Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Gnilre, fredag 25. juli 2014, klokken 10:19

« forrige - neste »

ElSoul

Har forstått det slik at Soulen leveres med 1 stk 10A type 1 ladekabel som standard.

Hvordan ser den ut? Og hvor lang er den? Noen som har bilde? Vil det være fare for overoppheting ved bruk av denne kabel på 16A stikk?

Jeg, som mange andre, får også med en type 1 til 2 kabel. Kan denne utnytte fulle 16A? Samme sprs her: Hvordan ser den ut? Og hvor lang er den? Noen som har bilde? Hvor kan jeg få bruk for denne kabel?

Dersom jeg ønsker å utnytte 16A hjemme i garasjen (blir ikke å utvide til 32 A i denne omgang), hvilken løsning (hvor jeg ikke trenger bekymre meg for overoppheting o.l.) bør jeg gå for? Og kan jeg bruke noen av ladestasjonene med den type 1 til 2 kabel som jeg får med?

Har bl.a. sett litt på disse løsningene fra Elbilhjelpen (løsningen bør ikke koste meg mer enn 5-6000,-):

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

Håper noen kan hjelpe i denne "jungel" av ladeløsninger.

TB

Sitat fra: ElSoul på lørdag 06. desember 2014, klokken 20:43
Har forstått det slik at Soulen leveres med 1 stk 10A type 1 ladekabel som standard.

Hvordan ser den ut? Og hvor lang er den? Noen som har bilde? Vil det være fare for overoppheting ved bruk av denne kabel på 16A stikk?
Rapportar om varmgang har vore i sjølve schuko kontakten, spesielt om vekta av "ladekladden" / EVSE ikkje blir avlasta via ei snor, eller annan "oppheng".

Er ikkje sikker på nøyaktig type Kia Soul EV er levert med, men den er nok svært lik EVSE til Leaf og trillingene.
Her er eit eksempel , er ikkje schuko kontakt på dette bilde, men ellers likt:
http://evseupgrade.com/?main_page=popup_image&pID=28

Sitat
Jeg, som mange andre, får også med en type 1 til 2 kabel. Kan denne utnytte fulle 16A? Samme sprs her: Hvordan ser den ut? Og hvor lang er den? Noen som har bilde? Hvor kan jeg få bruk for denne kabel?

Type 1 til Type 2 kabel brukes for å koble til type 2 ladepunkt. Her er elektronikken flytta frå "kladden" til ladepunktet - slik at denne kabel er berre ein kabel. Dei finnes i mange ulike lengder, og i 16A og 32A type.

Her er eit bilde:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/ladekabel-type-2-til-type-1

Oslo kommune har eksempelvis satt opp mange slike den siste tida:
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3435-oslo-sier-farvel-til-schuko
Sitat

Dersom jeg ønsker å utnytte 16A hjemme i garasjen (blir ikke å utvide til 32 A i denne omgang), hvilken løsning (hvor jeg ikke trenger bekymre meg for overoppheting o.l.) bør jeg gå for? Og kan jeg bruke noen av ladestasjonene med den type 1 til 2 kabel som jeg får med?

Har bl.a. sett litt på disse løsningene fra Elbilhjelpen (løsningen bør ikke koste meg mer enn 5-6000,-):

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

Denne ladepunkt frå Elbilhjelpen er ein god løysing - her er kabelen fast, enkel å bruke - sleppe å pakke samman kabel for kvar gong - og den har ein god pris. Enkel å juster frå 6 til 16A
Finnes mange ladepunkt som har vunne designpris, men prisen er gjerne høgare - utan at det er så mange fleire funksjonar. Ved å koble denne til ein CEE kontakt er det ikkje risiko for varmgang på 16A. CEE kostar ikkje mykje å få satt opp av elektriker.

Annan løysing er å bruke t.d. ein ladekabel / EVSE frå t.d. http://charge-amps.com/spark/
Fordel er at kabel kan enkelt bli tatt med på tur. Ulempen er schuko kontakten.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Igloo

Fra neste år skal man ikke utnytte vanlig stikk (schuko) med mer enn 10A. Denne kursen skal være dedikert til lading og sikres med 16A og ha jordfeilbryter klasse b hvis jeg husker riktig.  Med Type 2 kabelen skal man vel kunne bruke opptil 32A trefas, men Kia'n kan bruke 32A enfas (6,6kW)
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

TB

Sitat fra: Igloo på lørdag 06. desember 2014, klokken 21:13
Med Type 2 kabelen skal man vel kunne bruke opptil 32A trefas, men Kia'n kan bruke 32A enfas (6,6kW)

Det vel vel berre to bilar, Renault Zoe, og Tesla S som støttar trefase lading pr. idag, begge krev 400V.
Kan løyses med tresfase 230V trafo til 400V, Reault leverer dette til kjøparar av Zoe.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: ElSoul på lørdag 06. desember 2014, klokken 20:43
Dersom jeg ønsker å utnytte 16A hjemme i garasjen (blir ikke å utvide til 32 A i denne omgang), hvilken løsning (hvor jeg ikke trenger bekymre meg for overoppheting o.l.) bør jeg gå for? Og kan jeg bruke noen av ladestasjonene med den type 1 til 2 kabel som jeg får med?

Har bl.a. sett litt på disse løsningene fra Elbilhjelpen (løsningen bør ikke koste meg mer enn 5-6000,-):

Her er en annen løsning som jeg leverer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Med denne kan du oppgradere til 32A (eller 20A, 25A osv.) siden om behovet melder seg. Den har fast kabel, så det er bare å plugge i bilen. Kobles fortrinnsvis fast til nettet men kan også kobles via CEE-kontakt. Schuko er forbudt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Igloo


Sitat fra: TB på lørdag 06. desember 2014, klokken 21:33
Sitat fra: Igloo på lørdag 06. desember 2014, klokken 21:13
Med Type 2 kabelen skal man vel kunne bruke opptil 32A trefas, men Kia'n kan bruke 32A enfas (6,6kW)

Det vel vel berre to bilar, Renault Zoe, og Tesla S som støttar trefase lading pr. idag, begge krev 400V.
Kan løyses med tresfase 230V trafo til 400V, Reault leverer dette til kjøparar av Zoe.

Joa...
Men i teorien skal det vel gå med 32A 3fas 230V. Det er vel opptil 32A type 2 kabelen er laget for å tåle?
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

ElSoul

Dersom man går utenom elektriker, kan det da funke like greit å kjøpe ett av de ladesettene til rundt 5' som nevnt her tidligere via Schuko kontakt og plugge i ett schuko til cee adapter. Er det safe nok som permanent ladeløsning i garasje hvor man har dedikert 16A kurs med treg sikring?

jkirkebo

Sitat fra: ElSoul på lørdag 06. desember 2014, klokken 23:29
Dersom man går utenom elektriker, kan det da funke like greit å kjøpe ett av de ladesettene til rundt 5' som nevnt her tidligere via Schuko kontakt og plugge i ett schuko til cee adapter. Er det safe nok som permanent ladeløsning i garasje hvor man har dedikert 16A kurs med treg sikring?

Nei, problemet er schuko-kontakten. Man vil definitivt unngå den i alle ledd for permanent hjemmelading på 16A. Det er greit med 16A på offentlige stolper for der er risikoen helt minimal om det blir varmgang (frittstående metallstolper) men hjemme på treveggen i garasjen vil man ha noe bedre.

Det beste er fast kobling til nettet. Altså å ta vekk schukoen og koble ledningen fast til ladeboksen isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: ElSoul på lørdag 06. desember 2014, klokken 23:29
Dersom man går utenom elektriker, kan det da funke like greit å kjøpe ett av de ladesettene til rundt 5' som nevnt her tidligere via Schuko kontakt og plugge i ett schuko til cee adapter. Er det safe nok som permanent ladeløsning i garasje hvor man har dedikert 16A kurs med treg sikring?

Nei!

Hvis du skal gjøre det billigst mulig, få en elektriker til å skifte Schuko-kontakten med en 16 A CEE industrikontakt. Disse koster et par hundre kroner. Som andre nevner, problemet er selve Schuko-kontakten.

Når du har en 16 A CEE industrikontakt, kan du da velge og vrake i laderegulatorløsninger, opp til maks 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

Er 32A industrikontakt eit alternativ? (for mobile ladestasjonar)
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

TB

Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. desember 2014, klokken 09:50
Er 32A industrikontakt eit alternativ? (for mobile ladestasjonar)
Teknisk sett kan 32A utgåve av ladestasjon bli utstyrt med 32A industrikontakt / CEE kontakt. Dermed kan denne bli kobla til der det finnes slike kontakter. Men, i ElSoul sitt tilfelle det berre tilgang på 16A i garasjen.

Å bruke 32A ladestasjon på 16A er mulig, så lenge som den maks trekker 16A, men skal den bli flytta er det fort gjort å gjere feil - som kan føre til varmgang og brann i verste fall. (Sikringen skal normalt gå, men det kan ta for lang tid.)

Det er vel generelt få 32A industrikontakt / CEE kontakt som er satt opp tiltenkt brukt av elbil. Eldre ladepunkt har schuko - nye har Type 2.

Sitat frå jkirkebo:
SitatKobles fortrinnsvis fast til nettet men kan også kobles via CEE-kontakt. Schuko er forbudt ;)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

OlavEmil

Sitat fra: TB på søndag 07. desember 2014, klokken 12:20
Men, i ElSoul sitt tilfelle det berre tilgang på 16A i garasjen.

Kva meiner du med dette? Kan ein ikkje lade Kiaen med meir enn 16A?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Igloo

Det var ment til personen "ElSoul" ikke bilen:)
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: Igloo på søndag 07. desember 2014, klokken 16:33
Det var ment til personen "ElSoul" ikke bilen:)

Kanskje ElSoul også trenger lading? :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA