sørge for grønne sertifikater på energien.

Jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle behøve det.
Er ikke intensjonen til Elon at egne solceller skal produsere all den strømmen som brukes av superladerene (globalt regnestykke !)

Der det er mulig vil Tesla ha en solcellestrategi.
Der det ikke er mulig bør de sørge for grønn energi, ikke minst med den høye miljøfanen som Elon fører.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

janmb

Sitat fra: Birger på mandag 21. juli 2014, klokken 18:39
Dette har ingenting om "elektronene" i nettet er rene eller annen villfaren argumentasjon mot opprinnelsesgaranti eller grønne sertifikater. Det har med en villighet til å betale mer for grønn energi. Det gir igjen motivasjon for å bygge ut mer grønn energi.

At andre trekker en annerledes konklusjon enn deg selv betyr ikke at du har forstått noe vi som er uenig med deg ikke forstår.

Jeg forstår meget godt ideen bak- og konseptet rundt opprinnelsesgaranti på strøm.

Det har har ingen verdens sjanse til å virke slik idealistene ønsker å tro. Man kan vise betalingsvilje alt man orker (noe man knapt nok gjør heller ettersom dette er altfor billig) - det er ikke betalingsviljen i markedet som i nevneverdig grad styrer skuta man prøver å endre kursen på i det hele tatt.

Gidder ikke repetere hele historien enda en gang, men både jeg og andre har elaborert de store politiske linjene som ligger bak utviklingen i kraftproduksjon både her hjemme og på kontinentet mange ganger tidligere - og hvorfor noen få øre i økt betalingsvilje ikke har noen verdens nubbesjanse til å få frem endringene dere ønsker.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Birger

Sitat fra: janmb på lørdag 26. juli 2014, klokken 18:34
Sitat fra: Birger på mandag 21. juli 2014, klokken 18:39
Dette har ingenting om "elektronene" i nettet er rene eller annen villfaren argumentasjon mot opprinnelsesgaranti eller grønne sertifikater. Det har med en villighet til å betale mer for grønn energi. Det gir igjen motivasjon for å bygge ut mer grønn energi.

At andre trekker en annerledes konklusjon enn deg selv betyr ikke at du har forstått noe vi som er uenig med deg ikke forstår.

Jeg forstår meget godt ideen bak- og konseptet rundt opprinnelsesgaranti på strøm.

Det har har ingen verdens sjanse til å virke slik idealistene ønsker å tro. Man kan vise betalingsvilje alt man orker (noe man knapt nok gjør heller ettersom dette er altfor billig) - det er ikke betalingsviljen i markedet som i nevneverdig grad styrer skuta man prøver å endre kursen på i det hele tatt.

Gidder ikke repetere hele historien enda en gang, men både jeg og andre har elaborert de store politiske linjene som ligger bak utviklingen i kraftproduksjon både her hjemme og på kontinentet mange ganger tidligere - og hvorfor noen få øre i økt betalingsvilje ikke har noen verdens nubbesjanse til å få frem endringene dere ønsker.
Jeg har sittet i en posisjon hvor jeg styrte et forbruk på mange MWh i døgnet. Og jeg kan love deg det janmb at noen øre virkelig betyr noe ;-)

I tillegg er det nå slik at mange store internasjonale konsern rapporterer sitt "fotavtrykk" i årsrapporten. Og der vektlegges det å benytte bærekraftige energikilder.

Men, vi får bare se. Kan hende du har rett og inntektspotensialet til fornybar energi bør vektlegges enda høyere.

Det som er sikkert er at desto flere som etterspør fornybar energi, desto høyere avanse kan grønne produsenter ta.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

janmb

Hovedpoenget jeg tror mange sliter med å ta inn over seg akkurat på dette feltet er at det IKKE er så markedsstyrt som dere legger til grunn - noe som helt klart er en forutsetning for at betalingsvilje skal kunne ha noen effekt.

Nå er det jo uansett slik at fornybar energi vinner frem og med greit tempo erstatter fossile energikilder - så får vi være enig om at det er bra og heller krangle om årsakssammenhenger i etterkant :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA