Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Mippen, torsdag 07. august 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

LeafSwe

#30
Sitat fra: Mippen på lørdag 23. august 2014, klokken 12:59
Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 12:38
Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 11:24
Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 11:21
Vår 2014 Leaf förbrukar 10% mer el jämfört med vår 2012 Leaf vid exakt samma körning.

Jeg mistenker at 17" hjulene med 215-dekk som er standard på Leaf Tekna/SL etter "facelift" gjør en del med forbruket i forhold til 16" med 205-dekk som er på alle de andre..

Vår 2014 acenta har samma fälg o däck som 2012an


Det høres veldig merkelig ut. For å sammenligne resultatene nøyaktig må du kjøre samme vei på samme tid i lik fart. Men lik last. Like dekk. Forbruket mitt kan variere veldig fra dag til dag i forhold til vær, temperatur, last og hastighet.

Min fru och jag körde varsin bil efter varandra med 100meters avstånd. Provat flera sträckor. Skiljer 7-12%

Michelin däck på 2014. Nokian på 2012
3P+
3SR+

Sverre_E

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 23. august 2014, klokken 13:26

Min fru och jag körde varsin bil efter varandra med 100meters avstånd. Provat flera sträckor. Skiljer 7-12%

Michelin däck på 2014. Nokian på 2012

Byttet dere bil og hvem som lå først også?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Mippen

Ulike dekkmerker har ulik rullemotstand. Om en kjører i Eco og den andre i D har også litt å si. Cruisekontroll, ac, stereo, last. Hvor langt kjørte dere?
Fremtiden er elektrisk.

LeafSwe

Ja vi har provat flera gånger, den enda variabeln som skiljer är däcken (michelin vs nokian). 2,7 bar i båda bilarna.
Har kört 5000mil med 2012an.
Upptäckte detta när 2012an oftast drar 0,120kw/km på en 30km sträcka till jobbet, 2014 modellen ville alltid dra över 0,130 därför började vi testa.
Enl leaf spy har kapaciteten i 2012an sjunkit ca 10% men vi kör lika långt med den pga 2014 drar ca 10% mer.
All test med ac off och båda i eco
Körde nyligen 180km i 2012an med 0,10 i förbrukning!!
3P+
3SR+

Mippen

#34
Det høres veldig rart ut. Den nye leafen skal ha lenger rekkevidde enn den gamle og batteriet er likt. De har gjort en del for å spare energi på den nye. Med høyere forbruk ville den hatt kortere rekkevidde enn den gamle. Det rimer ikke helt.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

0,1kWt betyr 220km på en lading noe som vel må være rekord?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Klarer selv 1kWh/mil på en 2mils tur/retur tur i 50-60km/t her hvis været er greit og det er lite trafikk. Så kjører jeg frem og tilbake der vil jeg klare å kjøre lengre enn oppgitt rekkevidde på 1.gen Leaf selv med redusert batteri. Da er start og stopp på samme sted og det er minimalt med stigning langs ruten.

Skal jeg noe lengre enn det eller i andre retninger eller det blir mye start/stop går forbrukt betydelig opp.


D9

14kWh/100km i følge bilen nå.
Dette er småkjøring i området, ingen forsøk på å spare strøm, motorveikjøring i 90-sone (med 100+ på CC). Full gass av og til for å leke. To voksne, ett barn, klima på 19 grader.
Jeg er helt ny Leaf-eier så har ikke erfaring med bilen, men har kjørt Reva i flere år (gud bedre, for en oppgradering  :P ).
Bilen er en 2014 Acenta med uvisst dekktrykk på Michelin Energy Saver-dekk.
'14 Leaf
'15 Evalia

Rio

En annen sak er om 2012 og 2014 Leaf måler på samme måte, og har samme software...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

Sitat fra: Mippen på lørdag 23. august 2014, klokken 23:20
Det høres veldig rart ut. Den nye leafen skal ha lenger rekkevidde enn den gamle og batteriet er likt. De har gjort en del for å spare energi på den nye. Med høyere forbruk ville den hatt kortere rekkevidde enn den gamle. Det rimer ikke helt.


2012an saknar ca 10% batterikapacitet. Full laddning ger 250 GIDs
2014 278 GIDs
3P+
3SR+

LeafSwe

Sitat fra: smaug01 på søndag 24. august 2014, klokken 01:51
0,1kWt betyr 220km på en lading noe som vel må være rekord?

Tror det finns knappt 21kwh användbart på ny leaf, så vår 2012 har knappt 19kwh användbart (tillgängligt) kvar
3P+
3SR+

frankols

#41
Mitt forbruk ligger på 14 til 15 kWh/100 km alt etter temperatur og føre, noe mer (19-21) om vinteren.
Kjører da 19 km til jobb, 19 km hjem igjen, og av og til en liten tur på kvelden.
Søndag for 2 uker siden var jeg på "langtur", 86,3 km tur/retur.
Forbruk 12 kWh/100 km.

eivisa

#42
Her er mitt forbruk på langkjøring  den
siste uken. :) :)                                                             
Votlo - Knarvik             40,3km        4,500wh
Knarvik -Oppedal         81,5km      10,500wh
Oppedal- Førde           64,1km        8,700wh
Førde - Oppedal          62,5km        7,500wh
Oppedal- Knarvik         81,3km      10,100wh
Knarvik - Votlo             40,3km        5,000wh
Votlo - Dale                 40,1km        5,000wh
Dale - Voss                    42km        5,600wh
Voss - Flåm                    67km       7,800wh
Flåm - Voss                    67km       7,609wh
Voss - Votlo                    81km     10,800wh
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Rio

Du mener nok Wh (energi), og ikke bare W (effekt).
(Det tilsvarer forskjellen på liter bensin, og hestekrefter.)

PS: Jeg skriver ikke dette for å være "slem", men fordi det er viktig at vi skriver dette rett. Vi kan ikke kritisere jounalister for å måle batterier i kW/t (!) hvis vi selv blander begrepene. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: eivisa på søndag 24. august 2014, klokken 17:42
Forbruket er lest av i Watt. Det er det jeg brukte på de forskjellige turene.
Enkelt og greit. ;)

Det er jo omtrent som å si at jeg brukte 30 hestekrefter på turen til Voss. ;)

Watt (effekt) gir et øyeblikksbilde. Akkurat her og nå bruker man 20000 W, eller 30 hestekrefter.
Men på en tur bruker man 5 liter bensin, eller 10 kWh (eller 10000 Wh).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA