Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vann i kupe, vann i bakdør.

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. juli 2014, klokken 14:06

« forrige - neste »

twinpeaks

Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 19:22
Siden du sikkert har tenkt å følge anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, er B rett fram.

(Om du gir blaffen i sikkerhetsrådene kan du velge A)

...og hvis jeg begrense til 8 A, er det da noen åpenbare ulemper? Som sagt ser jeg muligheten å spare meg å kjøre rundt med 20 m Schuko-skjøteledning + 20 m rød skjøteledning på denne måten.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Griffel

Sitat fra: twinpeaks på lørdag 04. april 2015, klokken 22:04
Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 19:22
Siden du sikkert har tenkt å følge anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, er B rett fram.

(Om du gir blaffen i sikkerhetsrådene kan du velge A)

...og hvis jeg begrense til 8 A, er det da noen åpenbare ulemper? Som sagt ser jeg muligheten å spare meg å kjøre rundt med 20 m Schuko-skjøteledning + 20 m rød skjøteledning på denne måten.
Så framt du ikke har noe annet alternativ enn skjøteledning er eneste fordelen med med alternativ A "rød" at en får redusert ladetid men da i bytte med redusert sikkerhet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ksandal

Biltema kabel 10 meter 1,5m2 kabel.. jeg lader med 13A på denne i 10-12 timer hver dag... og ingen antydning til noe varmgang i kabel. den er ikke lunken engang.

Men prøvde med en trommel med 25 meter kabel ( 1,5m2) og selv om jeg rullet ut hele trommel. så ble den dritvarm med en gang! 

Så jeg konkluderte med at biltema kabelen var bedre terminert og det var sånn tykk gummikabel og sikkert bedre kvalitet på selve kabel. 

Ingen varmgang er vel godt nok til og fortsette og bruke den?
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Johnny

Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 11:02
Biltema kabel 10 meter 1,5m2 kabel.. jeg lader med 13A på denne i 10-12 timer hver dag... og ingen antydning til noe varmgang i kabel. den er ikke lunken engang.

Men prøvde med en trommel med 25 meter kabel ( 1,5m2) og selv om jeg rullet ut hele trommel. så ble den dritvarm med en gang! 

Så jeg konkluderte med at biltema kabelen var bedre terminert og det var sånn tykk gummikabel og sikkert bedre kvalitet på selve kabel. 

Ingen varmgang er vel godt nok til og fortsette og bruke den?

Uansett har du en 10m "varmekabel" liggende på bakken. Det det den produserer av varme betaler du faktisk for!
TMS og eGolf.

emil

Jeg har ingen problemer med å lade fra schuko, men ikke engang jeg ville brukt skjøteledning til den daglige ladningen. Uansett om det var 1.5mm2 eller 2.5mm2 og om jeg ladet på 10A, 13A eller 16A.

Jeg har derimot gått til innkjøp av 20m 2.5mm2 skjøteledning fra Biltema for å ha i krisetilfeller, og jeg har vel ladet med den 5-10 ganger under godt kontrollerte former, hovedsakelig på 6A og 10A.

Så for daglig lading monterer man opp noe mer permanent enn skjøteledning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA