Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Mippen, torsdag 07. august 2014, klokken 07:34

« forrige - neste »

Mippen

Ser at det har blitt postet en del bilder av forbruket til e-golf og e-Up på forumet. Jeg lurer derfor på hvor mye bruker dere på langtur med deres leaf?
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever


smaug01

På langtur etter motorvei ala E18 Vestfold - Aust Agder ligger jeg på 14,1kWt ser jeg i snitt(13,8 tur - 14,4 retur). På motorvei i konstant 110 sone ligger jeg på 15 blank sånn ca. På fylkesveier i 70-80kmt faller forbruket ned mot 1,25kWt. Da bruker jeg AC, 22 grader og tenker egentlig ikke noe særlig på forbruk men kjører vel naturlig jevnt og planlegger framover. Har bare prøvd en gang å kjøre skikkelig økonomisk og landet på 1,1kWt og fant ut at forskjellen mellom sånn kjøring og normal kjøring var liten mtp energiforbruk vs innsats.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

#3
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 20. juli 2014, klokken 14:28
Bra tråd.  ;D

Husk bare på:

Forbruk eller bilder har ingen verdi hvis man ikke tar med årstid/vær/terreng/hastighet/kjørestil/ECO osv.

Ellers kjørte jeg Arendal - Oslo - Arendal med et forbruk på 1.35kW/mil tidligere i juli, turen er beskrevet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15307.msg236551.html#msg236551

Sitat fra: emil på fredag 11. juli 2014, klokken 23:38
To personer med bagasje, girvelger i ECO, CC på fartsgrensen eller 80km/t der fartsgrensen var høyere og det var flere felt i samme retning. Sørlandporten-Brokelandsheia ble kjørt over gamle E18 begge veier. Det gjennomsnittlige forbruket for hele turen lå på ca 1.35kWh pr mil

Glemte å ta med jenv bruk av AC siden temperaturen ute lå på 26-28 grader. For gjennomsnitsforbruket var forbruksmåler i bil og kWh måler til LeafSpy ganske enige.

Mippen

I Juni har jeg i følge carwings på nett brukt 13,5kw/100km i snitt. Jeg kjører masse småkjøring og siden det har vært varmt store deler av tiden har jeg brukt ac en del. Ikke så mye langkjøring denne mnd. Skal snart på ferie 550km hver vei pluss kanskje en tur østover, så blir et par tusen km med leaf i sommer. Blir spennende å se redultatet da.

Ser på golf siden at en del folk er helt nede i 1,2kw pr km med e-golfen.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Gjennomsnittsforbruk frem til nå i juli : 1,35
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ronny

Jeg har stort sett lagt på mellom 1.0 og 1.3 de siste mnd, godt fornøyd med det :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 21. juli 2014, klokken 22:06
Gjennomsnittsforbruk frem til nå i juli : 1,35

Sitat fra: Ronny på mandag 21. juli 2014, klokken 22:12
Jeg har stort sett lagt på mellom 1.0 og 1.3 de siste mnd, godt fornøyd med det :)

Veldig bra resultater hvis det er snakk om noen hundre mil på motorvei, 100+ km/t og noen hundre meter høydeforskjell. Mindre imponerende hvis det snakk om noen få mil på flat mark i 50km/t.

Selv om Bjart Holtsmark mener at alle elbilister kun kjører Sandvika-AkerBrygge og tilbake er vi ganske mange som kjører både 20 og 30.000km/år rundt i landet.

Mippen

Noen som vet hvor lett gjennomsnittsmåleren oppdateres i leaf? Jeg kjørte mye i dag og den sto fast 14,1kw/100km uansett hvordan jeg kjørte og etter flere stopp.
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 22:36
Noen som vet hvor lett gjennomsnittsmåleren oppdateres i leaf? Jeg kjørte mye i dag og den sto fast 14,1kw/100km uansett hvordan jeg kjørte og etter flere stopp.

Du skal ha to målinger. En på touch-skjermen, og en på skjermen over rattet. Sistnevnte nullstilles ved å holde inn enten "prikken" eller "firkanten" (av de 4 knappene på venstre side av rattet) mens forbruket vises.

Forbruket på touch-skjermen må du velge "nullstilling".
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Leon

Sitat fra: TorC på mandag 21. juli 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Mippen på mandag 21. juli 2014, klokken 22:36
Noen som vet hvor lett gjennomsnittsmåleren oppdateres i leaf? Jeg kjørte mye i dag og den sto fast 14,1kw/100km uansett hvordan jeg kjørte og etter flere stopp.

Du skal ha to målinger. En på touch-skjermen, og en på skjermen over rattet. Sistnevnte nullstilles ved å holde inn enten "prikken" eller "firkanten" (av de 4 knappene på venstre side av rattet) mens forbruket vises.

Forbruket på touch-skjermen må du velge "nullstilling".

"Firkanten" er for å skifte menyer. Holder du "prikken" inne noen sekunder ser du at innholdet nulles ut. Forbruket blir to streker, som oppdateres etter noen sekunder (ca 20 sek?). Holder du prikken inne noen sekunder til, nullstilles alle menyene som det er relevant å nullstille (det vil si forbruk, tid, distanse).
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

knnygar

Etter nullstilling vil den i starten gå ein del opp og ned, pga lite måledata.
Etter kvart vil den stabilisere seg, inntil neste reset.
Den er ikkje som gjettometeret som baserar seg på eit kort tidsrom for si gjetting av rekkevidde.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Ronny

Sitat fra: emil på mandag 21. juli 2014, klokken 22:23
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 21. juli 2014, klokken 22:06
Gjennomsnittsforbruk frem til nå i juli : 1,35

Sitat fra: Ronny på mandag 21. juli 2014, klokken 22:12
Jeg har stort sett lagt på mellom 1.0 og 1.3 de siste mnd, godt fornøyd med det :)

Veldig bra resultater hvis det er snakk om noen hundre mil på motorvei, 100+ km/t og noen hundre meter høydeforskjell. Mindre imponerende hvis det snakk om noen få mil på flat mark i 50km/t.

Selv om Bjart Holtsmark mener at alle elbilister kun kjører Sandvika-AkerBrygge og tilbake er vi ganske mange som kjører både 20 og 30.000km/år rundt i landet.

Ca 3000km pr mnd mellom Bergen sentrum og Stamnes, E16 i stort sett 60-80 km/t og 15km smal og svingete vei mot Stamnes (80km/t dersom du tør) På fine dager med litt kø, har jeg lagt på ned mot 1.0 kwh/mil en vei :)
Bilen har gått ca 64000km, og jeg har ikke skiftet annet enn batterier i fjernkontrollene, ikke en pære, viskere eller dekk :)
Jeg merker ingen reduksjon i kjørelengde og kjører lett 16 mil. (ved et tilfelle uten å få varsellys) Jeg har ikke prøvd max rekkevidde, men tror at dersom virkelig gikk inn for det skulle klart 20 mil. Problemet er at jeg liker ikke å sinke trafikken.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Tomma

#13
Sjekket nå. Siden jeg kjøpte bilen 9/7 har jeg gjennomsnitt på 1,55 kWh/mil. Det meste av kjøringen består av cc i 80/90 (Lillestrøm-Oslo) og AC på 22 grader.

Har lurt på hva som er "sweetspotten" når det gjelder kjøring på motorvei. Hvis jeg MÅ komme meg lengst mulig er det mye å spare på å ligge 80 i 90 eller 70 i 80? Er det lite trafikken gjør det meg ingenting å sette cc på 10km/t under fartsgrensen.

Kan gjøre en liten test hvor jeg kjører småveiene neste uke til jobb etter å ha nullstilt måleren for å se om det er mye å spare.
Nissan Leaf 2014 Tekna

smaug01

70-80 er vel ideelt mtp forbruk for de fleste biler siden luftmotstand ikke har gjort seg gjeldene.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA