Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vann i kupe, vann i bakdør.

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. juli 2014, klokken 14:06

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Ved lading med UMC lader den maks med 13A = 3000W.

De fleste 1,5mm skjøtekabler har spesifisert maksbelastning til å være 3000W.

Likevel påstås det at en må minimum ha 2,5mm skjøtekabel (jada i følge Tesla skal det ikke brukes skjøt i det hele tatt...).

Er det noe i veien for å bruke en vanlig 1,5mm skjøtekabel dersom det fungerer, og det heller ikke er noe varmgang i kabelen? Eventuelt begrense lading til 10A = 2300W, som dermed er langt under maksbelastning på skjøtekbalen?

Leif1

Maksbelastning ja.
Når du lader bilen din varer denne maksbelastningen temmelig lenge.
Ingen problem å trekke 4 kW på en 1,5 mm2 kabel heller, så lenge du ikke gjør det
over lang tid.
Kan ikke se for meg at det skulle være noe problem å trekke 10A på 1,5mm2. Det er
det som ligger i veggen din på en 10A kurs også.
Uansett. Dess tykkere kabel, dess mindre spenningsfall. 

Konvertitt fra S til X

Muffinman

Kommer også an på kabellenden. Jeg ville begrenset meg til 10A på f.eks. 20m 1,5. Og ledningen må være fritt forlagt, og ledningen må ikke ligge i kveil.

Jeg har skjøteledninger til nødsfall. Enfasekabelen er 5 kvadrat, og 400v trefase ledningen er 2,5.

sn0le

Det er godt mulig at en 1,5mm2 tåler 3.000 watt i korte perioder, men over lengre tid så vil den nok bli svært varm.
I tillegg får man mere spenningstap på en 1,5mm2 kontra 2,5mm2 skjøtekabel.
Jo lengre kabel, jo mere spenningstap.

Og bilen justerer automagisk ned ladestrøm hvis det detekteres for mye spenningstap.

Ergo er det tryggere og bedre å bruke 2,5mm2 skjøteledning om man er nødt til å bruke det.

Min anbefaling er å unngå å bruke skjøteledning til lading om man ikke har et akutt behov for lading.
Og det er tryggere å lade med lavere strøm enn med maks. Spesielt om man ikke kan ha oppsyn med kabelen, f.eks om man skal lade om natten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb

Mitt tips er å ikke kødde med brannsikkerhet.
Er 2.5mm2 bedre enn 1.5mm2? Ja.

Bruk det.

Henning76

Sitat fra: laumb på fredag 20. juni 2014, klokken 12:46
Mitt tips er å ikke kødde med brannsikkerhet.
Er 2.5mm2 bedre enn 1.5mm2? Ja.

Bruk det.

Hiver meg på denne. En 2.5mm2 skjøteledning er en billig investering for å være sikker. Den får lett plass i frunken (har selv en 20m slik kladd liggende)
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Muffinman

Å bruke litt av den romslige plassen i bilen til å ha med seg godt dimensjonert ladeutstyr er fornuftig. Selv har jeg brukt det lille smale rommet bakerst i frunken til å oppbevare blant annet to skjøteledninger og diverse overganger. Ved siste opptelling kunne jeg koble til 12 forskjellige typer uttak, og jeg har brukt flertallet av dem.

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. juni 2014, klokken 11:25
Å bruke litt av den romslige plassen i bilen til å ha med seg godt dimensjonert ladeutstyr er fornuftig.

Pass dere, plutselig er den ikke så romslig mere  ::)

  • 20m vanlig skjøtekabel 2.5mm2
  • 10-15m blå skjøtekabel (tror den er 6mm2)
  • 15-20m rød skjøtekabel for 16A kontakter
  • Også ble det en 25m skjøtekabel for 32A rødkontakter
  • Mobil ladeboks
  • En haug av overganger

Lurer litt på om ikke jeg må optimalisere dette litt. Kan ikke fylle bilen med lade-duppe-ditter.

Kanskje kutte ut alle skjøteledninger bortsett fra den røde 32A.
Også lage noen overganger.

Men det får bli "høst-kos"  :)

i3_X5_730

Litt artig å følge alle diskusjonene om hvilke til- hva diskusjonene her i TMS-delen.
For oss andre ... synes det hele litt slik at:

8)

Henning76

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. juni 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Muffinman på mandag 23. juni 2014, klokken 11:25
Å bruke litt av den romslige plassen i bilen til å ha med seg godt dimensjonert ladeutstyr er fornuftig.

Pass dere, plutselig er den ikke så romslig mere  ::)

  • 20m vanlig skjøtekabel 2.5mm2
  • 10-15m blå skjøtekabel (tror den er 6mm2)
  • 15-20m rød skjøtekabel for 16A kontakter
  • Også ble det en 25m skjøtekabel for 32A rødkontakter
  • Mobil ladeboks
  • En haug av overganger

Lurer litt på om ikke jeg må optimalisere dette litt. Kan ikke fylle bilen med lade-duppe-ditter.

Kanskje kutte ut alle skjøteledninger bortsett fra den røde 32A.
Også lage noen overganger.

Men det får bli "høst-kos"  :)

Jeg klarer meg lenge med Type2 + "vanlig" 25m 2.5mm2 Schuko-skjøtekabel. Og så har jeg en rød overgang liggende i en av de små lommene bak. Aldri hatt behov for noe annet enn disse variantene.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Muffinman

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. juni 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Muffinman på mandag 23. juni 2014, klokken 11:25
Å bruke litt av den romslige plassen i bilen til å ha med seg godt dimensjonert ladeutstyr er fornuftig.

Pass dere, plutselig er den ikke så romslig mere  ::)

  • 20m vanlig skjøtekabel 2.5mm2
  • 10-15m blå skjøtekabel (tror den er 6mm2)
  • 15-20m rød skjøtekabel for 16A kontakter
  • Også ble det en 25m skjøtekabel for 32A rødkontakter
  • Mobil ladeboks
  • En haug av overganger

Lurer litt på om ikke jeg må optimalisere dette litt. Kan ikke fylle bilen med lade-duppe-ditter.

Kanskje kutte ut alle skjøteledninger bortsett fra den røde 32A.
Også lage noen overganger.

Men det får bli "høst-kos"  :)
Ser den. Men det er da ikke nødvendig å ha en egen "vanlig " skjøteledning når du har en med blå kontakter i endene? Jeg har overganger det meste slik at det kun er nødvendig med en eneste kabel til alt av enfase.

Oreo

Når en har brukt en halv mill+ på bil så sparer man ikke noen hundringser på en tynn skjøteledning. Spesielt når det er en bil en er nødt til å tilføre strøm. Men ja i nøden så går det vel om ikke annet er tilgjengelig. Ville ha justert ned ampere'en. Justerer selv ned til 5-6A ved noen tilfeller da kursen blir delt med en rekke andre campingvognrelaterte gadgets.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

twinpeaks

Pga byggearbeid foran huset blir jeg mest sannsynlig nødt til å lade bilen med skjøteledning utgående fra Schuko i en periode i sommer. Mest sannsynlig vil dette også blir ladeløsningen på hytta. Jeg har ikke fått bilen og har heller ikke kjøpt inn noen ekstra-adapter el.l. Jeg ser for meg to forskjellige varianter som kan være aktuelle:

A) Schuko -> adapter Schuko-rød plugg (jkirkebo) -> rød skjøteledning (20 m) -> UMC -> Tesla

alternativ:
B) Schuko -> "vanlig" skjøteledning 2,5mm (20m) -> UMC -> Tesla

Hva er fordeler og ulemper med de to skisserte løsninger? Jeg ser for meg at jeg burde kanskje kjøpe adapter og skjøteledning fra løsning A) uansett, men er det ulemper hvis jeg bruker dette ofte (i hvert fall i en periode på 1-2 mnd)? Hvis dette er en grei løsning å bruke, så kan man ja spare seg å kjøre rundt med to lange skjøteledninger.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Griffel

#13
Sitat fra: twinpeaks på fredag 03. april 2015, klokken 18:09
Pga byggearbeid foran huset blir jeg mest sannsynlig nødt til å lade bilen med skjøteledning utgående fra Schuko i en periode i sommer. Mest sannsynlig vil dette også blir ladeløsningen på hytta. Jeg har ikke fått bilen og har heller ikke kjøpt inn noen ekstra-adapter el.l. Jeg ser for meg to forskjellige varianter som kan være aktuelle:

A) Schuko -> adapter Schuko-rød plugg (jkirkebo) -> rød skjøteledning (20 m) -> UMC -> Tesla

alternativ:
B) Schuko -> "vanlig" skjøteledning 2,5mm (20m) -> UMC -> Tesla

Hva er fordeler og ulemper med de to skisserte løsninger? Jeg ser for meg at jeg burde kanskje kjøpe adapter og skjøteledning fra løsning A) uansett, men er det ulemper hvis jeg bruker dette ofte (i hvert fall i en periode på 1-2 mnd)? Hvis dette er en grei løsning å bruke, så kan man ja spare seg å kjøre rundt med to lange skjøteledninger.
Siden du sikkert har tenkt å følge anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, er B rett fram.

(Om du gir blaffen i sikkerhetsrådene kan du velge A)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hgs

Sitat fra: twinpeaks på fredag 03. april 2015, klokken 18:09
Pga byggearbeid foran huset blir jeg mest sannsynlig nødt til å lade bilen med skjøteledning utgående fra Schuko i en periode i sommer. Mest sannsynlig vil dette også blir ladeløsningen på hytta. Jeg har ikke fått bilen og har heller ikke kjøpt inn noen ekstra-adapter el.l. Jeg ser for meg to forskjellige varianter som kan være aktuelle:

A) Schuko -> adapter Schuko-rød plugg (jkirkebo) -> rød skjøteledning (20 m) -> UMC -> Tesla

alternativ:
B) Schuko -> "vanlig" skjøteledning 2,5mm (20m) -> UMC -> Tesla

Hva er fordeler og ulemper med de to skisserte løsninger? Jeg ser for meg at jeg burde kanskje kjøpe adapter og skjøteledning fra løsning A) uansett, men er det ulemper hvis jeg bruker dette ofte (i hvert fall i en periode på 1-2 mnd)? Hvis dette er en grei løsning å bruke, så kan man ja spare seg å kjøre rundt med to lange skjøteledninger.

Jeg kjører A på hytta as we speak. Fordelen er at du med denne KAN lade på 16 A, men på hytta har man jo god tid til å klare seg med halvparten.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA