Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Gnilre, fredag 25. juli 2014, klokken 10:19

« forrige - neste »

OlavEmil

Haha :) . Då er eg med.

Men i mitt tilfelle, om straumnettet mitt er nokonlunde normalt, så er det problemfritt å montere 32A industristikk i garasjen?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rio

Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. desember 2014, klokken 16:56
Haha :) . Då er eg med.

Men i mitt tilfelle, om straumnettet mitt er nokonlunde normalt, så er det problemfritt å montere 32A industristikk i garasjen?

Nja...  (med forbehold om at jeg ikke har lest hele tråden)

Mange nettselskap nekter elektrikere å montere mer enn 20 A énfase for lading av elbil, fordi 32 A skjevbelaster de tre fasene veldig. Det er det faktisk en god teknisk grunn til.

Dersom det er i orden for dem, så er det helt greit å bruke 32 A industrikontakt. Dersom du har trefase kan man selvsagt ta ut alle tre fasene til en trefasekontakt, men du vil selvsagt kun trekke énfase til Soul (for den har en énfase lader, og Type 1 kontakten er kun énfase).

I fremtiden får vi håpe at flest mulig går over til trefaseladere hvis de skal ha over 3,7 kW ladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Eg spør og grev, for dette kan eg lite om (skal sjølvsagt få elektrikar til å gjere jobben, men eg må vite kva eg skal be han gjere).

Om eg dreg ut tre fasar, som du skriv, og koplar desse til èin industrikontakt, kan denne då brukast med 32A på einfase / Kia? Eller kan eg berre nytte meg av 10,67A når eg då koplar til Kiaen?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rio

Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. desember 2014, klokken 17:46
Eg spør og grev, for dette kan eg lite om (skal sjølvsagt få elektrikar til å gjere jobben, men eg må vite kva eg skal be han gjere).

Om eg dreg ut tre fasar, som du skriv, og koplar desse til èin industrikontakt, kan denne då brukast med 32A på einfase / Kia? Eller kan eg berre nytte meg av 10,67A når eg då koplar til Kiaen?

Du kan ha en 32 A trefasekontakt, og trekke 32 A på én fase ut av den (dvs. mellom 2 faser, siden du ikke har noen null-leder hvis du har IT). Dvs. da bruker du den som en 32 A énfasekontakt.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Blir belastinga då fordelt på dei tre fasene kontakten er trekt ut frå, eller plukkar han ein fase som han tek all straumen frå?

Monterar eg han som ein standard 32A trefasekontakt, eller må eg gjere noko spesielt med han for at han skal funke på ein einfaseladar?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rio

Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. desember 2014, klokken 17:53
Blir belastinga då fordelt på dei tre fasene kontakten er trekt ut frå, eller plukkar han ein fase som han tek all straumen frå?

Monterar eg han som ein standard 32A trefasekontakt, eller må eg gjere noko spesielt med han for at han skal funke på ein einfaseladar?

Hvis du har trefase IT-nett (tre blokker på hovedsikringen) så har du 230 V mellom fasene (altså, 230 V mellom L1 og L2, mellom L2 og L3 og mellom L1 og L3). Da kobler man lasten mellom to av disse.

Dersom du har trefase TN-nett (fire blokker på hovedsikringen) så har du en ekstra null-leder. Da har du 230 V mellom L1 og N, L2 og N, L3 og N. (Men du har 400 V mellom L1 og L2, osv.) Da kobler du lasten mellom én av fasene og N for å få 230 V.

En trefasekontakt har bare flere "pinner" enn en énfasekontakt. Bruker du den med en énfaselast så bruker du bare to av pinnene pluss jord.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ElSoul

Hva skulle vi gjort uten et forum som dette med mange kloke hoder?  ;)

Personlig har jeg ikke helt bestemt meg, men tror muligens jeg lander på en semi-permanent løsning ala fra EVI levert med ferdigmontert 16A blått CEE industristøpsel:

http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

Får evt heller å gå over på en mer fast løsning på sikt. Med mindre ikke folk har dårlig erfaring med en slik justerbar ladekabel?

Da blir totalprisen 3575,- og jeg kan bruke kabel både på 10A kurs ute og 16A i garasje. Matchende CEE Stikkontakt følger med. Regner med en elektriker kan ordne installasjon av ett stikk for rundt 1500,- ?

Ona IX

Merker nå at jeg blir ganske irritert ved lading av bilen noen ganger. Jeg jobber turnus med mye forskjellige arbeidstider. Og jeg trenger ikke 100% batteri, så jeg vil jo helst bare lade til 80%. Men da man sette når den skal begynne å lade. Noe jeg syntes er latterlig, burde ha i instillingene [* ]80% [ ]100% ( )Planlagt lading. Jeg har ikke noe behov for at ladingen begynner mange timer etter jeg putter i ledningen, jeg vil bare stoppe bilen, plugge den inn og forlate åstedet.
For to dager siden så kom jeg tidlig på jobb, måtte endre programmeringen så den begynte etter 5min. Når jeg hadde 40% så måtte jeg ut en kjapp tur på butikken, og satt den tilbake på lading og måtte da endre programmeringen igjen, men fordi det er noen som har hatt en utrolig klok ide å putte am og pm istedenfor 24h, så evnet jeg å velge 12 timer feil. Det er, i mitt hode, helt latterlig at de ikke har klart å sette 24h på timer når de har det på absolutt alt annet i bilen!
Jeg vet man har den knappen ved siden av rattet som overstyrer, men den setter til 100% som er unødvendig i mitt tilfelle (som oftest)

>:(
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

K S

Sitat fra: Ona IX på mandag 08. desember 2014, klokken 04:06
Merker nå at jeg blir ganske irritert ved lading av bilen noen ganger. Jeg jobber turnus med mye forskjellige arbeidstider. Og jeg trenger ikke 100% batteri, så jeg vil jo helst bare lade til 80%. Men da man sette når den skal begynne å lade. Noe jeg syntes er latterlig, burde ha i instillingene [* ]80% [ ]100% ( )Planlagt lading. Jeg har ikke noe behov for at ladingen begynner mange timer etter jeg putter i ledningen, jeg vil bare stoppe bilen, plugge den inn og forlate åstedet.
For to dager siden så kom jeg tidlig på jobb, måtte endre programmeringen så den begynte etter 5min. Når jeg hadde 40% så måtte jeg ut en kjapp tur på butikken, og satt den tilbake på lading og måtte da endre programmeringen igjen, men fordi det er noen som har hatt en utrolig klok ide å putte am og pm istedenfor 24h, så evnet jeg å velge 12 timer feil. Det er, i mitt hode, helt latterlig at de ikke har klart å sette 24h på timer når de har det på absolutt alt annet i bilen!
Jeg vet man har den knappen ved siden av rattet som overstyrer, men den setter til 100% som er unødvendig i mitt tilfelle (som oftest)

>:(

Hva er problemet ditt om bilen er ladet opp til 100%?
Jeg forsøker alltid å full tank på bensinbilen, samme med dieseltanken på bobilen. Hvorfor skal ikke elbilen være fulladet?
Antar at batteriene som Kia bruker tåler ladingen????

Kjør på! :-)

OlavEmil

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:59
Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. desember 2014, klokken 17:53
Blir belastinga då fordelt på dei tre fasene kontakten er trekt ut frå, eller plukkar han ein fase som han tek all straumen frå?

Monterar eg han som ein standard 32A trefasekontakt, eller må eg gjere noko spesielt med han for at han skal funke på ein einfaseladar?

Hvis du har trefase IT-nett (tre blokker på hovedsikringen) så har du 230 V mellom fasene (altså, 230 V mellom L1 og L2, mellom L2 og L3 og mellom L1 og L3). Da kobler man lasten mellom to av disse.

Dersom du har trefase TN-nett (fire blokker på hovedsikringen) så har du en ekstra null-leder. Da har du 230 V mellom L1 og N, L2 og N, L3 og N. (Men du har 400 V mellom L1 og L2, osv.) Da kobler du lasten mellom én av fasene og N for å få 230 V.

En trefasekontakt har bare flere "pinner" enn en énfasekontakt. Bruker du den med en énfaselast så bruker du bare to av pinnene pluss jord.

Det høyrest bra ut. Takk for info :) .

Ein einfase stikkontakt passar altså inn i eit trefase støpsel? Eller må eg ha eit einfase støpsel for å kunne setje inn ein einfase stikkontakt / ladar?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på mandag 08. desember 2014, klokken 10:14
Ein einfase stikkontakt passar altså inn i eit trefase støpsel? Eller må eg ha eit einfase støpsel for å kunne setje inn ein einfase stikkontakt / ladar?

Passer ikke. Du må ha en 1-fase stikk, evt. en overgang fra 3-fase til 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: OlavEmil på mandag 08. desember 2014, klokken 10:14
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:59
Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. desember 2014, klokken 17:53
Blir belastinga då fordelt på dei tre fasene kontakten er trekt ut frå, eller plukkar han ein fase som han tek all straumen frå?

Monterar eg han som ein standard 32A trefasekontakt, eller må eg gjere noko spesielt med han for at han skal funke på ein einfaseladar?

Hvis du har trefase IT-nett (tre blokker på hovedsikringen) så har du 230 V mellom fasene (altså, 230 V mellom L1 og L2, mellom L2 og L3 og mellom L1 og L3). Da kobler man lasten mellom to av disse.

Dersom du har trefase TN-nett (fire blokker på hovedsikringen) så har du en ekstra null-leder. Da har du 230 V mellom L1 og N, L2 og N, L3 og N. (Men du har 400 V mellom L1 og L2, osv.) Da kobler du lasten mellom én av fasene og N for å få 230 V.

En trefasekontakt har bare flere "pinner" enn en énfasekontakt. Bruker du den med en énfaselast så bruker du bare to av pinnene pluss jord.

Det høyrest bra ut. Takk for info :) .

Ein einfase stikkontakt passar altså inn i eit trefase støpsel? Eller må eg ha eit einfase støpsel for å kunne setje inn ein einfase stikkontakt / ladar?

Nei, nei, du må ha rett kontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Okei. Så då seier eg til elektrikaren at eg vil ha strekt ut ein 32A trefase til garasjen, montert på ein einfase industrikontakt. Blir det rett?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Igloo

Det høres ut som en fremtidsrettet og grei plan.
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

Ona IX

Sitat fra: K S på mandag 08. desember 2014, klokken 09:33
Hva er problemet ditt om bilen er ladet opp til 100%?
Jeg forsøker alltid å full tank på bensinbilen, samme med dieseltanken på bobilen. Hvorfor skal ikke elbilen være fulladet?
Antar at batteriene som Kia bruker tåler ladingen????

Kjør på! :-)

Batteriet har bedre av å ligge mellom 20-80%, levetiden på batteriet blir da økt hvis man ikke lader til 100%
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA