Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk av strøm i praksis

Startet av Muffinman, mandag 14. juli 2014, klokken 06:55

« forrige - neste »

Muffinman

Filteret i denne bilen er et simpelt papirfilter uten aktivt kull med målene LxBxH 245x157x30. Ser ut til å være ganske standard sak som sikkert passer i andre biler, men f.eks. Biltema oppgir ikke mål på sine filtre. Jepp, Biltema i Tesla``en høres ikke bra ut men originalfilteret kunne godt ha kommet fra hyllene der. Og Biltema sine vindusviskere fungerer bedre enn de originale :)

Noen som har tips til filter som passer? Jeg bør nok bytte to-tre ganger i året pga. høy kjørelengde.

Havebigfun

Tesla har sikkert ikke funnet på dimensjonen selv- mulig det er samme dimensjon som et filter fra MB.
Jeg ville tatt ut filteret og spurt på biltema man ser fort utenpå eskene hvilket filter som kan være aktuellt.
Plan B- en filterbutikk- det er en slik her i Oslo ved Ullevål SH- jeg har lykkes med å finne et filter der før  ;)

Mons

Jeg har skiftet til et kullfilter. Brukte dette:
Filter, innendørsluft MANN-FILTER CUK 3554
Kjøpt fra misterauto.no

Filteret er litt for stort, men det er bare å legge teslafilteret over, klippe til kullfilteret og tape igjen skjøten. Høres stress ut, men er veldig enkelt. Dette får alle til på ti minutt fra start til slutt.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

jazzwheel

Er dette ment å bytte selv? Siden det typisk er noe BMW og andre gjerne flår deg for på service?

Noen som har en enkel oppskrift?

Muffinman

Flipp av bakerste deksel i frunk, ta ut gammelt filter, sett inn nytt. Sett på plass deksel

Ferdig.

Thor2014

Hvor mye bedre er ett kullfilter fremfor standard?

Car-El

Har kullfilter noe sammenheng med kullos (CO, CO2...)?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Nei. Et filter med kull/karbon fjerner mye av uønsket lukt i tillegg til å filtrere ut partikler. Merket stor forsjell på forrige bil når jeg falt for fristelsen å bytte det originale med kull til et billigere uten.

Car-El

Så det blir ikke mere kullos i bilen allså.
???

Før i tiden, da vi ikke hadde så mye penger, brente vi sprit hjemme. Til dere som er ung, vi satte ikke fyr på sprit. Vel, noen klarte vel det å. Men vi kokte en blanding av vann, sukker og gjær. Så fikk vi et destilat som var sprit. Nok om det. Men når "baksten" var ferdig brent, så brukte vi kullfilter til å rense spriten....   Vil et kullkupefilter rense vinduspylerveska? Slik at den blir bedre inne i bilen? Vinduspylerveska er jo mest sprit, litt såpe og en dråpe sitron.
:D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

pwb

Fjerner allitd filtrene på bilene jeg har. Mindre dugg, spesielt på kullfilter så samler det seg opp fuktighet som igjen gjør at det dugger på rutene. Men klart, bytter man filter noen ganger hvert år så er det sikkert ok.

ew

Sitat fra: Car-El på fredag 27. juni 2014, klokken 07:01
Før i tiden, da vi ikke hadde så mye penger, brente vi sprit hjemme. Til dere som er ung, vi satte ikke fyr på sprit. Vel, noen klarte vel det å. Men vi kokte en blanding av vann, sukker og gjær. Så fikk vi et destilat som var sprit. Nok om det. Men når "baksten" var ferdig brent, så brukte vi kullfilter til å rense spriten....   Vil et kullkupefilter rense vinduspylerveska? Slik at den blir bedre inne i bilen? Vinduspylerveska er jo mest sprit, litt såpe og en dråpe sitron.
:D

Interessant teori, i alle fall. Skjønt jeg tror vi skal moderere oss til å si at spylervæske er mest vann, bittelitt sprit og såpe og en ekstremt liten dråpe av noe som kanskje kan lukte som sitron. Og på vinteren er er det litt mer sprit i den. I tillegg er det vel ikke samme typen sprit som kom ut av disse apparatene man hadde i gamle dager. Men ja, kullfilter som kupéfilter vil ta bort litt av lukta fra spylervæska. Selv har jeg kjøpt inn en pose med noe som lukter forunderlig likt grønne epler, så nå spyles det og spyles det for å kunne ta den i bruk i stedet for den som fyller kabinen med fylleangst.  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

pwb

Sitat fra: Car-El på fredag 27. juni 2014, klokken 07:01
Før i tiden, da vi ikke hadde så mye penger, brente vi sprit hjemme. Til dere som er ung, vi satte ikke fyr på sprit. Vel, noen klarte vel det å. Men vi kokte en blanding av vann, sukker og gjær.

Det var før i tiden ja, i dag så bruker man plastbrenner (kondensering) og slipper alt brydderiet med koking og kjøling osv. Men kullfiter brukes fortsatt for å få ett skikkelig godt resultat ;-)

Muffinman

"Elbilforum - nå også med kategori for hjemmebrenning".

Koster på meg en aldri så liten JEEEZ! her...

;D

Amoss

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. juni 2014, klokken 12:53
"Elbilforum - nå også med kategori for hjemmebrenning".

Koster på meg en aldri så liten JEEEZ! her...

;D

Greit nok det vel, så lenge de ikke brenner med fossilprodukter ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cairnz

Kupefilteret koster 229.85 + mva hos Tesla. Ikke akkurat verste investeringen. Viskerne koster 190 for venstre, 140 for høyre.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA