Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think gjør batterileieavtale valgfritt

Startet av Laban, onsdag 07. januar 2009, klokken 19:55

« forrige - neste »

Laban

Jeg har fundert litt og håper noen av "batteri-guruene" her på forumet kan gi meg et svar.

Når jeg legger meg ut på "hovedveien", som har en motbakke,  og gir på for å komme opp i fart er det ikke til å unngå å kjøre på rødt, men når jeg har oppnådd riktig fart i løpet av ca. 5 sekunder kan jeg kjøre på grønt. Alternativet blir å kjøre sakte på gult, men da bruker jeg jo adskillig lengre tid på å komme meg opp bakken (ca. 30 sekunder).

Så spørsmålet da blir: Er det best for batteriene å kjøre kort tid på rødt, så grønt- for å få opp farten fort, eller er det bedre å "pines" i lengre tid på gult- og bruke lengre tid opp bakken?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Elmo

#1
Jeg har dessverre ikke noe vitenskapelig begrunnet svar, men jeg tenker samme tanken som deg nesten daglig.

Jeg har forsøkt litt det ene og litt det andre, og jeg har "på følelsen" at det er best for batteriene og rekkevidden å dra på litt ekstra på orange/rødt for å komme raskere opp i fart, men tror vel kanskje børstene slites litt ekstra av det.
Men om det er rett overlater jeg til "batteri-guruene".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Umulig å vite:

I følge saft tåler batteriene å bli belastet med 500 A mens PSA drar max 200A og Think 250A (+30A til varmeapperatet?)

Nå er det vel godt bevist at de ikke liker 200A 2 km opp f.eks Rennfast; som tar ca 2-3 minutter

Om de tar skade av 10 sekunder på rødt er dermed en helt annen sak.

Nå kan det jo diskuteres hvorfor feltet er merket rødt. For meg betyr det forbud, så rådet mitt forblir 2 sek på rødt, 10 sek på orange/rødt (170A) og resten på Grønn/orange (100A)

100 A er forresten det motoren er rated for som kontinuerlig belastning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Etpar ting som kunne ha vært nyttig på thinken:
1. en bryter på gasspedalen som slo av varmeapparatet ved mer enn halvt pådrag.
2 en fjær på gasspedalen som gjorde det ubehagelig å sitte lenge med mer enn 100 A pådrag.

Motoren og batteriet er bygget for en kontinuerlig belastning på 100 A. Motoren trekker maks.235A
12volt omformeren ca 5A, og varmeapparatet oppimot 40A i sterk kulde og maks viftehastighet.

En tur opp gjennom undersjøiske tuneller med varmeapparatet på, og viften på full fart for å fjerne dugg fra vinduene, og du har en garantert skade på batteriet. Spesielt om det er lenge siden vannfylling.

Varmeapparatet trekker kanskje ikke så mye, men det kommer på toppen av en allerede overbelastet situasjon, og det er dette som gjør det farlig.

Jeg overhørte en kommentar fra en mekaniker på et Fordverksted som skulle tømme batteriet for å måle kapasiteten: "Det tok bare en halv time, da var det tomt!"  (Flatt jern +varmeapparat)
100Ah  på en halv time er gjennomsnittlig 200 A i en halvtime, er det rart at batteriene smeller!



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#4
Veldig kloke ord fra Hens og Elektrolux. På motoren i Th!nk står det: "S2 60 minutter: 17 kW/150A/3500RPM".
"S2 1 minutt: 100Nm/280A/1000RPM". "Rated battery voltage 120V". "Cooling max: 55o C 8l/min".

Det er 3 forkjellige bilmerker vi snakker om og de har forkjellige svakheter, men det er nok batteriet man bør ta mest hensyn til på alle.

Min erfaring er at litt mindre strømtrekk over lang tid sliter mindre på batteriet enn maks strømtrekk over kort tid. Har et par sesonger fløyet modellfly med elektromotor og lithium batteri som tømmes på 6 minutter (opp til 20C belastning; gjennomsnitt 10C) og batteriet holder ikke særlig lenge selv om det er innenfor fabrikantens spesifikasjoner.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. desember 2008, klokken 13:56
I følge saft tåler batteriene å bli belastet med 500 A
i 10 sekunder ifølge http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf side 20 i pdf- og side 17 A4-format.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Det er derfor de ble brukt til drag racing. ikke mye mer enn 10 sekunder for en sStanding Quarter Mile. De hadde nok mer sponsor midler til innkjøp av batterier enn oss.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Ken på torsdag 25. desember 2008, klokken 21:14
Det er derfor de ble brukt til drag racing. ikke mye mer enn 10 sekunder for en sStanding Quarter Mile. De hadde nok mer sponsor midler til innkjøp av batterier enn oss.

Og de lå nok nermere 1000A uttak enn våre 100-200A....
Nei, du har helt rett de holdt ikke lenge.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Men nå er vi inne på det motsatte av emnet. Stort strømtrekk tar knekken på batteriet fortest mulig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA