Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kvalitetsfølelse

Startet av elox, søndag 28. desember 2008, klokken 16:13

« forrige - neste »

Håvard

Sitat fra: froland på onsdag 17. desember 2008, klokken 20:26
Hei på dere! Det finnes ikke kjørelys på den. Det fikk jeg opplyst. Froland

...er ikke automatiske kjørelys påbudt i Norge da... eller er det blitt regel endring her?
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

froland

Jo mulig det, men det er nå ikke det ifølge Think. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Håvard

Sitat fra: espens på onsdag 17. desember 2008, klokken 19:51
Sitat fra: Håvard på onsdag 17. desember 2008, klokken 15:56
, men stereoen er ikke mye å skryte av... Jeg bestillte Radio CD m/mp3, men spilleren har ingen CD-slott... kun plugg i front for iPod/CD-tilkobling. Mulig det er en glipp i leveransen her...

Om du har samme Blauwpunkt som meg så må du trykke på en liten knapp i venstre hjørne (mener det var der den var) som gjør at panenet på Stereoen vippes ut og viser frem en Eject knapp og CD-luke. Jeg fant ut av det ved en tilfeldighet ettersom jeg ikke har noen CD'er i bilen enda.


Blaupunkt-spiller ja, men ingen slott bak luken... MEN - når jeg trykte på plass frontpanelet på spilleren igjen forsvant lyset i gear-indikatoren... Betryggende  ;D
Har kjørt elbil siden 2003. Har hatt 2002-modell Think City. Oppgraderte til en 2008-modell Think i 2008. Kjørte frem til mars 2019 en Ampera-e, men har nå gått over til Tesla Modell 3.

corvette

Jeg fikk mon levert med bare radio selv om jeg hadde betalt for radio/cd med bluetooth. Snakket med Petter hos Røhne Selmer Sandvika og fikk byttet til riktig spiller.

I morgen bærer det av til Strømmen Bilradio for montering av ordentlige høytalere med separat diskant oppå dashbordet + aktiv subwoofer under setet.

Gleder meg stort, for lyden nå er kjempedårlig, pluss at venstre kneet mitt dekker høytaleren i døren (derfor jeg flytter diskanten opp)

7000 ferdig montert, skal rapportere hvordan det blir!

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

corvette

Kjørelys er ikke automatisk, det er for dårlig! Noen som vet om  det kan ettermonteres på ordentlig måte, sure bøter å få og fort gjort å glemme!

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Lynet

Automatiske kjørelys er ikke påbudt i Norge. Det var det tidligere, men et EU-direktiv stoppet det kravet for noen år siden.

Det er derimot påbudt å bruke kjørelys, og de kan tenne automatisk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: corvette på onsdag 17. desember 2008, klokken 21:23
Kjørelys er ikke automatisk, det er for dårlig!

John
Kanskje jeg må ta på meg litt av skylda for det. Jeg har koblet ut det automatiske kjørelyset på min 2000 modell. Grunnen er ekstremt kort levetid på Th!nks hovedlyspærer. De tenner når man setter på tenninga og slokker igjen når man vrir til start akkurat som på en fossilbil. Altså skrus de på og av 2 ganger hver gang man kjører en tur. Har ikke byttet hovedlyspærer siden jeg gjorde denne forandringen på min bil. Litt for tidlig å si om levetiden på pærene er normal nå, men den er i hvertfall vesentlig lengre enn før.

Flypiloter har sjekklister som følges for den minste detalj. Når man legger seg til en vane/rutine er det mindre sjans for å glemme lyset, både å skru det på og av. Venn deg til å betjene gearspaken og lysbryteren samtidig så går det helt automatisk etter en stund.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Om startprosedyren er den samme på den nye bilen, er nok det fornuftig nok å ha manuelt lys. Skulle allikevel ønsket meg en mindre omstendelig startprosedyre. Hvorfor ikke bare vri om og så kjør?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: corvette på onsdag 17. desember 2008, klokken 21:23
Noen som vet om automatisk kjørelys kan ettermonteres på ordentlig måte, sure bøter å få og fort gjort å glemme!

John
Klart det kan ettermonteres. Det ble jo gjort på alle nye biler den tiden det var påbudt i Norge. Men jeg har sett så mye amatørmessig og dårlig utført arbeid at jeg skammer meg på vegne av bransjen. Statistikk viser at halvparten av alle norske bilbranner skyldes det elektriske anlegget og jeg er stygt redd for at kjørelyskobling er storparten av årsaken uten at jeg har noe belegg for å si det.

Inngrep i bilens elektriske anlegg vil trolig føre til at garantien ikke gjelder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

Sitat fra: HHF på onsdag 17. desember 2008, klokken 22:45
Skulle allikevel ønsket meg en mindre omstendelig startprosedyre. Hvorfor ikke bare vri om og så kjør?

Det har med lading av noen kondensatorer og slikt å gjøre. Uten hadde hovedkontaktoren blitt sveisa fast ved innkobling.
Iallefall det som står i manualen til min Ranger.

På Revaen er det ikke noen startprossedyren, nøkkelen har bare to hakk, av og på. Samme er det vel med Buddy? Men det har jo litt med spenning og strøm å gjøre.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

GliX

Sitat fra: corvette på onsdag 17. desember 2008, klokken 21:06
I morgen bærer det av til Strømmen Bilradio for montering av ordentlige høytalere med separat diskant oppå dashbordet + aktiv subwoofer under setet.

Hvis du blir fornøyd, gidder du å poste hva du kjøpte?

Jeg kjøper min bil uten stereo, bare de medfølgende høyttalerene og antennen. Har tenkt å kaste ut høyttalerene og ellers gjøre omtrent som deg - bare på egen hånd.

--
GliX

Laban

I Buddyen er det også bare å vri to hakk - så tut og kjør. Må innrømme jeg ofte sitter å lurer på hva som (ikke) skjer når jeg en sjelden gang kjører Thinken og den ikke går når jeg setter den i gear og gir gass.

Vaner er merkelige, men fort å legge seg til - og fort å glemme. Har en gammel engelskmann fra 1962 med manuell styrt vifte. Skjønte ikke hvorfor motoren ble varm da jeg kjørte den i sommer, men kom da raskt på - og før noen skade var skjedd - at viften til radiatoren måtte settes på manuelt. Merkelig nok husket jeg å sette på lysene manuelt ;).

Forøvrig har jeg ikke skiftet lyspærer på Thinken mer enn en gang pr. lykt så vidt jeg kan erindre.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

corvette

Skjønner poenget ditt el rayo, men kommer til å få automatisk kjørelys montert allikevel.
Jeg skal nok klare å huske lyset, men meningen er at bilen skal brukes av flere, både familie og kollegaer og da er det straks verre....
Skal rapportere om de nye høytalerne i kveld, håper å få bilen tilbake i dag!

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

cra

At autimatiske kjørelys ikke er standard blir rett og slett bare for dumt. Og at pærene ikke har godt av å bli skrudd av og på to ganger pr start er ingen unskyldning. Det er da rikelig av elektronikk i bilen som holder styr på om den er "klar" eller ikke, så å la hovedlysene komme på først når bilen er "ferdig bootet" burde ikke være noen stor sak. (Men "noen" må selvsagt gjøre "noe" for at det skal funke, og det koster tid og penger. Den kjøper jeg.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Hvis dere først skal modifisere til automatisk kjørelys: Sjekk om parklyset ville lyse kraftig nok til å bli godkjent som kjørelys med led pærer. Automatisk kjørelys kan da kobles slik at det slår på parklyset. I det lange løp sparer en både strøm og hovedlyspærer.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA