Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think har økonomiske problemer (igjen)

Startet av El rayo, fredag 09. januar 2009, klokken 16:53

« forrige - neste »

El rayo

#15
Det korrekte navnet på diagnosekontakten som Think bruker er 16-pin (2x8) J1962 connector iflg wikipedia.

Det ser ut til at Simotion inverteren bruker ISO 9141 protokoll. Fant noe om ISO 9141 på siden til Card Labs: http://www.cardlabs.com/CardLabs_obd2.htm Rull en side nedover.

Her ligger beskrivelse på en interface man kan lage selv: http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Kom over dette voltmeteret med LED indikatorer, én rad for hver blokk.


Tror jeg skal kunne lage et slikt - eller rettere sagt 10 - for fjerdeparten av det PakTrakr koster. Denne versjonen er for 6 volt blokker, men kan lett modifiseres for 12 volt. Man kan kun lese av øyeblikksspenningen på hver blokk og må huske selv hvilken som er dårligst. Den logger ikke noe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Dette er helt genialt, jeg har faktisk lett etter en slik løsning. Har funnet led-volt meter m søyle, men bare for 1 batteri, og altfor dyre.
Det er mye lettere å se på og oppfatte søyler enn tall eller visere som vrir seg rundt i en sirkel.
Dette blir omtrent som en meterbro på en lydmikser. ;D
Jeg innstallerer nå kabler i min Think fra batteriene til en boks i bagasjerommet, dette skal kunne brukes til all slags overvåking eller individuelt batterivedlikehold. Et slikt instrument kan kobles til på mindre enn 5 minutter.
Forslag: la søylene være fylt nederst, da ser en bedre at noe minker. (mer persepsjonsmessig riktig)Også fint med en bedre oppløsning ved hvilespenningen slik at en kan ha nytte av det også ved lading og parkering.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Jeg holder på å monterer Paktrakr nå og har vurdert å legge inn ekstra 1,5mm ledninger til hver blokk. Har du flere opplysninger til hvordan du har gjort det? Takk
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Har skaffet alt tilveie, men har ikke koblet det til batteriene enda. Venter på garasjeplass, tipper dette blir en av de første dagene.
Tanken er at en multikabel skal trekkes fra batteriet og bakover inn i hulrommet under bagasjegulvet. Etter en liten sløyfe skal den gjennom plasten og inn i enden av rommet hvor varseltrekanten ligger. Her skal boksen ligge til vanlig, med en kabelsløyfe som er lang nok til at den kan løftes fram til passasjersetet hvis man vil prøve ut mens bilen kjører.
Dette må gjøres trygt. Ved batteriene skal hver av de 20 tilkoblingene sikres med flatsikringer (10A). Dette i tilfelle kabelen blir gnagd av. De tynne lederne over blokkene bør beskyttes med strømpe og stripses fast slik at de ikke kommer i knip. Jordingslederen tenkte jeg å feste i batterikassa. I boksen har jeg satt inn sikringsbokser og mindre flatsikringer (5A), det er bedre at disse går hvis man tilfeldighvis kommer borti med noe. Ut fra sikringsboksene kan en sette på løse vinklede kabelsko hvis en vil være ekstra forsiktig.

Kabelen i hulrommet under bilen kan sikres med fleksibelt plastrør, og vanntett gjennomføring der den går gjennom karrosseriet, men dette er et beskyttet område. Multikabel og boks er godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
En slik boks kan brukes til å koble til Paktrakr, da behøver en ikke ha den permanent. En kan også koble til et vanlig multimeter hvis man er bekymret for et batteri, eller en USB spenningslogger. Planen min er å kjøre kapasitetstest eller lade enkeltbatterier med for eksempel en E-station lader jeg har.

Hvis noen har gode råd eller innspill er jeg takknemlig. :)
(dette ligner på det jeg tidligere foreslo for Buddy eiere som vil ha balanserere inne i bilen.)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#20
Sitat fra: Ken på onsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Har du flere opplysninger til hvordan du har gjort det?
Jeg har ikke laget det enda, men James May har. http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor
Man trenger 1 stk til hver blokk. Del 2 ligger her: http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor-part-2
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Baltor på onsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
Har du delenummeret på kabelen, Baltor?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

#22
Sitat fra: El rayo på torsdag 29. januar 2009, klokken 00:44
Sitat fra: Baltor på onsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
Har du delenummeret på kabelen, Baltor?
Delenummer 55-729-79. Jeg husket litt feil, boksen er godkjent for 400v, kabelen for 300v
All dimensions are designed
for the nominal voltage
class: U0/U: 300/500 V.

The high test voltage of
4000 V provides high
insulation safety.


De har også en 25 leder pluss jord med 25x 1,5mm2, men jeg tenkte den ville bli litt unødig kraftig. :-\
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
Boksen har delenummer 50-645-89, man bør også ha monteringsplate.

Dette kan gjøres mye enklere, for eksempel en lang rekke med sukkerbiter i en isolert boks

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Sukkerbiter er riktig nivå for meg!
Remoten til den siste batterirekke er defekt og jeg må nok legge kabler til blokkene så at jeg kan ettermontere en god remote senere. Kan ikke ha bilen oppe på bukkene i evighet og reklamasjon tar tid. Jeg er ikke en som synes det er så gøy å senke batteripakker mer enn absolut nødvendig.
En annen bil venter en blokk bytte siden jeg endelig klart å rydde i garasjen min! Kjøpt tre store finerplater med not og fjær som ligger direkt på betong gulvet. Det er mye mer behagelig og isolerer meg litt fra jordet!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Baltor på torsdag 29. januar 2009, klokken 10:16
Sitat fra: El rayo på torsdag 29. januar 2009, klokken 00:44
Sitat fra: Baltor på onsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
Har du delenummeret på kabelen, Baltor?
Delenummer 55-729-79.
Takk, det ledet meg rett på riktig side i katalogen. Men jeg valgte en annen kabel; trenger ikke flere enn 11 ledere til 10 blokker, tror jeg. Kanskje en ekstra til blokkene under panseret for ikke å måle tapet i den lange forbindelseskabelen. James May spesifiserer 2 ledere til hver blokk, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir smør på flesk. Får se hvordan det arter seg i praksis. Bestilte hos Elfa, kabelen er faktisk den dyreste delen! Spanderte fargekodete ledninger, jeg, da. Jeg bruker ikke koblingsboks, lodder ledningene direkte på printkortene; færre steder det kan bli dårlig kontakt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#25
Sitat fra: Ken på onsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Jeg holder på å monterer Paktrakr nå og har vurdert å legge inn ekstra 1,5mm ledninger til hver blokk.
1,5 mm2, er ikke det overkill? Hvor stor strøm går det til PakTrakr?

Jeg har kjøpt 12 x 0,5 mm2 med 300 V isolasjonsevne til LED bar graph voltmeterne som trekker ca 0,01 A hver, dvs at det går 0,02 A i hver kabel bortsett fra den første og siste.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei Baltor,
Du nevner at "boksen skal ligge i varseltrekantrommet".
Dette rommet er ikke egnet for å oppbevare elektronikk, med mindre det er fullstendig vanntett.
Her samles alt vann og kondens som oppstår under kjøring, regn og temperaturendringer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Sitat fra: El rayo på fredag 06. februar 2009, klokken 18:25
Sitat fra: Ken på onsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Jeg holder på å monterer Paktrakr nå og har vurdert å legge inn ekstra 1,5mm ledninger til hver blokk.
1,5 mm2, er ikke det overkill? Hvor stor strøm går det til PakTrakr?


Nei det var ikke til Paktrakr selv. Mulighet til å lade blokkene hver for seg og evt. balanseringsystem hvor den svakeste bloker lades fra trakjonsbatteri. Det var meningen at PakSavr fra samme produsenten skulle gjøre akkurat det men det blir aldri lansert som lovet.
En batteripakke hvor ingen blokk gikk under 5V slipper mange problemer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

En digresjon er på sin plass:

Tenk på hvor mange fornøyde elbileiere det hadde vært dersom bilene hadde vært utstyrt med en velfungerende BMS fra starten av. 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: hens på fredag 06. februar 2009, klokken 19:53
Hei Baltor,
Du nevner at "boksen skal ligge i varseltrekantrommet".
Dette rommet er ikke egnet for å oppbevare elektronikk, med mindre det er fullstendig vanntett.
Her samles alt vann og kondens som oppstår under kjøring, regn og temperaturendringer.

Ja det har lett for å bli fuktig, men denne boksen er temmelig tett med pakning i lokket, IP66/67. Dessuten er ikke dette følsom elektronikk men godt isolerte ledninger og rustfrie sikringsholdere. Det er lett å åpne lokket og sjekke om det er tendens til kondens.
En slik boks kan også inneholde PakTrakr remoter hvis man vil. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA