Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Gnilre, fredag 25. juli 2014, klokken 10:19

« forrige - neste »

Kianus

Ingenting fra Kia som indikerer at batteriet "tar mer skade" av å lades opp til 100%.

K S

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. desember 2014, klokken 04:52
Sitat fra: K S på mandag 08. desember 2014, klokken 09:33
Hva er problemet ditt om bilen er ladet opp til 100%?
Jeg forsøker alltid å full tank på bensinbilen, samme med dieseltanken på bobilen. Hvorfor skal ikke elbilen være fulladet?
Antar at batteriene som Kia bruker tåler ladingen????

Kjør på! :-)

Batteriet har bedre av å ligge mellom 20-80%, levetiden på batteriet blir da økt hvis man ikke lader til 100%

Har du snakket med forhandleren din? Kia er litt spesiell, omtaler blant annet som medfølgende lader som vedlikeholdslader, og 6,6 kW som standardlader.
Hyppig og kortere lading ser ut til å være det anbefalte (ikke svært mye bruk av hurtiglader).

Jeg plugger inn ofte og ligger normalt på rundt 100 %, skal en bruke forvarming, må jo ladekabel være tilknytter, altså må bilen stå på lading hver natt.

Hør med forhandleren din, hvis du ikke har gjort det. Er evt nysgjerrig på hva han sier..... :-)

Ona IX

Sitat fra: Kianus på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:20
Ingenting fra Kia som indikerer at batteriet "tar mer skade" av å lades opp til 100%.


Det at man kan velge å bare lade til 80% er vel en indikasjon?

Sitat fra: K S på tirsdag 09. desember 2014, klokken 14:49
Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. desember 2014, klokken 04:52
Sitat fra: K S på mandag 08. desember 2014, klokken 09:33
Hva er problemet ditt om bilen er ladet opp til 100%?
Jeg forsøker alltid å full tank på bensinbilen, samme med dieseltanken på bobilen. Hvorfor skal ikke elbilen være fulladet?
Antar at batteriene som Kia bruker tåler ladingen????

Kjør på! :-)

Batteriet har bedre av å ligge mellom 20-80%, levetiden på batteriet blir da økt hvis man ikke lader til 100%

Har du snakket med forhandleren din? Kia er litt spesiell, omtaler blant annet som medfølgende lader som vedlikeholdslader, og 6,6 kW som standardlader.
Hyppig og kortere lading ser ut til å være det anbefalte (ikke svært mye bruk av hurtiglader).

Jeg plugger inn ofte og ligger normalt på rundt 100 %, skal en bruke forvarming, må jo ladekabel være tilknytter, altså må bilen stå på lading hver natt.

Hør med forhandleren din, hvis du ikke har gjort det. Er evt nysgjerrig på hva han sier..... :-)

Sendt han en mail nå, poster her med en gang jeg får svar!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

K S

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. desember 2014, klokken 15:48
Sitat fra: Kianus på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:20
Ingenting fra Kia som indikerer at batteriet "tar mer skade" av å lades opp til 100%.


Det at man kan velge å bare lade til 80% er vel en indikasjon?

Sitat fra: K S på tirsdag 09. desember 2014, klokken 14:49
Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. desember 2014, klokken 04:52
Sitat fra: K S på mandag 08. desember 2014, klokken 09:33
Hva er problemet ditt om bilen er ladet opp til 100%?
Jeg forsøker alltid å full tank på bensinbilen, samme med dieseltanken på bobilen. Hvorfor skal ikke elbilen være fulladet?
Antar at batteriene som Kia bruker tåler ladingen????

Kjør på! :-)

Batteriet har bedre av å ligge mellom 20-80%, levetiden på batteriet blir da økt hvis man ikke lader til 100%

Har du snakket med forhandleren din? Kia er litt spesiell, omtaler blant annet som medfølgende lader som vedlikeholdslader, og 6,6 kW som standardlader.
Hyppig og kortere lading ser ut til å være det anbefalte (ikke svært mye bruk av hurtiglader).

Jeg plugger inn ofte og ligger normalt på rundt 100 %, skal en bruke forvarming, må jo ladekabel være tilknytter, altså må bilen stå på lading hver natt.

Hør med forhandleren din, hvis du ikke har gjort det. Er evt nysgjerrig på hva han sier..... :-)

Sendt han en mail nå, poster her med en gang jeg får svar!

Hva er da problemet, hvis man kan lade opp til 80 %? Det virket som om du hadde problem med å lade opp til 80 %, da du skrev:
"Merker nå at jeg blir ganske irritert ved lading av bilen noen ganger. Jeg jobber turnus med mye forskjellige arbeidstider. Og jeg trenger ikke 100% batteri, så jeg vil jo helst bare lade til 80%. Men da må man sette når den skal begynne å lade. Noe jeg syntes er latterlig, burde ha i instillingene [* ]80% [ ]100% ( )Planlagt lading. Jeg har ikke noe behov for at ladingen begynner mange timer etter jeg putter i ledningen, jeg vil bare stoppe bilen, plugge den inn og forlate åstedet."

Jeg har ikke sjekket dette, men selgeren jeg kjøpte bilen av ga ikke utrykk for at det var viktig å kun lade opp til 80%.

For Leaf derimot snakkes det om at en bør kjøre batteriene ned til rundt 30 % og lade opp til 80 %. Skal jeg holde på slik selger jeg bilen igjen! Poenget er jo faktisk å ha rekkevidde når jeg har behov for det.....


Rio

KS: Et par grunnleggende konsepter:

Et batteri er en liten "kjemisk fabrikk", og akkurat som bensin-, og særlig dieselmotorer, er det ting man kan gjøre med dem som har innflytelse for levetiden.

For litiumbatterier er det MEGET enkelt - du kan lade så ofte og så mye du orker.

Men du bør vite følgende: det som sliter på batteriet (dvs. gir redusert batterikapasitet om noen år) er:

1) Hvis du lar batteriet stå tomt. (Parkerer bilen i lengre tid med mindre enn 10-15-20% igjen.)

2) Hvis du lar batteriet stå helt fullt i lengre tid.

Selvsagt skal du bruke bilen som en bil, men man kan likevel ha to tanker i hodet, og unngå (for egen del) å la bilen stå med batteripakken tom eller helt full (med mindre man trenger det).

Ikke noe vanskeligere enn det. Og langt lettere å huske på enn det man må huske på for en bensin- eller dieselmotor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ona IX

Sitat fra: K S på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:09
Hva er da problemet, hvis man kan lade opp til 80 %? Det virket som om du hadde problem med å lade opp til 80 %, da du skrev:
"Merker nå at jeg blir ganske irritert ved lading av bilen noen ganger. Jeg jobber turnus med mye forskjellige arbeidstider. Og jeg trenger ikke 100% batteri, så jeg vil jo helst bare lade til 80%. Men da må man sette når den skal begynne å lade. Noe jeg syntes er latterlig, burde ha i instillingene [* ]80% [ ]100% ( )Planlagt lading. Jeg har ikke noe behov for at ladingen begynner mange timer etter jeg putter i ledningen, jeg vil bare stoppe bilen, plugge den inn og forlate åstedet."

Jeg har ikke sjekket dette, men selgeren jeg kjøpte bilen av ga ikke utrykk for at det var viktig å kun lade opp til 80%.

For Leaf derimot snakkes det om at en bør kjøre batteriene ned til rundt 30 % og lade opp til 80 %. Skal jeg holde på slik selger jeg bilen igjen! Poenget er jo faktisk å ha rekkevidde når jeg har behov for det.....

Jeg er enig i at man skal ha rekkevidde når man trenger det, men når jeg kjører til og fra jobben og litt til butikken og sånn, så trenger jeg sjeldent 100%, men når jeg skal på langturer så lar jeg selvfølgelig bilen lade til 100%. Men hvis det sliter på batteriet  å lade over 80% når jeg ikke trenger det, så hvorfor kan man ikke legge inn en enkel funksjon for det enn en komplisert som er nå?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

OlavEmil

Har hatt ein elektrikar innom i dag. Han var med på alternativet med 1-fase kontakt over to fasar, men meinte at det kunne bli noko skeiv belasting likevel. Han meinte eit alternativ kunne vere å byggje trafo, og meinte at vi då fekk meir effekt av ladinga.

Kan Kia utnytte dette på nokon måte? Eg trudde vi maksa lademoglegheiten på Kia med 32A industrikontakt?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

rifusk

I og med at laderen er på vell 6,6Kw, så "makser" du denne på 32A enfase. Dette tilsvarer over 7kw...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Rio

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:26
Har hatt ein elektrikar innom i dag. Han var med på alternativet med 1-fase kontakt over to fasar, men meinte at det kunne bli noko skeiv belasting likevel. Han meinte eit alternativ kunne vere å byggje trafo, og meinte at vi då fekk meir effekt av ladinga.

Kan Kia utnytte dette på nokon måte? Eg trudde vi maksa lademoglegheiten på Kia med 32A industrikontakt?

Det vil alltid bli skjevbelastning når du har en énfaselader, enten du har IT eller TN.

Hjelper ikke med noen normal transformator.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Igloo

Synd ingen lager 3fas ac - dc - 1fas ac. Hadde vært no om det var billig nok[emoji38]
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

OlavEmil

Sitat fra: rifusk på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:31
I og med at laderen er på vell 6,6Kw, så "makser" du denne på 32A enfase. Dette tilsvarer over 7kw...

Sitat fra: Rio på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:03Det vil alltid bli skjevbelastning når du har en énfaselader, enten du har IT eller TN.

Hjelper ikke med noen normal transformator.

Nei, det var det eg trudde. Då ventar vi spent på pris frå elektrikar, så får vi sjå.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

verahaka

Stemmer det at lading i vanlig stikkontakt med ladekabelen som medfølger Soulen lader 2,2 kW/t? Jeg leier parkeringsplass fra privatperson og må sette opp regnestykke for hva det koster å lade.

rifusk

Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Rio

Sitat fra: verahaka på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:34
Stemmer det at lading i vanlig stikkontakt med ladekabelen som medfølger Soulen lader 2,2 kW/t? Jeg leier parkeringsplass fra privatperson og må sette opp regnestykke for hva det koster å lade.

Den lader med 2,2 kW (ikke "kW/t"), hvilket vil si at hvis du lader i 3 timer så bruker du 6,6 kWt.

Du kan kjøpe et lite elmeter på ClasOhlson, men ikke la det stå permanent, siden strømmen er såpass høy.

Husk at du ikke lader hele batteriet hver dag, så det er relativt lite strøm som skal til. Du kan f. eks. se på hvor mange km du kjører og beregne 0,2 kWt per km kjørt om vinteren, og 0,15 kWt per km kjørt om sommeren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

verahaka

Tusen takk for svar rifusk og Rio!

Elmeter var en god ide! Takk!

Jeg kjører i gjennomsnitt 130 km om dagen, så blir spennende å se om Kia'en klarer det  ::)

Jeg skal bare lade opp til 3 timer om ettermiddagen, resten lader jeg hjemme over natten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA