Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think har økonomiske problemer (igjen)

Startet av El rayo, fredag 09. januar 2009, klokken 16:53

« forrige - neste »

El rayo

Etter at vi var og så på Espens konverterte og godkjente pickup tror jeg så seriøst på at det er mulig å få godkjent en konvertert (ombygd til elektromotor) bil i Norge at jeg har gitt prosjektet et navn.

Jeg har planer om å konvertere en gammel Mini (1961-82). Pickup er førstevalget fordi den er lettest i vekt (603 kg egenvekt), andrevalget er Minivan (605 kg). Begge disse er 2-setere og det er enkelt å montere batteriet omtrent midt mellom for- og bak-aksel for ideelt tyngdepunkt. Hvis det ikke dukker opp et egnet prosjekt/karosseri innen rimelig tid må jeg også se etter Countryman/Traveller. Det er 4-seters stasjonsvognutgaver med sidevinduer og samme akselavstand, men veier nesten 10% mer; 660 kg. Jeg ser også et ekstra problem med å få de godkjent som 2-setere da baksetet må fjernes og batteriet monteres der.

Drivverk fra en 2001 Th!nk har jeg alt skaffet. Søknad er sendt Vegvesenet ved Risløkka kontrollstasjon, avdeling for om- og opp-bygging.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Lykke til El Rayo.
Morris Traveller er sabla fint også men se nøye på treverk bak. Ask er veldig sterk men ikke så motstandsdyktig mot råte. Det er mulig å reparere selv men er en vesentlig del av konstruksjonen. Rear hjuls trekk på denne. Finnes som pickup også.
Morris 1000.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Mini'en har en sabla tung støpejernsmotor og gearkasse.
Når det tas ut og erstattes med noe som veier 100 kg mindre, tror jeg jeg ville se litt på å plassere noen blokker over motoren.

Uansett, dette vil veie mindre enn Think, og ha mindre frontareal.
Effektivt gearingsforhold med 10" hjul vil bli noe større, slik at topphastighet vil bli ca 75km/t.
Her er det duket for å åpne inverteren (elektronisk)og øke maks turtall.
eventuelt litt øket spenning- 20-21 blokker?

Spennende!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#3
Takker for innspill, Hens, du har jo erfaring på dette med konvertering.
Sitat fra: hens på mandag 29. desember 2008, klokken 23:24
Mini'en har en sabla tung støpejernsmotor og gearkasse.
Når det tas ut og erstattes med noe som veier 100 kg mindre, tror jeg jeg ville se litt på å plassere noen blokker over motoren.
At støpejernsmotor/gear/diff-enheten er tung kan jeg skrive under på, akkurat hvor mye vekt som spares her er jeg ikke sikker på enda. Th!nk motor og inverter er ikke tyngre enn at jeg klarer å løfte det og legge det baki Th!nk.

Å plassere noen batterier under panseret er sikkert en god ide, noe jeg ikke hadde tenkt på enda. Det bør være god plass; den høye originalmotoren står oppå gearkassa mens Th!nk drivverket er lavbygd ved siden av hverandre. Kupeen på pickup opptar mer enn halve akselavstanden så med batteri bare på planet ville den nok blitt noe baktung, en stor ulempe med forhjulsdrift.

Sitat fra: hens på mandag 29. desember 2008, klokken 23:24
Effektivt gearingsforhold med 10" hjul vil bli noe større, slik at topphastighet vil bli ca 75km/t.
Her er det duket for å åpne inverteren (elektronisk)og øke maks turtall.
eventuelt litt øket spenning- 20-21 blokker?
Redusert topphastighet har jeg tenkt på, 100 km/t ville vært ønskelig. Har en gammel laptop på gang, men trenger SiADIS programmet. Euromatic (Rav4EV) kan muligens skaffe et standard  kretskort til inverteren som ikke er sperret med kode.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#4
Laptop anskaffet: IBM ThinkPad 390 type 2626 - Pentium II, ser ut som om den har 48 Mb ram og en hardisk på 2 Gb. Takk til Tore Jemtegaard som tok vare på en fullstendig OK laptop som noen ville kaste, formatterte hard disk'en og installerte Windows 98.

Har egentlig alltid ønsket meg ThinkPad (står i stil til navnet på bilen) :)

Laptop trenger jeg for å programmere Siemens Simotion inverteren til å passe til Mini'ens mindre hjul og forandre maks-grensen på batterispenning.

City Stromer Simovert inverter har 222 parametere, antar det er noe tilsvarende på Simotion. Her gjelder det å ikke gå seg bort! Må aller først lagre innstilte data og ta backup.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#5
SiADiS (Siemens Automotive Diagnostic System) program er mottatt og installert på ThinkPad'en, men er adskillig mer komplisert å få igang enn et windows program da det er dos-basert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#6
Lykke til El Rayo. Jeg få håpe at du klarer å omprogrammere motor kontroller. Jeg var selv lovet en kopi av SiADiS men den kom aldri. Jeg har ikke den nødvendige kompetanse heller. Mange før har ønsket tilgang til parametre som til nå har vært låst.
En jeg kjenner til skulle bruke Think til undervisning i mekketronikk, men møtet veggen når han prøvde å be om hjelp fra Think AS.

Andre biler kan lettere endre på, Reva f.eks.

Her er noen dokumenter fra Siemens som kan være til nytte.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#7
Sitat fra: Ken på fredag 02. januar 2009, klokken 23:59

Her er noen dokumenter fra Siemens som kan være til nytte.

Det står i det vedlagte Siemens dokumentet:

"The power inverters described in this manual are the product of Automobiltechnik Division of Siemens Corporation, Germany"

Det er vel en mulighet for at denne divisjonen ble med da Siemens solgte sin automotive divisjon til Continental. Dermed er det ikke utenklig at produktene har endret navn. (Si er vanlig forstavelse på en del Siemens produkter)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#8
Kanskje litt vel dumt spørsmål El Rayo, men ... har du Googlet "SiADiS" ?

Det kom opp iallefall en link som virket veldig relevant:
http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/siadis/index.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Dette programmet ser ut til å være for en 96 volt Citystromer.
Det samme programmet for Think har kanskje Øyvind Lunde.

Jeg har en gammel laptop (Toshiba satellit pro 410 cdt) med defekt skjerm, med endel Thinkprogrammer.
Skal se hva jeg finner i den.
(Hvis noen har en tilsvarende som er utdatert med hel skjerm.....!)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: Elmo på lørdag 03. januar 2009, klokken 13:15
har du Googlet "SiADiS" ?
Har vært gjennom linkene på de 3 første sidene som kommer opp  :P

Sitat fra: Elmo på lørdag 03. januar 2009, klokken 13:15
Det kom opp iallefall en link som virket veldig relevant:
http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/siadis/index.html
Dette er sannsynligvis samme programmet som jeg har. Så at siden var oppdatert i desember, så jeg har sendt email til Rudolf, men ikke fått svar enda.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hadde nok bare et lite actia program for bms, det var dos og fransk.
er ikke familiær med noen av delene. 
Dessuten er den gamle laptop'en uten usb utgang , og leser bare 3,5"disketter.

Men hvis noen er interessert...

Øyvind, hvor er du!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#12
Sitat fra: hens på lørdag 03. januar 2009, klokken 22:27
Hadde nok bare et lite actia program for bms, det var dos og fransk.
er ikke familiær med noen av delene. 

Dessuten er den gamle laptop'en uten usb utgang , og leser bare 3,5"disketter.
Vi skulle vel klare fransken ved hjelp av babelfish.

Får ikke brukt USB mot Th!nk likevel, laptop'en har hankontakt med 9 pinner i to rader.

Edit: Det korrekte navnet på kontakten er DB-9 han. Altså trenger jeg en kabel med DB-9 hun til ThinkPad laptop og J1962 til Th!nk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

USB til RS232-overgang:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5859~r.77233494

drøyt 30kr, inlk frakt :)  Har en slik selv, i fall tuneren skulle trenge å sparkes i gang skikkelig; da må jeg laste opp ny firmware med nullmodem-kabel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Vær obs på at slike usb->rs232 adaptere kan skape trøbbel, særlig med de billigste.
Slitt mye med det i forbindelse med Reva, prøvde flere uten hell. De fra Komplett.no fungerte derimot utmerket. Se om dere finner noen som er "165500 UART kompatible", de er bankers.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA