Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 - 400V

Startet av DonPedro, søndag 03. august 2014, klokken 23:49

« forrige - neste »

DonPedro

Var på Skøyen i dag, og diskuterte blant annet problem med stabilitet på 3G-forbindelsen.  Fikk opplyst at de har hatt en ingeniør her i juli for å utarbeide en fix som vil komme via software update.

De har samlet inn mye diagnostiske data, og blant annet slått fast at dette ikke har med software-versjon å gjøre. De vet ikke helt hva som er galt, men mistanken er at det har med oppgradering til 4G i nettet å gjøre.

I mellomtiden er work-around å gjøre reset (uklart om det var store eller lille skjerm det var snakk om). Dette renser cachen i modemet, og gir visstnok midlertidig forbedring.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Muffinman

SitatDe har samlet inn mye diagnostiske data, og blant annet slått fast at dette ikke har med software-versjon å gjøre
Får meg til å tenke på at man begrunnet ladeproblemene med at det norske strømnettet var problematisk tidligere.

Jeg antar det spørs hvordan man ser det.

Når det er sagt, jeg har vel mistet 3G en gang i løpet av våren. Det skjedde oftere gjennom vinteren, så 3G på min bil har faktisk vært MER stabilt i perioden dette har vært diskutert.

RonnyØ

Hvilke muligheter finnes for å oppgradere til 4g i bilene da? Kreves neppe de store inngrep vel?
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Mener det har vært diskutert før, og det var visst ikke bare - bare.

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

jorkus

Er det fler enn meg som begynner å tenke på at vinteren nærmer seg og at vi fremdeles har ustabil forbindelse til TMS-en? Tenker tilbake på en episode i fjor vinter da bilen var ned-iset, og jeg var i et område uten dekning: dvs ingen mulighet for forvarming og vinduene gikk ikke ned slik at jeg kunne få opp dørene... Slik som tilstanden er nå, med helt random forbindelse kan dette bli en utfordring til vinteren! :o Jeg opplever at det kan være stabilt en uke, for så å falle ut hver dag i en periode.. Er det noen som har hørt noen nye rykter om en fix på dette?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

RaBalder

Sitat fra: jorkus på mandag 25. august 2014, klokken 20:30
Er det fler enn meg som begynner å tenke på at vinteren nærmer seg og at vi fremdeles har ustabil forbindelse til TMS-en? Tenker tilbake på en episode i fjor vinter da bilen var ned-iset, og jeg var i et område uten dekning: dvs ingen mulighet for forvarming og vinduene gikk ikke ned slik at jeg kunne få opp dørene... Slik som tilstanden er nå, med helt random forbindelse kan dette bli en utfordring til vinteren! :o Jeg opplever at det kan være stabilt en uke, for så å falle ut hver dag i en periode.. Er det noen som har hørt noen nye rykter om en fix på dette?

• wifi-sone på mobilen som har vært koblet til i bilen.
  • står man utenfor bilen, alt er nediset og 3G ikke fungerer.
  • da aktiverer man wifi-sonen på mobilen. bilen autoconnecter (litt usikker her...)  til sonen og er på nett
  • så kobler man til med Tesla-appen og slår på varme.

Jeg har ikke testet dette, men kanskje det kan unngå bruk av brekkjern på isete dører.

cairnz

Et lite lag silikon på gummilistene er nok det sikreste mot fastfrysing av glass.
Elbilist

akseln

@rabalder, tviler på at dette går. Mener å ha observert at når bilen mister tilgang til 3G, så får den heller ikke kontakt via Wifi.

Torpedo Ted

Dette begynner å bli tåpelig. Nå må de snart få fingen ut. Appen er jo ubrukelig. Og nei, selv om den er tilkoblet Wi-Fi så funker ikke appen (tror hele Wi-Fi deaktiveres når 3G faller ut).

zimba07

Det virker som at problemet har kommet tilbake for min egen del. Jeg er fortsatt på samme firmware versjon som før sommeren (5.9). Det var ganske ofte nede før sommeren, men så dro jeg på ferie i Danmark og det har vært bra etter det.

Nå denne uka har derimot problemet dukket opp igjen. Får den klassiske "waking car this may take a few minutes" og da VET jeg at 3G er nede.

For meg ser det ut til at appen først autentiserer seg mot tesla api og hvis det er OK/kontakt dukker P-nummer opp øverst i venstre hjørne. Deretter bruker den litt tid på å kontakte bilen. Hvis det er kontakt kan det gå fra 2 sekund til 30 sekund å få opp ladestatus/control status, men hvis 3G er nede kommer alltid "waking car" Jeg kan stå ved siden av bilen og titte inn på skjermen så jeg VET at bilen ikke sover....

Ordner seg nok, men kjipt at det kommer tilbake etter å ha vært ok mesteparten av sommeren for egen del.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Olatho

Kjørte en tur i dag, og kunne uproblematisk streame P13 (har ikke lydpakka, så jeg vet det var streaming over Internett), men APPen fikk likevel ikke kontakt. Sa bare "waking car" som du beskriver over, selv mens bilen åpenbart var på. Så det er noe mer merkelig her enn at "3g er nede".

Sharp

Får du ikke kontakt via appen på Android telefon: prøv å lukk appen og start den på nytt. Det funker alltid for meg (med mindre bilen ikke har 3G da, men det opplever jeg ikke ofte).

Twowheels

Er det mulig å slå 3G helt av ? slik at den bruker kun Wifi da man er hjemme og iallefall mulig å få tak i bilen under lading etc ?
_________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA